Lataushybridiautot ovat kompromisseja – ja sen huomaa, kun tankkaa tai katsoo peräkonttiin - Auto | HS.fi
Auto

Lataushybridiautot ovat kompromisseja – ja sen huomaa, kun tankkaa tai katsoo peräkonttiin

Sähköllä ajamiseen tarvittavan tekniikan tila raivataan useimmiten bensatankista ja tavaratilasta.

Ford Mondeon ladattavassa hybridifarmarissa tavaratila on akun takia 125 litraa pienempi kuin saman auton polttomoottrimallissa. Kuva: Kimmo Taskinen / HS

Julkaistu: 25.2. 12:45

Nopeasti suosiotaan kasvattavat lataushybridiautot ovat ensimmäinen askel kohti sähköistä henkilöautoliikennettä. Kahden voimanlähteen – sähkön ja polttoaineen – käyttö on kuitenkin pakottanut valmistajat kompromisseihin, jotka autoilijakin huomaa.

Niitä joudutaan tekemään erityisesti silloin, kun alun perin polttomoottorikäyttöiseksi suunnitellun henkilöauton kuorien sisään sovitetaan bensiinimoottori ja sähkömoottori sekä molempien käyttövoima eli polttoainetankki ja akut.

Täyssähköautoihin verrattuna lataushybridien akut ovat tunnetusti pienempiä, ja siksi niiden toimintamatka sähköllä on usein vain kymmenisen prosenttia siitä kuinka paljon täyssähköautolla voi ajaa yhdellä latauksella.

 Lataushybridien bensatankit ovat yleensä pienempiä kuin saman auton bensiinimallissa.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt, että samaa tinkimistä on jouduttu tekemään myös polttomoottorin toimintasäteelle. Lataushybridien bensatankit ovat yleensä pienempiä kuin saman auton bensiinimallissa.

Helsingin Sanomien vastikään koeajamassa Škoda Superbin lataushybridimallissa tankki on 50-litrainen, kun saman auton bensiinimallissa tilavuus on 66 litraa. Sama ero on Superbin sisarmallissa eli Volkswagen Passat GTE -lataushybridissä ja Passatin TSI-perusmallissa.

Pienemmissä lataushybrideissä ero on litramääräisesti pienempi, mutta suhteellisesti samaa luokkaa. Mercedes-Benzin tänä vuonna myyntiin tulleessa A250e-hybridissä on vain 35 litran bensatankki. Samaa 1,4 litran bensiinimoottoria käyttävässä A200-mallissa tankkiin mahtuu 43 litraa polttoainetta.

BMW:n 2-sarjan tila-autossa lataushybridin tankki on 36-litrainen ja bensiinimallin 51-litrainen.

Käytännössä erot tarkoittavat sitä, että kun akku on ajettu tyhjäksi, ja auto on siirtynyt käyttämään vain polttomoottoria, niin tavallinen bensamalli voi jatkaa matkaansa vielä reilusti yli 200 kilometriä sen jälkeen, kun lataushybridiautoilija on joutunut poikkeamaan huoltoasemalle.

 Polttoainetankin lisäksi lautaushybridissä voidaan joutua pienentämään tavaratilaa.

Toimintamatkan tai oikeastaan matkaan kuluvan ajan kannalta pieni bensatankki on tietysti huolettomampi kuin pieni ajoakku, koska bensatankin täyttämiseen menee vain muutamia minuutteja, toisin kuin latauksessa.

Pelkästään bensiinillä ajettavina autoina lataushybridit häviävät kuitenkin tavallisille bensa-autoille myös kulutuksen kannalta. Koska lataushybrideissä on mukana myös sähkömoottori ja akku, niin painoa kertyy enemmän kuin tavallisessa bensamallissa.

Ja painava auto hörppää helposti enemmän polttoainetta kuin kevyempi. Esimerkiksi Volvo muistuttaa verkkosivuillaan, että mikäli akut ovat tyhjät, raskas auto kuluttaa enemmän polttoainetta kuin vastaava pelkällä polttomoottorilla varustettu auto.

Aiemmin mainituista autoista Škodan ja Volkswagenin lataushybridit ovat runsaat 350 kiloa painavampia kuin vastaavan auton bensiinimallit, ja A-Mersussa hybriditekniikka tuo painoa lisää 330 kiloa.

HS:n tänä talvena koeajamissa keskikokoisissa lataushybrideissä polttoaineen kulutus pelkällä bensiinimoottorilla ajaessa on asettunut osapuilleen samoihin lukemiin kuin saman auton bensiinimallissa. Tarkkaa vertailua ei esimerkiksi Škodan kohdalla voi tehdä, koska lataushybridin bensiinimoottori on 1,4-litrainen ja nykyisessä bensiinimallissa 1,5-litrainen.

Suuremmissa ja painavammissa hybridimalleissa ero voi olla suurempi.

Polttoainetankin lisäksi lataushybridissä voidaan joutua pienentämään tavaratilaa.

Škoda Superb iV -lataushybridissä takakontti on 140 litraa pienempi kuin bensiini-Superbissa. Tilan rohmuaa auton ajoakku.

Eroa on myös pienempää kokoluokkaa edustavassa A-Mercedeksessä. Viistoperäisessä A250e-lataushybridissä takakontin tilavuus on 310 litraa, bensiinimallissa 370 litraa.

Kommentti: Ovatko lataushybridit pelkkää viherpesua? Hybridi­auton bensan­kulutus voi olla nolla litraa tai paljon enemmän

Ladattavat hybridit päästävät jopa kolme kertaa enemmän hiilidioksidia kuin autonvalmistajat ilmoittavat

Seuraa uutisia tästä aiheesta