Tässäkö ratkaisu yhteiskäyttöautoiluun? Asukkaat saavat vuokrata kahden kaupungin käytössä olevia autoja iltaisin ja viikonloppuisin - Auto | HS.fi
Auto

Tässäkö ratkaisu yhteiskäyttöautoiluun? Asukkaat saavat vuokrata kahden kaupungin käytössä olevia autoja iltaisin ja viikonloppuisin

Kaupungit säästävät kuluja vuokraamalla tarvitsemansa autot, ja vuokrausyhtiöt saavat yhteiskäytöstä tuloja myös virka-ajan ulkopuolella, kun kaupunkilaiset ajavat autoilla.

Lappeenrannan ilmastokoordinaattori Petri Kero käyttää kaupungin sähköautoa työpäivän aikana. Kuva: Arttu Muukkonen

Julkaistu: 28.2. 14:32, Päivitetty 3.3. 15:25

Yhteiskäyttöautojen suosio ei ole kasvanut Suomessa odotetulla tavalla. HS kertoi helmikuun alussa alan vaikeuksista.

Toisenlaista viestiä kuuluu Imatralta ja Lappeenrannasta, sillä kaupungit ovat alkaneet tarjota asukkaille yhteiskäyttöautoja iltaisin ja viikonloppuisin, ja suosio on selvässä kasvussa.

Kaupunkien tuottamia autopalveluita ei voi verrata esimerkiksi tänä talvena toimintansa lopettavaan Drive Now -palveluun, mutta esimerkiksi Imatran kaupungin projektipäällikön mielestä yhteiskäyttöautokokeilu on onnistunut. Autot ovat kaupungin organisaation sisäisessä käytössä.

Partisen mukaan käyttökertoja on kertynyt keskimäärin 43 kuukaudessa autoa kohti.

”Työpisteeni ikkunan alla ne ovat, ja mitä olen niitä seurannut, niin hyvin ne liikkuvat koko ajan”, projektipäällikkö Jukka Partinen sanoo.

Imatran kaupunki aloitti viime toukokuussa kokeilun, jossa kaupungin käytössä on kaksi henkilöautoa ja yksi pakettiauto, joita kaupungin työntekijät voivat käyttää työajoihinsa.

Virka-ajan jälkeen eli iltaisin ja viikonloppuisin autot ovat kuntalaisten vapaasti vuokrattavissa.

”Autot liikkuvat hyvin, mutta kuntalaisten käytössä ne liikkuisivat vielä paremmin, jos autot olisivat siellä missä ihmiset liikkuvat. Meidän toimistomme, jonka edessä autot ovat, on hieman syrjässä, toisin kuin Lappeenrannan kaupungin sähköautot”, Partinen sanoo.

 ”Tämä myös kannustaa työntekijöitä saapumaan töihin esimerkiksi kävellen, pyörällä tai julkisilla.”

Imatra halusi lähteä yhteiskäyttöautojen tielle yksinkertaisesta syystä: kaupungilla on oltava käytössään autoja asioiden hoitamiseen, mutta niistä ei saisi tulla kohtuuttomasti kuluja.

Vaihtoehtona on, että työntekijälle maksetaan kilometrikorvauksia oman auton käytöstä työajossa. Kaupunki haluaa kuitenkin vähentää liikenteen päästöjä, ja yhteiskäyttömallilla saadaan myös pienennettyä kaupungin maksamia kilometrikorvauksia.

”Vähäpäästöisempi liikenne on tietysti yksi syy, mutta tämä myös kannustaa työntekijöitä saapumaan töihin esimerkiksi kävellen, pyörällä tai julkisilla, jos työpäivän aikana on kuitenkin tarvetta käyttää autoa työtehtäviin”, Jukka Partinen sanoo.

Imatralla yhteiskäyttöautopalvelun tuottaa 24Rent, joka on tehnyt yhteiskäyttöautosopimuksia Imatran lisäksi esimerkiksi monien kauppojen, asuinkiinteistöjen ja toimistohotellien kanssa.

Kaupungin käytössä olevat autot varataan yksityiskäyttöön palveluntarjoajan kautta, ja Imatralla palvelun hinta määräytyy 24Rentin hinnaston mukaan. Kaupunki ei ole autojen vuokraaja, eikä autojen yksityiskäyttöä tueta kaupungin budjetista, mutta 24Rentin mukaan kaupungin käytössä olevien autojen vuokraaminen iltaisin ja viikonloppuisin on yksityishenkilöille silti tavallista helpompaa.

”Kaupungin oma käyttö tuo meille käyttöastetta riittävästi, jotta taloudellinen riskimme pienenee, ja autot on mahdollista tuoda avoimen palvelun kautta saataville pienemmillekin paikkakunnille”, Matti Hänninen 24Rentistä sanoo.

Imatra ei ole ainoa kaupunki, jossa kuntalainen voi vuokrata kaupungin yhteiskäyttöautoa virka-ajan ulkopuolella. 24Rentin lisäksi esimerkiksi autovuokraamo Hertz tuottaa yhteiskäyttöautopalvelua kaupungeille, ja Lappeenrannassa kokeilu on ollut käytössä jo keväästä 2018.

”Porvoon kaupunki ottaa helmikuussa meidän yhteiskäyttöautot käyttöön. Kuntalaisten vuokrattaviksi ne tulevat kevään aikana”, kehitysjohtaja Jaakko Haikonen Hertz Car Sharing -palvelusta sanoo.

Haikosen mukaan neuvotteluita Porvoon ja Lappeenrannan kaltaisten palveluiden toteuttamisesta käydään myös muiden kaupunkien kanssa.

Lappeenrannan kaupungin yhteiskäyttöautoissa on ollut ihan sama tahto kuin Imatrallakin – uusiutuvien polttoaineiden käyttö, sekä se, kuinka kaupungin käytössä olevien autojen käyttöä voisi tehostaa.

 ”Perheen kakkosautolle tämä on täysin kilpailukykyinen ja edullinen ratkaisu.”

Lappeenrannassa kaupungin käytössä on noin 150 autoa ja osalla niistä on jo toistakymmentä vuotta ikää, mutta niillä ajetaan vuosittain vain vähän. Autot ovat kaupungille kalliita, koska kiinteät kulut juoksevat koko ajan, ja autojen kiertoikä on liian hidas.

Lappeenrannassa yhteiskäyttöautoilla ajelu on viime aikoina merkittävästi lisääntynyt, kun tieto mahdollisuudesta on levinnyt. Kaupungin ilmastokoordinaattori Petri Kero ajaa autolla työpäivän aikana.

Lappeenrannassa yhteiskäyttöautokokeilu on ollut vuoden pidempään käynnissä kuin Imatralla. Käytössä on neljä Renault Zoë -sähköautoa, jotka on sijoitettu kaupungin keskustaan.

”Perheen kakkosautolle tämä on täysin kilpailukykyinen ja edullinen ratkaisu, varsinkin kun saatavuus ja tietoisuus vielä tästä kasvavat”, Lappeenrannan kaupungin strategiajohtaja Markus Lankinen sanoo autojen virka-ajan ulkopuolisesta käytöstä.

Autojen käyttö on viime aikoina merkittävästi lisääntynyt, kun tieto käyttömahdollisuudesta on levinnyt. Kaikkiaan Lappeenrannan neljään yhteiskäyttöautoon on toukokuusta 2018 asti kertynyt yhteensä noin 20 000 kilometriä työajoa ja 10 000 kilometriä yksityistä kaupunkilaisten vuokra-ajoa.

 ”Tämän kaltainen yhteiskäyttö on ehdottomasti tulevaisuutta.”

Lisäksi Lappeenrannassa kaupungin maksamien kilometrikorvausten määrä on laskenut, ja yli sata kaupungin työntekijää on vähentänyt oman autonsa käyttöä. Kaupunki aikoo jatkossakin hyödyntää autojen leasingia siinä vaiheessa, kun autokantaa täytyy uusia.

Lankisen mukaan kaikkia ajoneuvoja ei voida koskaan ulkoistaa. Sellaisia ovat esimerkiksi teknisen toimen ajoneuvot, joissa kulkee mukana välineistöä ja työkaluja.

”Tämän kaltainen yhteiskäyttö on ehdottomasti tulevaisuutta ja Lappeenranta jää tälle polulle”, Lankinen sanoo.

Kuntaliitosta sanotaan, että monet kunnat ovat alkaneet siirtyä leasing-autoihin. Näin kaupungin ei tarvitse vastata itse autojen hankinnasta eikä ylläpidosta.

”Leasing-autojen käyttö kunnissa on yleistä ja tällöin käytössä on myös uudempaa kalustoa”, liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna Kuntaliitosta sanoo.

Vilkuna sanoo, että henkilö- ja pakettiautoista leasing-autoja kuntien ja kuntayhtymien käytössä on noin 43 prosenttia ajoneuvokannasta. Leasing-autojen kiertonopeus on myös suurempi.

”Tämä tukee erinomaisesti tällaisia yhteiskäyttömahdollisuuksia”, Vilkuna sanoo.

Tampereella Hertzin seitsemän yhteiskäyttöautoa on sijoitettu lähelle asuinalueita, ja niillä ajetaan keskimäärin 150 kilometriä varausta kohti. Tampereella autoja ei jaeta kaupungin eikä minkään muunkaan tahon kanssa, vaan ne ovat pelkästään yksityishenkilöiden vuokrattavissa.

Turussa puolestaan Hertz on tehnyt sopimukset viidestä yhteiskäyttöautosta parin oppilaitoksen kanssa. Autoja käytetään pääasiassa työmatkoihin.

”Tämä tukee sitä, että yksityiskäytössä yhteiskäyttöautoja käytetään arkiliikkumisen ulkopuolisiin pidempiin tarpeisiin, esimerkiksi viikonloppumatkoihin”, Jaakko Haikonen Hertziltä sanoo.

Drive Now lopettaa toimintansa, ja se kertoo, ettei autojen yhteis­käyttö ollutkaan niin helppoa kuin moni luuli

Autoteollisuudessa on käynnissä murros, ja kiinalaisten mieltymykset voivat määrittää, miten se näkyy Suomessakin