Ensimmäinen Suomessa myytävä kiinalaisauto on sähköinen ja suurperheelle sopiva. Talviajon vaatimuksia valmistaja ei ole juuri ajatellut. - Auto | HS.fi

Shanghain tilataksi

Kiinalainen Euniq yllättää positiivisesti, mutta esilämmityksen puute on Suomessa iso miinus.

Ostaisitko kiinalaisen sähköauton? Maxus Euniq on täyssähköinen pikkubussi, jolla ajaa kaupungissa jopa 350 kilometriä.

22.5. 2:00 | Päivitetty 31.5. 11:14

Ostaisitko kiinalaisen auton? Entäpä kiinalaisen sähköauton? Kysymys on nyt ensi kertaa muutakin kuin teoreettinen.

Norjalainen RSA alkoi keväällä tuoda Suomeen kiinalaisia täyssähköisiä paketti- ja tila-autoja. Merkki on Maxus. Siitä ette varmasti ole kuulleet, mutta mikään pieni nyrkkipaja ei ole kyseessä, vaan Maxusta tekee Kiinan isoin autonvalmistaja, Shanghaissa päämajaansa pitävä SAIC Motor.

Kiinalaisia autoja ei ole koskaan aiemmin myyty Suomessa, ja Euroopassakin vain hyvin vähän ja satunnaisesti. Yhtenä syynä lienee se, että lännen ja idän näkemykset autoille soveliaasta laatuvaikutelmasta ja kolariturvallisuudesta eivät välttämättä aina ole kohdanneet.

Kiinalaisten maihinnousu tapahtuu nyt yllättävän asiallisella kalustolla. Koeajossa oleva Maxus Euniq 5 on pätevän tuntuinen ja hyvin varusteltu iso tila-auto. Siinä on toki pari varsin erikoista ratkaisua ja parantamisen varaakin löytyy.

Euniq 5 on siis seitsemän ihmisen täyssähköinen suurperhebussi, joka maksaa alkaen 48 500 euroa. Käytännössä hinnasto myös päättyy tuohon: lisävarustelistalta voi tämän päälle raksia enää vain metallivärin, lasikaton ja vetokoukun. Koeajomallissa on kaksi ensin mainittua, joten tämä ”Polar Ash” -metalliharmaana kiiltelevä kiinalaisvankkuri maksaisi omaksi ostettuna 49 800 euroa. Valtion hankintatuella hinnasta tippuu vielä pari tonnia pois.

Maxus on ensimmäinen kiinalainen automerkki Suomen markkinoilla.

Auto ei siis ole ihan halpa, mutta omassa hyvin kapeassa täyssähköisten tila-autojen markkinaraossaan se on jopa edullinen. Vaihtoehtoja tälle olisivat esimerkiksi Opel Zafiran ja Peugeot Travellerin sähkömallit, jotka vastaavilla varusteilla ovat kalliimpia ja niissä on laiskempi moottori.

Akut näihin kaikkiin tekee kiinalainen jättitehdas CATL, jolta myös muun muassa BMW tilaa akkuja autoihinsa. Globaalissa markkinataloudessa auton alkuperä onkin hieman häilyvä käsite.

Euniqia liikuttaa eteen sijoitettu 130 kilowatin (177 hv) sähkömoottori, joka ottaa virtaa lattian alla olevasta 52,5 kilowattitunnin akusta. Kaupungissa toimintamatkaksi ilmoitetaan jopa 356 kilometriä yhdellä latauksella. Yhdistetyssä ajossa todellisuus on lähempänä 250 kilometriä. Sekin riittää useimpien työmatkoihin, kauppareissuihin ja lasten harrastuskyyteihin aivan hyvin.

Kaunishan tämä ei ole, mutta autoon todella mahtuu seitsemän ihmistä, siis aikuista ihmistä, ja jalkatilaakin jää. Itse 185-senttisenä mahdun tarvittaessa istumaan jopa kontista taittuvilla lisäpenkeillä. Liukuovi helpottaisi kylläkin sisäänpääsyä ahtaissa parkkiruuduissa.

Penkit kaadettuina laatikkomainen Euniq muuttuu tavarankuljetusautoksi. Harmi vain, ettei lastaustilaa saa aivan tasaiseksi.

Kontin lisäpenkeille mahtuu jopa kaksi aikuista. Tällöin tavaratila jää pieneksi.

Avaimeton lukitus kuuluu vakiovarusteluun ja kun kuskin oven avaa, huomaa, että aika paljon muutakin tulee vakiona. Löytyy muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, mäkilähtöavustin, olennaiset turvajärjestelmät sekä jopa 360 asteen peruutuskamera. Se auttaa hahmottamaan ison möhkäleen mitat kaupungin ahtaissa halleissa.

Ohjaamon ilme on asiallinen ja tuo mieleen lähinnä Toyotan, sillä erotuksella, että Maxuksen kosketusnäytön ilme on paljon modernimpi.

Navigaattoria näyttöön ei saa, mutta Applen Carplaylle tuki löytyy, joten iPhonen omistajat voivat pyörittää sovelluksia ja karttoja suoraan puhelimestaan. Android Auto -tuki on maahantuojan mukaan luvassa lähiaikoina.

Ohjaamon yleisilme ja käytettävyys on asiallinen.

Nahkasisustakin tulee vakiona. Verhoilun sijasta toivoisi kuitenkin panostetun pikemminkin istuinmukavuuteen, nimittäin etupenkit ovat aika topakat ja kuskin selkänoja on suorastaan kova. Ristiseläntukea usein käyttävien kannattaa suosiolla katsella muita autoja, sitä nimittäin ei myöskään ole. Etupenkkien sähkösäädöt kyllä löytyvät vakiona.

Etupenkit ovat topakat.

Takana tai tässä tapauksessa keskimmäisellä penkkirivillä on hyvin tilaa ja penkit säätyvät eestaas.

Ratti on sangen muovinen ja pakettiautomainen, mutta tärkeintä on toki toimivuus. Mittariston keskinäytöstä löytyy suorastaan huimaava määrä informaatiota ratin nappuloilla selattavaksi. Auto näyttää jopa sähkömoottorin pyörintänopeuden sekä akun jännitteen ja ampeerit, jos moista tietoa joku kaipaa.

Mittarinäkymä on selkeä ja ratin napeilla voi keskinäytöstä selata yllättäviäkin tietoja.

Akun varaustasoa prosentteina auto sen sijaan ei näytä, eikä varusteluun erikoisesti kuulu myöskään ulkolämpömittaria. Auto on pullollaan tällaisia pieniä kummallisuuksia. Kaikkein erikoisinta juttua en ihan vielä paljastakaan, odottakaa jännityksellä, arvon lukijat!

Ajettavuus on positiivinen yllätys. 130-kilowattinen moottori jaksaa liikuttaa kookasta tila-autoa suorastaan rivakasti ja ohjaustuntuma on varsin helppo ja luonteva. Alustan käytös ei herätä kysymyksiä ja rengasmelukin pysyy kurissa. Kaikin puolin hyvä suoritus tällaiseksi työjuhdaksi.

Navigaattoria ei ole saatavilla ja Android-puhelinten tuki tulee ehkä myöhemmin.

Moottorijarrutuksen voimakkuutta voi säädellä kolmessa tasossa. Regeneraatio kuitenkin reagoi oudosti hieman viiveellä, kun jalan nostaa polkimelta. Tämä on tottumiskysymys, mutta jarrukäytös tuntuu aluksi erikoiselta.

Sähkönkulutus huiteli nyt 20 kilowattitunnin pinnassa ja kantamaa riitti maantiellä 240–270 kilometriä reitistä riippuen. Ilmoitetut 350 kilometriä voivat toteutua kesällä kaupungissa. Täydellä seitsemän ihmisen kuormalla kulutus epäilemättä nousee, mutta akku on riittävä taajamassa asuvan perheen tarpeisiin.

Lataus on toinen positiivinen yllätys. Nimittäin vaikka autolle ilmoitetaan 60 kilowatin pikalatausteho, ottaa auto todellisuudessa lähes tyhjään akkuun virtaa peräti 75 kilowatin teholla ja latauskäyrä on järkevä. Pidemmällä matkalla voi siis mielekkäästi hyödyntää teholatureitakin. Latausluukku sijaitsee näppärästi keulassa.

Euniq latautuu peräti 75 kilowatin teholla.

Entäpä se erikoisin juttu? Autossa ei ole lainkaan esilämmitystä, vaan ohjaamossa on Defan sisätilalämmitin. Jos siis haluaa talvella lähteä lämpimällä autolla liikkeelle, on auto kytkettävä kahdella eri töpselillä seinään: lämmittimen johto yhteen pistorasiaan ja auton latausjohto toiseen. Defan pistorasiassa täytyy sitten tietysti olla myös ajastuskello.

Reg-nappula säätelee moottorijarrutuksen voimakkuutta kolmessa tasossa.

Ajastettava esilämmitys löytyy jokaisesta nykysähköautosta, joten Maxuksen ratkaisu tuntuu melkein kivikautiselta. Ehkä Kiinan markkinoilla esilämmitys ei ole arvostettu ominaisuus kuten ei myöskään ratin lämmitys, jota siis sitäkään ei ole. Ilmastointi toki löytyy ja toimii.

Oudot puutteet harmittavat, mutta tiloiltaan ja ajotuntumaltaan Euniq on kuitenkin asiallinen. Maahantuoja pyrkii hälventämään ennakkoluuloja takuulla: autolle viisi vuotta tai 100 000 kilometriä ja akulle kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä. Kaupan päälle autoon tehdään myös Tectyl-ruostesuojaus.

Auton turvallisuudesta saadaan lisää tietoa syksymmällä, kun Euniq on ollut EuroNCAP-testissä.

Maxus Euniq MPV

+ Tilava, pehmeä ajettavuus, hiljainen, tehokas moottori, nopea lataus

– Topakat etupenkit, ei esilämmitystä

■Tekniikka: etuveto, sähkömoottori edessä

■Teho: 130 kW (177 hv), vääntö 310 Nm

■Kiihtyvyys: 9,5 sekuntia 0-100 km/h

■Huippunopeus 160 km/h

■Ajon aikaiset CO2-päästöt: 0 g / km

■Toimintasäde: 356 km ilmoitettu (kaupunki), koeajolla 240-270 km (yhdistetty, 10 C)

■Akku: 52,5 kWh käytössä

■Kulutus: Ei ilmoitettu, koeajolla noin 20 kWh / 100 km

■Lataus: 60 (75) kW DC, 7 kW AC (1-vaihe)

■Mitat ja massat: Pituus 4 825 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 778 mm, omamassa 1 810 kg, kantavuus 525 kg

■Perävaunumassa: 400 kg

■Tavaratila: ei ilmoitettu

■Hinta: Alkaen 48 540 euroa, testiauto 49 800 euroa

Lue lisää:

Koeajo: Sähkö-Volvossa on kahden Volkswagenin voimat mutta hurja kulutus, ja jäljellä olevaa ajomatkaa pitää kysyä Googlelta.

Koeajo: Entinen halpismerkki teki hienon auton – Kia Sorento on suuri ja runsaasti varusteltu katumaasturi

Koeajo: Mercedes-Benzin uusi sähköauto EQC on äärimmäisen mukava ja hiljainen, mutta vie sähköä kuin omakotitalo

Artikkeliin liittyviä aiheita