Mercedes-Benz kaksin­kertaisti sähköautojen myyntinsä

Saksalaiskonserni teki vahvan tuloksen heinä-syyskuussa. Asiakkaille toimitetuista autoista valtaosa oli keskikokoisia premium-autoja.

Mercedes-Benzin sähköistetyistä autoista enemmistö on tällä hetkellä lataushybridejä, mutta myös sähköautojen tuotanto kasvaa.

1.11. 13:36

Autovalmistaja Mercedes-Benz on tehnyt vahvasti voitollisen tuloksen tämän vuoden kolmannella vuosineljänneksellä.

Konsernin liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 19 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja oli 37,7 miljardia euroa. Samaan aikaan konsernin vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 83 prosenttia ja oli 5,2 miljardia euroa.

Henkilöautoja valmistavan Mercedes-Benz Carsin osuus liikevaihdosta oli 28,2 miljardia euroa.

Saksalaiskonserni on panostanut muiden autovalmistajien tavoin sähköistettyjen ajoneuvojen tuotantoon. Se näkyi sähköautojen myynnissä, joka kasvoi heinä-syyskuussa 97 prosenttia. Toimitetuista henkilöautoista 37 000 oli sähköautoja ja lähes 85 000 pistokehybridejä.

Samaan aikaan koko Mercedes-Benzin henkilöautojen myynti kasvoi voimakkaasti. Yhtiö toimitti asiakkailleen heinä-syyskuussa noin 530 000 henkilöautoa, mikä oli 38 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Pakettiautojen toimitukset kasvoivat 18 prosenttia noin 100 000:een ajoneuvoon.

Mercedes-Benzin heinä-syyskuussa toimittamista henkilöautoista suosituimpia olivat keskikokoiset premium-autot, joita toimitettiin asiakkaille yhteensä 277 000 kappaletta.

Tästä kokoluokasta myytiin eniten C-sarjan ja E-sarjan malleja. GLC-katumaasturin toimitukset kasvoivat 49 prosenttia lähes 89 000 kappaleeseen.

Yhtiön sähköautomallit eivät vielä yllä vastaaviin myyntilukuihin.Yhtiö kertoo kuitenkin, että EQB-mallia myytiin syyskuussa ennätykselliset 3 400 kappaletta.

Mercedes-Benz aikoo myös edelleen jatkaa sähköistymisstrategiaansa, johon kuuluu täyssähköisten kuorma- ja vetoautojen kehittäminen. Yhtiö on aloittamassa sähköisen eActros 300 -rekkaveturin sarjatuotannon vuoden 2023 loppupuoliskolla. Aikaisemmin auton talviominaisuuksia on testattu esimerkiksi Rovaniemellä 25 asteen pakkasessa.

Yhtiö suunnittelee lisäksi rakentavansa Pohjois-Saksan testiratansa yhteyteen 100 megawatin tehoisen tuulivoimapuiston vähentääkseen tuotantonsa riippuvuutta maakaasusta.

Euroopassa konsernin asiakkaille heinä-syyskuussa toimittamista autoista 35 prosenttia oli lataushybridejä tai sähköautoja.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita