Sähköautojen kysyntä lähti laskuun

Sähköautojen osuus uusien autojen tilauksista on pienentynyt syksyllä, mutta käytettyjen autojen tuonti on pysynyt korkealla tasolla.

Tesla-merkin autot ovat olleet suosittuja uusina ja käytettyinä.

11.11. 10:29 | Päivitetty 11.11. 10:44

Uusien sähköautojen kysyntä on vähentynyt selvästi syksyn aikana, kertoo Autoteollisuus ja -tuojat ry.

Vielä keväällä ja alkukesällä noin 30–35 prosenttia Suomessa tehdyistä uusista asiakastilauksista oli täyssähköautoja. Viime kuukausina suunta on ollut toinen, sillä sähköautojen osuus tilauksista on laskenut vähitellen noin 17–24 prosentin välille.

Yksi selitys suosion hiipumiselle on uusien sähköautojen hankintatukeen myönnetyn lisämäärärahan loppuminen. Tukea ei näillä näkymin olla jatkamassa henkilöautoissa enää vuonna 2023.

Sen sijaan tukea on myönnetty sähköisten kuorma- ja pakettiautojen hankintaan vuoden 2024 loppuun asti.

Uusien sähköautojen kysynnän hiipumista selittävät myös talouden epävarmat näkymät ja kohonnut korkotaso.

”Elokuun lopulla alkanut keskustelu sähkön hinnasta on näkynyt yllättävänkin paljon, ja samalla polttoaineiden hinnat ovat tulleet alaspäin huippulukemista. Toisaalta hankintapäätösten muutoksessa saattaa olla myös hieman perusteetonta pelkoa, sillä sähköllä ajaminen on edelleen monin verroin halvempaa kuin polttomoottorilla”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autoteollisuus ja -tuojat ry:stä.

Automarkkinoiden hidastuminen näkyy yleisesti voimakkaana Suomessa. Kuluvasta vuodesta on tulossa uusien autojen ensirekisteröinneissä yksi hiljaisimmista vuosikymmeniin.

Autoteollisuuden ja -tuojien arvion mukaan tänä vuonna rekisteriin tulee 85 000 uutta autoa, kun taas 2000-luvun huippuvuosina ensirekisteröintejä on ollut jopa 140 000. Yleensä uusia autoja on ensirekisteröity vuosittain yli 100 000.

”Komponenttipulalla on ollut tähän suuri vaikutus. Vuoden 2021 kesästä vuoden 2022 kesään kysyntä olisi ollut 110 000 auton vauhdissa, jos vain tavaraa olisi saatu”, Kallio sanoo.

Skoda Enyaq, Volkswagenin ID-mallit ja Tesla Model 3 ovat suosituimpien sähköautojen joukossa.

Samaan aikaan käytettyjen autojen tuonti on kasvanut merkittävästi ja pysynyt korkealla tasolla myös markkinahäiriöiden aikana.

Viime vuosina autoliikkeet ja yksityiset kuluttajat ovat tuoneet vuosittain jopa 45 000 käytettyä autoa ulkomailta, kun esimerkiksi vuonna 2015 vastaava luku oli noin 25 000.

Ladattavien autojen runsas kysyntä on kannustanut autoliikkeitä tuomaan suuria määriä käytettyjä autoja myyntiin. Runsas tuonti on näkynyt paikoin jopa suosittujen sähköautojen, kuten tiettyjen Teslan mallien, ylitarjontana.

Lue lisää: Teslojen tarjonta käytettyjen autojen markkinoilla räjähti

Suomeen käytettynä tuotavien autojen yleisin lähtömaa on Saksa ja toiseksi yleisin Ruotsi. Ladattavissa autoissa ulkomaantuontia ovat lisänneet molempien maiden avokätiset hankintatuet.

Saksassa alle 40 000 euron hintaisen sähköauton ostaja on voinut hakea hankinta­tukea, joka on ollut 6 000 euroa.

40 000–65 000 euron sähköauton ostoon taas on voinut saada 5 000 euroa hankinta­tukea. Edellytys on, että auton rekisteröi omaan tai leasing-käyttöön vähintään puoleksi vuodeksi.

Sen jälkeen auton on voinut vapaasti myydä. Saksan hallitus päätti kesällä pienentää tukia siten, että esimerkiksi edullisimman pään sähköautoihin saa 4 500 euron tuen vuonna 2023 ja 3 000 euron tuen vuonna 2024. Henkilöautojen hankintatuet lakkautetaan kokonaan vasta vuonna 2025.

Ruotsissa taas uusi hallitus yllätti maanantaina ilmoittamalla, että hankintatuet lakkautetaan välittömästi. Täyssähköautolle tai polttokennoautolle on saanut parhaimmillaan 70 000 kruunun (noin 6 450 euron) hankintatuen.

”Päätöksen merkitys jää meillä marginaaliseksi. Ruotsista autoja on tuotu vähemmän, sillä sähköautojen kysyntä on pitänyt myös käytettyjen hinnat korkealla. Saksassa tuet taas jäävät vielä vuosiksi voimaan, mikä näkyy jatkossakin Suomeen tuotavina autoina”, sanoo Tero Kallio.

Suomen linjaa olla jatkamatta sähköautojen hankintatukea hän pitää lyhytnäköisenä, sillä vähäpäästöisten autojen tuonti on jatkossa yhä enemmän muista maista tuotavien käytettyjen autojen varassa.

Kallio muistuttaa, että suomalaiset käyttävät vuosittain noin 800 miljoonaa euroa ulkomailla tehtäviin autohankintoihin. Se tarkoittaa myös pienempää verokertymää, sillä arvonlisäverot maksetaan monissa tapauksissa vain siihen maahan, jossa kauppa on tehty.