Volkswagen toi äskettäin markkinoille uuden ajan "hippibussin" eli täyssähköisen VW ID.Buzzin. Se on eräänlainen uusintapainos legendaarisesta Kleinbus -tila-autosta.
Tuo pieni tilaihme tuli tunnetuksi 1960-luvulla hippiajan symbolina.
Uuden ajan versio on sekin sympaattinen ilmestys. Auto liikkuu hiljaa sähköllä ja herättää mielenkiintoa kaupungilla. Koeajollamme ohikulkijat ihmettelivät autoa.
Laajan koeajojutun voit lukea lauantaina HS.fi:stä.
Sitä ennen nostamme Volkkarin ohjaamosta esille pienen erikoisuuden, jota voi pitää varsinaisena suunnittelukukkasena.
Radion äänenvoimakkuuden ja ilmastoinnin lämpötilan säätöjä ei ole valaistu pimeällä lainkaan.
Volkswagenin sähkömallien käyttöliittymä perustuu nykyään erilaisiin hipaisu- ja liukupintoihin. Vanhanaikaisia nappuloita ja kytkimiä ei käytännössä ole.
Radion äänenvoimakkuuden ja ilmastoinnin lämpötilan säätämiseen on tehty sormella hipelöitävä liukulevy, joka näkyy oheisessa kuvassa suoraan näytön alla.
Hetkinen, siis missä se on?
Näetkö, mistä lämpötilaa säädetään? Vinkki: keskinäytön ja hätävilkun välissä on pitkä liukusäädin.
Päivänvalossa se näyttää tältä.
Buzzin käyttöliittymä päiväsaikaan.
Liukupinnan vasemmalta puolelta säädetään kuljettajan ilmastoinnin lämpötilaa joko sormella tökkimällä tai liu'uttamalla. Oikeassa reunassa on vastaavasti etumatkustajan ilmastoinnin lämpösäätö.
Keskeltä, näiden välistä, säädetään radion äänenvoimakkuutta, niin ikään sormella. Pimeällä tätä ei siis oikein näe tehdä, koska tätä pintaa ei ole valaistu.
Tilannetta ei helpota se, että liukupinta ylipäänsä reagoi kosketukseen varsin herkästi ja epämääräisesti. Pimeällä ajaessa sormen sohiminen saattaa kääntää vahingossa radion täysille, vaikka tarkoitus oli säätää matkustajan puoleista lämpötilaa.
Kuljettajan puolella sammuu helposti radio, jos sormi lipsahtaa ilmastoinnin säätöpinnan vasemmalle puolelle. Radion virtakytkin on sijoitettu suoraan ilmastoinnin säätöpinnan viereen, ja sekin siis tottelee aivan kevyttä hipaisua.
Järjestelmän toimintaperiaate näkyy tässä kännykkäkameralla otetussa kuvassa. Liukupinnassa on infrapunasensorit, jotka reagoivat, kun ne peitetään sormella. Näitä infrapunavaloja ei ihmissilmä voi nähdä, eikä liukupinta siis oikeasti näytä tältä ajaessa, mutta nämä infrapunavalot tulevat esille kameran kuvassa.
Vasemmalla puolella kaksi pinkkiä pistettä ovat kuljettajan lämpötilan säädöt. Keskellä kolme pistettä säätävät radion äänenvoimakkuutta, ja oikealla puolella kaksi pistettä säätävät matkustajan ilmastointia.
Pimeällä ajaessa sormen pitää osua noihin pisteisiin, joita siis ei voi nähdä.
Vasemmalla puolella kaksi laitimmaista pistettä ovat kuskin puolelle kylmän ja kuuman säädöt, keskellä kolme pistettä säätävät radion äänenvoimakkuutta ja oikealla kaksi laitimmaista pistettä säätävät etumatkustajan ilmastointia.
Sama "ominaisuus" on kaikissa samaa järjestelmää käyttävissä Volkswagenin ID-sähkömalleissa, alkaen aivan ensimmäisestä ID.3-mallista. Se on ollut markkinoilla jo kohta neljä vuotta.
Sama järjestelmä on myös uudessa Volkswagen Golfissa ja eräissä Seateissa.
Taustavalon käsittämätön puuttuminen tuntuu olevan monen omistajan ensihavainto uudessa ID-autossaan. Esimerkiksi amerikkalaisella ID-keskustelufoorumilla eräs käyttäjä tiedustelee, onkohan autossa mahdollisesti jotain vikaa, kun säätimiä ei näe pimeällä.
VW ei ole virallisesti kommentoinut taustavalojen puuttumista. On spekuloitu, että taustavalo olisi yksinkertaisesti unohdettu tuotantovaiheessa. Kun virhe on myöhemmin havaittu, sitä ei enää ole voitu korjata.
Tilanne ei toki onneksi ole ihan näin synkkä, vaikka taustavalon puuttumista voikin pitää aivan älyttömänä mokana.
Radion äänenvoimakkuutta voi säätää myös ratista, jossa on pimeällä valaistut äänensäädöt. Lisäksi ilmastoinnin lämpötilaa voi säätää kosketusnäytöltä, jos avaa erillisen ilmastointivalikon.
Kosketusnäytöllä lämmönsäädön ikonit ovat kuitenkin niin mitättömän pieniä, että niihin pitää tähdätä todella tarkasti. Katso alla olevalta videolta, miten se tapahtuu.
Tämä kaikki vie tarpeettomasti huomiota ajamisesta.
Volkswagenin tulevassa ID.7 -mallissa taustavalon pitäisi jo olla. Ulkomaisessa ID-omistajien Facebook-ryhmässä on nimittäin huomattu kiintoisa yksityiskohta ID.7:n esittelyvideolta: säätimet on valaistu.
Tämä, jos mikä, on autoteknillistä edistystä!
ID.7:n naamioitua versiota esiteltiin jo vuoden alussa CES-messuilla Las Vegasissa.
Ehkä seuraavaksi auton tärkeiden perustoimintojen säätämiseen voisi saada takaisin selkeät, perinteiset, ja jo vuosikymmeniä erinomaisesti toimineet nappulat ja rullat?
VW on jo myöntänyt, että tämä uuden ajan käyttöliittymäsuunnittelu ei mennyt ihan nappiin. VW:n henkilöautopuolen johtaja Thomas Schäfer kirjoitti lokakuussa LinkedIn-palvelussa, että yhtiö aikoo tuoda takaisin perinteiset säätimet.
Ainakin ohjauspyörään, jossa siinäkin on epämääräiset, kosketukseen reagoivat muoviset hipaisulevyt.
"Teroitamme valikoimaamme ja suunnitteluamme, ja aiomme yksinkertaistaa autojemme käytettävyyttä. Esimerkiksi aiomme tuoda takaisin ohjauspyörän, jossa on perinteiset napit! Sitä asiakkaat Volkswagenilta haluavat!", Schäfer kirjoitti.
Lue lisää: Toyotan sähköautosta valkeni bugi, joka voi ajaa kuskin hulluuden partaalle
Lue lisää: Korjaamoketju selvitti viisi syytä, miksi suomalaiset välttelevät sähköauton ostoa