Ilmastokirjeenvaihtaja

Milloin lentoliput voi ostaa Carbonbookersista tai ilmastoscannerista?

Kenen pitäisi toimia lentopäästöjen vähentämiseksi: lentoyhtiöiden, Suomen, EU:n vai matkustajien itsensä?

Maailmassa olisi uudempia ja vähemmän polttoaineitta kuluttavia lentokoneita. Tarjolla olisi myös biopolttoainetta lentokoneiden tankkeihin. Näistä ratkaisukeinoista kertoo HS:n juttu, jonka voit lukea täältä.

Mikseivät lentoyhtiöt ota keinoja käyttöön?

Syynä on tietysti raha.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ei lentoyhtiö voi lorottaa tankkiin viisi kertaa kalliimpaa biopolttoainetta, tai se tippuu Ebookersissa alimmaiseksi, kun kaikki kymmenet kilpailevat yhtiöt voivat tarjota lippujaan monta kertaa halvemmalla. Myös uudet koneet ovat iso investointi, jolla lennetään parikymmentä vuotta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Entä jos olisi pakko?

Voisiko Suomi päättää, että Helsinki-Vantaalla voi tankata vain bio-fossiiliseosta, maksoi mitä maksoi? Ja määrätä kriteerit, jota isopäästöisemmillä koneilla Suomen kentillä ei ole asiaa.

Luultavasti Suomi tällä päätöksellä rääkkäisi omaa lentoyhtiötään Finnairia ja toisaalta osa lentoyhtiöstä voisi jättää lentämättä Suomeen – tai ainakin tankkaamatta täällä.

Kun Ruotsi ilmoitti maltillisesta lentoverosta, lentoyhtiö SAS uhkasi muuttaa pitkien lentojensa lähdöt Kööpenhaminaan Tanskaan. Kriitikoiden mukaan ruotsalaiset alkoivat myös ostaa välilaskullisia lentoja, jotta vero koskisi vain lyhyttä alkumatkan lentoa, ei koko matkaa määränpäähän.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hollanti otti lentoveron käyttöön jo 2008 – ja poisti sen 2009. Syynä juuri haitalliset taloudelliset vaikutukset.

Norja puolestaan velvoittanut ilmailualan käyttämään polttoaineen joukossa biopolttoainetta puoli prosenttia vuodesta 2020 eteenpäin. Myöhemmin sekoitusvelvoitetta on tarkoitus kiristää. Jo nyt lentoyhtiöt laskeskelevat, kannattaako niiden jatkossa tankata Norjassa. Koneet saattavat lentää Norjaan täydempinä ja painavampina kuin muuten olisi tarve, mikä puolestaan lisää päästöjä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kiivaasti kilpaillulla alalla yksittäisen maan on vaikea päättää muita tiukemmista rajoituksista, vaikka Ruotsi ja Norja toki ovat näin toimineet.

Entä riittäisivätkö EU:n muskelit lentojen suitsimiseen?

Kun 2001 Yhdysvaltoihin tehtiin terrori-isku, sen jälkeen säännöt lentokentillä muuttuivat rivakasti ja nesteitä pakataan edelleen minigrippusseihin. Määräykset lähtivät ennen kaikkea Yhdysvalloista, mutta tulivat nopeasti voimaan kaikkialla. Yhdysvallat on sen jälkeenkin kiristänyt vaatimuksiaan muiden maiden turvatarkastuksille. Ja niitä on toteltu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miksei ilmastoasioita voisi ottaa yhtä vakavasti kuin terrorismiuhkaa ja turvallisuutta?

Jos EU laittaisi tiukat määräykset sille, kuinka energiatehokkailla koneilla sen kentille voi laskeutua tai nousta, niin menisikö se läpi?

Jututtamieni asiantuntijoiden mukaan se on siinä rajalla. Vastaavaa meluun tai lähipäästöihin liittyvää sääntelyä on jo: Laskeutumismaksuja on määritelty typen oksideiden perusteella. Koneiden melutaso saattaa määrittää, mihin vuorokaudenaikaan sillä saa laskeutua jollekin kentälle. Genevessä laskeutumismaksut määräytyvät koneen melutason mukaan.

Mutta asiantuntijat kallistuvat kuitenkin siihen, että käytännössä EU on sittenkin liian pieni tai heikko määräämään ilmastokriteereitä muualle maailmaan.

Esimerkistä käy EU:n lentoliikennettä koskeva päästökauppa.

Lentoyhtiöt ostavat 15 prosenttia Euroopassa aiheuttamistaan päästöistä päästökaupasta. Esimerkiksi Finnair maksoi viime vuonna päästöoikeuksista lähes 12 miljoonaa euroa.

Mutta tämäkään ei ole ollut helppoa. Tällä hetkellä päästökauppa koskee vain EU:n sisäisiä lentoja. EU yritti saada päästökaupan ulottumaan myös EU-alueelle laskeutuviin ja sieltä lähteviin lentoihin. Kansainvälinen vastustus ja painostus oli kuitenkin niin kovaa, että EU joutui perääntymään.

Tämä antaa viitteitä siitä, että EU:n on vaikea yksin kiristää lentämisen päästösääntöjä.

Käytännössä keinoksi siis jää maailmanlaajuiset päätökset. Niitä tekee Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö Icao.

Tähän mennessä Icao on sitoutunut siihen, että alan päästöt eivät saa vuoden 2020 jälkeen kasvaa. Tai tarkalleen ottaen ne voivat kasvaa, mutta vuoden 2020 jälkeen päästöjen kasvu kuitataan päästöhyviksillä. Tosin hyvitysjärjestelmä on vapaaehtoinen vuoteen 2026 asti. Vuoteen 2050 mennessä päästöjä on tarkoitus myös ihan oikeasti pienentää vuoden 2005 tasoon verrattuna.

Kukin voi itse valita, onko tämä hieno saavutus ja laaja kansainvälinen sitoutumus vai liian vähän liian hitaasti.

Lähes kaikki ideat vähentää lentämisen päästöjä törmäävät neljään kirjaimeen: Icao. Järjestössä on esimerkiksi sovittu vuonna 1944, että lentopolttoaineita ei verota. Ja näin on edelleen. Jutun aiheesta voit lukea täältä.

Icaon päätöksentekoa tietysti hidastaa se, että siinä on jäsenenä yli 190 maata. Kaikissa niissä ei ilmastonmuutosta oteta yhtä tosissaan kuin vaikkapa EU-maissa.

HS:n juttu lentoliikenteen ilmastopäästöjen pienentämiseksi alkaa kuvauksella lentolippujen ostotilanteesta, jossa eri vaihtoehdot latautuvat kuluttajan silmien eteen.

Entä jos palvelut eivät ensimmäiseksi näyttäisikään lentojen halvimman hinnan mukaan? Voisiko tämä olla toisin?

Missä ovat lentolippuvertailusivustot, jotka listaavat lennot ilmastovaikutusten mukaan? Halvimpien lentojen sijaan ensimmäisenä matkustajan eteen listautuIsivat vähäpäästöisimmät vaihtoehdot: uusimmat koneet, suorimmat lentoreitit, tehokkaimmat moottorit ja pienimmät päästöt.

Kuluttajien valinnoilla on oikeasti merkitystä. Esimerkkinä tästä käy Finnairin kuukausi sitten julkistama päästöhyvityspalvelu. Vielä vuosi sitten Finnairin kestävän kehityksen johtaja sanoi, ettei Finnairin kannata rakentaa päästöhyvitysohjelmaa, koska niin harva matkustaja sellaisen ostaisi. Sittemmin matkustajien mieli on muuttunut, päästöhyvittäminen alkanut kiinnostaa ja Finnairkin sellaisen mahdollisuuden rakentanut.

Samaan tapaan lentoyhtiöt kilpailevat hinnalla, koska kuluttajat haluavat halvimmat lennot. Tosin muunlaisesta vertailusta on tehty aivan liian vaikeaa.

WWF:n ilmastoasiantuntija Mia Rahunen varoittaa sysäämästä liikaa vastuuta kuluttajan niskaan. ”Kestävien valintojen pitäisi olla helppoja, ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon pitäisi aina olla se halvin.”

Hän vertaa tilannetta asumiseen: ihminen voi kyllä vaihtaa sähkösopimusta, mutta ei vaikuttaa kaukolämmön polttoaineeseen.

”Lennoissa ei ole ilmastoystävällistä vaihtoehtoa tarjolla, hintojenkin tulisi olla suhteessa päästöihin.”

Rahunen toivookin, että Suomi ajaisi aktiivisesti EU:ssa lentopolttoaineen verotusta.

Kokonaan oma kysymyksensä on rahti. Tavaroiden ja ruuan lennättämistä ympäri maailman ei ole käsitelty tässä(kään) jutussa, mutta myös siitä tulee päästöjä.

Mutta jos kuluttaja joka tapauksessa haluaisi ostaa mahdollisemman pienipäästöisen lentomatkan, miten hän osaisi sen valita.

Lentojen vertailu päästöjen mukaan on maallikolle vaikeaa.

Moni on oppinut, että ainakin välilaskuja kannattaa välttää, koska juuri nousut ja laskut kuluttavat paljon polttoainetta. Mutta pidemmällä matkalla välilasku voikin vähentää päästöjä, koska koneella ei tarvitse lähteä liian painavana ilmaan. Finnairilta kerrotaan, että esimerkiksi Pariisista Aasiaan lennettäessä päästöt ovat aika samat sekä välilaskulla Helsinkiin että ilman välilaskuja. Mutta jo Madridista Aasiaan lennettäessä välilasku itseasiassa vähentää päästöjä. Tämä toki vain tietyllä konetyypillä laskettuna.

Ja vaikka moni ahdistuu juuri kaukolennoista, eniten polttoainetta matkustajaa kohden kuluu lyhyillä kotimaanlennoilla, joissa koneet ovat pieniä ja usein täyttöasteetkin heikkoja.

Päästöihin vaikuttavat siis välilaskut, valittu reitti, tuulet ja muu sää, koneen tyyppi, lentotapa, koneen täyttöaste, rahdin määrä... Finnair on esimerkiksi laskenut, että jos jokainen pakkaisi kilon vähemmän, säästyneellä polttoaineella voisi lentää 20 kertaa Tokioon.

Ei kukaan pysty matkaa varatessaan huomioimaan tätä kaikkea.

”Ehkä paras ohje on se, että yrittäisi lentää edes oikeaan suuntaan. Etenkin työmatkoilla se olisi järkevää muutenkin. Jos Aasiaan lentää Lontoon kautta, matkaa on helposti taittanut jo 8 tuntia, kun on vasta uudelleen Helsingin yllä”, sanoo Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki.

Maailmaan selvästi tarvittaisiin jonkinlainen ”Carbonbookers” tai ”ilmastoscanner” tai vastaava lentovaraussivusto, josta lennot voisi valita ja ostaa niiden ilmastovaikutusten perusteella.

Lentoja voi nytkin vertailla eri päästöhyvityssivuilla, mutta ne antavat hyvin erilaisia päästömääriä eivätkä usein ota huomioon muita päästöjä kuin hiilidioksidin. Ja yleensä palveluun pitää syöttää jo valittu reitti, jolloin eri reititysten päästövertailun joutuisi tekemään moneen kertaan näpräämällä. Saksalaisella Atmosfairilla välilentojen lisääminen ja poistaminen sentään onnistuu kohtuullisen sukkelasti, ja laskelma näyttää erikseen eri lentoyhtiöiden päästöt samalla reitillä.

Kuitenkin lentoyhtiöt painivat polttoainekustannusten kanssa päivittäin, joten ne tietävät litralleen koneidensa kulutuksen. EU-alueella päästöt on myös pakko raportoida yhteneväisesti, koska lennot kuuluvat EU:n päästökauppaan. Miksei tämän datan varaan rakenneta myös ilmastopohjaista lentovaraussivustoa? Tai anneta tietoa avoimena datana, jolloin jokin startup voisi rakentaa ilmastohenkisen lentovarauspalvelun.

Tästä päästään taas Icaoon. Järjestössä on ollut esillä päästöjen tarkka raportointi julkisuuteen, mutta lopulta ajatuksesta luovuttiin, kun osa maista vastusti.

Oikaistu 14.2. kello 21:16: Jutusta poistettu maininta, että Ruotsi olisi ilmoittanut lakkauttavansa lentoveron. Parlamentti päätti niin budjettiäänestyksessä viime vuoden lopussa, mutta uusi hallitus päätti jatkaa lentoveroa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    2. 2

      Malli sai Burberryn vetämään ahdistavan hupparin mallistosta – ”Itsemurha ei ole muotia”

    3. 3

      Voit päätyä elämään jonkun toisen unelmaa, jos et keskity näihin neljään asiaan

    4. 4

      Berner ärsytti keskustalaiset – ja Sipilä riensi jälleen tueksi

    5. 5

      Päävalmentaja kertoi Patrik Laineen onnistumisista: ”Se toi hymyn kaikkien kasvoille, jopa maalivahtien”

    6. 6

      Modernit turbokiertoliittymät pelottavat monia kokeneitakin kuskeja – Yksinkertainen neuvo auttaa selviytymään ”kauhujen liikenneympyröistä”

    7. 7

      Karl Lagerfeld jätti jälkeensä 170 miljoonaa – Menevätkö rahat Choupette-kissalle?

    8. 8

      Alaistensa kiusaamisesta epäilty Helsingin korkea johtaja sai syytteen työturvallisuusrikoksesta

    9. 9

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    10. 10

      Töiden läikkyminen työajalta kotiin lisää tasa-arvoa, sanoo Evan uusi johtaja Emilia Kullas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    2. 2

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    3. 3

      Voit päätyä elämään jonkun toisen unelmaa, jos et keskity näihin neljään asiaan

    4. 4

      Modernit turbokiertoliittymät pelottavat monia kokeneitakin kuskeja – Yksinkertainen neuvo auttaa selviytymään ”kauhujen liikenneympyröistä”

    5. 5

      Jos tämä kuva näyttää pyörivän, se johtuu viiveestä päässäsi

    6. 6

      Suomi antoi 50 vuotta sitten itselleen lahjan, jonka piti valaa miljoonilla uskoa tulevaisuuteen – Nyt aarre­arkku halutaan ryöstää, koska tulokset jäävät ”uskon asiaksi”

      Tilaajille
    7. 7

      Isis-morsiameksi vuonna 2015 lähtenyt teini menettää Britannian kansalaisuutensa

    8. 8

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    9. 9

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    10. 10

      ”Jokaisen kroppa tiesi, paljonko D-vitamiinia pitää vapauttaa vereen” – väitöstutkimuksesta uutta tietoa kiistellyn vitamiinin tarpeesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    2. 2

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    3. 3

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    4. 4

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    5. 5

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    6. 6

      Teemu ja Sirpa Selänne kohahduttivat ystävyyssäännöllä ja paljastivat erikoisen ilmiön – miehen ja naisen välinen ystävyys ei ole aivan yksinkertaista, kertoi tuhat lukijaa

      Tilaajille
    7. 7

      Oli huippulukio, oli harrastukset, oli liikaa intoa ja liian vähän aikaa – Ja niin Elena Shemyakin mieli hajosi

      Tilaajille
    8. 8

      ”Koen elämäni menneen hukkaan” – Lasten saamista katuvat naiset piilottavat ajatuksensa jopa puolisoiltaan

    9. 9

      Punnerrustesti ennustaa sydänterveyttä – yksinkertaisen testin voi tehdä missä ja koska vain

    10. 10

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää