Puin maskin kasvoilleni ja huomasin mielenkiintoisen reaktion – Maski voi herättää monenlaisia tunteita, ja niitä on tärkeää ymmärtää - Lujasti lempeä | HS.fi

Puin maskin kasvoilleni ja huomasin mielenkiintoisen reaktion – Maski voi herättää monenlaisia tunteita, ja niitä on tärkeää ymmärtää

Joskus kasvomaski voi voimistaa ahdistuksen tunteita, mutta maskiin totuttelu ja myötätunto helpottavat oloa, kirjoittaa Maaret Kallio.

21.10.2020 2:00 | Päivitetty 21.10.2020 9:16

Osallistuin aiemmin syksyllä hieman isompaan tilaisuuteen, jossa maskin käyttöä luonnollisesti odotettiin. Vaikka kasvomaskin käyttö alkaa tässä vaiheessa koronapandemiaa olla jo tuttua, huomasin sen suhteen jotain ihan uutta.

Tuo tilaisuus oli minulle henkilökohtaisesti kovin jännittävä, ja tunsin hermostuneisuutta maskista riippumattomista syistä. Maski kasvoillani huomasin kuitenkin, että koin epämukavat, mutta aivan tutut jännitystuntemukset tavallista voimakkaammin.

Hengitys tuntui tiivistyvän maskin kanssa ja olo alkoi käydä tukalammaksi. Jännityksen tuomaa levottomuutta ei ainakaan rauhoittanut se, ettei toisten toisten kasvoja näe maskien takaa kovinkaan hyvin ja puheesta on vaikeampaa saada selvää. Muiden pienet, rohkaisevat ilmeet jäävät piiloon maskien taakse. Käteni tahtoi herkästi nousta räpelöimään maskin reunoja, vaikka toki tiedän, ettei maskiin tule koskea.

 Maski lisää hiilidioksidin määrää hengitysilmassa ja voi siksi lisätä huimausta, väsymistä ja hengitysvaikeutta.

Jokainen meistä tietää, miksi maskeja tulee nyt käyttää. Tieto ei silti poista reaktioita, joita kehossamme, mielessämme tai tunteissamme voi virittyä. Maski lisää hiilidioksidin määrää hengitysilmassa ja voi siksi lisätä huimausta, väsymistä ja hengitysvaikeutta. Se taas provosoi joillakin herkemmin ahdistusta, selitti lääkäriystäväni.

Ei siis ihme, että jännitysoireet tuntuivat tavallista voimakkaammilta maski kasvoilla.

Ahdistuksen ja jännityksen synnyttämät keholliset tuntemukset voivat pelästyttää ja hämmentää. Jos on taipumusta ahdistukseen, maskin takaa se voi tuntua tavallista voimakkaammalta. Lisäksi sosiaalinen tilanne lisää painetta käyttäytyä tietyllä tavalla. Ei haluaisi erottua joukosta vailla maskia, muttei myöskään kokea voimistuvaa ahdistusta maskin takana.

 Onneksi hankaliinkin tuntemuksiin on mahdollista vaikuttaa.

Maskin käyttäminen on selkeä ja tärkeä ennaltaehkäisevä keino, jota on tärkeää noudattaa. Samaan aikaan maskin käyttäminen voi olla osalle vaikeaa myös psyykkisistä syistä.

Maskeihin voi liittyä vaikeita muistoja aiemmista traumatilanteista, jotka nousevat nyt uudelleen pintaan. Toisaalta lievempikin ahdistus voi aiheuttaa tarvetta vältellä maskin käyttöä. Pakon tuntu luo ihmiselle aina ahtautta, mikä taas lisää pelkoa. Poikkeuksellisena aikana tutut mielen ja kehon säätelykeinot eivät välttämättä ole käytettävissä.

Siksi on tärkeää voida puhua siitäkin, että maski voi ja saa herättää myös hankalia psyykkisiä kokemuksia, tunteita ja tuntemuksia, joihin onneksi on mahdollista vaikuttaa.

Jos maski tuntuu lisäävän ahdistusta tai provosoivan paniikin tuntemuksia, on ihan ensimmäiseksi tärkeää tunnistaa asia. Tilanne on varsin looginen ja inhimillinen, eikä hankaluuden kokemisesta tule tuomaroida itseään tai toisia.

Toiseksi itseään voi myös auttaa tulemaan paremmin toimeen hankaluuksien kanssa. Olennaista on voimistaa rauhan ja turvan kokemuksia myös hankaluuksien keskellä. Voi huomata ja nimetä, mitä itsessä tapahtuu: huh, taitaapa vähän ahdistus nyt nousta. Tai havainnoida, että hengitänpä nyt tiiviisti, muistan hengittää rauhallisesti.

Voi puhua itselleen myötätuntoisesti mielessään, että ei ole mitään hätää, keho nyt vain reagoi jännittymällä tavallista enemmän ja se menee kohta ohi.

 Altistamalla itseään sopivasti maskille siihen tottuu ja olo helpottuu.

Jos ahdistus tai paniikin tunteet tuntuvat käyvän kovin voimakkaiksi, täytyy maskista olla myös lupa hellittää. Joskus voikin olla viisainta astua etäämmälle muista ja ottaa maski hetkeksi kasvoilta saadakseen tasattua rauhassa kehon ja mielen tuntemuksia. Jos olo käy liian tukalaksi, on tärkeää, että on olemassa vaihtoehtoisia toimintatapoja, joihin turvautua.

Tottumus on onneksi ihmisen turva. Altistamalla itseään sopivasti maskille siihen tottuu ja olo helpottuu.

Itsestään ja mielestään saa ja pitääkin pitää lempeän hyvää huolta tavallista kuormittavampina aikoina. Jokaisen meistä on toimittava nyt turvallisesti, mutta myös voimallisen myötätuntoisesti. Emme voi koskaan pinnalta katsoen tietää, mitä kaikkea toisen mielessä ja kehossa tapahtuu.

Kannattaa pitää mielessä, että maskin alla voidaan kokea monenlaisia tunteita helpottavasta turvasta kuristavaan ahdistukseen. Niitä on oikeus kokea ja saada niissä ymmärtävää myötätuntoa ja helpottavia keinoja.

Selviytyminen ei ole vain fyysistä selviytymistä. Se on sitäkin, että voi kokea olevan psyykkisesti turvassa hankalassakin tilanteessa ja osana muiden joukkoa.

Luitko jo nämä?

Uusimmat postaukset