Perässähiihtäjä

Sopiiko ministeri valtuutetuksi?

Tiistai 30.9. ja 16. merkintä

Eilinen puutarhakaupunki-aihe kirvoitti vielä niin paljon puheenvuoroja, että  250 julkaistun kommentin raja meni rikki. Se osui Matti Kuroselle Espoosta. Edellinen merkkipaalu (150) sattui Pentti Kangasluomalle Lapualta. Molempia on muistettu pienellä kirjalahjalla. Erikseen annan kiitosta Ismo Kiesiläiselle hänen kommentistaan, jonka hän kirjoitti keskustelussa äänioikeusikärajan laskemisesta. Kannattaa lukea! Jäin Ismon perusteita mietiskelemään, luin hänen blogiaan ja liitin sen "vaaliblogit"-osioon, vaikka hän ei ehdokkaana olekaan. Hänen kertomuksensa siitä, miten eräät nimeltä mainitut päättäjät kohtelivat nuoria, oli hätkähdyttävä.

Muuan aktiivinen kirjoittaja kysyi, että montako ministeriä on ehdolla kuntavaaleissa. Vastasin lonkalta, että yli puolet on ehdokkaana, mutta sitten selailin ehdokaslistojen yhdistelmiä.

Ja hämmästyin.

Ministereistä vain Liisa Hyssälä ja Paula Lehtomäki keskustasta, Alexander Stubb kokoomuksesta ja Tarja Cronberg vihreistä ovat ymmärtäneet jäädä pois ehdokaslistoilta. Loput 16 ministeriä ovat ehdolla.

Muistelen, että eräässä kolumnissani vuonna 2004 ylistin ministeri Mauri Pekkarista, joka silloin oli ymmärtänyt jäädä valtuustosta pois. Nyt hänkin on ehdolla. Kehut on vedettävä takaisin.

Paavo Väyrysen huomasin pyrkivän Keminmaan valtuuston ja saman tien sen puheenjohtajaksi. Näin hän pystyisi sopeuttamaan valtuuston työn omiin kiireisiin ulkomaankauppaministerin aikatauluihinsa. Näin taitaa moni muukin kärkipoliitikko ajatella, mutta harva sen sanoo suoraan.

Jo on. Tietysti pääministeri Matti Vanhanen pyrkii Nurmijärven ja hänen sijaisensa valtiovarainministeri Jyrki Katainen Siilinjärven valtuustoon.

Kaikki valtuustoon pyrkivät ministerit ovat myös kansanedustajia, joten he voivat käyttää valtaa kolmella tasolla hallituksessa, eduskunnassa ja valtuustossa. Viimeinen on liikaa, vai mitä sanoo kommenttipalstamme väki?

Jos jollakulla on havaintoja joko nykyisten tai entisten ministerien osallistumisesta ja/tai aloitteellisuudesta ja/tai toimettomuudesta valtuustoissa, niistäkin olisi mukava kuulla. Mitä he siellä oikein tekevät?

Päivän Hyvä Kysymys: Sopiiko ministeri valtuutetuksi?

Päivän blogisiteeraus:

Kävin lasten kanssa elokuvissa sunnuntaina. Vaihtoehtoina oli kotoisasti Bio-Grani ja etäisesti kauppakeskuksen kyljessä sijaitseva Flamingo. Päätimme mennä Bio-Graniin. Valinta oli helppo, koska kokemusta on ollut molemmista. Läheisen elokuvateatterimme puolesta puhui paras palvelu, omat pöydät tuolin edessä, johon laittaa karkit ja tutut ihmiset hoitamassa koko rulianssia lipunmyynnistä elokuvien näyttöön.

Myöhemmin tuli mieleen myös se, että lähipalvelun ansiosta jäi ajamatta 45 kilometriä ja aikaakin säästyi miltei tunti, kun parkkipaikanhaut Flamingossa ottaa huomioon. Eli ilmastonmuutos jähmettyi paikalleen tuon säästetyn bensamäärän verran.

Granissa pitää ehdottomasti olla oma elokuvateatteri jatkossakin. Jotta toive toteutuisi, käykää ihmiset ihmeessä yhdessä Suomen parhaista elokuvateattereista - sinne pääsee muuten kävellen koko kaupungista.

Valtuustoehdokas Joel Salminen (sd) Kauniaisista.

14 vastausta artikkeliin "Sopiiko ministeri valtuutetuksi?"

Harri Smått 30.09.2008 11:14

Onko näissäkin vaaleissa käytössä kaikkien rakastama suhteellinen ääntenlaskutapa? Kerätään äänet puolueelle ja jätetään tuoli tyhjäksi?

Ja ei, en erityisemmin pidä ajatuksesta. Olkoon syy mikä tahansa. Liikaa tyhjää tilaa jo eduskunnan istunnoissakin - enemmän kuin lehtereillä.

Jarkko Rahkonen 30.09.2008 11:22

Sopiiko ministeri valtuutetuksi?

Demokratiassa tämän ratkaisee äänestäjien joukko. Itse en äänestäisi ministeriä valtuustoon enkä näin ole koskaan äänestänyt. Olen kylläkin äänestänyt ministeriä kansanedustajaksi, koska tehtävät liittyvät läheisesti toisiinsa mikä on myös yleinen käytäntö eurooppalaisessa parlamentarismissa.

Kun ministeri yleensä saa sympatiaääniä riittävästi valtuustopaikkaan, niin katson että ministeri vie ehdokkuudellaan paikan kunnan asiohin perhetyneeltä ja motivoidulta, mutta vähemmän tunnetulta ehdokkaalta.

Suurissa kaupungeissa valtuustotyö on nykyään vaativaa ja päätösten tausta-aineistoon perehtyminen vaatii paljon aikaa. Ministerin motivaatio ei mitenkään riitä valtustossa päätettäviin asioihin perehtymiseen. Näin valtuutetulle kuuluva asioihin perehtyminen jää varavaltuutetulle.

Pienissä kunnissa valtuustot kokoontuvat alle 12 kertaa vuodessa joten niissä ministeri voi käyttää valtuustokokouksia tukijoidensa tapaamiseen ja varahenkilöt voivat hoitaa valtuustoasiat.

Päädyn siihen, että ministerin valtuustoehdokkuus ei ole suuri yhteiskunnallinen ongelma, koska äänestäjät voivat ongelman poistaa yksinkertaisesti - äänestämällä.

Sami Suomalainen 30.09.2008 11:28

Yksi asia on se, pitäisikö valtaa olla kolmella tasolla, mutta toinen (ehkä tärkeämpi kuntalaisten kannalta) on se, miten ihmeessä siihen kaikkeen riittäisi muka aikaa? Luulisi, että jo ministerin tehtävät vaatisivat huomattavaa ajallista panostusta, sitten kun siihen lisätään kansanedustajan työt, valiokunnat, valtuutetun työt, mahdolliset lautakunnat, hallintoneuvostot, yritysten hallitukset.... En usko, että yksikään ministereistämme pystyy hallitsemaan tätä kaikkea kuntalaisten luottamuksen arvoisesti.

Äänestäjien tehtävä olisikin antaa epäluottamuslause kaikille ministereille, jotka pyrkivät kaikkeen mahdolliseen.

Minerva Krohn 30.09.2008 12:49

Helsingissä ministerinkin on varmasti helpompi osallistua valtuustotyöhön kuin muualla. Itse pidän hyvänä, että valtuustossa on sekä kansanedustajia että jopa ministereitä. On myös hyvä, että ministereillä on päätöksiä tehdessään käsitys miten päätökset vaikuttavat toimintaan kunnissa.

Helsingissä ainakin Tuija Brax, Jan vapaavuori ja Sari Sarkomaa ovat osallistuneet aktiivisesti myös valtuuston toimintaan.

Tietenkään kunnallispolitiikka ei voi olla pelkästään kansanedustajine ja ministerien varassa, koska aika ei silloin mitenkään riitä. Meneehän valtuuston johtotehtävissä helposti jopa 20 tuntia tai yli viikossa kokouksiin ja niihin valmistautumiseen.

Hanna Kopra 30.09.2008 13:26

Saatan olla naivi ja olenkin varmasti vaikka mitä, mutta tietyllä tapaa minusta ministeriksi asti päässyt ihminen voisi jäädä valtuustosta pois.

Ihan vaikka että aikaa jäisi valtuuston verran itselleen eikä ihminen palaisi loppuun TAI että senkin ajan voisi käyttää ministerin tai kansanedustajan työhön. Mutta kenties (epäilen tätä toki vahvasti) ministerin sekä kansanedustajan työt ja valtuusto työ ovat niin käsi kädessä ettei ministerin työtä varsinkaan voisi kunnialla hoitaa ilman valtuustossa olemista. Ja että se rapauttaisi arvoa ministerin/kansanedustajan titteliltä.

Muutoinkin ihmettelen usein, että kuinka monta luottamustoimea ihminen pystyy aidosti selvittämään.

Juha Jaatinen 30.09.2008 16:35

Kyllä vaikealta tuntuu, että ministerin tehtävistä ehtisi vähänkään isomman kunnan valtuutetun tehtäviä hoitaa.

Kuitenkin puolueet asettavat ministereitä ehdokkaaksi, koska tiedetään, että ne keräävät paljon ääniä.Monasti ministerit kokevat olevansa "velkaa" puolueelleen kunnalisvaaliehdokkuuden. Tässäkin ovat äänestäjät ratkaisiana.

Kun joku ministeri jää ensimmäisen kerran valitsematta kuntansa valtuustoon, harkitsevat ryhmittymät ensi kerralla tarkemmin ministerin ehdokkaaksi asettamista.

jaatinenjulistaa.blogspot.com

Taisto Räty 30.09.2008 18:55

Sopii, sopii.

Minun puolestani touhutkoot ministerit vapaa-ajallaan mitä haluavat, istukoot vaikka kotikuntansa valtuustokokouksissa. Ei luulis haittaavan ketään.

Riitta Skoglund 30.09.2008 22:57

Ministeri valtuustoehdokkaana? Ilmeisesti silloin on tarkoitus kerätä ääniä puolueelle ja pedata varavaltuutetulle paikka tulla politiikassa esiin.

Itse asia: edellyttäisin ministerilta enemmän kykyä erottaa olennainen ja epäolennainen - ei niin, etteikö kuntavaali olisi olennainen asia vaan niin, että ministerin olennainen on hoidossaan oleva tonttinsa, ja ministeri ainoa lajiaan.

Lars-Erik Wilskman 01.10.2008 8:15

Kysyit, sopiiko ministeri valtuustoon? Toki sopii, on vain hyvä, että ministeri tuntee kentällä siis peruskunnissa esillä olevat asiat. Käytäntö sopii järjestelmään, jossa kunta ja valtio ovat toisiinsa niin kietoutuneet, ettei tavallinen kansalainen niitä aina erota.

Eri asia on, ehtiikö ministeri todellisuudessa vaikuttaa kunnallisten päätösten valmisteluun. En tiedä kuinka moni ministeri istuu lautakunnissa tai kunnanhallituksissa, tuskin ainoakaan. Ministeri on poliitikko, jolle julkisuus on tärkeää, valtuusto on vain yksi näyttämö muiden joukossa.

Kuntavaaleissa ministerin läpimeno on jokseenkin varmaa, ainoa todellinen poliittinen riski liittyy äänimäärään. Mutta, kuvitelkaamme mitä tapahtuisi jos Vanhanen, Katainen tai Walliin eivät tulisikaan valituksi valtuustoon. Siinä olisi journalisteille, kolpakkostrategeille ja nettikirjoittajille todella makea luu kaluttavaksi.

Matti Mäkinen 01.10.2008 10:43

Yksi huomionarvoisa seikka lienee sekin, että kotikunnassaan ministerin oletetaan - ja edellytetäänkin jossain määrin - vierailevan kaikenlaisissa tilaisuuksissa puhujana ja vieraana sekä ottavan kantaa kunnan/kaupungin keskeisiin asioihin.

Valtuutettuna ministerikin on parhaiten aidon tiedon saajana ja pystyy kotikuntansa asioihinkin vaikuttamaan. Lähes kaikki ministeriä äänestävät kuntalaiset tietävät, että heidän tukemansa ehdokas ei jokaiseen valtuuston kokoukseen ehdi eikä varmastikaan ole edes kiinnostunut lautakuntajäsenyyksistä tai kunnanhallituksesta. He silti tietoisesti häntä haluavat äänestää - joten en näe ministerin ehdokkuudessa sinällään mitään järisyttävää ongelmaa.

Eli käännetäänpä näin päin, että onko oleellisempaa, että ministeri osallistuu jokaiseen kotikuntansa kissanristiäiseen vaiko voisiko ollakin niin, että hän jättäisi niistä selkeän osan väliin ja siitä säästyneellä ajalla hoitaakin valtuutetun työtä kotikunnassaan. Tästä ratkaisusta hyötyvät varmasti kaikki.

Varmastikaan ei kaikilla ministereillä riitä aitoa intoa valtuustotyöhön, mutta on hyvä jos joillakin aitoa kiinnostusta on, sillä hyvä olisi, jos maan hallituksessa on aina muutama ministeri, jotka ovat hyvin perillä hallituksen päätösten käytännön vaikutuksista kuntatasolla. Kunnallispäättäjät nimittäin parhaiten ovat.

Mutta sen myönnän, etten itsekään oikein oivalla, miten ministerillä aika riittää sekä minsterin, kansanedustajan että valtuutetun työn hoitoon - jostain on tingittävä. Mutta onko edustuksellisessa demokratiassa sitten osa-aikainen osallistuminen valtuustoon (eli paikalla olo keskeisissä kokouksissa tai keskeisissä asiakohdissa) sitten mahdoton ajatus. Minusta ei ole. Mieluusti ottaisin ministerin oman kuntani valtuustoon.

antti liikkanen 01.10.2008 12:39

Sekä ministerin että kokeneen kansanedustajan paikka on eduskunnassa ja ministeriössään.

Yksiselitteisesti.

Valtuustosta hän vie itsetuntoa muilta, erityisesti varahenkilöltään.

Eikä hän - de facto - nykytilanteessa voi legitiimisti hoitaa sen paremmin Nurmijärven, Jyväskylän kuin muunkaan "kylän" asioita.

Äänten keruu ministerin tai kokeneen kansanedustajan avulla osoittaa puolueilta, väriin katsomatta, kohtuutonta valtiosäännön ja kuntalain sekä hallintolain henkien torjuntaa.

Olisipa maassa joskus sellainen Eduskunnan oikeusasiamies tai OIkeuskansleri, joka tohtisi sanoa tuon ääneen.

Muuten voi kohta käydä niin, että maan presidenttinä toimii Sauli Niinistö, joka samalla on Salon uuden kaupungin valtuuston II varapuheenjohtaja.

Harri Smått 01.10.2008 13:36

Hyvä Matti Mäkinen,

Olen pitkälti kanssasi samoilla linjoilla, mutta unohdat yhden huomattavan suuren tekijän ajan käytön suhteen. Nimittäin ministerillä ja ministerillä tai vastaavasti kansanedustajilla on eronsa, jos huomioidaan välimatkan pituus Helsingistä, ja sen kulkemiseen vaadittu aika valtuustotehtäviä suorittamaan.

Itse lopettaisin kolmen tai kahden paikan pimittämisen kokonaan, koska tämä asettaa valtuutetut eri asemaan, ja kulutettu aika on päätyöstä pois. Henkilökohtaisella tasolla pääkaupungissa asuvana en tosin pidä välimatkaa ongelmana.

Matti Mäkinen 01.10.2008 16:39

Harri Småttille lyhyesti

Olet oikeassa, että mainitsemiasi asiat on myös otettava huomioon.

Jouko Sarkkinen 01.10.2008 19:24

Pidän ministereitä Hyssälää ja Lehtomäkeä rohkeina rouvina jättäytyessään pois kuntavaaleista. Elokuun loppupuolella pidetyssä keskustakokouksessa puoluesihteeri Korhonenhan jyrisi, puheessaan puolueväelle, että "Kenellekkään ei ole annettu lupaa jäädä pois".

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Luetuimmat
  1. 1

    Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

  2. 2

    Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

  3. 3

    Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

  4. 4

    Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

    Tilaajille
  5. 5

    Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään”

  6. 6

    Paljastava pukeutuminen on häirintää

  7. 7

    Tuntemattoman sotilaan räjähdyskohtaus rikkoi Guinnessin maailmanennätyksen – saavutus huomattiin ulkomaillakin

  8. 8

    Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

  9. 9

    Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

    Tilaajille
  10. 10

    Sinnikäs tee se itse -henkilö kiinnittelee aidonnäköisiä liikennemerkkejä Mellunmäessä – ”En ymmärrä yhtään”, hämmästelee kaupungin työntekijä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

  2. 2

    Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

  3. 3

    Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

    Tilaajille
  4. 4

    Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

    Tilaajille
  5. 5

    Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

  6. 6

    Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

  7. 7

    Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

    Tilaajille
  8. 8

    Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

  9. 9

    Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

  10. 10

    Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

  11. Näytä lisää