Perässähiihtäjä

Onko Jutta Urpilaisesta koko opposition johtajaksi?

Torstai 2.10. ja 18. merkintä

MTV3:n keskiviikkoiltainen vaalikeskustelu oli ensimmäinen (näkemäni) kolmen suuren puolueen puheenjohtajan väittely näissä kuntavaaleissa. Ero viimeviikkoiseen Yleisradion tenttiin oli melkoinen. Kolmen suuren asetelma antoi Sdp:n Jutta Urpilaiselle aivan toisenlaiset mahdollisuudet esiintyä.  Kahdeksan eduskuntapuolueen tentissä hänen oli kilpailtava sekunneista muiden oppositiopuolueiden (vasemmistoliitto, kristillisdemokraatit ja perussuomalaiset) kanssa, kolmen puolueen tentissä hän oli jatkuvasti äänessä ja "se toinen" väittelyssä joko Matti Vanhasta (kesk) tai Jyrki Kataista (kok) vastaan. 

Olen tämän havainnon jo sanonut aikaisemminkin, mutta eilisen MTV3:n keskustelun jälkeen se on pakko toistaa: välillä tulee Jutta Urpilaista seuratessa mieleen Anneli Jäätteenmäen (kesk) esiintymiset kuntavaalien 2000 ja varsinkin eduskuntavaalien 2003 alla.

Jäätteenmäki pelasi poliittista riskipeliä ( tosin emme vuoden 2003 eduskuntavaalien alla täysin ymmärtäneet panosten suuruutta), mutta niin pelaa Urpilainenkin. Eilisiltana hän otti Kauhajoen tapahtumiin aikaisempaa tiukemman kannan: sisäministeri Anne Holmlundin (kok) erottamisvaatimus jäi keskustelun  jälkeen leijailemaan ilmaan. Vaatiiko Sdp vielä ennen vaaleja suoraan Holmlundin eroa?

Terävimmän piikin Urpilainen sujautti jo keskustelun alussa, kun Timo Haapala ja Matti Maunu kyselivät häneltä mielipiteitä kokoomuksen vaalijulisteesta.

Aivan pokkana Urpilainen kiitteli kokoomuksen ja Kataisen iloisuutta ja "karnevaalihenkeä", jolla vaaleihin on taas lähdetty.

Siinä Urpilainen sohaisi arkaan paikkaan. Kokoomuksen vaalikampanjassa leikki on saanut yllättävän laajan sijan, ja se ei oikein sovi tämän synkän syksyn ilmapiiriin. 

MTV3:n vaalikeskustelu tulee uusinta tänään kello 17-18. Keskustelu antoi virikkeen kysyä Jutta Urpilaisesta ja hänen asemastaan. Jokainen hallitus tarvitsee vastaansa ja sparraajakseen vahvan oppositiojohtajan. Se paikka on muodollisesti aina varattu suurimman oppositiopuolueen johtajalle, mutta uuden puheenjohtajan pitää se aina myös lunastaa. Jokohan Urpilainen on sen tehnyt?

Päivän Hyvä Kysymys:  Onko Jutta Urpilaisesta koko opposition johtajaksi?

Päivän blogisiteeraus

Eikä ehkä sittenkään riitä rahat kaikkiin vaalien aikana esitettyihin hankelistoihin. Mielestäni nyt on rohkeasti asetettava painopisteitä, viimeistään Jokelan ja Kauhajoen tapahtumat osoittivat sen. Moni sinänsä hyvä hanke on sittenkin toissijainen. Enkä usko, että selviämme tästä vain rahalla, on muutettava asenteita. Tarvitaan tekoja.

Vielä ”oman kunnan asioista”. Jos nykyinen hyvinvointimme olisi tarjottu pakettina 30 vuotta sitten eläneille nurmijärveläisille, he ehkä - hetken - olisivat ajatelleen saaneensa nyt kaiken ja asiat ovat kunnossa, kunnes olisivat alkaneet haluta lisää ja parempia palveluja.

Maahanmuuttajistakin vielä: mainitsemani terveyskeskuslääkäri puhui hyvää suomea, mikä on tietysti edellytys, mutta ei niin, että pitäisi olla syntyperäinen suomalainen. Halu palvella ja syventyä potilaan asiaan korvaa jopa pienet kielivirheet.

Eu edellyttää työvoiman vapaata liikkumista, joten sen suhteen meillä ei ole valinnanvaraa. Ajattelen myös, että nykyisenkaltainen hyvinvointi ei ole mahdollista ilman ulkomailta tulevaa työvoimaa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun bussiyhtiöiden autot jäsivät varikolle, jos maahanmuuttajakuljettavat palaisivat lähtömaihinsa.

Eristäytymisestä Albania on jo luopunut ja Pohjois-Koreakin melkein, joten ei yritetä palata heidän historiaansa.

Kunnanvaltuutettu Markku Jalava (kok) Nurmijärveltä.

17 vastausta artikkeliin "Onko Jutta Urpilaisesta koko opposition johtajaksi?"

Harri Smått 02.10.2008 15:22

En haluaisi loukata Urpilaista, olenhan sentään miltei naapuripitäjästä kotoisin, mutta hän muistuttaa esiintymiseltään lähinnä Sarah Palinia. Vakuuttava esiintyjä, mutta ilman todellista kykyä perustella kantaansa. Tämä erityisesti talousasioissa, ja Holmlundin erottamiskysymys on lähinnä verkkovetoomukseen verrattava ele, joskin jokunen käsi nousee kotisohvilla kannatuksen merkiksi.

Näin tapahtunee myös USA:ssa.

Ismo Kainulainen 02.10.2008 16:03

Jutta Urpilaisesta on oppositiojohtajaksi. Hän on pistänyt persoonansa peliin ja hän on nopeasti päässyt puoluejohtajarytmiin. Minusta hänen talouspolitiikan arviot ovat perusteltuja ja kritiikki hallituksen tekemättömyydestä Jokelan kouluturman jälkeen on aivan oikeutettua. Aivan samaa ihmettelyä on myös kansalaisten keskuudessa.

Hallituspuolueiden terä näyttää olevan jo tylsymään päin. Näin ainakin, mikäli pääministeriä seuraa noissa tv-väittelyissä tai sitten hänelle on vain vaikeaa keskustella asiallisesti nuoren asiansa osaavan naisen kanssa. Minusta hän oli selvästi eilisillan tv-väittelyssä ponneton, tosin hän ei myöskään sortunut samanlaiseen "typerä ehdotus" -vähättelyyn niiin kuin MTV:n Porin vaalipaneelissa.

Uskon, että Jutta Urpilaisen johdolla tulemme näkemään vielä monta hienoa ja eri vaihtoehtoja esille tuovaa keskustelua.

Anna Mikkola 02.10.2008 16:39

Koko opposition?

Toivottavasti ei sentään. Pidän kyllä demarien nuorentunutta johtoa askeleena oikeaan suuntaan, ja Jutta Urpilainenkin on parantanut esityksiään. Hän kuitenkin (esimerkiksi Suomen Kuvalehdessä) määrittää SDP:n poliittisen kentän keskustaan. Tutkimustenkin mukaan (viimeisin julkaistiinn mm. Hesarissa vain pari päivää sitten) juuri SDP:n kannattajilla on suuurimpia vaikeuksia identifioitua joko oikealle tai vasemmalle.

Suomessa suhtaudutaan hallitukseen ja oppositioon vähän kummallisesti. Ikään kuin meillä olisi kaksipuoluejärjestelmä, jossa toinen puoli on aina eri mieltä kaikesta toisen puolen kanssa.

Se on pelottavan hallitsematonta ajatella tai tunnustaa, että eduskuntatyössä muukin olisi tärkeää, ja että niin hallituksen kuin oppositionkin sisällä on mielipide-eroja, lehmänkauppoja ja kompromisseja. Esimerkiksi vihreiden hallitustaival etenee tällä kertaa ydinvoiman olematta kynnyskysymys, samalla kun oppositio jakautuu ties kuinka monissa kysymyksissä. Kunnallisvaaleissa ei myöskään edes ole kysymys mistään hallitus vastaan oppositio -asetelmasta.

Poliittisen moninaisuuden - käytännössä äänestäjien tuottaman sellaisen - redusoiminen kolmen suuren peliksi, jossa on oikeastaan vain kaksi osapuolta on ymmärrettävää, mutta ei ongelmatonta. Ajattelen niinkin, että kun kuntavaalit alennetaan vaaleiksi siitä mikä onkaan Suomen suurin kuntapuolue (valtuutettujen määrässä) tai kun eduskuntavaalit alennetaan pääministerivaaleiksi, silloin käytännössä media uhraa tiedonvälityksellisen tehtävänsä viihteellisyydelle. (Mikä on useiden mediatutkijoiden mukaan siis pitkälti tapahtunut.)

Kuitenkin varsinkin kunnallisvaaleissa kyse on usein paitsi voittavasta tai voittavista puolueista, myös valittavien henkilöiden persoonasta, taustasta, sosiaalisista kyvyistä - ja kyseisen kunnan ongelmista. Kunnallispolitiikassa on toki läjäpäin ideologisia kysymyksiä, mutta myös julmettu määrä yksinkertaisesti rikki olevia juttuja jotka pitää korjata nyt heti. Ei silloin kuntalaiselle ole niin väliksi se, tuleeko korjaaja mistä puolueesta, eikä tällaisia asioita ratkaise puolueen vaalikampanjan ilme tai sen puheenjohtajan esiintyminen televisiossa. Valtakunnalliset kampanjat ja niiden sloganien toistelu eivät lämmitä siinä vaiheessa kun katulamppu on rikki, lähikoulu homeessa, liikennevaloja vaaralliseen risteykseen odoteltu kohta vuosikymmen ja hammaslääkäriinkin kolmen vuoden jono.

antti liikkanen 02.10.2008 16:51

Tähän asti on kysytty, onko Urpilainen seuraavien eduskuntavaalien jälkeen sopiva Suomen pääministeriksi.

Siten tämä kysymyksesi, Unski, on hyvä ja herättävä.

Mielestäni vertauksesi Jäätteenmäkeen on huono.

Olen seurannut kumpaankin näistä henkilöistä riittävän läheltä ollakseni kanssasi eri mieltä niin heidän rooleistaan kuin tavastaan niissä toimia.

Oppositio-, puolue- ja hallitusjohtajaksi on sopiva sellainen, joka siihen tehtävään valitaan.

Urpilaisen taustaa on kuvattu mainiosti Arto Paasilinnan kirjassa "Kylmä järki, kuumat tunteet" (2005).

Muunmuassa sen ja oman tuntemukseni perusteella pidän Urpilaista aika hyvänä ehdokkaana pääministeriksi 2011.

Oppositiojohtajahan hän jo on. Ei valittuna vaan asettuneena, omasta luottamustoimestaan (suurin oppositiopuolue ja sen puheenjohtajuus) käsin.

Se, miten Urpilainen tässä johtajuudessaan, joka on juuri alkanut, pärjää, näemme aika nopeasti.

Osaltani veikkaan, että jokseenkin hyvin.

Persoonansa, kokemuksensa ja kykyjensä takia toisaalta, johtamansa puolueen koosta johtuen toisaalta. Ei demareissa jokaista johtajaa tiukan paikan tullen jätetä (Paasio, Sundqvist).

Arvelen, että Sdp tässä tilanteessa seisoo johtajansa takana (ja onhan hänellä takanaan myös puoluehallitus, jonka jäsenistö on viime kesän jälkeen erittäin vahvasti nuortunut).

Samalla tietenkin kenttä yhä tiiviimmin alkaa seistä kärkensä takana.

Ekiä ja Paavoa myöten.

Mutta voi toki olla, että opposition Timo Soinilla on vähän toiset elkeet.

Vasemmistoliitto pysynee kuitenkin kärryillä? Opposition köörissä.

KD tuskin.

Juha Jaatinen 02.10.2008 17:14

Ei koko oppositon, ei tarvitsekaan olla Persujen ja KooDeiden. Sosiaalidemokraattien ja Vasemmistoliiton ei kommunistien muodostaman opposition kyllä.

Nämä vaalit ovat tärkeä mittari Urpilaiselle. Vielä osa sosiaalidemokraateistakin vähän katselee päältä, miten käy. Jos käy edes kohtuullisesti,kuten nyt näyttää, niin Urpilaisella on mahdollisuus edellä mainittuun. Kaupunkipolitiikassa Jutalla on entinen terästämistä.

jaatinenjulistaa.blogspot.com

Veli-Pekka Silvan 02.10.2008 17:41

Tavallaan on liikuttavaa lukea kepua nuoleskelvan lehden=HS epätoivoista yritystä pelastaa ylimielinen Vanhanen.

Milloin väheksytään Soinia tai Urpilaista,

Kyllä Urpilaisesta on johtajaksi, vaikka kuinka oikeistomedia yrittää kampittaa häntä ei siinä onnistunut eilen MTV3:kaan.

Tosin emme saa lukea oppositoista tehtyjä positiivisia kirjoituksia ainakaan Hesarista.

Otto Lehtipuu 02.10.2008 17:44

Kuntavaaleissa on vaikea esiintyä opposition, saati sen johtajana, kun kaikki isot puolueet ovat yhdessä päättämässä kuntien asioista. Puolueiden koot ja roolit tietysti vaihtelevat kunnittain, esimerkiksi meillä Helsingissä isoja vastuunkantajia ovat kokoomus, demarit ja vihreät, siis ratkaisevasti eri kolmikko kuin Maikkarin tentissä.

Helposti käy niin, että oppositiohenkinen kritiikki kohdistuu omiin päätöksiin. Miksi demarit esimerkiksi vaativat lakia koulujen luokkakoosta, miksi he eivät pienennä luokkakokoja niissä kaupungeissa ja kunnissa, jossa ovat päätöksentekijöinä? (Helsingin osalta demareilla ja meillä muilla suurilla on melko puhdas omatunto, onhan Helsinki viimevuosina määrätietoisesti kasvattanut opetustoimen tuntikehystä.)

Riitta Skoglund 02.10.2008 17:57

Jutta Urpilaisen varsinainen kyvykkyys on vielä näkemättä, se mitataan toiminnan ja ajan myötä, ja vaalipaineet ovat varmasti kovat. Tähän asti ei ole ilmennyt mitään, mikä millään lailla estäisi häntä olemasta pääministeri 2011, mutta toisaalta ei mitään erityisen puhuttelevaakaan. Hän on kuitenkin ottanut hasteen vakavasti vastaan.

Demareilla ei tainnut olla Heinäluoman eron, kannatuslukujen ja kritiikin myötä muutta mahdollisuutta kuin valita radikaalisti erilainen, tässä tapauksessa nuorempi ja naispuolinen puheenjohtaja. Ja juuri naista ja nuorta syynätään ilmeisesti tarkemmin kuin harmaata keski-ikäistä pukumiestä, vai? Minulle Demarit ja Urpilainen ovat toistaiseksi "tyhjä taulu", mutta seuraan mielenkiinnolla.

Harri Smått 02.10.2008 19:04

Arvoisa Veli-Pekka Silvan,

Keskustalla ei ole, eikä tule olemaan mitään asiaa pääkaupunkiseudulla niin kauan kuin minä täällä elän. Muutama kiintiöpaikka maksimissaan ulkopaikkakuntalaisia miellyttämässä, tämän näkee jo tämän hetkisistä valtuustopaikoistakin. Ja vaikka HS onkin valtakunnallinen lehti, uskallan väittää ettei väitteessäsi ole mitään perää.

Mutta yrittänyttä ei laiteta, tiedä vaikka Esko Aho olisi Helsingin ensimmäinen pormestari aikanaan.

Seppo Huhta 02.10.2008 20:04

Oppositiojohtajaksi Jutta Urpilainen tietenkin sopii mutta ei hän ole opposition johtaja.

Kas kun kaikki puolueiden puheenjohtajathan tietysti ovat oppositiojohtajia mutta vain pääministeri on hallituksen johtaja.

Urpilaista ei voi moittia etteikö hän yrittäisi mutta kun samaan aikaan hänen puoluesisarensa esiintyvät yhteisessä mainoksessa ( LÄNSIVÄYLÄ 2.10.08 ) porvaripirkkojen kanssa niin silloin on turha puhua ideologisista eroista SDP:n ja Kokoomuksen välillä.

Ja sitä paitsi miten ihmeessä samassa vaalimainoksessa ylipäätään voivat esiintyä opposition ja hallituksen edustajat ja vielä hymysuin ja antaa ymmärtää olevansa asioista samaa mieltä.

Kun näin siis tapahtuu niin sehän kertoo äänestäjille, ettei ole väliä kumpaa äänestää sosiaalidemokraatteja vai kokoomusta.

Minusta tuo tarkistettavissa oleva esimerkkini kertoo, että ainakin

Jarkko Rahkonen 02.10.2008 20:34

SDP ja Urpilainen testataan vasta lähikuukausina, vielä ei ole arvosteluun aihetta.

Perässähiihtäjä kysyy onko Urpilaisesta koko opposition johtajaksi. Kysmykseen olisi helpompi vastata, jos Suomessa olisi kaksipuoluejärjestelmä kuten. Iso-Britanniassa, tai kuten Ruotsissa kahden blokin järjestelmä: hallitus ja sen tukipuolueet vastaan oppositio.

Suomessa oppositio ei ole ollut koskaan yhtenäinen kuin poikkeustapauksessaj ossain tietyssä asiassa. Suomessa hallitus ei ole kaatunut opposition välikkysymykseen vuosikymmeniin. Oppositio pystyy kuitenkin toisinaan tekemään yhteisen välikysymyksen, joka johtaa vain kyselemiseen hallitukselta. Hallitus ei aidosti vastaa kun sen ei tarvitse pelätä kaatumista.

Urpilainen ei varmaankaan pysty koko Suomen oppositiota johtamaan , koska siihen ei ole pystynyt kukaan ennen häntä eikä varsinkaan kokoomuksessa. Mielenkiintoista onkin pohdiskella miksi nyt uudelta nuorelta puoluejohtajalta vaaditaan koko opposition johtamiskykyä. Miksi nyt tämä vaatimus esitetään kun ei ennenkään vakavasti otettavat politiikan tarkkailijat eivät ole vaatimusta esittäneet. Mitä tämä viestittää vaatijoista (en koe, että Perässähiihtäjä kuuluu näihin vaatijohin)?

SDP on suurin oppositiopuolue, mutta siilä on vain neljännes kansanedustajista kun hallituksella on poikkeuksellisen suuri enemmistö. SDP:n puheenjohtajalla on suuren oppositiopuolueen johtajana painoarvoa, mutta parlamentaarista valtaa vain joko yhteistyössä hallituksessa olevien kanssa tai saamalla liittolaisekseen voimia hallituksen sisältä sen kaataakseen. Jälkimmäinen voi toteutua vain suuressa poliittisessa kriisissä.

Maailmantalouden pankki- ja rahoituskriisi tulee vielä ensi kesään mennessä vaikuttamaan Suomeenkin voimakkaasti toisin kuin pääministeri Vanhanen ja valtiovarainministeri Katainen (kok) puhuvat, mutta tuskin edes uskovat. Urpilainen on viime päivinä tuonut esiin, että hallitukselta puuttuu kyky toimia nyt eikä sillä ole edes suunnitelmaa miten varautua kriisin pahenemiseen Suomessa.

Urpilaisen selkeä ja määrätietoinen esiintyminen tässä viittaa siihen, että hänellä on valmius painostaa hallitusta tarvittavaan uuteen talouspolitiikkaan. Suomi ei selviä nykyhallituksen passiivisella puolustautumisella maailman tsunamin ulottuessa Suomeenkin.

Halllitusohjelmasta ei ole nyt apua, se ei neuvo eikä rajoita tarvittavan uuden talouspolitiikan laatimisessa. Nähtäväksi jää mikä hallituspuolueista ensinnä ehtii hakea tukea sosialidemokraateilta tarvittavan uuden hallitusohjelman muotoilussa. Selvää on,että Urpilaisen johtama SDP on varustaunut ottamaan vastuun tarvittavan uuden talouspolitikan laatimisesta ja toteuttamista uudessa enemmistöhallituksessa.

Lopuksi SDP:n arvostelijoiden on muistettava, että SDP on enemmän joukkopuolue kuin muut Suomen puolueet. Urpilaisen tukena on uuden puoluejohdona ohella aiemmat taitavat ja vielä hyvin toimintakykyiset johtohenkilöt. Suomen SDP ei menesty tai kaadu yhden johtajan mukana kuten Iso-Britannian työväenpuolue. SDP:n ohella muidenkin puolueiden pitää suhtautua vakavasti maailman syvenevän kriisin vaikutusten torjuntaan ja haittavaikutusten lieventämiseen

Jussi Lähde 02.10.2008 22:03

Parahin Unski

Palstallasi on viljelty pohdintoja lähinnä siitä onko Jutta Urpilainen soveltuva opposition, oppositio puolueen tai vuonna 2011 valittavan hallituksen johtajaksi.

Haluan palauttaa mieliimme Turun Yliopiston taannoisen suomalaisten politiikan tuntemusta käsittelevän tutkimuksen. Karkeasti noin neljännes suomalaisista osaa kertoa missä raja opposition ja hallituksen välillä menee.

Tämän tiedon valossa oppositiota eivät voi johtaa sen paremmin Urpilainen kuin Soinikaan, heidän monista hienoista henkilökohtaisista ominaisuuksistaan huolimatta.

Meille, jotka kuvittelemme kadulla vastaantulevienkin tunteven ministereitä nimeltä ja tunteven heidän puoluetaustansa, kysymys sisältää mielenkiintoisen pohdinnon.

Kuinka paljon Urpilaisen, Korhosen ja Soinin pitäisi tulevissa vaaleissa tehdä oppositioyhteistyötä? Tulevilla vaaleilla tarkoitin nyt monikkomuotoa, itse asiassa kolmia vaaleja, kunta-, euro- ja eduskuntavaalit.

SDP on saanut Ari Korhosessa puoluesihteerin, joka näyttää olevan politiikan laskutikkumies. Korhosessa saattaa muhia tämän ajan Eino Poutiainen, hän näkee Suomen terävästi poliittisen potentiaalin kartan kautta. Urpilaisella on hyvä tukimies pohtimaan sitä, millaisia manööverejä tulevaisuudessa kannattaa tehdä.

Urpilainen teki elämänsä ensimmäisen ison studiokeskustelun. Uskokaa pois, kyseessä on aivan eri tilanne kuin televisioitu yleisöväittely. Studio ilman yleisöä on kaikkein julmin. Siihen nöhden hän teki erittäin hyvän esiintymisen, harva muistaa Vanhasen tai Kataisen ensimmäistä vastaavaa esiintymistä. Tutkailin päiväkirjamerkintöjäni ja totesin molempien olleen melko kankina noissa esiintymisissään.

Matti Mäkinen 02.10.2008 22:27

Urpilaisen tai SDP:n esiintymisen näkeminen selkeäksi ja päämäärätietoiseksi talouspolitiikassa nyt vaalien alla on hieman ehkä mielipide, johon vaalien läheisyys vaikuttaa. Selkeästi ja päämäärätietoisesti SDP tuo esille vain sen, että talousvaikeuksia on tulossa ja hallituksella pitäisi olla varasuunnitelma.

Mitä sitten pitäisi tehdä (muuta kuin ennustaa vaikeuksia) ja milloin, sitä en itse esimerkiksi eilen MTV:n tentissä kertaakaan Urpilaiselta kuullut. Tilanne oli sama Vanhasen pyytäessä esimerkkejä häneltä verolinjauksíen epäonnistumisista - silloinkin Urpilainen ohitti koko pyynnön. Jos perää muilta muutoksia, olisi tietysti hyvä kertoa omat vaihtoehdotkin samalla.

Ja jotta ei ajateltaisi, että en vain arvosta SDP:n puheenjohtajaa, niin vakuutan, että olen erittäin iloinen siitä, että Jutta Urpilainen valittiin SDP:n puheenjohtajaksi ja hän pärjäsi eilen hyvin tentissäkin. Mutta melkoisen paljon on sanottu, että Urpilaisella tai SDP:llä olisi nyt talouspoliittisessa keskustelussa sellaisia visioita ollut, että nimenomaan SDP näyttäytyisi nyt puolueena, joka, kuten Jarkko Rahkonen kirjoittaa, "olisi varustautunut ottamaan vastuun tarvittavan uuden talouspolitikan laatimisesta ja toteuttamista uudessa enemmistöhallituksessa."

Itse asiassa eihän mikään vielä ole osoittanut, että nykyisen vankan enemmistöhallituksen valitsema talouspoliittinen linja olisi epäonnistunut tai väärä. Se, että oppositiosta todistellaan, että huonosti menee, ei ole vielä uuden talouspolitiikan linjan linjaamista. Ja rohkeampaa politiikkaa vaikeina aikoina on valaa uskoa ja olla optimistinen, kuten nykyhallitus tekee, kuin manata kaikkia mahdollisia uhkakuvia esiin.

Mielestäni on todellista vastuunkantoa yrittää johdattaa Suomen talous ostovoimaa vahvistaen läpi talouden myllerryksen. Helpompaahan olisi ryhtyä uhkakuvien maalaajaksi hallituksenkin. Jos uhkakuvat sitten toteutuisivat, voisi sanoa - näinhän me ennustimme. Ja jos menisikin paremmin, yrittää sitten siitä haalia vielä kunniaa itselleen.

Nykyhallitus ilmoittaa luottavansa taloudenohjauksensa suuntaviivoihin pääministerin ja valtiovarainministerin suulla vaalitentissä - minuun tämän kaltainen poliittinen kulttuuri tekee vaikutuksen. Mutta myönnettäköön, että kaikilla meillä keskustelijoillakin varmasti oma arvomaailma vahvasti vaikuttaa näkemyksiin, niin minullakin. Johdonmukainen nykyhallituksen talouslinja kuitenkin on ollut - eikä vielä vääräksi osoittautunut. Todellisia vaihtoehtoja kokonaisvaltaisesti sille ei myöskään oppositio ole esittänyt

Marko Ronkainen 03.10.2008 10:08

Jos pitäisi rankata ko. tentin esiintyjät esiintymistaidoiltaan, laittaisin kyllä Kataisen ykköseksi, sitten Vanhasen ja Urpilaisen viimeiseksi. Kovin hyvää kouluarvosanaa en kellekään antaisi. Olen myös itse ainakin lopen kyllästynyt näihin osallistujien ja toistensa päälle kailottaviin juontajiin. Ymmärrän tietyllä tasolla logiikan, jossa yritetään vähän hiillostaa tentattavia ja saada aikaa hektinen tunnelma, mutta kotikatsomoihin välittyy lähinnä sekavaa hälinää.

Tentti ei myöskään ollut kovinkaan kiinnostava. Itse asiassa sitä katsellessani alan ymmärtää mikseivät kuntavaalit kiinnosta suurta yleisöä. Näkisin itse paljon mieluummin (vaikken olisi itse ehdokkaanakaan!) tenttejä, joissa tentattaisiin tavallisilta riviehdokkailta ruohonjuuritason asioita. Moni ehdokas on ensimmäistä kertaa mukana ja olisi piristävää vaihtelua kuulla tuoreita mielipiteitä, vaikka ne eivät aina olisi niin perusteltuja ja hyvin jäsenneltyjäkään.

Tässä mielessä antaisin kuin antaisinkin Urpilaiselle parhaat pisteet, ainakin hän oli selvästi tuorein kasvo joukossa ja parhaimmillaan silloin kun ei sortunut tyypilliseen oppositioretoriikkaan ("Miksi ette ole tehneet sitä ja tätä"). Tällä kriteerillä Katainen toiseksi ja Vanhanen viimeiseksi.

Mutta kaipaan vaalitentteihin tosiaan oikeasti äänestäjiä läheltä liippaavia asioita, sehän on kuntavaalien ehdoton etu, ne ovat lähinnä äänestäjiä olevat vaalit, niissä valitaan ihmisiä päättämään heidän kotikulmiensa asioista. Siksi esim. minua helsinkiläisenä ei hirveästi jaksa kiinnostaa kun tentataan ihmisiä, joista yksikään ei ole kotoisin Helsingistä ja vieläpä puhutaan mahdollisimman korkean tason asioista, jopa lainsäädännöstä. Eihän kunnallispolitiikassa lakeja säädetä!

Enemmän ja rohkeammin paikallisuutta mukaan.

Ismo Kainulainen 03.10.2008 12:31

Tämän päivän Ilkka -sanomalehti kertoo, että SDP:n puheenjohtajan esiinostama ajatus tukea lapsiperheitä poistamalla päivähoitomaksu on sitten viety käytäntöön Kaskisissa. Tuolla 1500 asukkaan kunnassa kaupunginhallitus esittää, että kunta luopuu päivähoitomaksun perimisestä.

Minusta tuossa on jälleen yksi osoitus siitä, miten uuden sukupolven edustaja Urpilainen uudistaa hyvinvointivaltiota ja ajattelee arkisten kipupisteiden kautta myös perheitä, jotka painivat nyt kohonneiden asuntolainan korkojen kanssa.

Sen sijaan keskustan puheenjohtaja Matti Vanhasen johdolla hallitus korotti juuri lapsiperheiden päivähoitomaksuja. Tosin Vanahasen puolueen edustajia ei sitten tuolla Kaskisen kunnassa ole yhtään valtuutettuna.

Hyvä niin?

Jussi Lähde 03.10.2008 14:06

Marko Ronkainen kiinnittää huomiota tärkeään asiaan. Vaaliväittelyissä toimittajat pääsevät varsin vähällä palautteella. Pitäisiköhän Unski asialle tehdä jotain?

Anssi Pirttijärvi 05.10.2008 15:36

Minusta Jutta on jo hyvä oppositiojohtaja. Hänen johtamallaan SDP:llä on selkeitä tulevaisuustavoitteita, kuten päivähoidon maksuttomuus. Samaa vaatii myös Iso-Britannian pääministeri Gordon Brown, hänkin demari.

SDP:llä on omat verolinjauksensa, kuten ruoan arvonlisäveron alennuksesta luopuminen ja rahojen käyttäminen hyödyllisemmin.

Paavo Lipposta moitittiin ylimieliseksi, mutta sanoiko hän koskaan vaaliväittelyssä toisen puolueen ajatuksia typeriksi? Vanhanen on ylimielinen, Katainen taas kuokkine ja vasaroineen kevytmielinen.

Nyt selvisi Kokoomuksen kanta palveluiden tuottamiseen. Ne voidaan yksityistää Toivotalkoilla tehtäviksi! :)

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Luetuimmat
  1. 1

    Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihotessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatieasemalla väistämättä ketään

  2. 2

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  3. 3

    Vartijoiden armoille jäänyt ”Orléansin neitsyt” kieltäytyi pukeutumasta mekkoon ja pantiin roviolle – Suomennetut pöytäkirjat paljastavat Jeanne d’Arcin oikeusjutun koko raakuuden

  4. 4

    Kaksi vuotta vapaita aukioloaikoja: pääkaupunki­seudulla hypermarkettiin pääsee yölläkin, syrjäisellä Rautjärvellä kunta joutui avuksi kylän viimeisen Siwan mentyä kiinni

  5. 5

    Sairaala kotiutti huonokuntoisen helsinkiläismiehen saastaiseen kotiin, jossa vessa oli tukossa ja jääkaappi tyhjä – apuun hälytetty puolituttu: ”Miten ihmisen voi jättää heitteille näin?”

    Tilaajille
  6. 6

    Timo Rautiainen karkotti jo 2000-luvun alussa uusnatseja keikoiltaan, nyt häntä haukutaan ”suvakiksi” – Heviyhtye Trio Niskalaukaus palasi lavoille 13 vuoden tauon jälkeen

  7. 7

    Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä

  8. 8

    Ammuttu ja loisten vaivaama pohjoiskorealainen loikkari tuli tajuihinsa – Halusi katsoa televisiota

  9. 9

    Matti Känkänen on tehnyt arkun yli sadalletuhannelle suomalaiselle – ”Ennen oli tehtaalla kiirettä keväisin, kun kesää odottaneet ihmiset kuolivat”

  10. 10

    Tasa-arvon mallimaassa on ristiriita, joka ulottuu koulusta työelämään

    Tilaajille
  11. Näytä lisää
  1. 1

    Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

  2. 2

    Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihotessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatieasemalla väistämättä ketään

  3. 3

    Äiti hylkäsi uimataidottoman 5-vuotiaan lapsen uimahalliin, lapsi löytyi veden alta lähes viiden minuutin jälkeen – hovioikeus korotti tuomiota

  4. 4

    Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    Tilaajille
  5. 5

    Instagram-suosikkitili julkaisee oppilaiden saamat pahimmat Wilma-huomautukset – Soitimme Wilma-viestien asiantuntijalle ja kysyimme, pitääkö tästä olla huolissaan

  6. 6

    Kun Luhta julkisti suunnittelemansa olympia-asut, niitä haukuttiin ”vahvoissa ja ala-arvoisissa viesteissä” karmeimmiksi koskaan – ”Suunnittelijat ottivat palautteen raskaasti”

  7. 7

    Lähes 200:aa Kehä III:lla posottanut mies valitti ajokiellon pituudesta –”Ilman autoa työmatka kestää yli kolme tuntia”

  8. 8

    Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä

  9. 9

    Venäjä myönsi ”äärimmäisen korkeat” radioaktiiviset saastelukemat

  10. 10

    Pisa-tutkimus paljastaa uusia huolia Suomen pojista: Nuoret pärjäävät hyvin yhteis­työssä, mutta sukupuolten väliset erot ovat maailman suurimmat – ”Tämä asia pitää ottaa vakavasti”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    Tilaajille
  2. 2

    Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

  3. 3

    Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

  4. 4

    Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

  5. 5

    Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

    Tilaajille
  6. 6

    Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

  7. 7

    Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

  8. 8

    Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

  9. 9

    Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

  10. 10

    Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

  11. Näytä lisää
Uusimmat
  1. 2 tuntia sitten
  2. ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta Tilaajille
  3. Matti Känkänen on tehnyt arkun yli sadalletuhannelle suomalaiselle – ”Ennen oli tehtaalla kiirettä keväisin, kun kesää odottaneet ihmiset kuolivat”
  4. Sairaala kotiutti huonokuntoisen helsinkiläismiehen saastaiseen kotiin, jossa vessa oli tukossa ja jääkaappi tyhjä – apuun hälytetty puolituttu: ”Miten ihmisen voi jättää heitteille näin?” Tilaajille
  5. Pian on Slush ja sitä ennen Junction – Suomen startup-huuman taustalla on säätiö, joka yrittää saada väen puhaltamaan yhteen hiileen
  6. Kaksi vuotta vapaita aukioloaikoja: pääkaupunki­seudulla hypermarkettiin pääsee yölläkin, syrjäisellä Rautjärvellä kunta joutui avuksi kylän viimeisen Siwan mentyä kiinni
  7. Kuinka monta miljoonaa euroa länsimetro maksoi? – Tämä ja muita kysymyksiä tänään Uutisgurussa
  8. Meri-Lapin sote-solmu syntyi, kun Sipilän hallitus oli kyvytön tai haluton ennakoimaan irtiottoa
  9. Hiljainen enemmistö teki sekä seksuaalisen häirinnän että rasismin nousun mahdolliseksi olemalla hiljaa ja unohtamalla olevansa enemmistö
  10. Kisa lääkevirastosta paljasti, että Pohjoismaat ovat EU:ssa hajallaan
  11. Vartijoiden armoille jäänyt ”Orléansin neitsyt” kieltäytyi pukeutumasta mekkoon ja pantiin roviolle – Suomennetut pöytäkirjat paljastavat Jeanne d’Arcin oikeusjutun koko raakuuden
  12. Näytä lisää