Perässähiihtäjä

Sopiiko punainen väri Sdp:lle?

Torstai 10.3. 2011 ja viides postaus.

Käväisin aamulla Sdp:n infossa Helsingin Kaapelitehtaalla. Mediaa oli kutsuttu paikalle katsastamaan Sdp:n vaali-ilme, jota esitteli puoluesihteeri Mikael Jungner. Metromatka Sanomatalosta Ruoholahteen kannatti tehdä.

Sdp:n vaali-ilme on näissä vaaleissa perinteisen punainen. Muutenkin on monien vaalien kokeilujen jälkeen palattu perusasioihin, joita ovat TYÖ ja OIKEUDENMUKAISUUS. Nämä sanat toistuvat puolueen julisteissa, joita 4. huhtikuuta levitetään kautta maan.

Peräti 3000 "pintaa", siis mainospaikkaa, on varattu demarien julistekäytöön. Siitä tulee ainakin taajamissa osa kansallismaisemaa. Niin näkyviä julisteet ovat.

Muutama havainto julisteista. Mainittujen pääsanojen lisäksi julisteissa kerrotaan, että Sdp on " Kansan edustaja", ruotsiksi "Folkets talman". Jokaisessa julisteessa on ympärän sisällä myös kirjain C, joka tarkoittaa copyrightia. Tällä vihjataan suoraan siihen, että demarien perinteisiä iskusanoja on kopioitu muiden puolueiden käyttöön. C-kirjain osoittaa, että tekijänoikeus niihin on Sdp:llä.

Vieläkin tarkemmassa tarkastelussa julisteista löytyy ohuita valkoisia viivoja. Ne tuovat mieleen suomalaisen muotoilun klassikoiden, Iittalan ja Arabian, muotokielen. Mitä sillä halutaan viestittää, sen saa jokainen itse miettiä.

"Suora, pelkistetty, jopa minimalistinen linja", kertoi Mikael Jungner Sdp:n vaali-ilmeestä. Hänen mukaansa se on myös kannanotto poliittiseen vaalimainontaan, jossa Jungner oli näkevinään "tekopirteyttä" ja "kopiointia" ja "fiilistelyä". Se taisi olla navakka potku kokoomuksen ja vihreiden suuntaan.

 "Tämä aika ei ole vihreiden leijonien aikaa", Jungner nakkasi ja korosti muutenkin ajan vaatimaa vakavuutta. Asiaan kuului, että hän oli itsekin mennyt ihan vakavaksi - ainakin tiedotustilaisuuden ajaksi.

Julkistamistilaisuudessa Jungnerilta kysyttiin, harkittiinko Sdp:ssä puolueen johtavien kasvojen käyttämistä julisteissa. Näin tekee ainakin keskusta, joka saa vaalien ajaksi Mari Kiviniemen kasvot. Sdp:ssä oli tätäkin pohdittu, mutta päädytty valittuun linjaan.

Jungner korosti myös edellisten eduskuntavaalien kampaanjaan, jossa Sdp:n teemana oli "Me" vastaan "Muut". Nyt ei samanlaiseen vastakkainasetteluun pyritä. Jungner vakuutti muutenkin ns. puhtaan kampanjoinnin periaatetta. Pyritään vain sallittuihin taklauksiin, hän sanoi.

Demarien vaali-ilmeeseen voi käydä tutustumassa osoitteessa www.sdp.fi/media

Nettisivuilla värit näkyvät hieman toisin. Kampanjan taustalla on vaikuttanut  Mainostoimisto King.

Blogissa ruoditaan myöhemmin puolueiden kampanjoita oikein kunnolla, mutta kun demarit sopivasti olivat liikkeellä, otetaan tämä värihomma nyt kommentoitavaksi. Jokainen saa pohtia ihan omassa mielessään, onko tässä syvempää sanottavaa takana vai onko kysymys sittenkin vain visuaalisesta kohotuksesta.

Päivän hyvä kysymys kuuluu: Sopiiko punainen väri Sdp:lle?

JK. Kommenttipalstalla kulkee nyt useita keskusteluja rinnakkain. Se ei haittaa mitään, mutta satunnaisen lukijan kannattaa katsella kaikki läpi. Siellä on paljon asiaa. Kirjailija Matti Mäkelän eilinen mediapurkaus käytiin kantilta jos toiseltakin hyvin. Ylpeästi voin sanoa, että blogin kommenttipalstalla käytettiin painavampia puheenvuoroja kuin alkuperäinen lainattu kolumni olisi ansainnut. Mutta Mäkelälle pisteet tärkeän asian huomioimisesta. Opin kommenteista, taisi olla Jussi Isotalon tekstistä, uuden sanankin. Se on sananvastuu, ja yritän sitä pitää mielessä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 vastausta artikkeliin "Sopiiko punainen väri Sdp:lle?"

Pentti Kangasluoma 10.03.2011 12:01

"Ei värillä mitään väliä ole kunhan se vain on punainen". Nuoruuden rakennustyömaan ruokalassa kuultu. Ja betonimyllärimme oli "sementtikeuhkoin, hattureuhkoin" kuten Lauri Viita on kirjoittanut.

Aika on nyt toinen. Mikael Junger oli maakunnassani ja mielestäni aika hyvä. Hauska, häntä ei tarvinnut orjailla, helppo lähestyä. Hän vaihtoi näkökulmaa, kuin tv-studion ohjaaja kameraa.

Ei Timo Soini asemaansa ole päässyt millään visuaalisella ilmeellä. 1000 vuotta sitten istuimme leirinuotiolla, porukan johtajaksi nousi soinilainen joka osasi sanoa osuvasti. Nettikeskustelussa meihin vaikuttavat pysyvämmin sanalliset oivallukset.

Punainen sopii hyvin, eilen selvisi että on löydetty rytmikuuroja, armeijassa alokasaikana edelläni käveli mies joka ei yhtään pysynyt tahdissa. Sodassa hän olisi hyvin paikkansa täyttänyt.

Lars-Erik Wilskman 10.03.2011 12:29

Väreillä on oma symboliikkansa. Punainen on semmoinen väri jossa sotkeutuvat voimakkaat tunteet Ferrari, vallankumous, veri jne. Voi sopia Jungnerille, mutta entä keskivertodemarille, jonka huolena on lähinnä riittävätkö rahat yksityiseen vanhustentaloon vai täytyykö tyytyä kunnan laitokseen.

Vähän varttuneemmalle keski-ikäiselle demarit ovat samaa kuin herrahissi ja konsensus. Ensin tuli herrahissi ja sitten kun se oli nostanut nostettavansa tuli konsensus. Konsensusta kuvaa lähinnä katkaravun tai norjalaisen kirjolohen punaisuus. Minusta semmoinen hiukan keinotekoinen vaaleanpunaisuus, olisi yhä oikeampi väri kuin tulipuna.

Kun Jungner ja Kingi ovat värisymboliikkaa valinneet, niin mieleen tulee keitetty hummeri, tai vähintään rapujuhlat hienoisen vieraantumisen sivistyneessä tunnelmassa. Luulen myös, ettei copyrightilla houkuteta piraattinuoria.

Työ teemana on hyvä, mutta sitä tarjoaa lisää Kokoomus. SDP taitaa ikään kuin vain eläkkeeltä katsella työmaata. Oikeudenmukaisuus taas on käsite, jonka jokainen kokee tavallaan eli varmasti kaikille kelpaava.

Demarit ovat pikkuporvarillinen puolue, eikä sen tunnustamisessa olisi mitään hävettävää. Luokkaretki on ollut pitkä ja onnistunut, mutta puolue ei taida enää olla ajassa tässä postmodernissa maailmassa.

L-E Wilskman

antti liikkanen 10.03.2011 12:43

Rovaniemen kirkon ristissä palaa öisin punainen valo. Se ei ole siinä lentoliikennettä varoittamassa vaan verenkarvaisista synneistämme ja niiden anteeksiannosta muistuttamassa.

Punainen ei taitaisi sopia Kokoomuksen (sininen?) tai Keskustan (vihreä?) kampanjaväriksi?

Työväenliikkeen väri on aina ollut punainen, mutta ei punamusta vaan punainen keltaisella murrettuna, joskus vihreällä.

Demarit on yli neljä sukupolvea ollut työväen liike ja työväen aate, vain työn luonne on muuttunut.

Ei ole mitään syytä luopua punaisesta eikä liikeen historiasta ja perinteistä.

Olkoonkin, että värinä punainen on aggressiivinen.

Edes siinä SDP on siis äkäinen kuin Urpilainen eilen Kiviniemelle, molemmat Lapualla syntymässä käyneitä.

Jarkko Rahkonen 10.03.2011 14:53

Punainen väri sopii erittäin hyvin SDP:n vaalimainoksiin.

Punainen on kaunis, lämmin, iloinen, elämän myönteinen väri. Punainen yhdistetään luontevasti SDP:hen, sen tekeminen tunnetuksi kevään 2011 vaaleissa on helppoa pienellä rahalla. Punainen on myös helppo yhdistää SDP:n perusarvoihin ja vaalikampanjan keskeisiin asiohin työhön ja oikeudenmukaisuuteen.

Tärkeintä ovat kuitenkin värien liputtamat ohjelmat ja asiat joilla poistetaan epäkohtia ja parannetaan ihmisten hyvinvointia Suomessa ja koko maailmassa.

Henkilökohtaisesti pidän useista muistakin väreistä käyttötarkoituksesta riippuen. Sateenkaarikin on kaunis, mutta vaalikampanjassa ei niin tehokas kuin punainen. Samoin sininen ja vihreä ovat kauniita värejä tunnettujen muiden puolueiden käytössä ja kumpikin sopii hyvin punaisen rinnalle mikäli hallitusyhteistyössä toimitaan.

Juho Romakkaniemi 10.03.2011 15:04

Punainen sopii demareille oikein hyvin. Aika perinteistä punaista propagandaa on vaalienaluskekustelu ollutkin tosiasioidensa puolesta täysin tuulesta temmattujen "tuloero" ja "tasavero" -keskusteluiden myötä.

Tuo "Työ" on erityisen kiinnostava. SDP kertoo, että toivoo ensi vaalikaudella Suomeen syntyvän 100 000 uutta työpaikkaa. Sanon "toivoo", koska yhtään konkreettista toimea ei tuon tavoitteen eteen ole esitetty.

Koko SDP:n "talous- ja työllisyysohjelma" perustuukin Palkansaajien tutkimuslaitoksen positiiviseen suhdanne- ja verotuloennusteeseen. Ennusteeseen, jonka oletetaan siis toteutuvan oli SDP hallituksessa tai oppositiossa, tai vaikka kukaan poliitikko ei laittaisi tikkuakaan ristiin talouskasvun tai työllisyyden lisääntymiseksi.

On aika falskia sitten SDP:tlä kertoa, että "koska uskomme tällaiseen ennusteeseen, kuromme valtiontalouden vajeen umpeen!"

Kokoomuksella sen sijaan on vaaliohelmassaan työllistävät työn ja työllistäjien verojen alennukset, jotka kannustavat ottamaan työtä vastaan, investoimaan ja työllistämään.

Nämä kaikki lisäävät tuotannon tekijöitä ja siten potentiaalista talouskasvua. Siksi Kokoomukselle "Työ" on muutakin kuin iskulause tai toive. Se on tavoite, jonka eteen on esitetty toimenpiteitä.

Riitta Skoglund 10.03.2011 16:56

Mikä puolue uskaltaisi vaihtaa värisymbolinsa - tuskin mikään! Punainen on perinteinen vasemmiston intensiivinen ja aggressiivinenkin, vallankumouksen ja veren väri. Havaintopsykologiasta tiedetään, että hämärässä punainen ei näy, soudelkaapa loppukesän iltoina ja etsikää turhaan punamultamökkejä rantaviivalta.

SDP:n taannoinen epäonnistunut kampanja leikki suomalaisille pyhällä asialla, ruualla. Nyt toinen suomalaisten pyhä asia, työ, on nostettu demarien mainoksessa esiin. Mielikuvilla mennään; viitataanko iskusanalla työn puutteeseen, tarpeeseen, liikaan työhön, työläyteen, huonoon palkkaan, oikeuteen työhön vai mihin? Työtä ja oikeudenmukaisuutta ei kylläkään käy vastaanväittäminen.

Ratkaisevaa kai on, onnistuvatko avainsanat ja symbolit koskettamaan ja herättämään tunnetta, etenkin silloin jos itse asioihin ei paneuduta. Mitä herättää Keskustan pelkistetty Asiaa? Perussuomalaisten gallup-menestyksen takana lienee soinismien puhuttelevuus. Meidän Vihreiden leijona on isänmaan haltuunotto, enkä malta olla toteamatta että alunperinhän leijona on maahanmuuttaja.

Martti Tulenheimo 10.03.2011 17:31

Jos muunkin symboliikan kuin värien pohtiminen sallitaan, niin minusta copyright-merkin (C) valinta kertoo SDP:stä paljon. Miksi juuri copyright-symboli?

Tietysti siksi, että symbolilla halutaan viestiä SDP:n olevan työn "alkuperäinen" takaaja Suomessa. Copyright viitannee myös halpatyön teettämiseen maissa, joissa työntekijöiden oikeudet eivät ole samanlaisia kuin Suomessa.

Kiinnostavaa onkin, että SDP ei copyright-merkin sijaan valinnut uudempaa symbolia, Creative Commons-merkkiä (CC).

(CC) symboloi mm. työn käsitteellistä ja sisällöllistä muutosta. Ottamalla sen käyttöönsä, SDP olisi voinut herättää laajaa, ajankohtaista keskustelua siitä, mitä työ tarkoittaa vuonna 2011.

Symbolien (kuten värienkin) käytöllähän pyritään synnyttämään keskustelua niiden merkityksestä. SDP olisi hyötynyt paljon siitä, että (CC) on monille vielä toistaiseksi täysin tuntematon symboli. Siis hyvin käytettynä varma keskustelunaihe.

(C) on varmasti symbolina hyvin tunnettu, mutta kuvastanee laajemminkin SDP:n tilaa. Puolue on jähmettynyt 1900-luvun käsitteistöön.

Kuvaavaa on, että USA:ssa - josta (C) -merkki on peräisin - (C) -symbolin käyttö ei ole ollut enää vuoden 1989 jälkeen edellytys tekijänoikeuksien hallinnalle.

Muutoinkin kuin vain tekijänoikeudellisessa mielessä työn merkitys on muuttunut 2000-luvulla niin paljon, että mitä sillä varsinaisesti tarkoitetaan?

Mitä on esimerkiksi "täystyöllisyys", jota useat puolueet ovat vuosikymmenestä toiseen väittäneet tavoittelevansa?

Työ ei maailmasta lopu, mutta sen merkitys muuttuu aivan valtavasti. Miksi siis kulkea tulevaisuuteen kuin kohti menneisyyttä?

Ville Kopra 10.03.2011 21:25

Punainen on ruusun ja demareiden väri - totta kai!

Juholle pari kommenttia.

Jokin kasvunäkymä on kai hyvä olla. Tämän hetkisten tietojen välossa tuo 2,7 % / vuosi ensi kaudella ei ole lainkaan mahdoton - jos vain SDP pääsee hallitukseen mm. pysäyttämään tämän aivan älyttömän kotimaisen inflaatiolaukan, jota porvareiden tasaverokiristykset kiihdyttävät.

Asiantuntijat pitävät VM:n kasvunäkymää yleisesti ottaen pessimistisenä. Ei poliitikkojen ole järkeä vaaleissa maalata lamaa näkyviin, jos teollisuuden tilaukset kasvavat 40 prosentin vuosivauhtia. Nyt ei vain pitäisi sössiä itse.

Kokoomuksella ei ole mielestäni paljoa varaa arvostella muiden ohjelmia. Sieltä löytyy esim. 500 miljoonan euron lisätulot kohdasta "muut pienemmät verokantatarkistukset". Muutama miljardi säästöjä tulee kuntakentältä että heilahtaa. Kokoomuksen omat paperit ovat isojen lukujen hihasta ravistelua pahimmasta päästä. Sen sijaan SDP:n ohjelma on otettu asiantuntijapiireissä positiivisesti vastaan - esim. Seija Ilmakunnas on todennut sen olevan uskottava ja luottamusta herättävä.

Eräänlaisen pohjanoteerauksen näissä talousohjelmissa tekee mielestäni pääministeripuolue Keskusta. Siellä oletetaan 3 prosentin kasvu ilman mitään toimenpiteitä, eli haluttaisiin kaiken jatkuvan kuten ennenkin. Kädet ristissä kohti vaaleja jne.

Mika Rossi 10.03.2011 21:51

Punainen väri sopii oikein hyvin SDP:lle. Punainen liitetään puolueen historiaan työväenliikkeen ja radikaalimmankin vasemmiston kautta jo sadan vuoden takaa. Kenelläkään ei tietenkään silti ole yksinoikeutta väreihin tai käsitteisiin.

Olen samaa mieltä kuin Juho Romakkaniemi siinä, että SDP:n työ- ja talouspolitiikan yhtälö ei toimi. Vapaassa taloudessa ei voi olla edessä kuin näivettymistä, jos esittää, niin kuin SDP tekee, Suomen taloushistorian kovimpia yritysverotuksen kiristyksiä. Uusia työpaikkoja tai kilpailukykyä ei sillä tavalla synny.

Olen silti Juhonkin ja puolueensa kokoomuksen kanssa eri mieltä joiltakin osin keinoista, joilla päästään turvallisen kasvun uralle. Keskustan mielestä työn verotuksen kiristäminen ei ole nyt järkevää, koska se edellyttäisi heti leikkauksia. On järkevämpää kerätä veroja kasvupanostuksiin, jotta meillä olisi uusia työpaikkoja ja kyky kehittää hyvinvointiyhteiskuntaa.

SAK moittii meitä Keskustassa palkansaajien himoverottajiksi. Kun katsoo kokonaisuutta, SDP:n talouslinjalla kyllä verotetaan Suomi hengiltä. SAK-laisillakaan ei ole palkkaa, mistä verottaa, jos yrityksillä ei ole edellytyksiä työllistää.

Jukka Relander 10.03.2011 22:36

Ellen ole ihan väärässä, punaisen sävy on vähän muuttunut. Vanha taittoi vähän oranssiin, tässä uudessa on enemmän sinistä. Ehkä se kertoo SDP:stä jotain.

Jugner tölvii ihan turhaan vihreitä leijonia, samanlaisella mainostoimistotempuilla mennään myös Hakaniemessä. Sinänsä copyright viittaus on nerokas. On aivan totta, että monet SDP:n politiikan agendalle tuomat asiat ovat osa yhteiskuntamme rakennetta. On vaalitaktisesti ihan oivaltavaa copyrightata ne.

Menneen sijasta olisi kuitenkin syytä katsoa eteenpäin. Ottamatta kantaa siihen, onko juuri SDP keksinyt "työn", elämä tehtaan varjossa meni jo. Savupiiput kaatuvat.

Näillä linjauksilla ei rakenneta tulevaisuuteen kurkottavaa yhteiskuntaa, vaan puolustetaan sitä, mitä ihmisillä jo on.

SDP:n kannattaisi ehkä antaa tieto- ja mediayhteiskuntaan kouliintuneelle puoluesihteerilleen enemmän tilaa ja mennä eteenpäin.

Se, että näin ei tapahdu, sopii tietysti meille Vihreille.

Juho Romakkaniemi 11.03.2011 2:02

Ystävälleni Ville Kopralle:

Hienoa että ryntäät puolustamaan SDP:lle tekemiäsi laskelmia! Täällä blogissa onkin hyvä käydä asiallista keskustelua vaaliohjelmien taustoista. Huomasin että et kiistänyt kirjoitukseni pointtia: SDP:n 6 miljardin euron "kasvu- ja työllisyysohjelma" perustuu pelkästään tuon PT:n ennusteen tuomiin verotuloihin.

Tämä kasvu ja 100 000 työpaikkaa siis toteutuisi vaaliohjelman taustaoletuksen mukaisesti riippumatta onko SDP hallituksessa ja vaikka ei tehtäisi uusia toimia, eikö totta? Tai eikö PT:n ennuste nimenomaan perustu ainoastaan tiedoille jo tehdyistä päätöksistä? Jää vaan ihmetyttämään mikä se SDP:n osuus on, jos 6 miljardia ilmestyy vajeen paikkaamiseksi SDP:stä huolimatta.

Sanot että "SDP:n ohjelma on otettu asiantuntijapiireissä positiivisesti vastaan". No, jos sinä SAK:n ekonomistina laadit SDP:n talousohjelman PT:n kasvuennusteen varaan, ja sitten PT:n johtaja Seija Ilmakunnas kehuu sitä, ja työkaverisi Olli Koski SAK:ssa julkistaa laskelmia SDP:n veromallin "erinomaisuudesta" tarkoitushakuisesti valituilla parametreilla ja tuloluokilla, niin en lähtisi "asiantuntijapiireillä" elvistelemään. Pikemminkin sanoisin (asiantuntija)piiri pieni pyörii...

Juho Romakkaniemi 11.03.2011 2:05

Ystävälleni Mika Rossille:

Jos ja kun kaikkien kolmen suuren puolueen vero-ohjelmien loppusumma on staattisesti n. +1 MRD euroa, niin miten Kokoomuksen sama summa pakottaa suurempiin leikkauksiin kuin Keskustan tismalleen sama summa? Tuossa ei ole mitään logiikkaa.

"Veroeksperttinne" Mika Lintilähän toistelee tätä kuin papukaija. Kun kysyin tätä Lintilältä kasvokkain, hän punastui ja näytti pikkupojalta, joka oli jäänyt kiinni keksipurkilta ja hetken mietittyään toisti jälleen saman pölhön litanian "Kokoomuksen suuremmista leikkauksista".

Ainoa ero Kokoomuksen ja Keskustan veromalleissa on, että me alennamme enemmän yhteisöveroa, sekä teemme miljardin euron kevennyksen työn verotukseen. Nämä rahoitetaan nostamalla vastaavasti Keskustaa enemmän kulutus-, ympäristö- ja haittaveroja. Hintalappu on staattisesti laskettuna siis täsmälleen sama.

Koska yhteisöveron ja tuloverojen dynaaminen vaikutus kasvuun ja työpaikkojen syntymiseen on tutkitusti suurempi kuin kulutus- ja valmisteverojen, niin tämä verotuksen rakennemuutos tuo kuitenkin näiden dynaamisten vaikutusten kautta lopulta enemmän verotuloja.

Siksi Kokoomuksen malli kasvattaa verotuloja enemmän samalla kun se konkreettisesti lisää kasvun tekijöitä: työn tarjontaa, työn kysyntää sekä investointeja.

Keskustalla - kuten SDP:lläkin - kasvupuhe on ainoastaan toivetta hyvästä suhdanteesta, ei mitään konkreettisia ekonomistien laskettavissa olevia toimenpiteitä kasvun vauhdittamiseksi. Kaikkihan me sellaista hyvää suhdannetta toivomme. Toimia kai tässä poliitikoilta kaivataan, eikä toiveita?

Jussi Lähde 11.03.2011 9:23

Rohkeinta SDP:n kampanjoinnissa on värivalinta

Puolueiden kampanjoinnilla on erilaisia strategisia tavoitteita. Kampanjat voidaan jakaa monella tavalla, keskeisin jakolinja menee sen välillä onko pyritäänkö kampanjalla hankkimaan uusia äänestäjiä vai turvaamaan olemassaolevaa kannatusta.

Kun Jutta Urpilainen valittiin SDP:n puheenjohtajaksi puolue ja muu Suomi saivat lupauksen "Uudesta SDP:stä". Nyt lanseerattava kampanja muistuttaa hyvää ja laadukasta museomainontaa, joka puolueen nykyahdingossa lienee oikein fiksu ratkaisu.

SDP ei pystynyt tuomaan uutta sisältöä vanhaan punaiseeen. Sen sijaan tuoreena puheenjohtajana Urpilainen julisti puolueen keskustapuolueeksi ja ilmoitteluun valittiin vaaleanpunainen värimaailma.

Nyt on valittu värikartalta duunarin niskan puna. Mainonta näyttää hyvältä työväenpuolueen mainonnalta. Edessä on enää yksi kysymys,. vastaako tuote mainonnan synnyttämiä mielikuvia?

Mika Rossi 11.03.2011 10:50

Johan alkoi lastu lentämään!

Keskustan talous- ja vero-ohjelmaa on valmisteltu kuukausia. Puolueemme valmisteluelimiin kuuluu ekonomisteja ja olemme myös käyttäneet aikaa erilaisten vaihtoehtojen laskemiseen erilaisissa politiikkavaihtoehdoissa.

Luojan kiitos politiikalla on kuitenkin vielä sijaa siinä, miten yhteiskuntaa ohjataan. Juhon peräänkuuluttaman pelkkään ekonomisfaktaan perustuvan päätöksenteon perusteella päätuotteemme maailmanmarkkinoilla olisi terva ja Nokia tekisi edelleen kumisaappaita.

Keskusta uskoo politiikkaan. Politiikan keinot on arvioitu suhteessa talousfaktaan. Me uskomme, että asioita voi politiikalla myös muuttaa. Samaa mieltä kai täällä muutkin pohjimmiltaan ovat, kun sanan säilää ovat täällä valmiita heiluttamaan.

Ville Kopra 11.03.2011 11:23

Juholle ja muille:

Minusta tällaisissa politiikkapapereissa on tärkeää tehdä ero sen välille, mikä on nk. perusuraa, ja mikä politiikkatavoitetta.

SDP:n ohjelmassa lähdetään siitä, että hyvällä talouspolitiikalla ja vahvalla kansainvälisellä kysynnällä (tämä ei ole yhdenkään puolueen käsissä vaan joudutaan odottamaan ja tarvittaessa tämän mukaan myös muuttamaan kurssia) tämän hetkisestä alijämäästä sulaa elpymisen ja palautumisen kautta noin 6 miljardia. Noin 2 miljardia on syvää, rakenteellista alijäämää, jonka porvarihallitus synnytti tämän vaalikauden aikana rakenteellisilla veronkevennyksillään (hallitusohjelmassa nettoveronkevennyksiksi sovittii noin 1,8 MRD, yli mentiin tästä reilusti, en ole itse ihan varma kuinka reilusti, Juho saa mieluusti tarkentaa).

Hyvä talouspolitiikka edellyttää kuitenkin sitä, että ALV- ja energiaveronkiristyksille laitetaan stoppi ja työmarkkinat vakautetaan. Nämä ovat edellytyksiä kotimaisen kilpailukyvyn lisäämiselle eli kotimaisen inflaatiolaukan lopettamiselle.

SDP:n ohjelmassa tavoitteena (huom.) on 3 prosentin kasvu ja 100 000 uutta työpaikkaa. Nämä edellyttävät taas pitkää sarjaa erilaisia toimenpiteitä, joita on tarkemmin esitelty eri ohjelmissamme. Lisäksi kannattaa huomata, että ohjelmassamme tehdään 1 miljardin arvosta menojen uudelleenkohdennuksia. Näistä osa suuntautu nk. oikeudenmukaisuuspanostuksiin, osa selvemmin kasvupolitiikkaan. Valmistelu tarkennusten osalta on edelleen käynnissä ja seuraamme myös keskustelua.

Rossille yritysverotuksesta: SDP:n linja on rakenteellisesti sama kuin Hetemäen työryhmän malli listaamattomien tapauksessa. Nykymalli pönkittää laiskaa pääomaa, on täysin epäneutraali ja on osaltaan hidastamassa listautumisia. Lisäksi se on johtanut tulonjaon vääristymiseen epäterveellä tavalla (verottomat osingot 90 000 asti). Uudistuksia pitää tehdä, Keskustan kädet taskuissa linjan on aika päättyä.

Arto J. Virtanen 11.03.2011 11:48

Ystäväni Juho,

SDP:n ohjelmasta kelpaakin keskustella! Sen verran laaja, seikkaperäinen, rehellinen ja uskottava se on. Sen sijaan Kokoomuksen ohjelmasta soisi kuulevan myös jotain muuta kuin, että luotte työtä alentamalla yhteisöveroa, luotte työtä alentamalla ansiotuloveroa ja luotte työtä alentamalla.. Esimerkiksi "miljardin musta aukko" vero-ohjelmassanne, johon päivän Iltalehtikin takertuu, vaatisi hieman vastuullisempaa ja avoimempaa otetta teiltä. Taikurinhatustako on kyse?

Yt,

Arto

Juho Romakkaniemi 11.03.2011 11:52

Ystäväni Mika,

Hyvä että varoittelit alkavasi heittelemään lastuja, sillä juuri mitään muuta ei kommentistasi jäänytkään käsiin. "Keskusta uskoo politiikkaan". No niin varmasti kaikki politiikassa olevat uskovat. Mutta politiikka on päätöksiä ja toimenpiteitä, joilla on vaikutuksia. Sanoin vain, että en ole löytänyt niitä konkreettisia toimenpiteitä Keskustan ohjelmista tai puheista, joilla kasvua saadaan aikaan.

Se että verotetaan enemmän ja sitten "investoidaan kasvuun ja infraan" on aika ympäripyöreää. Naapurimaassa valtio päätti viime vuosisadalla lähes sadasta prosentista "investoinneista" ihmisten itsensä puolesta, mutta eipä saatu siitä kovin kestävää kasvua.

Teidän verolinjanne itse asiassa (kuten SDP:nkin) hidastaisi kasvua verrattuna siihen, että ei tehtäisi mitään nykytilanteelle. Mutta se johtuu siitä, että molemmat tuijotatte talousohjelmassanne vain ensi vaalikauden valtiontaloutta, arvaatte sopivia kasvulukuja ja puhutte kauniisti kasvun luomisesta ilman mitään konkretiaa.

Näiden vaalien tärkeimmästä kysymyksestä, julkisen talouden kestävyysvajeesta, olette SDP:n kanssa sitä mieltä, että "se on hoidettava" ja "on löydettävä keinot sen itlkitsemiseksi". Olisikohan äänestäjienkin syytä kuulla näistä keinoista ennen vaaleja ja olisikohan niistä keskusteltava?

Myönnän, että ei Kokoomuskaan pikkutarkan yksityiskohtaista ohejlmaa esitä, mutta talousohjelmamme lähtee tähän kaikkein suurimpaan haasteeseen vastaamisesta. Ja meillä on selkeä lista osa-alueista, niillä tehtävien toimien hintalapuista sekä listaus toimista, joilla niissä edetään. Toivoisin edes samaa vastausten tarkkuutta kilpailijoilta tässä kaikkein tärkeimmässä hyvinvointiyhteiskuntaamme uhkaavassa aiheessa. Lähinnä on keskitytty kertomaan mitä ei aiota tehdä vaikkapa kuntakentällä tai työurissa.

Pekka Kärkkäinen 12.03.2011 15:44

Edellä olevasta isojen puolueiden politrukkien varjonyrkkeilystä voi melko huoletta tehdä sen johtopäätöksen, että SDP:n, keskustan ja kokoomuksen välillä ei ole merkittäviä eroja. Pikemminkin on kyse kolmen liberaalipuolueen nyanssieroista. Vähän niin kuin vertailisi Vänskän, Salosen ja Sarasteen johtaman RSO:n versioita Sibeliuksen Finlandiasta.

Nämä kolme puoluetta erottaa siis faktisesti vain vaalimainosten värin perusteella. Ja onhan toki keskustan mainoksessa lihat tiskissä ja meijerit merkittävässä roolissa, karjakkona itse puheenjohtaja Kiviniemi. :-)

SDP:n haaste on luonnollisesti siinä, että puolueen viimeinen merkittävä puheenjohtaja Lipponen ajoi SDP:n sen verran voimakkaasti oikealle, että SDP:tä on vaikea luonnehtia enää vasemmistopuolueeksi muuten kuin historiallisista syistä.

SDP on ollut sotien jälkeen puolue, jossa on ollut suurin piirtein yhtä vahvat oikeisto- ja vasemmistosiivet. Oikeistosiipi on jo Tannerin ja Leskisen ajoista ollut voimakas kasvupolitiikan kannattaja, kun taas vasemmistosiipi on ollut (enemmän) jakopolitiikan kannalla. Tyypillisesti puheenjohtajat on valittu jommasta kummasta siivestä.

SDP:n kaksi viimeistä puheenjohtajaa eivät ole kuuluneet oikein kumpaankaan siipeen. Siksi linja onkin ollut hapuilua ja tasapainottelua kasvu- ja jakopolitiikan välillä viime vuodet. Sama pätee SDP:n tuoreeseen talousohjelmaan, joka lienee tosin tuotettu ihan vaalikampanjaan tarpeisiin. (Normaalisti isommat ohjelmalinjaukset hyväksyy puoluekokous - vai oliko tämä liian tärkeä paperi paikallispäälliköiden eli puoluekokousedustajien päätettäväksi demokraattisesti?)

Eli rahaa jaetaan vaikka samalla kasvua haetaan. Ikävä huomata ettei minkään puolueen talousohjelmissa investoida mihinkään, sehän kuitenkin lienee kasvun välttämätön edellytys?

Jussi Vauhkonen 14.03.2011 16:41

Vaaliohjelmien yksityiskohdista ivailu saattaa peittää näkyvistä todelliset erot ehdokkaiden näkemyksissä. Niitä kuitenkin löytyy. Katsokaapa vaikka MTV3:n vaalikoneesta (anteeksi, Sanoma, mutta teidän koneenne ei vielä ole käytettävissä) vastaukset väitteeseen "Valtion tuloveron progressiivisuutta pitää vähentää". Kokoomuksen 22 helsinkiläisehdokkaasta vain kolme on edes hiukan eri mieltä, valtaosa on täysin samaa mieltä. Oman puolueeni SDP:n ehdokkaat löytyvät sitten toisesta päästä skaalaa.

Kokoomus kuitenkin verkkosivuillaan väittää, että sen linja aina puolueen perustamisesta asti on ollut verojen mitoitus maksukyvyn mukaan. Kuinkahan vähäinen progressio sitten vastaa kokoomuslaisten käsitystä maksukyvyn mukaisesta verotuksesta?

Marko Ronkainen 16.03.2011 0:26

Kyllähän punainen väri on aina sellainen varoitusväri ollut, joten mikä ettei sopisi.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Luetuimmat
  1. 1

    Taikinan syöminen on vaarallista, varoitetaan Yhdysvalloissa – Evira: Sairastuminen teoriassa mahdollista Suomessakin

  2. 2

    Maailman kovin kiroilumaa on Suomi – Äänestä voimallisin suomalainen kirosana

  3. 3

    Yli 230 ihmistä on kuollut hyökkäyksessä moskeijaan – isku on yksi vakavimmista Egyptissä vuosiin

  4. 4

    James Damore kirjoitti työpaikallaan Googlella manifestin, jonka myötä häntä alettiin vihata ympäri maailmaa – nyt hän kertoo, miksi feminismi on niin kauheaa

  5. 5

    ”Porno voi olla naisellekin hyvä tapa toteuttaa seksuaalisuutta” – Yle kysyi naisilta, millaista pornoa he haluavat nähdä ja teki vastauksien perusteella radio-ohjelman

  6. 6

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  7. 7

    Nuorisojoukko vandalisoi Lauttasaaren kauppakeskusta, huoltomies pani kuvat Facebookiin – Poliisi: ”Etsintäkuulutukset” eivät lähtökohtaisesti ole rikollisia

  8. 8

    Yleisö puhkesi taputtamaan Tuntemattoman sotilaan kansainvälisen version ensi-illassa Tallinnassa

  9. 9

    Oppositio jakautui kahtia eriarvoisuutta käsittelevässä välikysymyksessä – Sdp:n teksti oli ”ideologisesti värittynyt”

  10. 10

    Nytin suuressa snägärikatsauksessa 8 Helsingin parasta nakkikioskia – katso mistä kannattaa hakea makkaraperunat ja mistä vegaaneille parhaat yöruoat

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Tämä yksi hovioikeuden lause on kuin väärältä planeetalta – ja somessa kuohuvan raivon ydin

  2. 2

    Pieni lipsahdus 1,2 miljardin länsimetrossa: kuljettajille jäi rakentamatta vessat asemille – ”Meillä testataan kuljettajien rakon kestävyyttä”

  3. 3

    Nuorisojoukko vandalisoi Lauttasaaren kauppakeskusta, huoltomies pani kuvat Facebookiin – Poliisi: ”Etsintäkuulutukset” eivät lähtökohtaisesti ole rikollisia

  4. 4

    Tutkijat löysivät arkistosta sokeriteollisuuden vuosikymmeniksi pimittämät tutkimustulokset, jotka linkittävät sokerin kohonneeseen syöpäriskiin

  5. 5

    Poikani kävi yhdeksän vuotta kouluhelvettiä

  6. 6

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  7. 7

    Kumpi on terveellisempi valinta, pesto vai majoneesi? Kokeile HS:n visassa, valitsetko samoin kuin ravitsemusterapeutti Hanna Partanen

  8. 8

    ”Laitetaan pornografinen kuva itsestä Instagramiin ja saadaan tuntemattomilta miehiltä kehuja” – Psykiatrin mukaan tuhansien nuorten identiteetti on niin hauras, että elämä romahtaa, kun tykkäykset hiipuvat

    Tilaajille
  9. 9

    Saako painopeiton alla paremmin unta? Toimittaja testasi maailmalta Suomeen saapuneen villityksen – Unitutkijan mukaan peitto ei ole ”missään nimessä humpuukiosastoa”

    Tilaajille
  10. 10

    Taikinan syöminen on vaarallista, varoitetaan Yhdysvalloissa – Evira: Sairastuminen teoriassa mahdollista Suomessakin

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    Tilaajille
  2. 2

    Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

  3. 3

    Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

  4. 4

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  5. 5

    Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

  6. 6

    Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

  7. 7

    Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

  8. 8

    Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

  9. 9

    Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

  10. 10

    Tutkijat löysivät arkistosta sokeriteollisuuden vuosikymmeniksi pimittämät tutkimustulokset, jotka linkittävät sokerin kohonneeseen syöpäriskiin

  11. Näytä lisää