Perässähiihtäjä

Kuka vahvisti asemiaan pääministerivaalissa?

Torstai 14.4. 2011 ja 30.postaus.

Vaaleihin on alle 100 tuntia aikaa. Se on vähän.  Viime hetken varmistelu näkyi keskiviikkoiltana neljän puheenjohtajan keskustelussa, jota vetivät MTV3:n uutisten päätoimittaja Merja Ylä-Anttila ja poliitiikan toimituksen esimies Timo Haapala. Puheenjohtajat pysyivät tutuissa asetelmissa - jopa lauseita myöten. Tästä keskustelusta oli vaikea löytää voittajia tai häviäjiä. Jos arvosanoja pitäisi antaa, ne liikkuisivat jossakin 8 ja 7,5 paikkeilla. Tyydyttäviä suorituksia, mutta ei tähtisuorituksia. Niihin ei yleensä yllä, jos ei uskalla ottaa riskiä. Keskiviikkoiltana pelattiin varman päälle.

 HUOMIO. Torstaina kello 17 julkistettu Yleisradion uutisten/Taloustutkimuksen mielipidemittaus löytyy tämän linkin takaa. Kannattaa katsoa - luvut ovat lievästi sanottuna kiinnostavia!

Mari Kiviniemi oli ottanut opikseen aikaisemmista esiintymisistä tulleesta kritiikistä. Pääministeri oli hymyilevä ja jossakin kohdissa leppoisakin, mutta velkakriisikeskustelussa hän ei antanut tuumaakaan periksi. Siinä näkyi taas selvä linjaero hallituksen ja opposition välillä, eikä se ennen vaaleja minnekään voi kadota. Niinköhän tässä kävi, että siitä tuli näiden vaalien ratkaisukysymys?

Muutoin Kiviniemi vakuutti yhteistyöhalua ja -kykyä kaikkiin suuntiin, varsinkin Sdp:n puheenjohtajaan. Tätä on epäilty. Kiviniemen esiintyminen ja puheenvuorot olivat äärimmäisen kontrolloituja. Vain yhden kerran parin tunnin keskustelun aikana pääministeri innostui ja poikkesi kaavastaan.

Keskustelun loppupuolella keskusteltiin ulkomaalaisten työntekijöiden tulosta Suomeen. Heitä tarvitaan. Kiviniemi puhui bussikuskeista ja siivoojista pääkaupunkiseudulle ja poimijoista Närpiön tomaattiviljelyksille. Se oli hieman liian suorasukaista tekstiä siitä, mitä maahanmuuttajilta odotamme, hallittu suoritus olisi vaatinut pientä lepertelyä ympärilleen. Mutta eivät muutkaan Kiviniemeä oikaisseet, joten ei se kai särähtänyt heidän korvaansa.

Jyrki Katainen oli eniten äänessä velkakriisikeskustelussa. Tuttua tekstiä kuultiin hänenkin suustaan. Uusi kikka oli haastaa Sdp:n puheenjohtaja ja tivata häneltä, mitä hän tekisi, jos joutuisi toukokuun 16. päivä uutena valtiovarainministerinä valtiovarainministerikokoukseen, jossa vaihtoehtoina olisi joko hyväksyä Portugalin apupaketti tai kaataa se kokonaan. Muuten Katainen pyrki ja pääsi normaaliin perussuoritukseen.Katainen lienee oikeassa siinä, että vaaleissa nostetuista "kynnyskysymyksistä" voi tulla pulmia hallitusneuvotteluissa. Vanhastaan tiedetään, että vaalitaistelun tuoksinassa houkutus on suuri tehdä näitä kynnyskysymyksiä. Vaalien jälkeen hallitusneuvotteluissa niistä on vaikea pitää kiinni, jos ei satu olemaan niin vahva, että pystyy sanelemaan muille ehtoja. Suomessa niin on ani harvoin. Kataiselle oli hankalaa, että  loppupuolella kerrattiin täysin uinunutta Nato-keskustelua. Kokoomus ei ole heilutellut Naton lippua näissä vaaleissa.

Jutta Urpilainen oli nelikosta aloitteellisin. Hänen oli syytäkin olla, sillä demareilla on menestys on kiinni puoluekoneen loppukiristä ja toisaalta puheenjohtajan onnistumisesta. Urpilainen on saanut lisää itsevarmuutta ja hän pystyy hiillostamaan Kiviniemeä ja Kataista. Se toi keskiviikkoillan keskusteluunkin ruutia. Hyvä niin! Aika ajoin näkyi, että Urpilainen koki olevansa hieman vieraassa ympäristössä. Studioyleisö oli pääosin porvarillista media-, pankki-, työmarkkina- ja muun etujärjestövallan väkeä. Se tuli selväksi ainakin kahdessa äänestyksessä. Toisessa 75 prosenttia studioyleisöstä oli hallituksen linjalla Portugali-kysymyksessä ja toisessa 75 prosenttia kannatti eläkeiän alarajan nostamista.  Urpilaisen suoritus oli vahvaa keskitasoa.

Timo Soini oli Mari Kiviniemen tavoin ottanut opikseen aikaisempien esiintymisten kritiikistä. Hän oli korostetun rauhallinen ja aika ajoin teennäisen maltillinen. Todennäköisesti hän käytti nelikosta vähiten puheaikaa, mutta hänen tapauksessaan se on tässä vaiheessa aika harmitonta. Soini kykenee ainoana tästä nelikosta viestittämään omat näkemyksensä siinä minuutissa, jonka hän vaati ja sai itselleen. Muilta se ei onnistunut. Kun aikaa oli parisen tuntia, ja keskustelijoita oli neljä, minuutin puheenvuorot riittivät Soinille hyvin. Vain yhdessä kohdassa hän oli hämillään. Se oli alkuvaiheissa, kun Merja Ylä-Anttila äidilliseen tyyliinsä tivasi, mistä puolueelta riittäisi reservejä siltä varalta, että Soini olisi pääministeri ja pyrkisi presidentiksi. Soinilta riskitön suoritus.

Timo Soini voitti jo toisen kerran MTV3:n tenttien aikana järjestetyn nettiäänestyksen hyvin ylivoimaisesti. Tulos ei niinkään kerro Soinin suosiosta, vaan se kertoo soinilaisten organisaatiokyvystä. Jossain on joukkoa, joka äänestää ja huolehtii, että muutkin tekevät niin.

Ja toisin päin. Mari Kiviniemi jäi nettiäänestyksessä selvästi viimeiseksi. Sekään ei kerro Kiviniemen suosiosta, mutta se kertoo siitä, ettei keskustassa opittu viime kerrasta mitään. Tässä äänestyksessä keskustalaiset eivät olleet puheenjohtajansa tukena ja turvana.

Kun keskustelu oli ohitse, avasin päätteen ja ryhdyin lukemaan keskiviikon kysymykseemme tulleita kommentteja. Jaakko Asparan kommentti oli tullut velkakriisikeskustelun aikana  ja sen vuoksi siitä on pakko ottaa pala tähän.

"Näistä asioista on aivan turha jauhaa tuntikausia vaalikeskusteluissa — koska 95 prosentilla kansalaisista ei ole mitään realistisia edellytyksiä ymmärtää, mitä ”velkasaneerauksella” tai ”takauksella” tai ”vakuuksilla” ylipäänsä tarkoitetaan (saati mitä hyötyä/haittaa Suomelle eri toimenpiteistä aidosti on). Eikä valitettavasti taida olla suurella osalla ehdokkaistakaan."

Niinpä.

Mutta kaikesta huolimatta. MTV3:n keskustelun nimessä oli sana PÄÄMINISTERI. Sillä vihjattiin siihen, että studion pöydän ääressä istui todennäköisesti tuleva pääministeri. Ja kun näin on, otetaan siitä torstaipäivän hyvä kysymys: Kuka vahvisti asemiaan pääministerivaalissa?

Kysymyksen muotoilu on tietoisesti kaksimielinen, mutta niin on pääministerin valintakin: Kansa valitsee ensin eduskunnan, ja sitten eduskunta valitsee pääministerin.

Pääministeriksi tulee se, jolla on takanaan eniten voimaa ja toisaalta kykyä käyttää sitä.

Päivän siteeraus on tämän linkin takana.

39 vastausta artikkeliin "Kuka vahvisti asemiaan pääministerivaalissa?"

Jussi Lähde 14.04.2011 1:23

Kerrataanpa aluksi säännöt. Arvioin ehdokkaiden esiintymisen varmuutta sekä esiintymisen tuottamaa hyötyä ehdokkaan johtamalle puolueelle. En muuta.

Kokoomuksen Jyrki Katainen teki vaalien parhaan TV-esiintymisensä väärässä paikassa eli YLE:n maanantaisessa haastattelussa, jossa hän edusti Kokoomusta puoluesihteeri Taru Tujusen kanssa. Samana päivänä Katainen oli jo käynyt rauhoittamassa MTV3:n hysteerisen haastattelijakaksikon.

Maanantain keskusteluissa Katainen hallitsi keskustelun rytmiä. Silloin puhuja hallitsee myös keskustelun sisältöä, täysin sen sisällön sisällöstä riippumatta.

Katainen lähti maanantaisten esiintymistensä takia illan MTV3:n pääministeriehdokastenttiin ennakkosuosikkina, mutta epäonnistui pahasti rytminhallinnassa. Kun muut ymmärsivät juoksevansa 3000 metrin esteitä Kataisen lajina oli 110 metrin aidat. Aitaa kaatui matkalla paljon. Timo Soini tuntee ravimiehenä ilmiön merkinnällä HLL (hylätty liiat laukat).

Asialla ei ole väliä silloin, kun puhujalla on paha olla. Katainen puhui Portugalista aivan kuin aamuyöllä kotiin hoippuen palanneelle puolisolle saarnataan juuri silloin kuin ei pitäisi, kello 04.25. Kuten Jutta Urpilainen asian aivan aiheellisesti ilmaisi: “Ei kannata hermostua Jyrki”.

Jyrki Katainen – yksi piste.

Kuka hän on? Pääministeri Mari Kiviniemi kisasi keskustelun alun tentin parhaan puhujan paikasta, puoliajalla Kiviniemi oli vielä vahvasti kakkosena, mutta voitelun petettyä putosi kolmanneksi.

Kiviniemi onnistui Portugalissa hienosti, mutta loppua kohti esiintyminen alkoi rispaantua. Asia, muistattehan: asiaa, ei ollut aivan hallussa SDP:n kuntien ja Nato-maiden Libya -osallistumisen osalla. Jäi tunne, että Kiviniemelle oikeassaolemisen tunne on tärkeämpi kuin oikeassa oleminen.

Mari Kiviniemi – kaksi pistettä.

Isällinen, rauhallinen ja lempeä kuin Ilkka Suominen parhaina päivinään! Timo Soini ei puhunut kuin pääministeri, mutta hän puhui kuin hallituksen keskeinen ministeri. Meloni, omena ja lippalakki ovat “elkandaa” kun studion rauhallisimmin käyttäytyvä hahmo osoitti, että hänellä ei ole mitään huolta menneistä tai tulevista “roknooseista”.

Timo Soini – kolme pistettä.

Vaikka Jyrki Katainen koettaa kuinka maalata Jutta Urpilaisesta kuvan “tyttönä, joka leikkii tulella” Urpilainen hallitsi keskustelua suvereenisti.

Kun oma esiintyminen on kunnossa voi kiinnittää huomiota siihen, mitä ympärillä tapahtuu. Voi esimerkiksi laskea milloin joku keskustelu on lopuillaan ja juontajat ovat vaihtamassa aihetta. Urpilainen osasi ottaa “viimeisen sanan” ueaan otteeseen. Urpilainen vei keskustelua eteenpäin ja uskalsi haastaa.

Viisi pistettä ja voitto Jutta Urpilaiselle ja hänen esiintymiskouluttajalleen.

Puheenjohtajat olivat hyviä, juuri niin hyviä kuin politiikan ammattilaisten olisi pitänyt olla silloin, kun vaalitentit alkoivat.

Illan studio-ohjaajalta meni yksi hetki pahasti sivu kamerakulmien. Eräässä vaiheessa Jyrki Katainen pohti “Jos ehdottaisin, että lähdetään hakemaan Nato-jäsenyyttä, niin kuinkahan moni lähtisi mukaan?” Ohjaaja olisi voinut tuolloin poimia yleisöstä Matti Apusen. Apunen kuulemma huitoi niin voimakkaasti, että seitsemän lähintä kanssaistujaa joutui paikkailtavaksi.

Toivottavasti Apunen huomaa omassa blogissaan vaatia studioyleisöä kertomaan puoluekantansa. Se olisi linjassa hänen aiempien vaatimustensa takia. Sen olisi hyvin voinut tehdä äänestyskapuloita käyttäen anonyymisti. Tuota tietoa vasten olisi ollut mielenkiintoista tarkastella esimerkiksi sitä faktaa, että 26% yleisöstä ei pidä Portugal-tukipakettia hyvänä ideana.

Tämä oli allekirjoittaneen viimeinen TV-tentti arvio tässä vaaliblogissa. Huomista YLE:n tenttiä en pääse näkemään. Matkustan huomenna Iso-Britanniaan ja palaan vasta vaalituoksen selvittyä. Ehkä.

Jarkko Rahkonen 14.04.2011 4:15

MTV:n neljän puolueen puheenjohtajatentin 13.04. jälkeen Unto kysyy:"Kuka vahvisti asemiaan pääministerivaalissa?"

MTV:n toimttajat onnistuivat nyt paremmin kuin aikaisemmissa vaaliohjelmissa. Tähän vaikutti myös se, että keskustelijoina oli vain neljä puheenjohtajaa, jotka olivat harjaantuneet vastaamaan tuttuihin kysymyksiin.

Olin pyytänyt esiintymisen ammattilaisia seuraamaan ohjelmaa ja kertomaan ohjelman jälkeen minulle miten puheenjohtajat onnistuivat vakuuttamaan ja vaikuttamaan esiintymisellään.

Jutta Urpilainen oli esiintymisessään selvästi paras, vakuuttavin - arvosana 9.

Timo Soini oli toiseksi paras - 8. Kiviniemi ja Katainen esiintyiivät tyydyttävästi - 7.

Keskusteltavat aiheet hallitsi parhainten Urpilainen ja Kiviniemi - 8. Soini esiintyi nyt varman päälle - 7. Katainen ei ole vieläkään oppinut miten markkinataloudessa pankkien ja rahoittajien pitää vastata ottamistaan riskeistä. Kataiselle osaamisestaan arvosana 6.

Yleisö saa asiantuntemuksestaan arvosanan 6 samasta syystä kuin Katainen. Unton mukaan yleisössä oli paljon pankkiväkeä joten pitää ihmetellä sen tiedontasoa EU:n pankkikriisiasiassa. Seuraavassa kertauksena perusasiaa aiheesta:

EU:n pankkikriisin (ei eurokriisi) perussyy on Saksan, Ranskan ja Iso-Britannian pankkien löysä lainananto (ja riittämättömät vakuudet) eli liian suuri riskin otto. Pankkeja on houkutellut suuren riskin tuomat korkeat korot. Kun lainojen ottajat, eivät kykene niitä maksamaan on aluksi saatu lainansaajien maiden takauksia ja kun ne eivät riitä ja riskit toteutuisivat niin pankkien taustavaltioiden johto on keksinyt pyytää EU:n kautta muiden euromaiden veronmaksajia riskit kattamaan. Poliittinen kiista on siitä noudatetaanko markkintalouden käytäntöä, että riskin ottajat ovat niistä vastussa vai sosialisoidaanko velat, mutta jätetään korkotuotot pääomanomistajille ja pankkien johdon ylisuuriin palkkioihin.

Ohjelman toimittajat eivät vieläkään olleet tehneet taustaselvityksiä kunnolla. Onko kyseessä asian vaikeus toimittajille? Valitettavasti katsojat, äänestäjät eivät saaneet taaskaan riittävästi oikeaa tietoa asiasta

Näyttää siltä, että EU-asiasta on tulossa verotuksen oikeudenmukaisuusvaatimuksen ohella vaalitulokseen ratkaisevasti vaikuttava asia. Ilmeistä on, että torstaina julkistettavassa Ylen kyselyssä SDP:n kannatusluvut ovat kärjessä, päälle 20%. Jännittävää on nähdä mitkä ovat muiden puolueiden kannatusluvut.

Lopuksi

Pääministerin valitsee uusi eduskunta hallitusohjelmaa koskevan keskusteluprosessin ensivaiheessa. Neuvottelut käynnistää puolueiden aiemman sopimuksen mukaan kansanedustajamäärältään suurimman puolueen edustaja. Valituksi tulee päämisteriehdokas joka näyttää saavan taakseen enimmät kansanedustajat. Tarvittaessa eduskunta ratkaisee valinnan äänestämällä kerran tai toisen kerran mikäli useasta ehdokkaasta kukaan ei saanut eduskunnan enemmistöä taakseen ensiäänestyksessä. Toisella kerralla valitaan ensimmäisessä äänestyksessä kahden eniten ääniä saaneen välillä.

Teoriassa on mahdollista että syntyy pattitilanne jolloin tarvitaan Tasavallan Presidenttiä.

Päämisteriksi voidaan siis valita muunkin kuin suurimman eduskuntaryhmän edustaja. Tämän ei tarvitse lain mukaan olla puolueen puheenjohtaja tai edes kansanedustaja. Hyvässä muistissa on aikanaan menestyksellisesti pääministerinä toiminut Mauno Koivisto, joka ei ollut puolueen puheenjohtaja eikä kansanedustaja. Koivisto on ainoa pääministeri joka on noussut Tasavallan Presidentiksi.

Eduskunnan eri eduskuntaryhmien koot ovat ilmeisesti neljällä puolueella kaikilla välillä 44-36 paikkaa. Tasaväkisten voimasuhteiden vuoksi pääministerin valinnasta ja hallitusohjelmasta sopimisesta voi tulla todella vaikea. Tämän vuoksi kukaan ei voi ennustaa mitkä puolueet hallitukseen osallistuvat ja minkä puolueen edustajasta tulee pääministeri.Todellakaan valintaa ei ratkaise mikään tvtentti.

Tilannearviota vaikeuttaa myös EU:n pankkikriisin mahdollinen (minusta yli 50% todenäköinen) laajeneminen Espanjan ja Italian kautta eurokriisiksi. Lopulta kysymys voi olla siitä mitkä puolueet aliarvoivat näkyvissä olevien myrskypilvien vaikutukset ja ryhtyvät toivekkaalla hallitusohjelmalla hallitsemaan.

antti liikkanen 14.04.2011 4:35

Unski kiinnittää huomiota aivan oikeaan asiaan: MTV3:lla on ketunhäntä kainalossa.

Olin aika ällistynyt siitä, kuinka avoimesti tämä ketunhäntä näytettiin. Siinä on samaa kuin Kiviniemen avoimesti kiittämän turkistarhauksen kanssa. Porrrrvarrrri-rules.

Tämän takia kehtaan demarina Urpilaista pitää osakkeitaan eniten petranneena: olihan hän ainoana ehdokkaista "vihollisleirissä".

Vai kehtaako joku väittää, että Soini on sosialisti. Edes sortin sellainen.

Eivain!

MTV3 ja Iltalehti ovat näiden vaalien alla voimakkaasti liputtaneet porvarihallituksen puolesta ja arvattavasti tämä jatkuu kalkkiviivoille asti.

Ei siinä mitään pahaa: ne tekevät se itse ja avoimesti.

Pitää lähteä sunnuntaina siniristilipun liehuessa vetämään sitten tähänkin syssyyn se "Punainen viiva".

Onhan meitä sentään kolmannes kansasta.

Tai enemmän.

"Kotkan poikii ilman siipii" (siis ilman omaa mediaa)

Jarkko Rahkonen 14.04.2011 6:43

Luin juuri 06.33 päivän, 14.04. Kauppalehteä, sivulla 6 on erittäin merkittävä kirjoitus "Vakausmekanismin vastustus kasvaa Saksassa" !!!

"Asiantuntijoiden tylyt arviot kiihdyttävät liittokansleri Angela Merkeliin ja valtiovarainministeri Wolfgang Scäubleen kohdistuvaa arvostelua myös porvarihallituksen sisällä". Siis hallituksen sisällä!!!

Lisäksi kirjoituksessa todetaan "Saksan valtiontalouden tarkastusviraston ja myös liittopäivien lakiasiantuntijoiden mielestä 2013 käyttöön otettava euron vakausmekanismi vie budjettivallan saksalaisilta kansanedustajilta ja rikkoo maan perustuslakia" Siis rikkoo perustuslakia!!!

Vielä lisää " Yhä useammat ekonomistit, Ifo-taloustutkimuslaitoksen johtaja Hans-Werner Sinn etunenässä, korostavat , ettei ylivelkaantuneille maille joka tapauksessa pitäisi jakaa lisää rahaa tai takauksia" Siis Saksan parhaat ekonomistit tyrmäävät Kataisen ja Kiviniemen bluffit Suomessa!!!

Saksassa ei pelotella, että Saksa lamaantuu, työttömyyttä tulee saatikka että eläkerahat menetetään kun arvostellaan Saksan perustuslain vastaista EU:n vakausjärjestelmää.

Tiedämme, että vakausjärjestelmä on myös EU:n omien lakien (Maastrich) vastainen, joten EU ei voi väittää vastaan kun Suomen uusi hallitus vaatii yhdessä Saksan hallituksen (uuden?) kanssa järjestelmän uusimista niin, että rahoittajat kantavat ottamiensa riskien seurausten vastuut. Tämä voidaan toteuttaa - varmaan toteutetaan - viemättä pankkeja konkursiin. Vain pankkien omistajat vaihtuvat ja pankkien johto vaihdetaan. Veronmaksajat voidaan pelastaa kohtuuttomilta maksuilta parlamenttien ja niille vastuullisten hallitusten toimesta.

Urpilainen on selvä voittaja, Katainen ja Kiviniemi ovat saaneet täyden tyrmäyksen Saksasta!

Ehtiikö tämä vielä vaikuttaa Suomen vaaleissa?

Pekka Kärkkäinen 14.04.2011 8:11

Eilisestä tentistä lyhyesti sen verran, etten usko sen vaikuttaneen tuon taivaallista. Korkeintaan muutama promille sinne tai tänne. Saavutetut asemat pidettiin eikä uusia avauksia tehty tai riskejä otettu.

Aiemmin veikkasin, että EU:n vakausrahaston asiat nousisivat vaalit ratkaisevaksi asiaksi, mutta näin ei ole käymässä. Suomalainen media vaikenee asiasta eikä halua tuoda faktoja esiin. Vai eikö se pysty, onko asia liian vaikea taloustoimittajille? Asiasta vaikeneminen sopii luonnollisesti hallituspuolueiden pirtaan.

Olen Jarkko Rahkosen kanssa eri mieltä Urpilaisen noususta tämän euron vakauskeskustelun voittajaksi. SDP:n kanta vakausrahastoihin on ollut harvinaisen epäselvä: jos analyysin lopputulos on se, että velkasaneerausta tarvitaan (mikä on oma kantani), niin silloin ei tarvita sen enempää väliaikaista kuin pysyvääkään vakausrahastoa.

Lisää ambivalenssia asiaan saadaan - Jarkko Rahkosen sanoin: "2013 käyttöön otettava euron vakausmekanismi... rikkoo maan [Saksan] perustuslakia" ja "...vakausjärjestelmä on myös EU:n omien lakien (Maastrich) vastainen..." - kun todetaan, että vastustetaan väliaikaista mutta kannatetaan pysyvää mekanismia, vaikka sopimuksia rikotaankin.

Kolmanneksi, Urpilaisen ja SDP:n esittämät toimet Portugalin tapauksessa ovat aivan liian köykäiset. Valtion lainojen lykkäys ja korkotason leikkaus (lue: korkotuki - kuka sen maksaa?!) vain siirtää todellista ratkaisua eteenpäin. Jos markkinoita aiotaan rauhoitella, PIG-maiden (Portugali, Irlanti ja Kreikka) velkasaneeraus on aloitettava välittömästi, ja veloista on saatava 20-40% pois. Ja nopeasti. Tähän ei Urpilaisella ja SDP:llä riitä joko ymmärrys tai rohkeus. Älyllinen epärehellisyys on tarpeettoman läpinäkyvää.

Pentti Kangasluoma 14.04.2011 8:28

Demokratia on toisinaan harmillinen asia. MTV3 studio oli täynnä asiantuntijoita jotka olivat valmiit tyrmäämään Urpilaisen ja tukemaan Kataista ja Kiviniemeä. Mutta Urpilainen nosti pöydälle kuin hehkuvan timantin asian:

"Suomen kansa päättää sijoitetaanko suomalaisten verorahoja holtittomasti luottaja antaneiden saksalaisten ja ranskalaisten

pankkien pelastimiseksi. Pankkiirit, ja sijoittajat myös vastuuseen".

Jutta Urpilainen oli voittaja koska hän osoitti selkeästi, että muitakin vaihtoehtoja on.

Timo Soini on falski siinä, että hän nimittää tätä euron kriisiksi.

Ruotsin päämisteri kertoi maansa tukeneen omia pankkejaan

Islannin ja Latvian kriisissä. Pankit olivat myöntäneet holtittomasti luottoja Islantiin ja Latviaan. Ei ole eurosta kysymys.

Katainen ja Kiviniemi, jos nykypohja jatkaa, jää muhimaan suuri joukko äänestäjiä jotka toivoivat muutosta. Raimo Sailas, sanoo tunnelmia: "Mummolaan kun pyöräilemMe..". Kansalle ei ole kerrottu totuutta, syntyy levoton ilmapiiri.

Porvarin tulee toivoa demareiden voittoa, vakaan kehityksen vuoristopolulle päästään vain demareiden ollessa hallituksesa.

Vesa Kaitera 14.04.2011 8:55

Jutta Urpilainen on ollut selkeästi tämän vaalikeskustelun aikana vaalikeskusteluissa vahvempi kuin aikaisempina vuosina. Hän on ilmeisesti viimeinkin päässyt sisään siihen, kuinka suuren oppostitiopuoluen puheenjohtajan on esiinnyttävä julkisuudessa. Pidän häntä eilisen vaalikeskustelun kiistattomana voittajana..

Tämä ei tarkoita sitä, että hän olisi mielestäni oikeassa kannanotossaan Portugalin apupaketista. Kyllä hänen linjansa on tässä tilanteessa utopistinen. Mutta kansalla ei ole luonnollisestikaan kovin selkeää käsitystä siitä, mistä kaikesta tässä Portugalin apupaketissa on kyse, ja siksi Urpilaisen "bluffi tyhjällä kädellä" voi hyvinkin kantaa hedelmää. Koska en kumminkaan usko, että Urpilaisen ja SDP:n kiri ihan vaalien ykköspaikalle riittäisi, niin täysin mahdollista on se, että Urpilainen on kuukauden kuluttua valitiovaraiministerinä hyväksymässä muiden euroalueen valtiovarainministerien kanssa Portugalin apupaketin. Näin raadollista politiikka on.

Timo Soinin suoritus ei ollut aivan hänen parhaimpiaan, mutta kumminkin melkoisen hyvä. Nyt hän oli hieman rennomman oloinen kuin parissa aiemmassa TV-keskustelussa, ja hänen asiaosaamisensa EU-kysymyksissä pisti silmään. Soini pystyy muuhunkin kuin veistelemään vitsejä.

Jyrki Katainen teki varman perussuorituksen, muttei varsinaisesti loistanut. Tietenkin hallituspuolueiden lähtökohtainen tilanne oli jo ennakkoon vaikeampi kuin oppositiopuolueiden. Kun keskustelijoita oli vain neljä, niin Katainenkin ehti selittää ne syyt, miksi Suomelle on pienempi riesa tukea Portugalia kuin antaa tuon maan kaatua. Tämäniltaisessa keskustelussa tilanne tullee olemaan sekä Kataiselle että Kiviniemelle selvästi eilistä vaikeampi.

Kiviniemi oli eilisen väittelyn häviäjä. Ei voi sanoa, että hänenkään suorituksensa olisi ihan huono ollut, mutta kyllä hän muihin keskustelijoihin verrattuna jäi varjoon. Kiviniemi oli kiistatta asiallinen, mutta karismaa ja särmää puuttui ja se näkyi. Pidän varsin todennäköisenä, että SDP tulee vaaleissa saamaan enemmän ääniä kuin Keskusta, mutta edustajapaikoissa laskettuna tilanne tullee olemaan hyvin tasainen.

Ari-Matti Kytölä 14.04.2011 9:03

Näin iso raha järjestää vaalitentin. Se tuo studioon koko Suomen kuohukerman ja laittaa heille äänestyskoneen käteen, tekee kysymyksen ja saa odottamansa vastauksen. Vain Urpilainen ja Soini olivat studion ainoat vastustajat, joita varten koko mahtava koneisto oli pystytetty. Muistuttaa jo lievästi Pohjois-Korean presidentinvaaleja mekanismiltaan. Miten tilaisuus edes teoriassa olisi voinut olla tasapuolinen. Ei ollut mökin mummoa, ei työtöntä, ei vammaista, ei opiskelijaa, ei tavallista eläkeläistä, ei maaseudun ihmistä eikä nuoria paikalla; pelkkiä oikeiston tarkoin valittuja eliittijoukkoja. Ei ole eliitilläkään helppoa, kun vielä vaalien alla Nokiankin tuhannet irtisanomiset tulevat julkisuuteen. Eivät taida nämä omatkaan asiat Suomessa olla ihan hanskassa, joten lopetetaan nyt ihmeessä muun maailman hyysääminen; meitä on vain eurooppalaisen yhden isohkon kaupungin verran.

Pekka Remes 14.04.2011 9:42

Kysymys on, kuka vahvisti asemaan pääministerivaalissa. Hauska kysymys, kun muistaa, että vuoden 2007 vaaleissa kukaan ei äänestänyt Kiviniemeä pääministeriksi tai äänesti yhtä vähän kuin vuoden 2003 vaaleissa Vanhasta tulevana pääministerinä. Pääministeri voi siis olla kuka hyvänsä myös nelikon ulkopuolelta.

Kysymyksellä on myös selvä idols-kisan luonne ja edellisissä kommenteissa onkin arvioitu pääministereiden esiintymiskykyä televisiossa. Paljonkohan pisteitä olisi saanut talvisodan pääministeri Risto Ryti tai kenties Rafael Paasio? Ilmeisen vähän.

Portugalin apupaketin keskusteluissa ei vieläkään saa selvää siitä, mistä oikeastaan on kyse. Suomella on hyvin vähän suoria sijoituksia Portugalissa, kuten keskustelussa kävi ilmi. Onko Portugulin kriisissä kyse siitä, että valtio eli yli varojensa vai siitä, että pieni maa joutui luottoluokitusspekulaatioiden ja koronnostokisan kohteeksi. Siihen ei ole saatu vastausta, mutta keskustelun perusteella hallituksella on tuo ensimmäinen kanta ja oppositiolla jälkimmäinen kanta. Kun kannat ovat selvillä, ovat myös syylliset selvillä. Niin tai tai näin, talouskriisien maksajaksi joutuu aina tavallinen veronmaksaja niin siellä Portugalissa kuin täällä Suomessakin.

Mutta lopuksi, kuinka moni äänestäjä päättää, ketä äänestää eilisen tai tämän päivän keskustelun perusteella. Vain pieni osa, koska oma mielipide on jo lukittu, ja kuten MTV3:n ohjelman valikoidusta yleisöstä näki. Nyt hurrataan omalle joukkueelle, pelasi se kuinka keskinkertaisesti tahansa.

Tarmo Viitaluoma 14.04.2011 9:55

Unto kysyy "Kuka vahvisti asemiaan pääministerivaalissa?"

Kreikan, Irlannin ja Portugalin talouskriisin syy on hulvaton velanotto ja hulvaton velan anto. Tämä tauti on peräisin Yhdysvalloista, josta tuossa aika hyvä teoreettinen kehys: http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=27&t=565&a=6840 .

Kuten tuossa videolla todetaan, ongelman ydin on valvonnan puuttuminen finanssipankeilta.

Suomi kävi parikymmentä vuotta sitten oman pankkikriisinsä ja inhimillisiä seurauksia siitä maksamme vieläkin mm. nuorisoeläkeläisinä.

Olen ratkaisukeinoista tämän kriisin osalta Jarkko Rahkosen linjoilla. Nyt on lainottajapankit laitettava vastuuseen. Huudostaan on vastattava!

Sitten siitä pääministeritentistä: Jutta Urpilainen oli nyt se karismaattinen ihminen, millä perusteella Hänet valittiin SDP:n puheenjohtajaksi!

Jouni Pulli 14.04.2011 10:00

Maikkarin tentissä korostui selkeästi hallitus vastaan oppositio -asetelma. Politiikan teko on tullut takaisin politiikkaan "toimitusjohtajamaisen" ja joskus jopa "tytöttely" -hallinnoinnin tilalle. Hyvä niin!

Jutta Urpilainen otti selkeästi johtajan roolin vaalitentissä ja osasi poliitikkona ottaa usein viimeisen sanan maikkarin tarjoamasta "oikeistolaisesta kotikenttäedusta" huolimatta. Myös Timo Soini osoitti politiikan taitonsa, vaikka puheaikaa tuntuikin olevan välillä kovin niukasti. Pääministeri Kiviniemi pärjäsi tällä kertaa aiempaa paremmin, joskin puheet siitä, ettei vaihtoehtoja ole, ihmetyttivät. Peränpitäjäksi jäi Jyrki Katainen, joka sortui korostamaan rooliaan vastuunkantajana. Mielestäni kovin uupuneena sellaisena.

Pääministerivalintaan tentti voi vaikuttaa sikäli, että oppositiopuolueet selvisivät tentistä voittajina. Tällöin neljä suurinta puoluetta lienevät yhä lähempänä toisiaan ja hallituksen muodostamiseen löytyy useampia vaihtoehtoja.

Helppoa hallituksen muodostamisesta ei tule.

Mutta vielä voi tapahtua muutoksia. Jos nyt joku neljästä suuretsa mokaa, korjausliikettä voi olla vaikea tehdä. Toivottavasti emme tule näkemään viimeisinä päivinä enen vaaleja poliittista loanheittoa.

Esa Sakkinen 14.04.2011 10:04

Voihan olla, että oikeassa olemisen huutava halu ja hinku saattaa osaan äänestäjistä upotakin, mutta pikkumaisuudesta saatiin esimerkkiä, kun Urpilainen jankkasi, ettei Sdp:n sadan kunnan tavoite ole ollut heidän ohjelmassaan. Paras-hankkeen lähdössä se on selkeästi ollut heidän poliittinen tahtotilansa: http://www.demari.fi/arkisto?id=3506 . Ilkan vaalikonevastauksessa Urpilainen ei sulje ulos kuntien vähentämistä aina sataan kuntaan: "En pidä Kokoomuksen ehdottamaa sadan kunnan tavoitetta realistisena. Kuntauudistusta on kuitenkin syytä jatkaa, jotta kansalaisille tärkeät hyvinvointipalvelut voidaan turvata."

Pettymys tuo inttäminen siitä, kenen käsitys on oikeampi ja kuka on eniten väärässä. Katainen oli viisain siinä mielessä, että myönsi, ettei kukaan tiedä mikä on tilanne parin vuoden päästä - tärkeintä onkin vakaa pyrkimys hoitaa tilanne kuin tilanne vähimmin vaurioin.

Verotuksen läpinäkyvyydestä ja demokratian hyödyntämisestä markkinavoimana tavoitellen aidosti vaikutuksia jäi keskusteluista kokonaan pois. :(

Urheilusuorituksena Urpilainen pärjäsi, mutta en uskaltaisi ottaa häntä asianhoitajaksi, Soinilta ja Kiviniemeltä vakaa, osin vakuuttavakin esiintyminen. Katainen ja Kokoomus vaikuttaa tällä hetkellä kuitenkin varmimmalta valinnalta paremminvointivaltionhoitajaksi.

Toivottavasti YLEn keskustelu tuo lopulta framille myös aatteelliset valinnat ja kansalaisen arjen, johon vaikutetaan markkinoilla (laajasti ymmärtäen).

Vesa Karttunen 14.04.2011 10:34

Kyse ei ole pelkästään valuutta euron kriisistä vaan koko EU:n elinkelpoisuudesta organisaationa. Tämä kriisi on osoitus siitä, että EU on epäonnistunut kokeilu rakentaa Eurooppaan liittovaltio-tyyppinen yhteisö. EU:n laajentuminen karkasi käsistä ja mukaan on otettu maita, jotka eivät taloudelliselta suorituskyvyltään sinne kuulu. EU:n keskeisistä sopimuksista tai julkisen talouden yhdessä sovituista kriteereistä ei tarvitse välittää. Sopimukset rikotaan jos se on omalta kannalta hyödyllistä vaikkapa seuraavissa vaaleissa.

Esimerkiksi Kreikan viranomaiset ovat vuosia vääristelleet tilastotietoja veloistaan. Eräät länsimaiset pankit ovat taas auttaneet Kreikan viranomaisia tässä vääristelyssä ja rakentaneet lahoja velkapaketteja, jotka eivät ulospäin näytäkään velalta. Pelkästään Lontoossa pankkiirit saavat vuosittain noin 20 miljardin euron bonukset osittain näissä kriisimaissa tehdyistä hyvistä diileistä.

Kreikan taloudesta 1/3 on harmaata. Mikäli he itse haluaisivat, niin maksamalla verot valtion talous muuttuisi ylijäämäiseksi eikä mitään ongelmaa maksaa velkoja olisi. Portugalin tilanne on samantapainen.

Nyt sitten näitä laittomuuksia ollaan paikkaamassa vakauspaketeilla, jotka taas ovat kirkkaasti perussopimusten ja ilmeisesti jäsenmaiden lainsäädännön vastaisia. Tämä on aivan U S K O M A T O N T A !. Laittomuuksia ollaan paikkaamassa uusilla laittomuuksilla, jotka kaiken lisäksi ovat taloudellisesti aivan typeriä veronmaksajien kannalta.

Eivätkö Ruotsi, Norja, Tanska, Puola, Unkari ja monet muut maat ole huolissaan Euroopan taloudellisesta tulevaisuudesta, kun eivät anna miljardien takauksia Euroopan pelastamiseksi? Eikö Eurooppa olekaan niille yhtä tärkeä kuin Suomelle? Suomen poisjäänti ei kaada takauspaketteja, vaan ne syntyvät tai ovat syntymättä Suomen ratkaisuista riippumatta.

Talousasiantuntijoiden ehdottama kriisimaiden hallittu velkajärjestely ml. julkisen talouden tervehdyttämisohjelmat ja kriisipankkien pääomittaminen osakeomistuksen kautta on paras, ja vakauspaketeista huolimatta edessä oleva ratkaisu tilanteeseen. Nyt on käymässä niin, että Suomi ehtii antamaan takaukset ja silti ajaudutaan velkajärjestelyyn. Takaukset menevät maksuun ja meille tulee miljardien lasku.

Veikkaan, että pankkien uusien stressitestien valmistuttua Kreikka, Portugali ja Irlanti hakeutuvat IMF-johtoiseen velkajärjestelyyn. Kokoomus ja Keskusta ehtivät ottamaan Suomen vaaleissa turhan tappion.

Joonas Turunen 14.04.2011 11:35

Eilisen väittelyn voittajat olivat Jyrki Katainen ja Jutta Urpilainen. Kiviniemi paransi suoritustaan aiemmista tenteistä, mutta ei silti yllä Jyrkin ja Jutan tasolle. Luulen, että "pmi Marille" on tullut yllätyksenä, että väittelyissä ei menesty viileällä ja pääministerin arvovaltaan nojaavalla tyylillä.

Jutta kaivautui eilen yhä syvemmälle velkajärjestelypoteroon. Jutta oli "soitellut" työeläkeyhtiöille ja perusteli velkajärjestelykantaansa sillä, että työeläkeyhtiöillä on Portugalissa enää vähän suoria sijoituksia. Totta kyllä, vuoden vaihteen lähes puolen miljardin Portugali-vastuista on jäljellä enää kymmeniä miljoonia.

Kiander onneksi ohjasi keskustelua oikeaan suuntaan: Mitä vaikutuksia velkajärjestelyllä olisi koko Euroopan talouden vakauteen ja sitä kautta eläkejärjestelmään?

SDP:n kanta velkajärjestelystä edellyttäisi hallitusvastuussa demareilta pientä luovuutta. SDP hallituspuolueena tuskin kaataisi ERVV:n yksimielisyyttä vaativaa lainapakettia. Tällöin ecofin-neuvoston päätelmiin pitäisi saada joku sellainen kirjaus, joka osoittaisi "sijoittajien vastuun" toteutuneen tai joka näyttäisi edes vähän "velkajärjestelyltä".

Jospa ecofinin päätelmiin kirjattaisiin vaatimus, että Portugalin täytyy käydä pyytämässä velkojiltaan, suostuisiko joku velkojista pidentämään laina-aikaansa tai leikkaisiko korkoaan? Tähän pari saksalaista pankkia suostui Kreikan osalta. Tällainen velkojen nettonykyarvon (vapaaehtoinen) parin promillen leikkaus voisi riittää kasvojenpesuvedeksi?

Vaatimukseen Portugalin velkojen yksipuoliseen leikkaamiseen euromaat eivät suostu. Se johtaisi (myös muidenkin kuin Portugalin) velkakirjojen arvon romahdukseen jälkimarkkinoilla (=riski eurooppalaisesta pankkikriisistä) ja johtaisi vuosien oikeusriitoihin Portugalin ja velkojien kesken.

SDP unohtaa puheissaan, että Portugalin suurin velkoja taitaa olla Euroopan keskuspankki, joka on tukenut Portugalin pankkisektoria imuroimalla Portugalin bondeja jälkimarkkinoilta ja hyväksymällä Portugalin velkakirjoja pankkien keskuspankkiluottojen vakuudeksi. Portugalin velkajärjestely kostautuisi näin todella karvaasti myös Suomelle.

Jussi Vauhkonen 14.04.2011 12:29

Työeläkeyhtiöiden olemattomat sijoitukset Portugalissa eivät ole SDP:n linjan perustelu. Tieto niistä on vastaus Jyrki Kataiselle, joka maalaa piruja seinille väittämällä, että finanssikriisi tarkoitti noille yhtiöille 17 miljardin menetyksiä. Ei tarkoittanut. Yhtiöt eivät nimittäin joutuneet myymään huonolla hinnalla, kun työeläkelaitosten sijoitussäännöksiä helpotettiin väliaikaisesti.

Jarmo Salmela 14.04.2011 13:00

Uuden pääministerin ensimmäinen murhe on mistä löytää edes jotenkin toimintakykyinen enemmistöhallitus - mistähän aiheesta nämä oikein aloittavat kavereiden etsimisen?

Edellisten vaalien teemoja ei ilmeisesti edes haluta muistella, miksi?

Jyrki Katainen neljä vuotta sitten vaalitentissä lupasi "500 euroa lisää palkkaa sairaanhoitajille" - miten kävi? Kukaan ei ole kysynyt ja Katainen pääsi esiintymään vain valtiovarainkamreerina.

Keskustapuolue onnistui puolustamaan kaikkia maatalouden tukia, mutta ei vähentämään ympäristökuormitusta eikä suojelemaan edes Saimaan norppia. Väyrynen ehdotti kansallispuistoista metsienhakkuita. Kannattivatko mestänomistajien verohelpotukset? Ilmeisesti ne olivat vain tulonsiirto metsänomistajille.

Mari Kiviniemi kuntaministerinä ei ainakaan onnistunut tehostamaan kuntien holtitonta tuhlausta, Alueellistamistoimet eivät ole ainakaan tuottavuutta lisänneet vaan korkeintaan juna- ja lentomatkustamista. Riittääkö Keskustalle, että toivotaan vain asioiden hoituvan hyvin? Entä kun ei vain hoidu.

Ainoa vaalitenteissä muistettu asia on ollut Vihreiden ydinvoimavastaisuus. Soini vastusti neljä vuotta sitten ydinvoimaa, nykyisin on ykköskannattaja - mitä ltapahtui?

Timo Soini on ylipäätään päässyt vähällä - liikkuminen EU:n ja Europarlamentin välillä jäi hieman sekavaksi - ja mitä loppupeleissä Soini pääministerinä sitten linjaisi?

Eläkkeiden maksukyvun turvaamiseksi Suomeen jo nyt oletetaan saatavan 10 000 ulkomaalaista joka vuosi työhön - myös yliopistojen professoreiksi, teknologiayrittäjiksi ja asiantuntijoiksi. Miksi toimittajien hyväksymä ulkomaalaiskäsitys on "keräjäläinen" tai "tomaatinpoimija"?

YLE suuren vaalitentin vetäjille jää suuri aukko katettavaksi.

Kakkien fraasit on jo kuultu, on viimeinkin aika kysyä aitoja kysmyksia ja yrittää saada ulos aitoja vastauksia.

MTV3:n vaalitentin idea tuoda "suuret" esiin ilman "pieniä" ryhmiä häiriköimässä ei toiminut ollenkaan. Suurilta pitäisi silloin kysyä oikeita asioita. Toivottavasti seuraavissa vaaleissa jotain aivan muuta televisiosta.

Pekka Kärkkäinen 14.04.2011 13:32

Erinomainen ja erittäin informatiivinen kirjoitus Joonas Turuselta. SDP:n kanta Portugalin ja laajemminkin PIG-kriisiin on monin tavoin ongelmallinen.

Jos vaalitulos olisi sellainen, että SDP nousisi hallitukseen, puolueen pitäisi ensin sorvata hallitukselle sellainen kanta, joka vaatii Portugalin velkajärjestelyä. Onnistuisiko tällaisen kannan määrittäminen nykyisten, voimallisesti ERVV:tä puoltavien hallituspuolueiden kanssa? Tuskin, sillä arvovaltatappio olisi melkoinen.

Toiseksi, "SDP-hallituksen" pitäisi taivuttaa muu EU Portugalin velkajärjestelyn taakse. Vaikka asiasta keskustellaan avoimesti muuallakin Euroopassa, niin ERVV:ssä on niin paljon poliittista pääomaa kiinni, ettei sitä Suomen tuorekaan hallitus jaksa horjuttaa. Hallitus jossa on todennäköisesti myös kokoomus, jonka halu moiseen horjutukseen on nolla.

SDP siis bluffaa oikein kunnolla ja käyttää hyväkseen kansan takauksia vastustavia mielialoja. Melko heikko suoritus medialta, jos tätä ei saada paljastettua.

Joonas Turusen kanssa olen hieman eri linjoilla Portugalin velkajärjestelyn vaikutuksista Suomeen. EKP takaamien velkapaperien mitätöinti onnistuu yksinkertaisesti niin, että tappiot siirretään pankeille, ja pääomitetaan pankit tarpeen mukaan.

Juho Romakkaniemi 14.04.2011 14:02

Ari-Matti Kytölä kirjoittaa:

"Näin iso raha järjestää vaalitentin. ... Ei ollut mökin mummoa, ei työtöntä, ei vammaista, ei opiskelijaa, ei tavallista eläkeläistä, ei maaseudun ihmistä eikä nuoria paikalla; pelkkiä oikeiston tarkoin valittuja eliittijoukkoja."

- Niin, ei ollut paikalla niin vähän asiaa seuraamatonta ja tietämätöntä väkeä, että täysi bluffi, epärealistinen "vaihtoehto" ja tosiasiallisesti Suomea uutta lamaa kohti ajava linja olisi uponnut heihin. Studiosta puuttui Ari-Matin harmiksi siis ne, jotka eivät näe agitaatiopuheiden taakse ja joita voi hävyttömästi sumuttaa.

- Jostakin syystä asioista perillä olevat ja niitä tarkemmin seuraavat ihmiset ovat lähes yksimielisesti tukemassa hallituksen (ja 26 muun EU-jäsenmaan, ja IMF:n, ja Komission ja EKP:n ja Suomen Pankin) linjaa. Mistäköhän? Varmaankin jokin "suurpääoman salaliitto"?

- Eniten minua säälitti eilen SAK:n Lauri Lylyn ja STTK:n Leila Kostiaisen puolesta, jotka ilmeisesti joutuivat äänestämään suomalaisille palkansaajille ja työpaikoille tuhoisan vaihtoehdon puolesta vain tukeakseen puoluesiskonsa viimeistä rynnistystä.

Maria Virtanen 14.04.2011 14:27

Missä pääsen arvioimaan Perässähiihtäjää ja muita "poliitikkoja parempia" toimittajia ja heidän esiintymistään palstoilla ja kanavilla? Jakaisin pisteitä yhtä objektiivisesti ja puolueisiin sitoutumatta kuin hekin.

Viisi pistettä antaisin toimittajalle, jolla on kanttia ilmoittaa jäsenkirjansa/aatemaailmansa väri, ennakkoluulonsa, kaunansa, salarakkaansa ja riippuvuutensa. Pisteitä ropisi myös demokratian ja poliittisen päätöksenteon kunnioittamisesta ja sen mukaisesta arkikohteliaisuudesta ehdokkaita kohtaan.

Pitemmittä kirjoittelemitta: Missä on luettavissa, mitä mieltä me äänestäjät olemme toimittajien työstä?

Rolf Berger 14.04.2011 14:29

Kovin mielekkäältä eivät nämä MTV:n yleisöäänestykset puheenjohtajien paremmuudesta esiintyjinä vaikuta, ja vähän samaan sortuu nyt mainio Perässähiihtäjäkin. Tuskinpa kukaan puheenjohtajista olisi puheenjohtaja ellei omaisi vähintään kohtuullista ja riittävää kykyä esittää näkökantanssa. Sanottavan asiasisällön tulisi olla tärkeintä. Niin tai näin, kuten joku on edellä todennut, vaikutus puolueen valintaan lienee promilleluokkaa, jos sitäkään.

Kommentoijista useimmat tuntuivat olevaan sitä mieltä, että Urpilainen hyödytti puoluettaan eniten, ja mitäpä sitä vastaan väittämään. Tämä silla edellytyksellä, että puolue jotenkin selviää kuivin jaloin uhkapelistään Portugalin avustamisessa. Oppositiossa tämä ei tietysti vaikeaa, mutta hallituksessa, ja ehkä pääministeripuolueena, tulee olemaan mielenkiintoinen näytelmä. Jos pääministerikokelaiden tentistä tällä osin oli hyötyä sos.dem. puolueelle, tulee heidän kyllä luottaa äänestäjiensä lyhytmuistisuuteen.

Ville Kopra 14.04.2011 14:58

Kokoomuksen avustajakunta yrittää kaikin tavoin pitää yllä mielikuvaa, että Euroopan velkakriisiä voidaan hoitaa ainoastaan jollakin yhdellä ja ainoalla tavalla, ja se tapa kerrotaan EU-johtajille säännöllisesti Brysselissä - muita keskustelun osapuolia ei tarvita.

Minusta tämä on näiden vaalien suurin "bluffi" - siis se, että yritetään saada ihmiset uskomaan yhden vaihtoehdon totuuteen. Sellaista ei ole olemassa. Ministerit ovat itse muutelleet jatkuvasti puheitaan viimeisen vuoden aikana. Kreikan tukipaketin osalta eväät ovat hajonneet täysin levälleen - tämän päivän Financial Timesin etusivulla Saksan valtiovarainministeri myöntää, että Ecofinin kokouksissa on käsitelty "muita vaihtoehtoja" Kreikan kriisin ratkaisemiseksi. Virke jatkuu siten, että EKP pitää Kreikan velkasaneerauksen "toteuttamista vaikeana" (difficult to implement). Ja se varmaan johtuu osittain tuosta mihin Joonas viittasi aiemmin, eli EKP:n tilanne tulee olemaan velkajärjestelyissä hyvin vaikea.

Suomi ei tosiaan ole enää mikään impivaara, jonka voisi eristää eurooppalaisesta keskustelusta. Myös Suomessa on syytä miettiä parhaita vaihtoehtoja sen sijaan, että yritetään vakuutella itsellemme tehtyjen päätösten virheettömyyttä.

Suunnitelma oli vuosi sitten se, että Kreikka palaa lainamarkkinoille 2012. Voimistuva konsensus on nyt siitä, että Kreikalle päinvastoin toteutetaan jonkinlainen velkajärjestely 2012. Tästä aiheutuu todennäköisesti tappioita myös suomalaisille veronmaksajille. SDP ei tukenut Kreikka-pakettia juuri siksi, että tämä peruskehityskulku oli nähtävissä jo ennalta, sorry vain. Ainakaan jälkiviisastelusta on siis turha moittia.

Velkajärjestelyjen riskit olisivat merkittäviä, mutta eivät niin isoja, kuin kulkea tällä valitulla tiellä ja lisätä takuita ilman sijoittajavastuuta. Vain sijoittajavastuun toteuttamisella saadaan kriisimaiden velkakuormiin jokin tolkku - ja tätä kautta voidaan edes yrittää huolehtia siitä, että velat joskus maksettaisiin myös takaisin.

Tilanne ei ole mukava tai helppo minkään osapuolen kannalta. Mutta kun Portugalille aletaan tukipakettia neuvottelemaan, olisi kyllä viisasta kaiken tavoin pyrkiä välttämättän Kreikan kohdalla tehdyt virheet. Vaikka paketti tehdään ERVV-kehikossa, sijoittajavastuu voidaan toteuttaa esim. laina-aikojen juoksutusta muuttamalla (Portugalin omassa lainsäädännössä) tai pankkien tukijärjestelyjen yhteydessä ottamalla pankkien omistusta valtion haltuun. Myös muita vaihtoehtoja on. Niihin voi kukin tutustua lukemalla kansainvälisiä talouslehtiä ja suurten uutistoimistojen uutiskirjeitä aiheesta.

Vastauksena itse kysymykseen, ainakin Jutta Urpilainen, mahdollisesti myös Katainen sitä kautta että Kiviniemen uskottavuus on jonkinlaisessa taantumassa ja Katainen vaikuttaa Urpilaisen päähaastajalta - tai päinvastoin.

Jussi Kivipuro 14.04.2011 15:14

Pääministeritentin aikana järjestimme ainutlaatuisen vaalistudion netissä. Kansalaiset katsoivat ja kommentoivat pääministeritenttiä kansanedustajaehdokkaiden kanssa netissä videokanavalla. Pilvi Torsti (sd.), Osmo Soininvaara (vihr.), Sanna Perkiö (kok.) ja Laura Kolbe (kesk.) katsoivat ja kommentoivat tenttiä omalla nettivideokanavallaan koko TV-lähetyksen ajan ja kävivät keskustelua yhdessä kansalaisten kanssa.

Kysyin ehdokkailta tentin voittajia, omaa puoluetta ei saanut ehdottaa. Sanna Perkiö (kok.) valitsi voittajaksi Jutta Urpilaisen, jonka hän toivoi kuitenkin ottavan enemmän johtajuutta ja vähemmän "haastamista alakynnessä".

Pilvi Torstin (sd.) suosikki oli Soini, joka oli hänen mielestään petrannut aiemmasta. Jyrki Katainen ei tällä kertaa ollut ärsyttävän isällinen "tehän voitte sanoa mitä haluatte, mutta minä kerron kuinka asiat ovat", vaan oli paremmin mukana kekustelussa.

Soininvaara (vihr.) valitsi voittajaksi Kataisen. Hän sai sanomansa selkeästi esille, jolloin Soininvaaran oli helppo olla siitä eri mieltä. Soininvaara kuitenkin oletti Soinin hyötyneen tästä keskustelusta eniten, koska hän taitavasti suoriutui "retorisesta fuskauksestaan sanomatta juuri mitään" heittojen ollessa hienoja. Sympatiat menivät siis Kataiselle. Soininvaara ei ärsyttänyt niinkään mitä Urpilainen sanoi vaan miten. Mari Kiviniemen sanomisista päähän ei ollut jäänyt mitään.

Laura Kolbe (kesk.) ihaili puheenjohtajien kestämistä kovassa kampanjassa ja heidän freesiyttään. "Urpilainen näyttää hyvältä Televisiossa." Kolbelle asetelmat muutama päivä ennen vaaleja olivat jopa tarpeettoman kliseisiä. Hänen mielestään Katainen ei panikoinut. Urpilaisen kyky olla ärhäkkä, ja tuottaa samalla uskottava naisrooli, sai Kolben kiitokset.

Yli 170 nettikatsojaa saavuttanutta tenttistudiota kommentoi 60 äärimmäisen aktiivista keskustelijaa, joiden joukossa olivat taloustutkija Juhana Vartiainen ja digiguru Petteri Järvinen. Aiheet vaihtelivat teiden rakentamisesta ja rahastoista tentattavien kaula-aukon muotoon.

Risto Linturi sanoi, että tämä keskustelu oli parempi kuin telkkarin. Soininvaaran mielestä se nyt ei vielä ollut kovin paljoa sanottu. Kanava sai runsaasti ruusuja mukaanlukien kommentin "Tämän pääministeritentin paras anti oli nettistudio ja keskustelu."

Tempauksen tavoitteena oli vahvistaa kansalaisten roolia yhteiskunnallisessa keskustelussa hyödyntämällä digitaalisia työkaluja. Näissä vaaleissa nettistudiota kokeiltiin, neljän vuoden päästä tämä saattaa olla arkipäivää.

 

Pääministeritentin nettistudion nauhoite löytyy osoitteesta http://ju.fi

Studion tuotti Jussi Kivipuro ja Juha Mikkonen Pilvi Torstin kampanjasta.

Tuukka Sariola 14.04.2011 15:15

Jos Katainen olisi 10 vuotta vanhempi ja maskuliinisempi hänellä olisi huomattavasti helpompi tehtävä vaikuttaa vakuuttavalta katsojien silmissä tässä euro-kriisissä.

"Tulos ei niinkään kerro Soinin suosiosta, vaan se kertoo soinilaisten organisaatiokyvystä."

Tulos kertoo siitä, että Perussuomalaisilla on merkittävästi nuoria miespuolisia kilpailunhaluisia äänestäjiä, joilla on myös verkostorakenteita.

Reijo Lehtinen 14.04.2011 15:24

Olen eri mieltä Vesa Karttusen kanssa, euro ei ole kriisissä, vaan joidenkin maiden talous.

Soini myös syyttää euron olevan kriisissä ja olevan syyllinen EU:n talouskriisiin.

Yhteisvaluutta euro ei ole syyllinen Euroopan talouskriisiin, vaan pankkien holtiton lainananto ilman vakuuksia, suurella korolla erittäin riskialttiisiin kohteisiin.

SDP on arvostellut sitä hölmöilyä jota Kreikan ja Irlannin tuissa mentiin tekemään ja nyt on vuorossa Portugali. EU:n peruskirjan mukaan, kukin maa huolehtii omasta taloudestaan. Yhteisvaluutasta huolimatta kellään maalla ole vastuuta toisten virheistä, eikä pankkien riskisijoituksista.

Suomessa hallituspuolueet naamioivat suurten Eurooppalaisten pankkien tukemisen suomalaisten työn ja mm. eläkerahastojen pelastamisella. Vastikkeettomasti suurpankeille annetut miljardit ovat päinvastoin pois suomalaisten työllistämisestä. Tentattavista esiintyi parhaiten Urpilainen ja totesi mm. Kataisen puheet eläkerahastosijoituksista perättömiksi ja lähinnä ihmisten pelotteluksi. Hallituspuolueet toimivat täysin suurten EU maiden talutusnuorassa, kun nämä turvaavat omien suurpankkiensa luottotappiot mm. Suomen veronmaksajien kansalta rahoilla. Suomi itsekin on pahoin velkaantunut, meillä ei ole varaa tukea Ranskan, Saksan ja Britannian pankkeja. Kyseiset pankit ovat tuottaneet suuria voittoja ja jakaneet omistajilleen osinkoja ja johtajilleen jättibonuksia.

Pääministeri vaalitenteissä Katainen ja Kiviniemi ihmettelevät, miksi oppositio vastustaa tukia, kun EU:n talousasiantuntijat ovat kallistuneet niitä tukemaan. TV 3:n studioyleisö oli myös hankittu tukemaan juuri hallituksen tavoitteita ja monella heistä oli oma lehmä ojassa. EU:n asiantuntijoilla myös saattaa olla omiakin tavoitteita asiassa. Eräs tällainen on oman maan pankkien turvaaminen luottotappioilta, kuten emeritusprofessori Pekka Pihlanto kirjoitti H.S. 21.3.

Pentti Kangasluoma 14.04.2011 15:26

Keväällä jäät sulaa nopeasti, ja kokemuksellani arvionti tukipaketeista euromaille on kevätjäille menemistä. Toisaalta senkin on kirjoja lukemalla oppinut - myös historiasta - ettei pidä kaikkia selityksiä purematta niellä.

1. Pankkiasiantuntijat, eivätkö he edusta asiakasta, valvo hänen etujaan. Suomen laman ajoilta tiedetään lukuisia tapauksia jolloin pankin lakimiehet kusettivat asiakkaita - yrittäjiä, takaajia, heidän perheitään. Ilman mitään rääpyä,

kuten maakunnassani sanotaan.

Rahaa holtittomasti lainanneiden pankkien edustajat pyrkivät tietenkin saamaan halltuksilta tappiot pois. Lietsovat paniikkia, tämä ainoa mahdollisuus.

2. Kreikka, Irlanti, Portugali, pieniä kansantalouksia, miten ne voivat horjuttaa koko Eurooppaa? Kun Suomi oli pulassa niin

horjuiko muu Eurooppa? Jos Suomi vetää viivan tiehen, ei käy, niin eikö silloin ruveta rakentamaan tervettä systeemiä.

3. Katsoin juuri videolta kun Sanomatalossa Jyrki Katainen puhui kohtuullisuuden vaatimuksesta. Koskien talouselämän johdon aikaista eläkkeelle lähtöä, palkkioita.

Jyrki on siisti herraspoika, hän rohkeasti puhui asiasta. Mutta tarvitaan Iiro Viinasen tai Sauli Niinistön kaltaisia persoonia, heidän jyrähdyksiään voi eliitti hiukan kuunnella.

Sodistamme on pitkä aika, mutta yhä kansassamme elää vaistomainen tieto siitä miten käyttäytyä suuren vaaraan uhatessa. Meidän pitää toimia yhdessä, niinkuin linnunpoikakset hakea turvaa toisistaan. Kun aavistevat myrskyä.

Jos pyhäillalla eliitti ihmettelee vaalitulosta niin heidän tulee ymmärtää, teidän oma toimintanne tämän aiheutti, ette välittäneet usein edes peitellä ahneuttanne, onneksi oli osaavia journalisteja jotka ahneutenne paljastivat.

Ihme ja kumma: Kansallisvaltioiden sanottiin kuolevan pois globaalissa maailmassa. Mutta ne täytyy säilyttää ainakin sen takia että voidaan maksaa pankkien ulkomaanseikkailut.

YouTube, voidaan saarnani lopuksi katsoa, kuunnella

O Kaymos. Sekä monina kreikkalaisina versioina, että Arja Saionmaan ja Laila Kinnusen Tuska - suomenkielisenä esityksenä. Suositellaan erityisesti Timo Soinille.

Juho Romakkaniemi 14.04.2011 16:04

Muutama kommentti keskusteluun euromaiden vakutuksesta:

SDP on vaatinut pankkien ja sijoittajien vastuuta päätöksiin. Täälläkin toistellun väitteen mukaan lainanantajien on väitetty lainoittaneet ylisuurilla riskeillä ja tuotoilla nyt pulassa olevia maita. Tämä on virheellinen väite. Eivät esimerkiksi eläkeyhtiöt ole ottaneet kohtuuttomia riskejä lainatessaan rahaa euroalueen maille vaikkapa 5 tai 10 vuotta sitten. Päinvastoin - niistä on haettu matalariskisiä ja matalan koron sijoituksia.

Kriisimaita lainoittaneet ovat jo kärsineet tappioita myydessään velkakirjoja alihintaan jälkimarkkinoilla. Näin on jo tapahtunut suomalaisille eläkeyhtiöille, kuten Joionas Turunen osoittaa. Mitä kauemmin kriisi jatkuu ja jos se leviää uusiin maihin, niin suorat tappiot vain kasvavat.

Ville Kopra vaati tukijärjestelyissä tuettavien pankkien omistusta valtiolle. Näin on jo tapahtunut ja tapahtuu. Liiallisia riskejä ottaneiden irlantilaiset pankkien omistajat ovat menettäneet rahansa omistuksen siirtyessä valtiolle. Sama tulee toistumaan myös Portugalissa. Onko tämä jo tapahtunut "takaovenne" mahdollisessa hallitusvastuussa todeta, että: "Katsokaa, pankkien inhat omistajat joutuivat vastuuseen ja menettivät rahansa!"?

Aluksi Jutta Urpilainen selitti sijoittajien vastuun toteutumisen tarkoittavan rahoitusmarkkinaveron toteuttamista. Suomi on jo siitä ajanut kirjaukset EU:n päätöksiin. Rahoitusmarkkinaverolla ei sitä paitsi ole mitään tekemistä kriisimaille lainanneiden vastuun kanssa. Tästä keskustelusta hän luopui vähin äänin.

Viime viikolla Urpilainen esitti ”hallittua velkajärjestelyä”, jossa Portugalin velkojien lainojen korkoa leikattaisiin ja maksuaikaa pidennettäisiin. Kun Argentiinassa tehtiin tällainen "pakkovelkajärjestely", sen kesto oli 15 vuotta oikeustaistelua, Argentiina romahti köyhyyteen ja ulos lainamarkkinoilta. Onneksemme emme olleet samalla valuutta-alueella tai riippuvaisia Argentiinan viennistä.

Jos tällä sijoittajien vastuulla tarkoitetaan, että joidenkin euromaiden olisi pitänyt antaa ajautua maksukyvyttömäksi, niin juuri sitä on pyritty välttämään. Se olisi saattanut vaikeuttaa rahoituksen saantia muiltakin mailta ja kaataa pankkeja. Uusi finanssikriisi tarkoittaisi Suomeenkin lamaa, työttömyyttä ja kurjuutta.

Nyt käytävä "kansainvälisessä lehdistössä puhutaan velkajärjestelystä" -keskustelu on myös SDP:ltä suuri bluffi. Sillä spekuloidaan tulevaisuudella, jossa uudet stressitestit on tehty ja viime kädessä valtiot ovat pääomittaneet omat pankkinsa ja markkinat ovat jo rauhoittuneet.

Siitä yritetään täysin virheellinen johtopäätös mielikuvien tasolla, että "olisi siis kannattanut jo tehdä Kreikalle ja Irlannille ja nyt Portugalille velkajärjestely". Viime keväänä ja nytkin tartuntariski markkinoilla on ilmeinen. Kun Portugali pyysi apua, niin Espanjan korot lähtivät laskuun. Jos Portugali kaatuisi tai joutuisi velkajärjestelyyn, niin Espanja kaatuisi varmasti 30 miljardin pankkisektorin vastuineen Portugaliin.

SDP:n keksimä mantra pankkien ja sijoittajien vastuusta on lopulta poliittista mielikuvapeliä. Pankkien syyttäminen uppoaa aina kansaan. Aina kun edellinen vaatimus johtaa umpikujaan, niin keksitään uusi. Näin yritetään pakoilla vastuuta ja mennä vaaleihin vaikuttaen kriittiseltä kansalaisia ärsyttäviä lainatakauksia kohtaan.

Juho Romakkaniemi 14.04.2011 16:19

Jarmo Salmela kirjoittaa:

"Jyrki Katainen neljä vuotta sitten vaalitentissä lupasi ”500 euroa lisää palkkaa sairaanhoitajille” – miten kävi? Kukaan ei ole kysynyt ja Katainen pääsi esiintymään vain valtiovarainkamreerina."

Hyvä Jarmo Salmela.

1) Katainen ei luvannut 500 euroa missään vaalitentissä sairaanhoitajille. Tuo on valhe. Katso vaikka googlesta! ;-)

2) Katainen lupasi valtion osallistuvan lisärahalla kuntien palkkaratkaisuun, jos se kohdennetaan naisvaltaisille koulutetuille aloille.

3) Näin kävi - pitkästä aikaa historiassa kunnallisten naisvaltaisten alojen korotukset olivat yksityisiä, miesvaltaisia teollisuusaloja korkeammat. Kuntien valtionosuuksiin lisättiin valtiolta pysyvästi 150 miljoonaa euroa, joilla katettiin palkkaratkaisun lisäkustannuksia.

4) Sari Sairaanhoitaja sai yli 500 euron palkankorotuksen. Neljän vuoden sopimuksen aikana sairaanhoitajan säännöllisen työajan kokonaisansio (keskipalkka, jota tiloastokeskus palkkavertailuissaan käyttää) on noussut noin 510 euroa.

Ohessa linkki juttuun aiheesta http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=52471:sari-sairaanhoitaja-sai-500-euron-palkankorotuksensa&catid=1:politiikka&Itemid=30

Se miksi tästä ei puhuta mediassa, johtunee siitä että tämä "ei-luvattu lupauskin" toteutui. Kehuja harvoin tulee. Siksi ihmiset muuten yleisesti ottaenkin ovat niin agressiivisia poliitikkoja kohtaan. Virheet ovat isoja ja onnistumisista ei koskaan puhuta.

Odotan lauantaille Iltalehden seurantajuttua, jossa kiitellään "lupauksen" toteutumisesta. Ei tarvitse käyttää kuin 5 % neljän vuoden takaisista palstamillimetreistä.

Tarja Lakkala 14.04.2011 17:26

Oppositio ratsastaa mielestäni nyt herravihan laineilla. Jutta Urpilainen viittasi Esa Swanljungiin "vapaamatkustajana", kun hän jää eläkkeelle 62-vuotiaana. Pankkeja ja sijoittajia vaaditaan vastuuseen, ja mielellään häpeäpaaluun sen lisäksi.

Juho Rommakkaniemi kirjoitti ansiokkaasti siitä, miten sijoittajat ovat kantaneet vastuutaan jo tässäkin pankkikriisissä. Toivoisin että oppositio tutustuisi paremmin esimerkiksi Lehman Brothersin konkurssin amerikkalaisten työntekijöiden eläkesäästöille tekemiin tuhoihin, ennen kuin toista kriisiä lähdetään valmistelemaan näin vähän ajan sisään.

Herravihasta vielä, onkohan Jutalla jotakin meiltä salattua tietoa siitä, että Esa on jättämässä Suomen ja jollakin kepulikonstilla estämässä eläkerahojensa verotuksen päätymisen Suomen valtion karttuisaan kassaan? Suurista eläkkeistähän maksetaan Suomessa progression mukaista veroa. Hyvin monet johtavassa olevat henkilöt jatkavat työskentelyä jäätyään eläkkeelle päätoimestaan hallitus- ja luottamustehtävissä. Voisin hyvinkin kuvitella, että Swanljung jatkaa tätä perinnettä. Olisin Urpilaista varovaisempi kansanomaisten nimitysten viljelyssä.

Juho Romakkaniemi 14.04.2011 17:56

Pistänpäs nyt tämän blogin "virallisena tilastoniilona" nyt Ylen tuoreen gallupin tulokset ja vähän analyysia tänne:

puolue, kannatus, (muutos)

Kok 21,2 (+1,1)

Kesk 18,6 (+0,5)

SDP 18,0 (-0,1)

PS 15,4 (-1,8)

Vihr 9,0 (0)

Vas 8,2 (+0,9)

RKP 4,2 (+0,4)

KD 4,2 (-0,4)

Hallitus +2,0

Oppositio -1,4

Juho Romakkaniemi 14.04.2011 18:15

Ja sitten julistamaani "gallupveikkaukseen", jossa haasteen otti vastaan tällä kertaa Kristian Sundqvist!

Tässä oma tulokseni:

puolue, kannatus, oma veikkaus, hajonta

Kok 21,2 20,4 (0,8)

Kesk 18,6 18,5 (0,1)

SDP 18,0 18,9 (0,9)

PS 15,4 15,9 (0,5)

Vihr 9,0 8,5 (0,5)

Vas 8,2 7,9 (0,3)

RKP 4,2 4,2 (0,0)

KD 4,2 5,0 (0,8)

Keskihajonta gallupveikkauksessani oli 0,4875, joten onnistuin parantamaan viime kerran 0,5 tulosta. "Objektiivisuusharhaa" ei ollut. Suurin ero tuli siinä, että arvelisin SDP:n pärjäävän lähes prosenttiyksikön paremmin. Kokoomuksen tuloksen suhteen olin - päinvastoin - näköjään pessimistinen.

Ja sitten Kristianin tuloksiin:

puolue, kannatus, oma veikkaus, hajonta

Kok 21,2 20,0 (1,2)

Kesk 18,6 19,2 (0,6)

SDP 18,0 19,5 (1,5)

PS 15,4 14,1 (1,3)

Vihr 9,0 8,8 (0,2)

Vas 8,2 8,2 (0,0)

RKP 4,2 4,3 (0,1)

KD 4,2 4,4 (0,2)

Keskihajonta Kristianilla oli 0,6375, erinomainen suoritus ja tasaväkinen kisa! Vielä minuakin suurempi luottamus SDP:n ja heikonpi luottamus Kokoomukseen jätti sinut tiukasti taakse. Tarmo Viitaluoman viime kerran 2,4 keskihajontaan verratuna vastus

Kiitos. Seuraava haaste onkin sitten jo vaalituloksen veikkaaminen!

Jaakko Savolainen 14.04.2011 18:36

Keskustelussa EU:n kriisin ratkaisuista viitattiin velkasaneeraukseen. Katainen uhkasi suomalaisten eläkeyhtiöiden miljoonamenetyksillä, jos saneerauksiin mennään. Jutta viittasi suomalaisten eläkeyhtiöiden merkityksettömän pieniin sujoituksiin Portugalissa, väittäen Kataisen liioittelevan ja puhuvan asiattomia.

Asiaa selitettiin ns epäsuorilla vaikutuksilla. Saneeraus veisi koko maailman talouden pakkaselle ja siinä siten myös Suomen talouden. Siksi Suomen etuna ei voi olle Portugalin velkasaneeraus.

Ilmaan jäi kysymys: "Miksi vain euromaiden pitää maksaa, jos vaihtoehtona on koko maailman talouden romahdus? Osaisiko joku kertoa loogisen vastauksen?

Taina Hämäläinen 14.04.2011 19:40

En katsonut koko keskustelua, kuin muutaman hetken. Kyllästyttää jo tuo ainainen vatvominen "rahojen syytämisestä ulkomaille, vaikka kotonakin on hätä". Muutama keskustalainen tuttavani taas ihmetteli, miksei äänestäminen onnistunut.

Luoja meitä varjelkoon Soinilta tai Urpilaiselta pääministerin paikalla. Toinen rehvastelee ja heittelee herjoja, toisen takana näkyisi Heinäluoman ja Jungnerin varjo romanttisina höttöineen.

Koko aikana ei ole todella rehellisesti kannettu huolta, miten maa makaa vaalien jälkeen. Eikö pitäisi löytyä tai ainakin yrittää luoda sellaista yhteishenkeä, jonka avulla eteen tulevat vaikeatkin ratkaisut pystyttäisiin tekemään?

Soini huutaa, kuinka "vanhat puolueet" ovat tehneet kaiken väärin. Mielestäni melko paljon on tehty oikeinkin. Mm. perhepoliittisia ratkaisuja on tehty oikean suuntaisesti eli on korotettu lapsilisiä, vanhempain lomia lisätty ja päivärahoja korotettu jne. Jopa pien eläkkeisiin on tullut korjauksia tämän haukutun porvarihallituksen toimesta. Urpilainenkin on niin nuori, ettei muista, ei kun tiedä, miten paljon hallaa Lipposen hallitukset tekivät vähäosaisille. Historiaan kannattaisi aina tutustua. Valitettavasti näillä nuorilla poliitikoilla ( mm. Stubb) ei ole vielä sitä elämän mukanaan tuomaa kokemusta, että historiaan tutustuminen auttaa ehkäisemään monta häpeän hetkeä.

Jouni Pulli 14.04.2011 19:54

Niin, kysehän ei ole kannatuksesta vaan gallupista. Eli etelän mies, älä huio, eläkä höpertele kun et tiiä.

Yhä todennäköisemmältä YLE:n selvityksen mukaan näyttää, että keskusta ja perussuomalaiset ovat hyytyneet. Kokoomuksen suunta on epävarma. Ja SDP on nousussa.

Vaalipäivä ja äänestysinto ratkaisevat suurimman puolueen: SDP vai kokoomus. Voi olla kumpi vaan. Se ei kuitenkaan ole tärkein elementti pohdittaessa, minkälainen hallitus saadaan aikaiseksi, mikä on sen ohjelma ja kauanko se pysyy pystyssä sekä entä sen jälkeen. Tie on tuskainen, sen näytti kieltämättä jo Kataisen ilme eilen. Jotenkin vaikutti siltä, että Katainen olisi paljon mieluummin vaikuttamassa toisessa positiossa - no, tämä on toki vain fiilispohjainen arvio, ehkäpä Katainen hyvinkin haluaa jatkaa valtiovarainministerinä, jos uskoo postinsa tärkeyteen ja osaamiseensa. Kertokoot ne, jotka paremmin asiasta ovat perillä. Ketkä osaisivatkaan hoitaa valtiontalouttamme nykyistä paremmin, sillä facit on murheellisen surkea nykyisen hallituksen jäljiltä?

Juho Romakkaniemi 14.04.2011 23:26

Jouni Pulli:

"Yhä todennäköisemmältä YLE:n selvityksen mukaan näyttää, että... Kokoomuksen suunta on epävarma. Ja SDP on nousussa."

Anteeksi vain, mutta mitä "epävarmaa" on suunnassa, kun tutkimuksen mukaan Kokoomus on +1,1 prosenttiyksikön nousussa, joka vielä kiihtyi tutkimuksen loppua kohti?

Varsinkin kun vertaat sitä väittämääsi SDP:n -0,1 %yks "nousuun"?

Tämä on ilmeisesti sitä sumeaa logiikkaa?

Juha Malinen 15.04.2011 0:05

Epävarmuutta herättävin oli Urpilainen , enkä tarkoita hänen olemustaan tai esiintymistään , vaan Kampanjan aikana lausumiaan "lupauksia".

"Sata Euroa" , "6miljardia lisää verotuloja Puolueen työllistämisohjelmasta" ja "hallittuvelkasaneeraus"

Se onkin aina ihmisen osa , olla osa hienoa sosialististista

ohjelmaa ?

Kaikki Puoluejohtajat joutuivat ajoin tiukoille.

Kuka tahansa valitaankin Pääministeriksi niin Isoja Egoja

siirtyy sivuun ?

Vai mahtuuko keskustelusta Kaksi suurta samaan Hallitukseen?

Olisin kysynyt lisää mm. mikä aiheuttaa Työurien katkeamisia ?

ja niiden korreloitumisesta Ansioiden ja Verojen määrään?

Tarja Lakkala 15.04.2011 9:00

Vastaisin Jaakko Savolaisen kysymykseen.

Samaan aikaan keskiviikon vaalikeskustelun kanssa YLE1:llä tuli ohjelma "Kuinka voivat Espanjan, Italian ja Belgian taloudet?", vieraana toimitusjohtaja Sixten Korkman. Oli suorastaan koomista kanavapujotella Korkmanin ja vaalikeskustelun välillä, kun opposition ajatukset eurooppalaisten valtioiden hallituista velkasaneerauksista kumottiin lähes samanaikaisesti Korkmanin toimesta. Maailmanlaajuisen finanssikriisin vaikutuksista koko maailman talouteen on jo kirjoitettu useita kirjoja. Googlettamalla niitä löytyy. :)

Voit katsoa A Plus - ohjelman YLE Areenasta

http://areena.yle.fi/ohjelma/3527

Juhani Nokela 15.04.2011 10:23

Nyt näyttää siltä, että nousussa ovat vahviten Demarit ja Kokoomus. Ylen gallupistahan tutkimusjohtaja totesi, että viimeisen viikon aikana "nousussa ovat olleet kokoomus ja SDP. Vaalitaistelun loppumetreillä keskustan vauhti on näyttänyt hyytymisen merkkejä, ja samaan aikaan SDP:n kannattajien äänestysvarmuus on noussut voimakkaasti."

Kahden viimeksi julkaistun gallupin tutkimusajankohdathat ovat seuraavat:

Yle: 22.3.–13.4.2011

HS: 5-10.4.

Tästä näkee selvästi, että HS:n gallup on itse asiassa "tuoreempi", kun se selvästi keskittyy aktiivisimpaan kampanjointiajankohtaan sekä huomioi parhaiten jo pidettyjä tv-tenttejä. Onkin hieman nurinkurista pitää Ylen gallupia uusimpana, kun se on oikeastaan vain viimeiseksi julkaistu.

Mutta kohta päästään tästä gallup-väittelystä seuraamaan niitä oikeita tuloksia.

Pekka Kärkkäinen 15.04.2011 10:35

Suosittelen Tarja Lakkalalle ja muillekin Jan Hurrin erinomaista artikkelia Euroopan velkariisistä Taloussanomien sivuilla:

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/04/15/viisi-vaaraa-vaitetta-velkakriisista/20115331/12

Mielestäni Hurri esittää asian erinomaisen tasapuolisesti.

Kristian Sundqvist 15.04.2011 19:50

Juho kirjoittaa Ylen gallupin tulosta koskeneesta veikkauksestamme (johon ei harmillista kyllä muita osallistunut), että "Keskihajonta Kristianilla oli 0,6375, erinomainen suoritus ja tasaväkinen kisa! Vielä minuakin suurempi luottamus SDP:n ja heikonpi luottamus Kokoomukseen jätti sinut tiukasti taakse."

Täytyy myöntää, että pikkuisen harmittaa - siirsin nimittäin ihan viime hetkillä ennen kommentin tallentamista kuusi promilleyksikköä kokoomukselta lähinnä demareille.

Perusteena oli eräänlainen keittiöpsykologia - luotin Juholla yhä olevan positiivista objektiivisuusharhaa kokoomuksen suhteen ja koska olit tehnyt veikkauksesi aiemmin päätin taktikoida ja veikata kokoomusta alemmas kuin oikealta tuntui.

Mutta onnea voittajalle ja varsinaisessa vaaliveikkauksessa sitten revanssi!

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Luetuimmat
  1. 1

    Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

  2. 2

    Autokoulunopettaja näytti, miten vaihteita vaihdetaan – Miksi tuntuu paremmalta olla hiljaa ahdistelusta?

  3. 3

    Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

  4. 4

    Matti Nissisen alaiset varoittivat esimiestään, mutta valtakunnansyyttäjä jatkoi veljensä firman markkinointia – ”Tietyllä tavalla hurahdin tähän menetelmään”

  5. 5

    Onko alkoholin tilaaminen ulkomailta todella kielletty laissa? – Lakimies sanoo kieltoa ”suureksi sumutukseksi”, joka perustuu muutaman virkamiehen ratkaisuun

  6. 6

    Perussuomalaiset hajoaa ydinkannatusalueellaan Vantaalla – yhdeksän aktiivia loikkaa sinisiin

  7. 7

    Suomalais-hollantilainen laite mullisti saasteiden mittauksen: Satelliittikuvat paljastavat, missä päin maailmaa ilma on saastuneinta

  8. 8

    Ystävistä tuli vihamiehiä – nykyisten ja entisten perussuomalaisten vihanpito on saanut hämmentävät mittasuhteet

  9. 9

    Naisten kohtaamasta vihapuheesta on tullut niin normaalia, että poliisikaan ei tunnista normaalin nettikeskustelun rajaa – Siksi Suomessa tehtiin sarjakuva, joka tarjoaa uhreille selviytymiskeinoja

  10. 10

    Alppitähti Anja Pärson joutui tiuhaan seksuaalisen häirinnän uhriksi: ”Yhteen aikaan tietyt miehet tekivät siitä urheilulajin”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

  2. 2

    Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

  3. 3

    Suomalais-hollantilainen laite mullisti saasteiden mittauksen: Satelliittikuvat paljastavat, missä päin maailmaa ilma on saastuneinta

  4. 4

    Lääkäri ei ottanut poikani puheita itsemurhasta todesta – ensimmäinen yritys oli viimeinen

  5. 5

    Kela vastaa yksinhuoltajalle, joka säästi lapsilleen rahastoon: ”Lapsen säästörahaston varat pitää käyttää lapsesta aiheutuviin menoihin”

  6. 6

    Humalainen nuorisojoukko jahtasi kahta 15-vuotiasta teräaseen kanssa Espoossa – Jahdatut piiloutuivat bussiin, joukkio hajotti kahdeksan ikkunaa

  7. 7

    Onko alkoholin tilaaminen ulkomailta todella kielletty laissa? – Lakimies sanoo kieltoa ”suureksi sumutukseksi”, joka perustuu muutaman virkamiehen ratkaisuun

  8. 8

    ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

    Tilaajille
  9. 9

    Meteorologi selittää, miksi Helsingin yllä loisti voimakkaan punainen aurinko

  10. 10

    Pellolta löytyi ammuttu mies, motiiviksi epäillään tieriitaa – uhri oli ärsyyntynyt liikenteestä ja asetellut tielle esteitä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

    Tilaajille
  2. 2

    Koko some kuohuu, sillä Pressiklubin juontaja Sanna Ukkolalle ehdotettiin erikeeperiä päähän, tämä kanteli ehdottajan pomolle ja myrsky oli valmis – tästä on kyse

  3. 3

    ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

    Tilaajille
  4. 4

    ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

  5. 5

    Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

  6. 6

    Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

  7. 7

    Kiusaajat voittivat Niklas Herlinin

    Tilaajille
  8. 8

    Teollisuuden ja median suuromistaja Niklas Herlin on kuollut

  9. 9

    Nalkutatko sinäkin? ”Naisvalitus” ei ole naisten vika, vaan puhetapa kertoo parisuhteiden epätasa-arvosta

    Tilaajille
  10. 10

    Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

  11. Näytä lisää