Perässähiihtäjä

Onko eläkeläiset unohdettu?

Olin keskiviikkona puhumassa vaaleista, tietenkin, aikakauslehtien senioripäätoimittajien tilaisuudessa. Se oli aivan ihastuttava lounas ja keskustelu. Siellä esitettiin kysymys, jonka otan nyt ruodittavaksi. Onko tosiaan päässyt käymään niin, että seniorikansalaisten oikeutetut toivomukset on sivuutettu? Jos näin on, puolueet ja media ovat tehneet pahan virheen. Tulevien vaalien äänestäjien enemmistö taitaa nimittäin olla yli 60 vuotiaita.

Ylipormestari Raimo Ilaskivi kirjoitti asiasta viime torstaina (26.3) HS:n mielipidesivulla. Ilaskivi kiinnitti huomiota siihen, että tärkeimmissä vaalikoneissa on vainyksi eläkkeitä koskeva kysymys: pitäisikö Suomessa rajoittaa ylisuuria eläkkeitä säätämällä eläkekatto.

"Sekin on tärkeä kysymys, mutta eivätkö esimerkiksi taitettua indeksiä, eläkeläisten verotusta yleensä ja raippaveroa koskevat kysymykset sentään koske oleellisesti suurempaa eläkeläisjoukkoa ja antaisi siten vaalikoneissa ehdokkaitten asennoitumisesta paljon tärkeämpää tietoa äänestäjille", Ilaskivi kysyi.

Vai onko kerta kaikkiaan niin, että näihin eläkeläisten asioihin on ns. aktiiviväestön piirissä täysin kyllästytty? Puolueet ja poliitikot ovat väsyneet ainaiseen marinaan indekseistä. Raippaveroa maksamaan joutuneet eläkeläiset täyttivät jo viime kunnallisvaaleissa 2012 vaalikojut.  Ja kaikkea muuta.

Annetaan olla, eihän niille mikään riitä, puolueissa saatettiin ajatella.

Mitä tästä voi seurata?

Samalla HS:n mielipidesivulla työeläkeläinen Kyllikki Juva Naantalista purki tuntojaan näin.

"Näiden ihmisten verorahoilla on kuitenkin maksettu nykyisten päättäjien opinto-, asumis ja muut tuet. Nämä päättäjät päättivät jäädyttää pienen työeläkkeen pienen indeksikorotuksen. Kurjistuminen on pahinta yksin asuvilla työeläkeläisillä. Mutta ketä kiinnostaa? Ketä kiinnostaa äänestää?"

Kyllikki Juvan  visio on hirmuinen suomalaisen demokratian kannalta - jos eläkeläiset lakkaisivat äänestämästä, Suomi putoaisi äänestysosanottotilaistoissa banaanitasavaltojen joukkoon.

Mitä sanovat kommentaattorit?  Viikonlopun ajaksi jätän mietittäväksi Päivän Hyvän Kysymyksen:  Onko eläkeläiset unohdettu?

Lukuvinkki:

Tilastokeskuksen Tieto & Trendit-lehden juttu eläkeikäisten töistä löytyy tästä: http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/109/

19 vastausta artikkeliin "Onko eläkeläiset unohdettu?"

Matti Hölsä 28.03.2015 9:17

No kyllä meidät eläkeläiset on täysin marginalisoitu vaalikeskusteluissa. Nykyisten - ja pelkään myös tulevien - päättäjien hoksottimien tylsyyttä kuvaa se, että sosiaalietuuksin indeksijäädytysten listalle lipsautetaan kuin itsestään selvyytenä myös eläkkeet!

Puolueiden kellokkaat eivät siis tiedä, että työeläkkeet eivä kuulu valtion budjettiin vaan ovat medän itse maksamiamme ja rahastoimiamme rahoja. Eikä tässä kaikki: yllättävän monet kansaedustajat uskovat, että eläkkeistä ei makseta veroa ollenkaan.

Raimo Ilaskivi on taas oikealla asialla. Tuo pirullinen taitettu indeksi kurjistaa pieni- ja keskituloisia eläkeläisiä toimeentuloluukulle.. Semminkin kun eläkkeitä verotetaan jopa viisi prosenttia ankarammin kuin samaa palkkaa.

Kyösti Salovaara 28.03.2015 9:42

Niin taitaa olla - ja samasta syystä kun demarit aikoinaan unohtivat vahvat kannattaja-alueensa, esimerkiksi Kymenlaakson. Kun kaikki tiesivät että sieltä tulee ääniä, ei Kotkan yms. seutujen eteen tehty mitään (eivätkä paikalliset toimijat osanneet vaatia mitään), ja nyt sitten demarien valta noilta seuduilta on hiipunut tai hiipumassa lopullisesti.

Eläkeläiset ovat samoin varmoja äänestäjiä, sen huomaa kun menee johonkin postiin äänestämään. Miksi siis puolueet kantaisivat heistä huolta?

Se että hoivapaikoista kannetaan huolta on tietysti hienoa (äitini pääsi 95 vuotiaana viime syksynä Kotkassa hoivakotiin, hienoa sekin) ja että kannetaan huolta perusterveydenhoidosta, sillä kukapa muu terveyskeskuksia käyttäisi kuin eläkeläiset (ja työttömät). Palkansaajat nauttivat hienoista yksityisistä terveystaloista, joihin pääsee kun menee (minäkin olen edelleen eläkeläisenä käyttänyt työuruan aikasta lääkäriä, omalla kustannuksella tietysti).Veljeni, kotkalainen eläkeläinen tarvitsee lääkärintodistuksen. Julkisessa terveydenhoidosta hän varasi aikaa maaliskuun ekalla viikolla - lääkärille hän pääsee 6.5! Ei kiire paina päälle.

Mutta, niin taisin täällä aikaisemminkin sanoa: eläkäläisillä on myös normaalielämää, niin kuin kenellä tahansa ihmiselle, ja eläkeläinenkin on ihminen. Enkä usko että kukaan eläkeläinen haluaa puolueiden, valtion tai kuntien puuttuvan hänen yksityiseen elämäänsä.

Kuitenkin kai tasa-arvoa sopisi odottaa? Demokraatissa oli tällä viikolla muuan pariskunta perinpohjaisesit laskenut kuinka paljon eläkeläinen maksaa enemmän veroa samasta tulosta kuin palkansaaja. Miksi maksaa - mihin oikeuteen tai velvollisuuteen tuo perustuu?

Keskustapuolue esim. lupaa nyt palkansaajille verohelpotuksia mutta ei eläkeläisille. Saako niin tehdä, ihmisoikeuksia loukkaamatta? Onko tuo ikärasismia?

Jos hallitus ilmoittaisi että naisten eläkkeiden verotusta kiristetään, yleisistä syistä, millainen hirmumeteli siitä syntyisi?

Eläkeläisille tuollainen voidaan tehdä, ilman että juuri kukaan metelöi tai puhuu tasa-arvosta.

Suomessa.

Pentti Kangasluoma 28.03.2015 9:53

Jos joutuu odottamaan konetta Helsinki-Vantaalla niin huomaa eläkeläisten suurin joukoin matkustavan, leimat laukuissa antavat siitä todisteen. Monet asuu Espanjassa, Intiassa tai vastaavissa paikoissa.

Sitten on suuri joukko eläkeläisiä jotka ovat takuueläkkeen, työeläke + kansaneläke varassa. Heille indeksikorotuksen jäädyttäminen on merkittävä asia. Demareiden edustakin puhui eilen A-Talk ohjelmassa "huono-osaisista". Miksi hän ei sanonut "pienituloiset"? Meilläpäin huono-osainen

tarkoittaa myös huonolahjaista,kyvytöntä.

Ben Z. puhuu yleensä järkeviä mutta samassa ohjelmassa hän osoitti suurta ymmärtämättömyyttä niitä kohtaaan joiden elämänlanka on indeksikorotusten varassa. Beniä äänestävillä yrittäjäeläkeläisillä on usein pienet eläkkeet.

Nuoret syrjäytyneet, keski-ikäinen työtön , heillä kun kuitenkin mahdollisuus pitkässä juoksussa parantaa elämäänsä. Pienituloinen eläkeläinen, usein sairausvaivoja, heitä kylmää kun puhutaan leikkauslistoista. Valitusvirsiä jatkuvasta, kun väestö vanhenee.

Työssä käyvä, työterveyshuollosta nauttiva, usein molemmat aikuiset työssä ei kärsi lamasta. Eivät he aio luopua mistään, heidän etujaan ajaa Laura Rädyn kaltaiset poliitikot.

96-vuotias sotaveteraani, sotainvalidi, talvi- ja sodassa ollut oli perjantaisin lounasystäväni. Hän seurasi aikaansa, ja melkein joka kerta

murehti valtiovelkaa. Perjantaina syntymäpäiväkonjakki, maanantaina sairaalaan, kolme viikon päästä astui Tuonelan virtaan. Ei tälläisiä miehiä enää synny.

Unskin kysymyksean vastaus- Eläkeläiset on unohdettu. Eihän kyselyissäkään

vanhimpien kantoja oteta huomioon. Pankit antaa vapaavuosia lyhennyksistä,

rahaa kulutukseen. Pienten eläkkeiden korotuksilla olisi samanlainen efekti.

antti liikkanen 28.03.2015 11:18

Olen kiertänyt maakuntalehden vaalitilaisuuksissa eri puolilla 1/3 Suomea (so Lappia).

Juontajat rakastavat yhtä eläkeläisiä koskevaa kysymystä:

“Tarvitaanko eläkekattoa”.

Kysymys osoitetaan sekä ehdokkaille että yleisölle, jota Lapissa on kiitettavän runsaasti eli tupa on yleensä täynnä.

Olen ollut huoneen ainoa asiaan kielteisesti suhtautuva.

Yleisö on ollut etupäässä eläkeikäistä, ehdokkaista olen yleensä vanhin (68v: Paavo Väyrynen olisi 2 kk vanhempi, mutta hän ei näissä tilaisuuksissa käy).

Liikuttava yksimielisyys vallitsee tässä särkeä kärventävien lappilaisten klaanissa.

Suuret eläkkeet on kiellettävä lailla.

Tavallisin katto-ehdotus on 3000 tai 4000 €.

Oma ansioeläkkeeni on kaksi kertaa suurempi, mutta raippaverojen jälkeen netto kyllä jää reilusti alle neljän tonnin.

Särjen kärventäminen = kiertoilmaisu kateudelle

Teemu Männynsalo 28.03.2015 12:50

Kyllä varmaan eläkekeskustelun vähäisyys johtuu tuoreesta eläkeuudistuksesta. Vaalikeskustelusta päätellen agendalle esiin ajetaan vaalien jälkeen työreformi, josta ennakoiva ja tunnusteleva mielipiteenvaihto onkin käynnissä. Sipilä vihjaa muodoista 'Yhteiskuntaopimus' mutta ainoastaan Kokoomus ja vähän Rkp ukaltavat sisältöpuolelle tässä ennen vaaleja. Epäselvimmät (epäluotettavimmat??) (kalastus)kortit näyttäisivät olevan jälleen eläkeläisten ja työhenkisten suuntaan sd:lla; tarkoitan puheet/teot-suhdetta tässä.

Jukka Itäkylä 28.03.2015 16:58

Kaikille puolueille on itsestään selvää, että kiinteistöveroa voi kohottaa melko huoletta, kenties naapurikuntaa vähän vilkuilemalla. Kiinteistö on ja pysyy paikallaan, se ei voi äänestää jaloillaan. Tämän on jokainen poliitikko huomannut.

Hämmästyttävää sen sijaan on, että eläkkeelle siirtyneet ns. suuret ikäluokat ovat äänestäjäkuntana suuri yksilöiden joukko, mutta johon vähemmän kiinnitetään huomiota liikkuvina äänestäjinä. Puolueet kenties laskevat sen varaan, että kuten kiinteistötkin eläkkeelle siirtyneiden äänestyskäyttäytyminen on vakio ja jotenkin jämähtänyt sijoilleen.

Havaitsematta on jäänyt se, että eläkeikään ehtinyt on joutunut jo opettelemaan monia uusia asioita. On vaihtuvia ovi- ja porttikoodeja, on salasanoja liutakaupalla, on TV:n tehdasasetusten etsimistä nimi- ja lyhenneviidakosta, on pankki- ja etukorttitunnusten temmellystä. On joutunut opettelemaan aivan uuden salakielen, jossa Posti on milloin Itella ja Posti, milloin TVH on Destia, eikä näille juuri voi palautetta antaa ilman pompottelua ei vaihtoehtoisten numerojen välillä. Eläkeläinen voi, niin halutessaan, siirtyä netissä eri kotimaisten kuin ulkolaistenkin sanoma- ja aikakausilehtien sivuille.

Kun on kaiken mankelin läpi käynyt ja alituiseen muutokseen jo tottunut, ei äänestyskäyttäytymisen vaihtaminen ole kuin pikkujuttu

Olli Saarinen 28.03.2015 20:16

Eläkekeskustelua vaivaa keskustelemattomuus mikä ilmeisesti johtuu siitä että aihe on delegoitu kakskantaan ja eläkesubjektit on jätetty räkyttämään ulkopuolelle. Itse en välittäisi luovuttaa nykyjärjestelmään bruttopalkkani arvosta 25 prosenttia mikä osuus on enemmän kuin keskipalkasta kuuluu pääministerin tai pormestarin rooteliin.

Keskustelun aiheita kyllä riittää. Tuore indeksileikkaus, raippavero, eläkkeen palkkaa korkeampi veroaste ovat asioita jotka eduskunta voisi heti oikaista Kataisen-Urpilaisen perinnöstä.

Historiallisesti ei ole kunnolla keskusteltu ansioeläkkeiden määräytymisen tai eläkemaksun ikäluokittaisen kohdentumisen oikeudenmukaisuudesta. Tällä hetkellä työeläkkeellä olevat ovat saaneet eläkkeensä alennuksella mutta eläke on laskettu vaihtelevasti työsuhteista. Näin lauseet "olet ansainnut eläkkeesi" tai "olen itse rahoittanut eläkkeeni" eivät työeläkkeiden osalta ainakaan toistaiseksi ole olleet kovin tarkkoja.

Taitettu indeksi on yksi eläkekeskustelun heittokirveistä, jonka sisältöä ei terävästi määritellä. Tuleeko ansiot tai eläke korottaa reaalitasoonsa vai palkkakehityksen mukaisesti ei ole mitenkään niin itsestään selvä asia kuin annetaan ymmärtää. Kuluttajahintaindeksin mukaan korotettu palkka tai eläke säilyttää arvonsa joten sen käyttö ei kurjista kuin suhteellisesti jos reaalipalkat kasvavat. Kun joku indeksi on laskentaan valittu ei sitä sovi kuitenkaan joka vuosi rukata koska kyse on poliittisen eläkelupauksen pettämisestä.

Murheellinen näky avautuu, kun huomataan, että käytännössä nykyjärjestelmä tuottaa sellaiset ansioeläkkeet, ettei niistä takuueläkkeen, kansaneläkkeen ja eläkkeensaajan asumistuen tasoittavan vaikutuksen jälkeen hyödy kuin täyden työhistorian omaava keski- ja suurituloinen, joka kuitenkin veroissaan sitten maksaa pienituloisempien sosiaalieläkkeet. Tämä kokonaisuus on selvästi vaalikeskusteluun liian suuri, eivätkä poliitikot sitä yleisesti taida edes tunnistaa.

Pentti Kangasluoma 28.03.2015 21:12

Jukka Itäkylä on oikeassa, ikäihmiset on pakotettu jatkuvien muutosten ketjuun. Puolueen vaihtaminen voi olla samantasoinen kuin rasti ruutuun markkinointikyselyssä. Jospa gallupeissa on vastattu tahallaan väärin, ja äänestyspäivänä kuitenkin enemmän perinteisellä tavalla.

Palautteen antaminen on yhtä vaikeaa kuin jossain aika terveyskeskuksen vastaanotolta. Paikallislehdilläkin on vaikeaa, jos ikäihmiset lakkaa tilaamatta niin monet joutuu lehdistöhistoriaan. Juuri nyt, vaalimainonta

on paikallislehdissä vähentynyt somen takia, samalla kauppa mainostaa vähemmän, ja paikallisesti urheiluseurat. Seurakunnatkin säästää.

Jarmo Vuorinen 28.03.2015 22:01

Taitetun indeksin logiikan tavallaan ymmärrän. Eläketuloon kohdistettu raippavero sen sijaan on aivan kohtuuton ja mielivaltainen. Raippaveron suuruus on älytön ansiotulon solidaarisuusveroon verrattuna. Yhdenvertaisuudesta ei ole tietoakaan. Yhdenvertaisuuden loukkaus on juridisesti sitä ilmeisempi, mitä pienempään ikään pohjautuvaan ryhmään toimi kohdistuu. Toivottavasti tämä eläkeläisiä perusteettomasti syrjivä vero kaatuukin EU:n tuomioistuimessa.

On kummallista, että kysymys raippaverosta ei kiinnosta lainkaan puolueita eduskuntavaalien alla. Ehkä tämänkin voi ymmärtää, koska eihän puolueiden verokantoja ole ollut tekemässä eläketulosta kokemusta omaavia. Eikä raippaveron rasittamista muodostu puolueiden kannalta kiusallisen suurta äänestäjäryhmää.

Kannattako minun pidättyä äänestämästä, koska puolueet ovat näin välinpitämättömiä raippaveron suhteen? Vakavasti harkitsen tätä mahdollisuutta. Jättäisin näin ensi kertaa äänestämättä valtiollisissa vaaleissa.

Pekka Turunen 29.03.2015 12:04

Sallitaankohan täällä toisinajattelijan mielipide? Kokeillaan: eläkeläisiä ei ole unohdettu. Suomessa suuri osa kannanotoista pakkaa olemaan oman edun puolustamista, joten kerron lähtökohdaksi oman taustani. En ole vielä eläkkeellä, mutta sekin aika näkyy jo muutaman vuoden päässä.

Onko lapsiperheet unohdettu? Entä sairaat? Koululaiset? Maanviljelijät? Vammaiset? Suomessa on paljon ihmisryhmiä, jotka kärsivät tässä taloudellisessa suhdanteessa, kun etujen jakamisen tilalle on tullut säästäminen. Osalla ryhmiin kuuluvista menee toki hyvin, mutta joillakin voi olla hyvinkin vaikeaa. Eivät eläkeläiset ole eivätkä saa olla mikään erityisjoukko, jonka edut pitäisi hoitaa kuntoon ennen muita.

Tärkeätä näin vaikeina aikoina olisi, että ketään ei jätettäisi heitteille. Tehtävät toimet pitäisi koettaa kohdistaa mahdollisimman oikeudenmukaisesti ja syrjimättömästi. Kaikki me joudumme tällä hetkellä kuitenkin tinkimään ja luopumaan. Jotkut poliitikot ja taloustieteilijät julistavat elvytyksen ilosanomaa, mutta vaikka heidän oppinsa oikea olisikin (en ole siitä varma), niin sekin pitäisi tehdä tukemalla tulevaa nousua eikä vain jakamalla etuuksia sinne sun tänne. Sellaista jakovaraa syntyisi sitten myöhemmin kaivatun nousukauden myötä.

Olen kokenut suorastaan nolona sen eläkeläisten valituksen, jota esimerkiksi Helsingin Sanomien mielipideosastolta voi lukea. Lähetinkin sinne viikko sitten vähän ironisen ja keskusteluun haastavan mielipiteen, mutta ei se mennyt tietenkään läpi (olen huomannut saman ennenkin; ei siellä kaivata tuon henkistä keskustelua).

Ihmettelin kirjoituksessani sitä mikä eläkeläisiä julkaistujen kirjoitusten perusteella näyttäisi huolettavan. Ei taloudellinen tilanne, ei Venäjän pullistelu rajan takan ja siitä seuraava kiristynyt kansainvälinen ilmapiiri, ei kasvavan nuorisomme tilanne, ei tuhoutuva ympäristö. Ei, he haluavat lisää rahaa itselleen. On sanottu, että eläkeläisemme ovat oikeasti viisaampia kuin keskustelupalstoilta voisi päätellä. Toivon sitä todella, ja omien läheisteni esimerkin perusteella uskon näin myös olevan.

Pentti Kangasluoma 29.03.2015 12:56

Pekka Turunen, on hyvä että kysyt mitä eläkeläiset haluavat. Olen paljon kuunnellut heitä ja tehnyt omia huomioita. Eläkeläisten asema tietenkin vaihtelee sen mukaan mikä on ollut työura.

Sadat tuhannet ovat olleet pienyritykssä jotka kilpailu on nujertanut.

Maalla kyläkaupat, puusepänverstaat, piensahat, pienet kuljetusliikkeet.

Kaupungeissa korttelikaupat, erilaisen käsityöläisten ammatit, autoverstaat, pienet rakennusliikkeet. Jokainen 60 v. yli elänyt muistaa ammatteja jotka ovat kadonneet.

Valtionkin hommissa, esim. postin supistukset ovat lyhentäneet työuria.

Vapaat ammatit, taiteilijat, näyttelijät, kirjailijat, itsensä työllistäjät, konkurssien tehneet yrittäjät. Nämä ihmiset ovat olemassa,

menemme kaduille, juniin , julkisille paikoille, näemme koko ajan ihmisiä

joiden eläkkeet ovat hyvin pienet kalliin kustannustason Suomessa.

38 vuotta pitäisi olla työuran tulevaisuudessa, eräs eläkejohtaja väitti

kun keskusteltiin eläkeiän nostosta. Missä sellaisen uran voi luoda, ei

enää armeijassa, postissa, ei VR, ei Sanomatalossa. Ei ainakaan pelifirmassa. Kirkkoherra ehkä, mutta sekään ei ole varmaa.

Vielä suurempi joukko tietenkin on niitä jotka saavat hyvän eläkkeet,

terveinä eläkkeelle, 30 vuotta systeemi lähettää kuukausittain rahaa,

voi lähteä Portugaliin. Jättää vanhempansa, isovanhempansa kuntien palvelujen varaan. Käydä Suomessa moittimassa kuntien palveluja.

Heli Reinilä 29.03.2015 13:37

Jälleen hyvä kirjoitus, Pekka Turunen!

Toisinajattelija lienen minäkin, kun olen tyytyväinen opettajan eläkkeeseeni, jota olen nauttinut pari vuotta. Tiedän toki, että en kuulu pienituloisimpien eläkeläisten joukkoon, jonka suhtautumisen leikkauksiin ymmärrän hyvin. He tuskin kuitenkaan ovat HS:n yleisönosaston tai tämän blogin kirjoittelijoiden joukossa enemmistönä.

Ehkä eläkeläiset on unohdettu puolueiden vaaliohjelmissa, mutta ainakin omasta eläkkeestäni voisi nipistää reilusti, jos se auttaisi osaltaan Suomen nousuun. En millään jaksaisi katsoa samanlaista rämpimistä talouden kuntoon saattamisessa kuin viimeiset neljä vuotta olemme saaneet tehdä. Nordean ekonomistikin totesi leikkauslistojen ja leikkauskohteiden piilottelemisen olevan ihmisten aliarviointia. Tästä olen täysin samaa mieltä.

Kim Sjöström numero 269 Helsinki 29.03.2015 14:44

Meillä Liberaalisessa puolueessa keskitytään kyllä aika paljon nimenomaan nuorten sukupolvien asioiden kuntoonsaattamiseen.

Pidämme tärkeinä ja kannustettavina taloudellista toimeliaisuutta, yritteliäisyyttä, kunkin tekemää itsensä kehittämistä, oma-aloitteisuutta, vapaamielisyyttä ja yleensäkin aktiivisuutta.

Näemme tärkeäksi turvata aktiivisessa iässä ja elämänvaiheessa olevien tavoitteiden toteutumista.

Me Liberaalisessa puolueessa emme suhtaudu mitenkään kovin ymmärtäväisesti epäoikeutettuihin etuoikeuksiin emmekä sellaiseen että vaaditaan ansaitsemattomia. Eläkkeitä koskien tämä näkyy sellaisenakin että tarkastelemme, millaiset eläkemaksukertymät ovat aikanaan työssä ollessaan maksaneet eläkekassoihin ne (ja heidän työnantajansa) jotka nyt vaativat korotuksia eläkkeisiinsä.

Kuten joku jo sanoi, eläkeläiset eivät saa olla mikään erityisjoukko, jonka edut pitäisi hoitaa kuntoon ennen muita. Tärkeätä toki näin vaikeina aikoinakin on, että ketään ei jätetä heitteille (Tämän johdosta me Liberaalisessa puolueessa kannatamme perustulon käyttöönottoa ja takuueläkkeen turvaamista).

Sosiaalietuus- ym rakennemuutokset ja toimenpiteet pitäisi kohdistaa syrjimättömästi ja mahdollisimman oikeudenmukaisesti.

Nykyisen työelämän vaikeimpia taakkoja ovat hyvin korkeiksi jo kasvaneet eläkemaksut. Niitä pitäisi pystyä alentamaan. Työntekijän palkkaamisen sivukulujen ei pitäisi olla ihan niin korkeita kuin nyt on Suomessa.

Meillä Liberaalisessa puolueessa on valmiuksia kannattaa jopa jonkinlaisen eläkekaton säätämistä, varsinkin sellaisille korkeille eläkkeille joista saadaan selville että niiden aikanaan maksetut eläkemaksut eivät ole olleet tarpeeksi suuret kustantamaan niin korkeata eläkettä kuin nyt on maksussa.

Liberaalinen puolue on arvoliberaali ja antiklerikaali poliittinen ryhmä. Kannatamme mieluummin markkinataloutta kuin marxilaisuutta. Haluamme eliminoida korruption ja karsia byrokraattisuutta. Pyrimme turvaamaan ihmisille vapautta sosialismista ja uskonnollisesta oikeistosta.

Kim Sjöström

Liberaalisen puolueen varapuheenjohtaja

Marita Salenius 29.03.2015 16:20

Onko niin, että eläkeläinen on vakio äänestäjä ja äänestää aina sitä omaa puoluettaan, teki tämä puolue sitten mitä tahansa. Ei suuremmin ole niitä liikkuvia äänestäjiä. Jos ollaan pettyneitä oman puolueen tekosiin, niin ei valita sitä toista, eikä ole totuttu oikein jäämään kotiinkaan. Täällä kylläkin on esitetty toisinkin, mutta ehkä kantani peruste on näkyvämpää täällä pienissä puitteissa.

Olen kulkenut vaalipaneelista toiseen, käynyt lobbaus- ynnä muissa tilaisuuksissa, kulkenut maakuntaa ristiin rastiin ja olen keskustellut monen eläkeläisen kanssa. Kyllä lähes jokainen on sanonut, että heidät on unohdettu. Tuntevat olevansa, kuin porukka aitauksen keskellä. Portista pääsee sisään, muttei ulos. Eräs totesi, että "ihan kuin pidettäisi sairaana, kun olet eläkkeellä. Aivan kuin hautuumaan portit olisi siinä heti edessä ja et olisi yhteiskuntakelpoinen, kun indeksistä puhut".

Eläkeasia pitää käsitellä muiden asioiden yhteydessä. Vaikka kuinka raflaavasti ottaisit eläkeaiheen esille, niin siihen ei oikeastaan oteta kantaa. Mutta jos vähänkin viittaat vaikka viherverojen poistoon saati jos puhut autoverosta, niin jo on yleinen porina päällä.

Niin moni on sanonut, että kahden eläkkeellä pärjää, mutta sitten kun toinen on poissa, niin hankalaksi menee. Menot eivät varsinaisesti pienene. Sähkölaskut ja asumismenot on maksettava kuten kaksinkin. Mitä eläkkeellä saa on se tärkein kysymys. Aina on niin, että jollekin se isokin eläke tuntuu riittämättömältä ja joku pärjää pienelläkin.

Mutta eläkelaiset ei ole samanlainen porukka ja ei ihmisen käyttäytyminen yhdessä yössä muutu, kun siirrtyy työelämästä pois. Se varsinainen ikä ja mahdolliset sairaudet myös vaikuttavat kokonaisuuteen. Mutta se on tosiasia, että meillä on paljon niitä jotka kituuttavat hyvin pienellä eläkkeellä ja sosapuun on turvauduttava ja ruokajakojonot on tuttua puuhaa.

Kyösti Salovaara 29.03.2015 16:26

Ai että eläkeläinen ei saisi haluta itselleen enemmän?

Kumma juttu kun kaikki muut saavat häpeilemättä. Eikä mitään saavutettua saa peruuttaa - paitsi eläkeläisiltä.

Eikös tässä keskustelussa pointtina ole että halutaan tasa-arvoa. Että palkansaaja ja eläkeläinen maksaisivat samasta tulosta saman verran veroa, esimerkiksi.

Tähän mitenkään liittymättä (tai sitten liittyen) kun viime päivinä monet johtavat demarit ja suulaat toimittajat ovat kertoneet, että he voisivat kyllä maksaa enemmänkin veroja, niin miksei sitä tehtäisi mahdolliseksi? Kun puhutaan paljon kansalaispalkasta, voisi rinnalle järjestää ns. kansalaisveron, jolla nämä hurskaat sitten rahoittaisivat vähemmän hurskaiden puolesta julkista taloutta.

Siinä voisi kyllä käydä niin, että nämä verohurskaat sitten epäitsekkyydessään edellyttäisivät itselleen verohelpotuksia!

Olli Saarinen 29.03.2015 20:43

Olen Kyösti Salovaaran kanssa yhtä mieltä siitä että nimenomaan eläkejärjestelmältä on sen pitkän tähtäyksen vuoksi syytä edellyttää sisäistä loogisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Itse olen juuri tästä syystä omalta osaltani jo yli parinkymmenen vuoden ajan yrittänyt herättää keskustelua: meidän tulisi voida luottaa luomiimme instituutioihin. Eläkejärjestelmä on liian kankeasti parantanut rakennettaan järjestelmän sisäisen oikeudenmukaisuuden osalta ja liian helposti hyväksynyt ulkoiset hyökkäykset kuten kansaneläkkeen poistoon liittyneen epäoikeudenmukaisuuden, raippaveron ja tuoreen indeksileikkauksen kaltaiset heikennykset.

Juuri järjestelmän tietynlaisen epävakauden ja sen pakolliseksi riskivakuutukseksi korkean hinnan vuoksi olisin jopa valmis luopumaan koko pakollisesta työeläkevakuutuksesta ja korvaamaan sen Kim Sjöströmin yllä esittämälla tavalla perustulon kaltaisella takuueläkkeellä lisättynä vapaaehtoisella mahdollisuudella pitkäaikaissäästämiseen. Mutta kun työeläkejärjestelmä toimii pikemminkin keskinäisen luoton kuin rahastojensa varassa ei sen oikeudenmukainen purkaminen ole kovin yksinkertaista, mikä osoittaa sen purkamisen välttättömyyden.

Vapautuminen pakollisesta eläkemaksusta kaventaa verokiilaa, lisää käytettävissä olevia ansiotuloja ja antaa mahdollisuuden valita oma elämänkaaren tulonäkemys.

Kyllikki Hyhkö 30.03.2015 12:52

Kenen etu on niputtaa eläkeläiset samaan vaalikarjanippuun?

Eläkeläispuolue. Absurdi ajatus vai onkohan se jo olemassa, en ole huomannut.

Eläkeläiset yksilöinä talouden resulsseistaan poikkeavat toisistaan vielä enemmän kuin lapsiperheet, vammaiset tai Sotaveteraanit, joita kaikkia puolueet kosiskelevat vaalivalteikseen.

Näistä kuitenkin vammaiset ja Sotaveteraanit ovat suhteellisen homogeeninen ryhmä, Sotaveteraanit ansioistaan koko maamme hyväksi ja vammaiset oman yksilöllisen kohtalonsa uhreina toisten avun armoilla.

Mutta eläkeläiset on läpileikkaus koko työtä tehneestä kansasta minimipalkkaisista aina suuryritysten johtajiin. Erikseen on tietty sairautensa vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle joutuva yhä suureneva kansalaisten joukko.

Kysynkin, mitä poliitikoilla todellisuudessa on mahdollista tehdä näin epähomogeenisen ryhmän hyväksi ja mitä etuuksia eläkeläiset ovat oikeutettuja vaatimaan vain omana ryhmänään nimimerkillä "eläkeläiset"?

Minä jo kohta 18 v eläkkeellä olleena pääkaupunkilaisena en mitenkään

tunnista itseäni eläkeläisen nimikkeen alla olevaksi kuluttajaksi, miksi meitä kansalaisia nykyään nimitetään. En ole maalla huonojen yhteyksien takana asuva emäntä tai pientalollinen,joka kituuttaa vain kansaneläkkeen turvin. Enkä myöskään näitä kahdesta maasta rusinat poimivia eläkeläisiä, jotka monissa tapauksessa voivat vuokrata asuntonsakin pois aina toisessa maassa asuessaan. Enkä tarkoita sitä, etteikö näin voisi tai saisi tehdä. Olen jo siitä lähtien, kun opin karttaa lukemaan ollut "maailma ilman rajoja"- ihminen. Otin nämä, ehkä huonot esimerkit vain siksi, etten ymmärrä, mikä näin epäyhtenäistä joukkoa yhdistää, että eduskuntaan pyrkivä joukkio laskelmoi heidän varaansa.

Toivon myös, että ehtisin vielä elää Suomessa, joka vihdoin olisi päässyt tästä pienryhmien kyläpolitikoinnista eroon vähän suurempien aatteiden alle kaksipuoluejärjestelmään, joka toimii hyvin vähän edistyneimmissä läntisissä demokratioissa kuin Suomi.

Ja ehdotukseni, mistä aloittaa:

Demarit, menettäneet suurelta osin palkkatyönsä, kitkuttavat pätkillä

Keskusta, paketoineet maatyönsä vaikka suurin osa maailmasta näkee nälkää, yrittävät kitkutella risusavotoilla vaikka maailma on täynnä jo toimivaa energiaa.

Yhtykää, vain te olette menettäneet.

Ei Kristilliset, Vihreät, RKP tai edes Vas.Liitto. Puhumattakaan Perussuomalaisista, jonka aatteet leviää ruton lailla yli Euroopan.

Martti Hirvensalo 30.03.2015 13:17

Nuoret työssäkäyvät ikäluokat tekevät viisaasti, kun varautuvat eläkekaton säätämiseen. Maan kuihtuva yksityissektori ei kykene kustantamaan edes nyt, eikä varsinkaan tulevaisuudessa ylikalliita etuuksia (eläkkeiden lisäksi mm. ilmainen opiskelu, passivoivat asumis-, toimeentulo- ja työttömyystuet jne.). Eläkeikärajan korotus oli liian varovainen todelliseen tarpeeseen nähden ja verrattuna muun Euroopan realistisempaan linjaan.

Eläkeläisiä on jo muistettu raippaverolla ja indeksien leikkauksilla, joista taitettu indeksi on mieto verrattuna vuodenvaihteen indeksikorotukseen 0,39 %. Indeksin tarkoitushan tulisi olla pitää eläkkeen ostovoima ennallaan, kun hinnat nousevat pitkälti julkisen vallan toimenpiteiden seurauksena.

Eläkkeiden indeksisidonnaisuushan pohjautuu lakiin ja saajilla on siten oikeutus odottaa, että lakia noudatetaan. Palkkojen osalta ei ole lakiin perustuvaa nousua, vaan korotuksia vaaditaan (kiristämällä ja uhkaamalla kuten juuri jäänmurtoalalla) toimialan tai yritysten kannattavuudesta ja maksukyvystä riippumatta. Korotuksia vaaditaan myös julkiselle sektorille, jos vientialoilla menee hyvin.

Unton kysymykseen onko eläkeläiset unohdettu? on vielä raippaveron lisäksi pari esimerkkiä, että ei todellakaan. Verohallinto harkitsee Espanjan ja Portugalin sekä Suomen välisten verosopimusten irtisanomista, jottei eläkeläisillä olisi mahdollisuutta nauttia kohtuullisesta verosta. Lisäksi on väläytetty surkuhupaisan tuntuista "jäähyväisveroa" maasta muuttaville.

Pekka Turunen 30.03.2015 23:34

Kyösti Salovaara esitteli inhoraadollista ihmiskäsitystään, ainakin mitä tulee ihmisen suhteeseen rahaan. Hänen mukaansa rahan perässä me kaikki vain olemme, vaikka jotkut muuta "hurskastelisivatkin". Olen eri mieltä. Toisin kuin Salovaaralle niin monille ihmisille monet muut asiat ovat paljon tärkeämpiä. Myös monille eläkeläisille, joiden edusmiehenä hän esiintyy. Raha on toki meille kaikille välttämätön väline, muttei kaikille sen enempää.

Salovaara kirjoittaa vakavalla naamalla myös, että kaikilla muilla ihmisryhmillä on oikeus haluta rahaa, mutta ei eläkeläisillä. Muilta ei hänen mukaansa peruta saavutettuja etuja - vain eläkeläisiltä. Minä sen sijaan peräänkuulutin kohtuutta. Elämme vaikeita aikoja, ja kaikkien meidän pitää tinkiä saavutetuista eduistaan - myös eläkeläisten. Se kai on itsestään selvää, että mitään ihmisryhmää ei kuitenkaan saa kohdella kohtuuttomammin kuin muita.

Kyllikki Hyhkö puolestaan teki tärkeän huomion: eläkeläiset ovat tavattoman heterogeeninen ryhmä. Köyhimpien eläkeläisten tilannetta sietäisikin helpottaa, mutta ei niin että kaikkien eläkeläisten etuja kohennettaisiin muiden ryhmien kustannuksella.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Luetuimmat
  1. 1

    Masennus ei ole yksi vaan 12 eri sairautta – kaikki ne vaativat myös erilaiset hoidot, sanovat suomalaistutkijat

    Tilaajille
  2. 2

    Tukholman parhaaseen alakouluun oppilaat ilmoitetaan jo synnytyslaitoksella – Jono täyttyy alkuvuoden lapsista, eikä koulussa ole yhtään maahanmuuttajaa

    Tilaajille
  3. 3

    Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

    Tilaajille
  4. 4

    Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

  5. 5

    Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

    Tilaajille
  6. 6

    Esiopetuksen resurssit Helsingissä on jaettu epätasaisesti – punavuorelaiset eivät astuisi jalallaankaan itäkeskuslaiseen esikouluun

  7. 7

    Kauppasopimukset ovat Trumpille liian vaikea aihe

  8. 8

    Kimi Räikkönen kolmanneksi USA:n Grand Prixissa – tuli maaliin neljäntenä

  9. 9

    Mistä opimme, että miehen kuuluu jahdata ja isä tarvitsee haulikon?

  10. 10

    Norjalainen hotellisijoittaja kehuu Helsinkiä – ”Voisin rakentaa tänne 14 hotellia lisää”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

    Tilaajille
  2. 2

    Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

    Tilaajille
  3. 3

    Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

  4. 4

    Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

    Tilaajille
  5. 5

    Älä keitä kahvia, leivo tai käy päiväkausiin suihkussa – HS kokosi ohjeet, mitä tehdä, jos epäilet kotona kosteusvauriota

  6. 6

    Unkari sulkee kaikki turvapaikan­hakijat piikki­lankojen taakse – HS kuvasi helikopterilla parakki­leirit ja selvitti, mitä leireillä tapahtuu

  7. 7

    Johtuuko masennuksen lisääntyminen siitä, että onnen korostaminen on mennyt överiksi?

  8. 8

    ”Seksuaalinen ahdistelu on ihanaa”, sanoi venäläinen näyttelijätär – naisten oikeuksien puolustaminen ei ole muotia Venäjällä

  9. 9

    Sipilä vaati Väyrysen eroa keskustasta – Väyrynen vastaa: ”Paikallisyhdistyksen pitäisi erottaa, mutta Keminmaan keskustaseuran puheenjohtajana en aio ryhtyä toimenpiteisiin”

  10. 10

    Yksitoista kertaa vankilaan joutunut Tommi koki ennen olevansa ”aikuisten lastentarhassa” – Vankien olot muuttuvat yhä vapaammiksi

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

    Tilaajille
  2. 2

    Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

  3. 3

    ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

  4. 4

    ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

  5. 5

    Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

    Tilaajille
  6. 6

    Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

  7. 7

    ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

    Tilaajille
  8. 8

    Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

    Tilaajille
  9. 9

    Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

    Tilaajille
  10. 10

    Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

  11. Näytä lisää