Perässähiihtäjä

Onko kansalainen Väyrynen oikealla asialla ?

Kansalainen Paavo Väyrynen ryhtyi viime kesänä kokoamaan kansalaisaloitetta, jossa ehdotetaan kansanäänestyksen järjestämistä Suomen euro-jäsenyydestä.  Kansalainen Väyrynen tiedotti viikonvaihteessa, että aloitteen on allekirjoittanut 50 000 suomalaista.  Keräys jatkuu vielä jonkin aikaa, sillä Väyrynen haluaa varmistaa, että allekirjoittajia on vaaditut 50 000.  Todennäköisesti aloite jätetään eduskunnalle ensi talvena tai viimeistään keväällä.  Eduskunnan käsittelyyn se pääsee vuoden 2016 loppupuolella.

Kansalainen Väyrynen selvittää aloitetta blogikirjoituksessaan, johon voi tutustua tämän linkin kautta.   On hyvä muistaa, että Väyrynen on vastustanut Suomen euroon liittymistä pontevasti ja päättäväisesti pari kymmentä vuotta.  Myönteistä tai kehuvaa sanaa eurosta ei ole kuultu Väyrysen suusta.

Mutta otetaan asiat asioina.  Eduskunnan pitää käsitellä Väyrysen ja yli 50 000 muun Suomen kansalaisen aloite huolellisesti.  Aloite tarjoaa nimittäin aivan oivallisen mahdollisuuden eduskunnalle keskustella eurojäsenyytemme eduista ja haitoista.  Onhan niistä ennenkin vähän puhuttu, mutta tuskin lisäpuhe pahaa tekee.

Mitä mieltä kommentaattorit ovat eurojäsenyydestä?  Tai mitä arvelette Väyrysen motiiveista? Mikä saa hänet taas sotajalalle? Päivän Hyvä Kysymys:  Onko kansalainen Väyrynen oikealla asialla?

Päivän siteeraus:

Aamulehti kommentoi Paavo Väyrysen ja 50 000 muun kansalaisen aloitetta näin:

"Pääministeripuoluetta edustava ja EU-lainsäädäntöön valtakirjan saanut huippupoliitikko ryhtyi siis kaikkien muiden käytössään olevien keinojen lisäksi vielä ajamaan asiaansa niin sanotusti tavallisille ihmisille kehitetyillä keinoilla. Aika käsittämätöntä.  Voisi suorastaan sanoa, että Väyrynen pilkkaa demokratiajärjestelmäämme. Olisi kohtuutonta ja juridisestikin hankala rajata kansalaisaloitesysteemiä siten, että esimerkiksi kansanedustajia tai meppejä suoraan kiellettäisiin ryhtymästä nimenkerääjäksi. Poliitikkojen olisi itse tajuttava, missä kulkevat järkevän ja älyttömän aktivismin rajat."

Lisäys torstaina 19.11.

Myös brittiläinen The Telegraph käsittelee 18.11. 2015 numerossaan Paavo Väyrysen aloitetta. Tekstiin voi tutustua tämän linkin takaa.

36 vastausta artikkeliin "Onko kansalainen Väyrynen oikealla asialla ?"

Lasse Rerunanen 17.11.2015 15:50

Onhan "kansalainen" Väyrynen oikealla asiallaan kansalaisaloitteen

yhteydessä, johon kaikilla suomalaisilla mahdollisuus -

kerryttämällä vaaditut 50 000 kannattajaa.

Asiansa kysymyksestä taas olen eri mieltä - enkä ole sitä tukevaa

kannattjaja-allekirjoitusta tehnyt.

Euron asia enempi eduskuntamme keskeistä päätöksentekoa,

eikä kansalaisaloite siitä selkeyttä muutoksella mahdollista.

Eu saanut myös toisen aloitteen käsittelyynsä -

Ranskan presidentin aloitteesta, josta tänään lausuntonsa antanut

presidentti Niinistö ja useampi muukin poliittinen päättäjämme.

Emme siis ole sotatoimiin lähdössä - lakiemme niin määräten.

Muu päivittäinen kanssakäynti kuitenkin jatkuu.

Ranska myös jatkossa velvoitetaan antamaan selkeää kuvaa ja

motivaatioistaan - tehtyihin sotatoimiinsa, jotta muut EU-maat

voivat seurauksiin hyvin varautua.

Ranskan 13.11. Pariisin joukkosurmat helppo hahmotta nyt saatujen

tiedotteiden kautta. Päivä, perjantai 13. tietysti valikoitui

ns. onnettomuuksien ym. "huonon päivän" yhteykseen.

Tekijöistä todettu useampi "veljes", jälleen kuten usein ennen...

Ne valikoitunee siitäkin kun ryhmittymissään ajautuneet

normaaleista perheyhteyksistään ulkopuolisiksi...

Kohdepaikkojen valikointiin ollut kenties ensisijassa paikkojen

alkoholin käyttö, joka muslimeille kielteinen - ja siten heidän

kohteiksi niitä ei olisi ollut (omana tulkintanani).

Suomessa ulkoministerimme oli ulkona kuin lumiukko - ulkomailla

toisaalla ja siinä sote-asiassamme, jonka päätteeksi kuumeilikin.

Ulkoministeriön olisi kuitenkin odottanut ennalta varoituksia

antanut, mutta sekin jäänyt pois (onneksi ei suomalaisia ollut).

Olli Penttinen 17.11.2015 15:52

Ihan hyvä tuo Aamulehden kommentti. Tottakai keskustelua aina tarvitaan, mutta ehkä enemmänkin EU:n kehittämiseksi ja onhan sitä ollutkin eritoten euron osalta.

Eiköhän kohta saada lex väyrynen, jolla kansalaisaloitteen allekirjoittajamäärä tuplataan.

Paavo on aina Paavo. Miehellä on sisua ja sitkeyttä. Kun häntä kuuntelee eri asioista ja kun hän saa perustella kantojaan, niin jutut tuntuvat päteviltä. Niistä aistii kokemuksen, tiedon ja perehtyneisyyden. - Vaikka hänen linjoilla ei olisikaan.

Politiikassa tulisikin enemmän kuunnella ja kunnioittaa osaavien poliitikkojen perusteluja, eikä lähteä niitä tuomitsemaan ihmisen tai puoluekannan mukaan. - Mutta, tällaiset on-off jutut ei hänelle oikein sovi.

Markku Miettinen 17.11.2015 17:43

Mielestäni Väyrynen on oikealla asialla ainakin siinä mielessä, että eduskunnassa käytäisiin perusteellinen keskustelu asiasta. Suomessahan eurosta ei aikanaan järjestetty kansanäänestystä ja valuutta vaihdettiin jotenkin kevyesti. Tällainen vaikutelma itselle jäi, vaikka en siinä silloin suurempaa ongelmaa nähnytkään.

Itselleni Väyrysen aloitteessa oli yksi kohta, joka ei täysin auennut. Puhe eurosta rinnakkaisvaluuttana oman kansallisen valuutan rinnalla oli sellaista, joka pani ajattelemaan, että ollaanko tässä nyt korjaamassa yhtä sotkua toisella. Tätä olisi pitänyt avata enemmän.

Haluaisin kuitenkin antaa Väyryselle krediittiä, hän on ollut koko ajan johdonmukainen ja nähnyt hyvin selvästi jo etukäteen ne euron ongelmat, jotka todellisuus sittemmin on paljastanut jokaiselle.

Kansalaisaloitteen käsittelyn tulos eduskunnassa riippuu hyvin paljon v. 2016 lopun faktisesta poliittis-taloudellisesta tilanteesta. Kukapa tuon nyt tietää.

Näillä tiedoilla veikkaan lopputulokseksi jotain sellaista, jonka Sixten Korkman tiivistää viimeisimmässä kirjassaan (s. 196): "Tämän päivän näkökulmasta Suomen eurojäsenyys näyttää vakavalta talouspoliittisesti erehdykseltä. Erehdyksen korjaaminen eurosta eroamalla ei kuitenkaan ole realistinen näkymä useista poliittisista, juridisista ja myös taloudellisista syistä."

En siis usko, että euro hajoaa Suomesta johtuvista syistä. Jos kuitenkin muista syistä niin kävisi, niin toistan, että tuossa tilanteessa Suomen pitäisi kääntyä Ruotsin puoleen ja neuvotella mahdollisuudesta ottaa kruunu myös Suomen valuutaksi. Mailla on ollut sama valuutta jo ennenkin, taloudet ovat saman tyyppiset, kulttuuri kumpuaa samoista lähteistä, maat yhdessä muodostaisivat vakavasti otettavan talous- ja valuutta-alueen. Asiassa on tietysti yksi suuri mutta, haluaisiko Ruotsi ?

Ps. Aamulehden kommentti on outo. Minusta aloite on paremminkin palvelus kansanvallalle, vaikkei Väyrynen omien etujensa kanssa ristiriidassa olevaa aloitetta teekään. Toimiessani aikanaan monikulttuurisessa työympäristössä minulla oli asioista hyvin perillä oleva italialainen työkaveri ja hän oli hyvin vaikuttunut suomalaisesta kansalaisaloitemahdollisuudesta, piti sitä edustuksellisen demokratian kehittyneempänä muotona.

Erkki Pekola 17.11.2015 17:50

Onko Paavo Väyrynen joskus perunut jotain aikaisemmin lausumaansa? Onko hän koskaan edes vihjaissut olleensa joskus väärässä? Päin vastoin hän on pystypäin ilmoittanut olleensa aina oikeassa, enimmäkseen yksin!

En ole Paavo-fani, mutta harmittaa puolestaan, että tämäkin rajapaalu kansalaisaloitteestaan tuli finaaliin pahimpaan mahdolliseen hetkeen. Kuukausi sitten tätä olisi haisteltu ja maisteltu jokaisessa mahdollisessa paikassa, mutta nyt nuo penteleen ISIS'it ja EU:n turvalausekkeet vievät tilan Paavon propagoinnilta. No Paavo ei lopeta. Hetken hiljaisuus palauttaa päivän agendat kohdilleen.

Kun Paavo Väyrynen, Keskustapuolueen kunniapuheenjohtaja pyrki joku vuosi sitten Kepun puheenjohtajaksi, niin kyselin, että jos kunniapuheenjohtajasta tulisi puheenjohtaja, niin minne se kunnia laitettaisiin? Säilöönkö?

Muuten Sipilä katuu vielä tuota Bernerin ottamista porukkaansa. Palataan aikanaan. Pankaa toki muistiin. Enkä siinäkään tilanteessa ole kepulainen . . . .

Matti Loikkanen 17.11.2015 18:33

Siis "Onko kansalainen Väyrynen oikealla asialla?" Kansalainen Väyrynen on ainoastaan omalla asiallaan - pysyä uutisotsikoissa.

Paavo ajattelee, että onhan se nyt suorastaan hävytöntä ja neuvostovastaista, että minut Paavo Väyrynen, joka olin hyvä kaveri Kekkosen ja Karjalaisen kanssa ja tunsin heidän metkut ja kuimenet, on ajettu politiikan sivuraiteelle. Onko Suomi lipsumassa pois YYA-sopimuksen viitoittamalta linjalta, - eikö vieläkään ymmärretä, että ulopolitiikka käy sisäpolitiikan edellä!

Pentti Kangasluoma 17.11.2015 18:35

Katselin eduskunnan keskustelua raideliikenteestä, junamatkustamisen kannattajana en ymmärrä miten jonkun raidepätkän avaaminen liikenteen

kilpailuttamiselle voisi olla merkityksellistä. Sotketaan vaan ihmisten

asioita. Rakennettu radanvarteen, paha juttu kun liikenne loppuun.

Kun PV matkusti mustalla autolla Kremlin muurien suojin niin kirjastossa

luin Neuvostoliitto-lehdestä kuinka leikkuupuimurit ajoivat monta rinnan

Neuvosto-Viron pelloilla. Myöhemmin itse kysyin kolhooseilla oliko ne

totta, ei niin monta ollut koskaan yhtä aikaan kunnossa.

Väyrysen teko on korvaavaa toimintaa kun Sipilä ei nostanut häntä sinne

ministeriaitioon. Kun on niin monia mahdollisuuksia kuten Väyrysellä

niin ihmettelee operaatiota. Huomion kipeyttä.

"Ajaa omaa oittia kuin Muilun sonni", tätini sanoisi jos eläisi.

Aamulehden kommentti on tarpeellinen huomautus, ei me näin nousta.

Risto Lindewall 17.11.2015 18:37

Joko nykypolvi on unohtanut citizen.Väyrysen motiivit --- sitten Vlamirovin päivien?

Jarmo Ahonen 17.11.2015 18:41

Sinänsä euron vahingollisuus Suomen taloudelle ei nykyisellään taida olla mitenkään kyseenalainen asia. Eurojäsenyys mitä ilmeisimmin on vahingollinen Suomelle talouden kannalta.

Suurempi kysymys on siinä, että onko sillä eli eurojäsenyydellä saavutettavissa jotain suurempaa. Näillä näkymin ei ole.

Tähän selvennykseksi se, että olin aikoinaan euron kannattaja. Mutta käytäntö, suurten maiden pelaaminen omaan pussiinsa ja talouden todellisuus ovat ajaneet minut euron vastustajaksi. On tullut täysin selväksi, että EKP on poliittinen keskuspankki ja mikään sääntö ei pidä jos suuret maat siihen törmäävät.

Suomen kannalta euro on minusta yksi pahimpia talouspoliittisia virheitä. Europäätöksen vahingollisuutta lisää se, että päätöstä on erittäin vaikea perua. On vaikea nähdä, että meillä olisi hallituksessa poliitikkoja, jotka tuon perumisen tekisivät. Tämä täysin riippumatta siitä mitä Paavo Väyrynen ajattelee tai haluaa.

Pekka Turunen 17.11.2015 19:21

Tällä hetkellä eurosta nähdään ja halutaan nähdä vain sen huonot puolet, unohtaen täysin hyvät. Tapana on laittaa kaikki taloudelliset ja osin poliittisetkin ongelmat euron syyksi, mutta kyllä meillä ongelmia olisi ilman euroakin. Osin samoja, osin erilaisia. Kannattaa myös muistaa Markku Miettisen yllä lainaama Sixten Korkmanin kommentti. Oli euroon liittyminen sitten oikea tai väärä ratkaisu, niin nyt siitä eroaminen ei ainakaan olisi oikea ratkaisu.

Keskustelu on toki aina paikallaan, mutta keskustella voi ilman kansalaisaloitteitakin. Vierastan myös sitä, että kansanäänestyksiä järjestettäisiin kovin kärkkäästi. Kansanäänestys on paikallaan poikkeuksellisissa ja periaatteellisissa ratkaisuissa, kuten oli EU:hun liittyminen, mutta yleensä antaisin poliitikkojen ratkoa tällaiset asiat. Heillä on aikaa ja mahdollisuuksia perehtyä asioihin niiden kaikessa monitahoisuudessa. Yleensähän kansanäänestyksiä vaaditaan kansaa kuohuttavissa asioissa, joissa vaatijat olettavat kansan äänestävän heidän toiveensa mukaisesti.

Väyrynen nyt on Väyrynen. En osaa arvostaa hänen toimintaansa, tätä uusinta tempaustakaan, vaikka suosiotahan hänellä aina tuntuu olleen. Hän ei ole oikein koskaan tuntunut ymmärtävän sitä, mikä hänen asemassaan on soveliasta. Eivät valtiomiehet toimi noin. Niinpä voi mielessään lausua hiljaisen kiitoksen siitä, että hänen tiensä ei koskaan ole vienyt presidentin tai pääministerin asemaan.

Jyrki Rantalainen 17.11.2015 19:22

Kyse ei ole siitä onko Paavo oikealla asialla vai ei. Paavo on vain ja ainoastaan omalla asiallaan, joka on esillä olo. Paavon toinen määräävä luonteenpiirre nimeltään vallanhimo ei voi enää saada täyttymystään ja sen Paavo tietää itsekin: hänestä ei koskaan tule Suomen Tasavallan presidenttiä. Se ei silti estä häntä yrittämästä. Euroerovaatimus on temppu, jolla hän kalastelee ehdokkuusoptiota. Jos äänestys eduskunnassa menisi edes hilkulle, nousisi Paavon tähti taas kerran kotimaisilla kentillä varjoista parrasvaloihin. Sitä Paavo haluaa keinoista piittaamatta. Paavon etu ei todellakaan ole Suomen etu: koska eurossa nyt ollaan, olisi ero näissä taloudellisissa oloissa käytännössä keskipitkän aikavälin katastrofi - ihan riippumatta siitä oliko euroon liittyminen loppujen lopuksi hyödyllistä vai ei.

Jarmo Ahonen 17.11.2015 19:47

Ilmeisesti itse asia eli eurojäsenyys hautautuu Väyrysen persoonan alle. Näinhän sen ei pitäisi olla.

Sen verran pitää vängätä, että kukaan ei ole kyennyt esittämään järkeviä laskelmia euron hyödyistä. Haitoista on kyllä syntynyt laskelmia, kuten professori Kanniaisen raportti.

Mikäli kukaan ei kykene euron hyödyistä esittämään mitään järkeviä laskelmia, niin voidaan olettaa, että hyötyjä ei ole ollut.

Henkilökohtaisesti pidän euron hyötyä olemattomina ja vahinkoja suurina. Näin ainakin talousmielessä.

Vesa Kaitera 17.11.2015 20:09

Jyrki Rantalainen kirjoitti: "Kyse ei ole siitä onko Paavo oikealla asialla vai ei. Paavo on vain ja ainoastaan omalla asiallaan, joka on esillä olo. Paavon toinen määräävä luonteenpiirre nimeltään vallanhimo ei voi enää saada täyttymystään ja sen Paavo tietää itsekin: hänestä ei koskaan tule Suomen Tasavallan presidenttiä. Se ei silti estä häntä yrittämästä. Euroerovaatimus on temppu, jolla hän kalastelee ehdokkuusoptiota. Jos äänestys eduskunnassa menisi edes hilkulle, nousisi Paavon tähti taas kerran kotimaisilla kentillä varjoista parrasvaloihin. Sitä Paavo haluaa keinoista piittaamatta."

Amen. Olen täydellisesti samaa mieltä kanssasi.

Kun Väyrynen oli mainostamassa lanseeraamaansa kansalaisaloitetta Jyväskylässä jokunen aika sitten, niin arvelin, ettei tuo aloite saisi eduskunnassa kuin noin neljänneksen tuen, pääasiassa PS:n kansanedustajilta. Kysyin Väyryseltä, uskoiko hän kuten minä, että aloite kaatuu selvin numeroin. Hänn vastasi uskovansa näin. Ei hänkään uskonut, että äänestys menisi edes tiukalle. Mutta hänen mielstään olisi silti hyvä, että euron käytön hyödyistä ja haitoista keskusteltaisiin avoimesti, eikä tuossa toiveessa minun mielestäni välttämättä ole mitään pahaa. Väyrynen on siis osittain oikealla asialla, mutten usko, että hän olisi lähtenyt liikkeelle pelkästään yleisen edun nimissä. Hän on tyypillinen narsistinen karrieristi, eikä hän tule koskaan siitä muuttumaan. Sebastian Tynkkysestä saattaa vuosikymmenten mittaan kehittyä uusi Väyrynen, jos hän oppii edes jonkin verran pelaamaan yhteen muiden kanssa.

Petri Haukinen 17.11.2015 20:40

Jälkiviisaus on poliittisen historian kiehtova dynamo: kannattiko aseveljeillä natsien muusina, kannattiko luovuttaa Petsamo, kannattiko sponssata neukku-Kekkosta poikkeusvaaleissa 1973, kannattiko Sorsan devalvoida 1991 vasta pakon edessä, kannattiko Suomen vaatia Turkkia pääosaan pj-avauksessaan 1999?

Se lienee selvää, että ilman EU:ta ym. Suomi olisi vieläkin pahemmassa liemessä, mutta yhtä lailla arvattaneen etteivät edes jäsenyyden puolustajat täysin mieltäneet Maastrichtin sopimuksen EMU-pykäliä. Kahdenkymmenen unionivuoden jälkeen on naurettavaa vetää itkupotkuraivareita, kun aina ei ole karkkipäivä.

Citizen Paavo on ihku jaxuhalihemmo, jolle on syytä toivottaa menestystä kaamoskesäteattereiden lavoilla. Eduskunnan on syytä ottaa aloite käsittelyyn, koska muuten nämä ABC-parlamentin (ent. Matkahuolto) kaaderit innostuvat lisää.

Harri Ojala 17.11.2015 21:08

Kerätään kansalaisaloite: Lappi itsenäiseksi valtioksi. Paavo Väyrynen pääsee tietenkin sinne

Itseoikeutetusti presidentiksi. Sitten raja kiinni.

Teemu Männynsalo 17.11.2015 21:09

Aloite on täysin henkilöitynyt Väyryseen ja tämä määrää osaltaan aloitteen jatkokäsittelyn ja kohtalon. Paavo V. taitaa jälleen kerran olla suuressa asiassa oikeilla jäljillä mutta hänen näkemyksensä eivät muutu tapahtumaksi ja politiikaksi. Aika on muuttunut, Paavo V. ei: hän jatkaa poliittista elämäänsä yksin, ympäristöstä ja ajasta piittaamatta. Tässä syvässä ristiriidassa on jopa jotain vallattoman tragikoomista, sillä hän ei todella aina vaikuta olevan itsenäisyyspolitiikassaan ollenkaan väärillä jäljillä. Paavo V. on markka-ajan mies viimeistä piirtoa myöten, € symboloi ihan muuta (talous)poliittista aikakautta. Aloite taitaakin olla toimeliaan uran poliittinen testamentti?

Marita Salenius 17.11.2015 21:33

Väyrynen on ... Väyrynen. Mutta johdonmukainen sellainen. Minun EU:n ja euron vastustajana ( toisen valintaan en voinut vaikuttaa, eikä se toinenkaan oikein mennyt) on helppo olla Paavon linjoilla. Mutta sen rinakkaisuuden jättäisin.

Euro on jotenkin merkityksetön. Sillä ei ole oikeastaan edes arvoa. Sitä vain käytetään, kun muuta ei voi.Miten tunnistaa ostettavan tavaran hinta/arvosuhteen. Siis markka-aikana oli jotakin tolkkua sen kahvikupinkin hinnalla. Nyt kun vielä pullan haluaa, niin tukka nousee pystyyn.

Väyrysen olemassaolon välilä unohtaa, mutta sitten tämä taas jostakin putkahtaa. Mitä olisi keskusta ilman omaa Paavoa? Tämä Paavo on ihan jotakin muuta, kuin demareiden kaima. Pohjamutia myöten kun kohta menemme, niin onhan Paavolla sitten mustaa valkoisella: yritetty taas on.

Ei tästä väyrysluusta enempää kaluamaan pysty. Jalasmökkikin lie jo kartanoksi muuttunut - isommaksi ja paikallaan olevaksi pytingiksi nyt kumminkin.

Kyösti Salovaara 17.11.2015 21:39

"Hän ei ole oikein koskaan tuntunut ymmärtävän sitä, mikä hänen asemassaan on soveliasta. Eivät valtiomiehet toimi noin. Niinpä voi mielessään lausua hiljaisen kiitoksen siitä, että hänen tiensä ei koskaan ole vienyt presidentin tai pääministerin asemaan", kirjoitti Pekka Turunen tuolla aikaisemmin. Eikä tuohon ole paljon lisäämistä.

Mitä siitä tulisi jos kaikki kansanedustajat ja muiden demokraattisesti valittujen elinten edustajat ryhtyisivät aina koukkaamaan edustuksellisuuden ohi kun demokraattinen polku näyttää päättyvän umpikujaan? Ei muuta kuin kaaos. Se että kansalaisilla on aloiteoikeus, ei vähennä Väyrysen koukkauksen tympeää hajua yhtään.

Edustuksellisuus on suojatoimi, sanoi Ralf Dahrendorf kertoessaan kuinka James Madison aikanaan osallistui Yhdysvaltojen instituutioiden ja perustuslain luomiseen. "Madison oivalsi jo varhain, että erilaiset kansanäänestykset voivat saada tyrnannivaltaan viittaavia seurauksia", Dahrendorf kirjoitti. Madison epäili että vähemmistöt ovat uhanalaisempia pienissä kuin suurissa yhteiskunnissa, joissa kaikki pirstoutuu niin moneen osaan etteivät enemmistön itressiyhdistelmät uhkaa yskilöiden ja vähemmistöjen oikeuksia. (Dahrendorf: Huomisen Eurooppaan.)

Voin vain kuvitella eräänlaisena painajaisunena mitä tapahtuisi jos euro vietäisiin kansanäänestykseen ja sitten hurjan demagogiakampanjan jälkeen yhden äänen enimmistöllä Suomi "pakotettaisiin" eroamaan eurosta.

Mitä tulee ABC:n ja Teboilin pikkuparlamentteihin, niin niissähän autoksi ei lasketa kulkuneuvoja joissa on tietokoneet ja muut moternit pelit eli "oikea" auto on vähintään 25 vuotta vanha ja syö sataella bensaa jotain kymmenen litraa. Sopii hyvin Väyrysen taustajoukoksi, tietty.

Juha Penttinen 17.11.2015 22:27

Silloin, kun meillä viimeksi oli kansanäänestys, Väyrynen ei ollenkaan hyväksynyt äänestyksen tulosta vaan kävi jälkikäteen eduskunnassa raivoisan taistelun kansan tahtoa vastaan.

Tätä taustaa vasten onkin eriskummallista, että nyt hän haluaisi kansanäänestyksen.

Jani Huovinen 17.11.2015 22:28

Kyllä Väyrynen on oikealla ja hyvällä asialla. Viimeistään nyt on eduskunnassakin käytävä kunnollinen eurokeskustelu esim. siitä, kuinka Suomi aikanaan Paavo Lipposen & Sauli Niinistön johdolla runnottiin euroon väkisin ilman kansanäänestystä; Ruotsissa sellainen järjestettiin, ja ruotsalaiset äänestivätkin viisaasti jääden euron/EMU:n ulkopuolelle.

Itse Vasemmistoliiton rivijäsenenä allekirjoitin Väyrysen aloitteen heti kun siitä kuulin. Jokin aika sitten myös Vasemmiston kansanedustaja Markus Mustajärvi ilmoitti allekirjoittaneensa aloitteen, ja eilen Vasemmistonuoret ilmaisi tukensa aloitteelle.

Mielestäni koko Vasemmiston olisi hyvä tukea aloitetta, kun se eduskuntaan tulee, koska euro on osoittautunut oikeiston uusliberalistiseksi projektiksi. Tiukka talouskuripolitiikka on ollut keskeinen syy niihin leikkauksiin, joita jokainen hallitus hallituspohjasta riippumatta on Suomessa 90-luvun alusta alkaen tehnyt.

Suomen olisi hyvä päästä samaan tilanteeseen euron ulkopulella olevan Ruotsin kanssa, jolloin olisi mahdollista alkaa jälleenrakentaa hyvinvointivaltiota niistä rippeistä, joita vielä on jäljellä.

Veikko Kuivanen 18.11.2015 0:14

Kovin on väki yksimielistä siitä, että eurosta on haittaa. Pitäisi kuitenkin hetki pohtia sitä, mitä tuo eurohaitta on. Se ei ole haittaa eurosta sinänsä, vaan siitä, ettemme ole osanneet elää euron kanssa. Ay-liike ja työnantajat ovat toimineet samaan malliin kuin ennenkin, ja laman opetukset unohdettiin. Nyt on sormi suussa, kun devalvaatiota (tai devalvoitumista) ei tapahdukaan, kuten aina ennen, kun ylisuuret palkankorotukset pilasivat kilpailukykyä.

Sitä en ymmärrä, miksi esim. SAK:lle devalvoitumisen kautta tapahtuva ostovoiman vähennys on ok, mutta palkkaeduista, esim. lomarahoista, leikkaamisen kautta tapahtuva ostovoiman vähennys ei ole. Pitääkö SAK jäseniään niin tyhminä, että he eivät tajua asiaa? Siksikö nimelliset korotukset ovat niin tärkeitä riippumatta siitä, mihin se palkka riittää?

Valto Ensio Heikkinen 18.11.2015 0:46

Kyösti Salovaaralle: Minulla on vuoden 1991 Tojotanrottelo, mutta en ole koskaan ollut Paavo Väyrysen kannattaja, eikä minusta tule. Ehkä se johtuu siitä, että autovanhukseni nielee "vain" 6 litraa satasella enkä viihdy huoltoasemien baareissa.

Kyseisen kansalaisen, Paavo Väyrysen henkilöön käyvistä henkisistä ominaisuuksista, joista silloin tällöin vihjaillaan avoimesti vaikka mitä, voisi tietenkin joku ihmismielien asiantuntija tehdä tutkimuksen: Kohteen itsensä toimittamaa, ja avoimesti käytettävissä materiaalia siihen tarkoitukseen kyllä löytyy hyllykilometreittäin niin kirjoina kuin äänitteinä ja videoina. Varmaan mielellään Keminmaan mies antaisi syventäviä haastattattelujakin.

Vakavasti ottaen muisteltavaksi ja mietittäväksi ehdottaisin kysymystä, että oliko mikään osa-alue yhteiskunnan toiminnoissa ripenenkään sen ongelmattomampaa rahan nimen ollessa Markka?

Omat muistoni ainakin kertovat ainaisesta talouspolitiikan kurssi- ja pörssikäyrien heittelyistä korkelle kattoon ja alas maan rakoon kuten esimerkiksi 1990-luvun laman aikoihin joka kouraisi itseänikin aika syvältä. Euron aikaankin on ollut köyhää tämä elämä, mutta en erota mistään, että jokin asia toimisi paremmin tai huonommin kuin ennenkään. (Selvennykseksi: olen 57 vuotias)

Valuutan nimi, eikä se, kuinka laajalla samannimistä rahaa (numeroita virtuaalissa nykyään) läjitetään tai läjiä silitellään ei takaa sen turvatumpaa elämää tavalliselle kansanosalle, sille, joka edustaa enemmistön tyranniaa kuten eräs monia muita paremmin toimeentuleva pakoonjuoksija lohkaisi. Kaikkihan ymmärtävät, että ne, joilla häpyä syntymässä on saatu, osaavat kahmia omaisuuksia ihan minkä nimisen valuutan alaisuudessa tahansa.

Alaisuudessa? Niin; Rahan alamaisiahan me kaikki olemme, muita jumalia tai hallitsijoita meillä ei ole. Kysykää vaikka kirkolta joka talousvaikeuksissa kuulema painii eikä jumalansakaan voi heitä auttaa.

Bo Blomberg 18.11.2015 1:17

Jarmo Ahosen kanssa samoilla linjoilla. Jyrki Kataisen vielä ollessa pääministeri, EMU:a ei lähestulkoon saanut ottaa edes puheeksi, saati sitten kritisoida. Aika tuoda pöytään/keskusteluun tosiasiat, oli asiasta mitä mieltä tahansa. Argumentit esille ja puntariin. Vaikuttaa, ettei Suomessa muuta kanavaa pitkin saisi ylipäätään keskustelua aikaan, vai? Olettaisin, että osittain tähän on syynä se, että myös poliitikoissa on vahvasti asuntovelkaista sakkia, jotka mm. pelkäävät/mutuilevat korkojen nousua.

On hyvä muistaa millä kiireellä ja ratkaisuilla EMU ajettiin kasaan (mm. Mitterrandin lause, jonka pohjalta EMU oli toteutettava tiettynä ajankohtana, vaikka valtiot eivät olleet siihen vielä sopivia; ts. ns. valuviat, l. optimaalisen valuutta-alueen kriteerien täyttymättömyys http://www.irishtimes.com/business/mitterrand-clause-returns-to-haunt-emu-hopefuls-1.58996). Myös, samoin kuin johtajat Suomessa, Helmut Kohl puski EMU:n läpi Saksassa ilman kansan tukea. Keskiössä, ei taloudelliset faktat, vaan yhteisen valuutan symbolinen arvo ("Nations with a common currency never went to war against each other. A common currency is more than the money you pay with", he said. [...] That the single currency began as a political project without being backed up by an economic union is seen as at the root of the ongoing crisis in the eurozone. https://euobserver.com/political/119735).

Surullista/tragikoomista on se, että toimimaton EMU on ajautumassa poispäin alkuperäisestä poliittisestakin tähtäimestään, sillä EU- ja EMU-kriittisten liikkeiden kannatus näyttäisi kasvavan talouskriisin pitkittyessä, johon toimimaton valuuttaunioni tuntuu osaltaan liittyvän.

Vesa Kanniaisen & co. raportista:

"Osoitamme, että toisin kuin 1990-luvun alkupuolella, euroalueen maat eivät ole finanssikriisin jälkeen palanneet normaaliin talouskasvuun, Saksaa lukuun ottamatta. Talouskasvun puute on johtanut noin 10 prosentin tuotantokuiluun, hyvinvointitappioon ja euroalueen asukkaiden elintason laskuun. Kriisimaiden tappiot ovat tätä suuremmat Saksan ollessa suurin nettohyötyjä.

[...]

Euroopan valuuttaliitto on hauras, koska siltä puuttuvat mekanismit epätasapainojen korjaamiseen. [...] Tämä lienee euroalueen merkittävin suunnitteluvirhe. Tästä ovat seuranneet finanssikriisin aiheuttamat hyvinvointitappiot. Mikäli euroalueen halutaan tukevan kaikkien kansalaistensa hyvinvointia, on sen sisälle rakennettava tulonsiirtomekanismit maiden välisten epätasapainojen korjaamiseksi. Euroalueella on siis kaksi toimivaa vaihtoehtoa: täysimittainen liittovaltio tai rahaliiton purkaminen."

[...]

Kiinteään valuuttakurssijärjestelmään perustuva euroalue on tienhaarassa. On valittava heikko ja tilapäinen euroliittovaltio toistuvine sisäisine devalvaatioineen tai vahva ja pysyvä liittovaltio nykyistä suurempine tulonsiirtoineen. [...] Voiko heikko liittovaltio luoda kansallista hyvinvointia? Näkemyksemme tästä on pessimistinen.

Euroalueen jäsenmaat ja viranomaiset ovat haluttomia tai kyvyttömiä noudattamaan sopimuksia ja korjaamaan yhteisvaluutassa vääjäämättä syntyviä epätasapainoja. Päätöksenteossa on ollut vakava demokratiavaje. Euron alkuvuosina kasautuneet velat ja taloudelliset ongelmat vaativat pitkän sopeutumisajan.

Vahva liittovaltio voisi toimia hyvin. Sen luomiseen liittyy kuitenkin reunaehtoja. Rahaliiton jäsenmaat ovat taloudellisesti ja kulttuurisesti niin erilaisia, että nämä reunaehdot eivät välttämättä toteudu. Sen lisäksi toimivan liittovaltion luominen vaatii pitkän ajan. Siksi analysoimme vaihtoehtoa, että rahaliitossa palataan kansallisiin valuuttoihin. Vastoin esitettyjä näkemyksiä, tällainen askel ei hyvin toteutettuna johtaisi kaaokseen eikä suuriin juridisiin ongelmiin. Yksittäisen maan irtaantuminen rahaliitosta voi onnistua myös ilman, että koko rahaliitto hajoaisi.

Luontevin tapa rahaliiton purkamiseen olisi palata takaisin samaa tietä, johon siihen tultiin. Tämä onnistuisi luomalla korivaluutta, jonka rinnalle otettaisiin käyttöön kansalliset, kelluvat valuutat. Tällöin euromääräiset velat ja saatavat säilyttäisivät arvonsa."

Martti Laosmaa 18.11.2015 3:01

Vähän liiankin tyypillistä Unto Hämäläistä. Asettaa kysmyksen, johon vastaa samalla kysymyksellä. Paavo on taas Paavo, vanha tuttavani, joka ei varmastikaan halua paluuta inflaatio-devalvaatio politiikkaan Siinähän huono kilpailutilanne ja väärät kolmikantapäätökset korjattiin hokkus-pokkus konstilla, tekemättä mitään muutoksia reaalitaloudessa eli toiminnallisessa todellisuudessa. Ja kuka maksoi viulut. Teollisuus, jolla oli ulkomaista raaka-aineen tuontia, pienet yrittäjät, joilla ei ollut vientiä, koko kansa, jonka rahan arvo huononi ja kustannukset nousivat, säästäjät vippasivat tuhlareille jne. Viulut maksatettiin hävyttömästi muilla. Kyllä Paavo tämän tietää. Mutta epäilen, että muut asiat ovat nyt Paavolla mielessä.

Aleksi Koski 18.11.2015 5:14

Samalla tämä tulee toimimaan Suomen demokratian käytännön kokeena, mikäli kansaäänestystä ei järjestetä. Voidaan päätellä että Suomen demokratia ei yksinkertaisesti toimi.

Olisi aika surkuhupaisaa, nimittäin jos kansanäänestystä vaativa kansalaisaloite torpattaisiin.

NATO isäntamaasopimuksetkin tehtiin täysin kansalta kysymättä, vaikka NATO kannatus on jossain 24% hujakoilla. Ja selvä enemmistö sitä vastustaa.

Pasi Pekkinen 18.11.2015 10:33

Lähtökohtaisesti kaikkeen Suomen länsi-integraatioon myönteisesti suhtautuvana, minun on pakko (ensimmäistä kertaa?) myöntää, että Väyrynen on kritiikissään osittain oikeassa. Nykyhallituksen tavoittelema sisäinen devalvaatio aiheuttaa meille vakavaa vahinkoa. Tosin niin aiheuttaisi myös rinnakkaisvaluutan käyttöönotto ulkoisine devalvaatioineen - siitä Väyrynen ei taida yhtä paljon puhua.

Juha Penttisen oivallinen huomautus siitä, että edellisen kansanäänestyksen jälkeen Väyrynen teki kaikkensa vastustaakseen kansanäänestyksen mukaisen tahdon toteutumista mielestäni kertoo jotain Väyrysestä ja kenties jopa motiiveista.

Väyrysen väitöskirjassa (v. 1988) "Väyrynen muun muassa esitti, että Neuvostoliitto ei hajoa ja että Euroopan kahtiajako on pysyvä" (lähde: wikipedia). Kaikki kuitenkin alkoi muuttumaan heti seuraavana vuonna, aivan kaikki, paitsi Väyrynen. Väyrynen on juuriaan myöten edelleen Kekkosen ajan suomettuneisuuden perinteen soihdunkantaja, missä Suomen (ulko)politiikka on alisteista omien valtapyrkimysten edistämiselle.

Risto Virrankoski 18.11.2015 10:34

Usean yön yli nukuttua pakko on tähänkin vastata.

Allekirjoitin Paavon aloitteen. Jotenkin tuntuu rohkealta näin sanoa, onhan Paavo julistettu jonkinlaiseksi kansalliseksi narriksi, jota ei sivistyneen ihmisen tule tukea yhtään missään.

Itse olin aikoinaan euron kannalla. Uskoin, että vakuuttelut asetetuista talouskriteereistä pitävät ja näin saadaan vakautta meidänkin talouden hoitoon.

Mikään ei ole toiminut luvatulla tavalla. Euro on hyvän tuulen tuote, joka ei suojaa siltä, mihin se oli meillä tarkoitettu eli myrskytuulelta.

Nyt, kun tämä on havaittu ja tunnustettu, euroa puolustetaan sillä, että vielä tyhmempää 'ja ainakin kalliimpaa' olisi siitä erota. On siis todella onnistuttu luomaan jotain kerrassaan ainutlaatuista ja ikään kuin jumalten luomaa ja peruuttamatonta.

Euro olisi voinut toimiakin, jos sovituista talouskriteereistä olisi pidetty kiinni. Siihen kuului, että veloissa kieriskelevää maata ei pelasteta. Ei myöskään pankkeja. Se, että tähän kumminkin taivuttiin, oli suurta huiputusta. Eihän euro olisi mihinkään hävinnyt, vaikka Kreikka olisi romahtanut tai pankkeja kaatunut. Eurohan on vain maksuväline, jolle ottaja ja arvo aina löytyy, jos sitä käytetään.

Erityisesti minua ihmetytti, että avustettavia pankkeja ei pantu vastuuseen ilmiselvistä kirjanpitorikoksista. Niistähän oli kysymys, kun pankkien stressitetessä paljastui vakavia vakavaraisuusongelmia ja jotka paikattiin yhteisin varoin. Jos tällaisia 'virheitä' tekisi tavallinen yrittäjä, eli antaisi väärää kuvaa taloudellisesta asemastaan, häkki heiluisi.

Eihän Paavon aloite euroeroon johda, mutta toivottavasti se johtaa tuntoja puhdistavaan julkiseen keskusteluun. Toivottavasti siinä tuodaan esille myös se, mitä euroon kuuluminen meiltä edellytää. Muistelen, että myös ammattiliitot olivat euroon liittymisen kannalla. Nyt ne toimivat kuitenkin ikään kuin markka-aikana kuten Esko Ahokin on todennut.

EU'n toinen 'kärkihanke' Schengen alkaa horjua samoista syistä. Sovittuja sääntöjä ei noudateta. Kukahan tekee kansalaisaloitteen tästä irtautumiseksi ? Voisin allekirjoittaa.

Onni Karilainen 18.11.2015 10:35

Ilman muuta Väyrynen on oikealla asialla.

Kysymys on vain siitä olemmeko kulkeneet jo

liian pitkälle väärällä tiellä, Eurossa.

Jos olisimme ymmärtäneet Ruotsin ja IsoBritannian

tavoin pysyä omassa valuutassa, meillä ei olisi

Kreikkavelkoja ja kilpailukykyongelma olisi ratkaistu

markan kellumisella itsekseen.

Nyt on jo kysymys siitä miten pääsisimme eroon lukemattomista

Eurositoumuksista yhteisvastuineen ja velkoineen.

Se saattaa olla ylivoimaisen vaikeaa.

Kyösti Salovaara 18.11.2015 11:37

Lyhytpä on ihmisen muisti, lyhyt kuin suomalainen päivä marraskuun hämärässä. Kuinkakohan kauan siitä on kun korot huitelivat lähelle 20 % ja devalvaatio tappoi tuhansia yrityksiä Suomessa? Elettiin ihanaa markka-aikaa jota tietenkin saa takaisin haikailla, vapaassa Suomessa. Muistelen että parhaimmillaan (pahimmillaan) yleiskorotukset "tupoissa" tms olivat jotain 13 prosenttia koska inflaatio laukkasi kuin irti päässyt hullu hevonen. Varallisuutta siirrettiin devalvaatioilla palkansaajilta metsäteollisuudelle, joten totta kai sitä aikaa pitää kaiholla muistella - ja toivoa että kansan syli taas aukeaa ja palataan kellumaan virran vietävänä. Oi Markka, oi Markka - tule takaisin ja pelasta meidät rationaaliselta talouspolitiikalta!

Vesa Kaitera 18.11.2015 13:26

Kannatan Suomen pysymistä euroalueessa. Minulla on aivan samankaltaisia muistoja markka-ajan loppupuolen kaoottisista tunnelmista kuin Kyösti Salovaarallakin. En todellakaan kaipaa niitä aikoja takaisin. Meidän valuuttamme on nyt euro, ja näin tulee olemaan ainakin usean vuosikymmenen ajan. Parasta siis että vain totutte siihen.

Jarmo Ahonen 18.11.2015 13:26

Kyösti Salovaaran näkemys markan syyllisyydestä noihin korkeisiin korkoihin on ymmärrettävä, mutta täysin virheellinen. Ne korkeat korot olivat seurausta siitä, että markka täysin epärealistisesti kytkettiin liian korkealla kurssilla ecuun eli Euroopan valuuttayksikköön. Tuota kytköstö sitten suojeltiin samalla tavalla kuin Venäjä äskettäin pyrki pönkittämään ruplan kurssia. Tuo keinohan oli aivan järjetön korkotaso. Liian korkean kiinteän valuuttakurssin pakonomainen puolustaminen ei missään tapauksessa ole rationaalista talouspolitiikkaa.

Kun Suomi sitten päästi markan kellumaan, niin korkotaso normalisoitui ja talous lähti kasvamaan. Kelluvan markan aikana inflaatiokin pysyi kurissa.

Edellisen laman korkeiden korkojen tai aikaisempien aikojen inflaation käyttäminen euron ja sen vaikutuksen puolustuksena on emotionaalisesti houkutteleva, mutta asiallisesti virheellinen argumentti.

Edellisestä lamasta löytyy aika hyvä katsaus, jossa noita asioita on pohdittu. Katsaus on osoitteessa:

http://www.vatt.fi/file/vatt_publication_pdf/j27-5.pdf

Risto Virrankoski 21.11.2015 9:02

Tähän Jarmo Ahosen osuvaan kirjoitukseen on hyvä päättää, ainakin osaltani, tämä keskustelu. Juuri näinhän se meni.

Muistan elävästi, kun olimme koolla ison vientiyrityksen johtoporukalla ja kuulimme radiosta Esko Ahon ilmoituksen ecu-kytkennästä silloiseen 'vahvan

markan' kurssiin. Tavallisesti kovin puhelias johtoryhmä meni kerrankin hiljaiseksi. Ymmärrettiin, että nyt alkavat isot vaikeudet. Kerrankin olimme oikeassa.

Vesa Kaitera 21.11.2015 10:35

Tähän täytyy tarkennukseksi lisätä, että kyse 80-luvun ja 90-luvun vaihteen vakaan markan politiikasta, josta tavallaan olosuhteiden pakosta tuli vahvan markan politiikkaa. Suomen poliitikkojen keskeisenä päämääräänä ei ollut saada markkaamme mahdollisimman vahvaksi vaan vakaaksi, pois inflaatio - devalvaatio - inflaaatio kärrynpyörästä. Tässä takoituksessa Suomi luvannut kansainvälisillä markkinoilla, ettei sen enää devalvoisi. 80-luvun lopussa Suomessa tehty revalvaatio oli sinänsä järkevä toimi talouden ylikuumenemisen ehkäisemiseksi, mutta kun korkeasuhdanne oli kiihdyttänyt palkkainflaatiota, niin kategorinen kieltäytyminen devalvaatiosta asetti Suomen lopulta vientituotteidemme kilpailukyvyn kannalta kesätämättömään asemaan. Rahamarkkinoiden vapauttamista seuranneen ylikuumenemisen jälkeen talous syväjäätyi, ja idänkaupan romahdus sinetöi katastrofin.

Suomen olisi kannattanut devalvoida non 15%:lla melkoisesti aiemmin kuin mitä nyt pakkotilanteessa tapahtui, mutta kuinka uskottava Suomi olisi ollut, jos se olisi kertonut, että devalvoimme nyt rankanpuoleisesti, mutta tämä olikin sitten viimeinen kerta?. Jos sellaiselle ilmoitukselle olisivat nauraneet aidanseipäätkin.

Tuolla kertaa markknatalous ja spekuloijat voittivat taiatelun, mutta näyttää siltä, että varsinaisen sodan olemme lopulta voittnaeet me vakaan valuutan kannattajat. Euron vastustajatkin ovat Suomessa marginaalissa, ja siellä he myös pysyvät, loiskiehunnasta huolimatta.

Miika Kurtakko 21.11.2015 10:58

Kyllä kansalainen Väyrynen on oikealla asialla. Jos ei muuten, niin ainakin asiasta pitää voida keskustella. Siinä Väyrynen on tehnyt ison palveluksen demokratialle.

Euron ja markan suhteesta keskusteltaessa puhutaan paljon toisten keskustelijoiden ohi. Euron kannattajat heittävät jo Lipposelta opitulla fraasialla aina ison D:n eli devalvaatiokortin pöytään. En kuitenkaan ole nähnyt kenenkään markkaa kannattavan ihmisen vaatineen paluuta devalvaatioiden aikaan (toki otokseni ei missään nimessä ole täydellinen). Kyllä kaikille kelpaa kelluva markka, josta meillä on hyviä kokemuksia 1990-luvulta; ongelmat markan kanssa olivat - aivan kuten Risto Virrankoski ansiokkaasti edellä kirjoittaa - vakaan ja pieneen vaihteluväliin sidotun seurausta.

Valuuttakurssin hallinta ei ole kuitenkaan tärkein syy palata markkaan. Tärkein syy on oma keskuspankki ja talouspoliittinen itsenäisyys. Rahapolitiikka on talouspolitiikan tärkein osa-alue, mikä on nähty tällä vuosikymmenellä: euroalue on alkanut elpyä, kun EKP on painanut korot alas ja ryhtynyt elvyttämään virtuaalisella setelipainollaan. EU-maista Iso-Britannia ja Ruotsi ovat toipuneet parhaiten, koska niissä hallitus ja keskuspankki ovat voineet toteuttaa pitkälle koordinoitua talouspolitiikkaa. Ruotsissa myös työmarkkinajärjestöt ovat ottaneet osaa samaan projektiin, ja se näkyy Ruotsin kasvuluvuissa. Tärkeää olisi myös, että keskuspankki on demokraattisessa ohjauksessa, toisin kuin EKP, joka toimii täysin teknokratian ja pankkiirioligarkian armoilla.

Jos meillä olisi oma keskuspankki ja valuutta, olisi tapahtunut seuraavasti:

1. Suomen markan arvo olisi laskenut heikkojen kasvulukujen myötä. Huom! Mitään devalvaatiota ei olisi tarvittu, valuutan arvo olisi vain reagoinut markkinoiden analyysiin.

2. Keskuspankki olisi voinut laskea korkotasoa ja mennä ZIRP-linjalle aikaisemmin.

3. Valtio olisi voinut käynnistää usean miljardin infrastruktuuriohjelman, joka olisi rahoitettu joukkovelkakirjalainoilla, jotka keskuspankki olisi puolestaan ostanut pois jälkimarkkinoilta (näin EKP tekee muuten tällä hetkellä).

Talouspolitiikan kokonaisuuden hallinta ja demokratian puolustaminen ovat linjassa Väyrysen aloitteen kanssa.

Vesa Kaitera 21.11.2015 14:07

On sanonta, ettö Kittilän Kelontekemässä on kolmiseinäinen lato, jonne whistin pelaajat voivat mennä pelaamaan jälkipeliä. Ehkäpä samassa paikassa on toinenkin lato, jonne Suomen euroalueen jäsenyyttä vastustavat voisivat mennä spekuloimaan eurosta eroamisella. Sellaista nimittäin ei tule tapahtumaan.

Pentti Kangasluoma 21.11.2015 15:33

Eilen PAU:n puheenjohtaja ja Postin pomo A-studiossa, taas. Vaikka

tuntee sympatiaa ay-liikettä kohtaan, monet postin palkolliset ovat

olleet ystäviä niin päätäni pyörittelin. Posti on muutokset kourissa, ei sitä millään joukkovoiman uholla muuteta. AKT, tukilakkoon taas???

Monet ongelmista ovat kotikutoisia, Väyrysen nimien keräys euron kaatamiseksi ei niitä poista. Yle Areena elokuvassa gallialaiset rakentaa

taikajuoman avulla palatsia Egyptiin. Mistä juomaa Keminmaan miehelle?

Kun SAK, STTK, ja AKAVA ovat vastustaneet työehtojen huononnuksia niin

paljon kansalaisia on hurranut. Mutta yhden firman asiat eli postin ei

enää niin paljon liikauta. Lauri Lylyn tuki voi laskea demareiden hyviä

gallup-lukuja. Neuvokaa Lylyä.

Postin naisella oli kaunis punainen tukka.

Vesa Kaitera 22.11.2015 15:45

Paasikivi on sanonut: "Kaiken viidauden alku on tosiasioiden tunnustaminen." Ennen kuin Postin työntekijät suostuvat sisäistämään tämän, ei työriidan sovittelusta ole mitään toivoa. On selvää, etteivät Postin palkat sen paremmin kuin työntekijöiden muutkaan edut voi nykyisessä aidossa kilpailutilanteessa olla samalla tasolla kuin Postin monopoliaseman aikakaudella. En ole kateellinen Postin työntekijöille, joista useimpien palkka on sangen pieni.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Luetuimmat
  1. 1

    Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

  2. 2

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  3. 3

    Lahdenväylän ketjukolari vaati kuolonuhrin – 12-vuotias poika kuoli sairaalassa keskiviikkona

  4. 4

    ”Bosnian teurastajalle” Ratko Mladićille vihdoin lopullinen tuomio – Tuomion­julistamisesta tuli farssi: verenpaine­mittauksen jälkeen riehunut komentaja poistettiin salista

  5. 5

    Suomalaiset sikailevat Nuijamaan autojonoissa: kiilaavat venäläisten ohi pientareen kautta – ”Venäläinen on helpompi lähteä ohittamaan”

  6. 6

    Miehen elämän piti päättyä Lapin luontoon, mutta hän syntyikin siellä uudelleen – Tiivis luontosuhde edistää mielenrauhaamme ja auttaa vaikeuksien keskellä

  7. 7

    Päätös Helsingin suurmoskeijasta siirtyy epämääräiseen tulevaisuuteen, hakijat perääntyivät – ”Tässä on ollut erilaista päivitystä ja muuta”

  8. 8

    Tutkijat haastattelivat yli 20 Nokian ylintä johtajaa ja tekivät tylyn johtopäätöksen: romahduksen syynä olivat johtamisen ongelmat

  9. 9

    Kaatuiko sukulaisesi sodassa? Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen vainajien ”kotisivukone” kertoo valtavasti tietoa yksittäisten sotilaiden reiteistä ja vaiheista

  10. 10

    Poliisi kiristää valvontaa joulukuun alussa, jolloin laittomasta autosta voi napsahtaa tuhannen euron lisävero – Uuden laitteen testissä yli 20 000 autoa kärähti

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

  2. 2

    Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

  3. 3

    ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

    Tilaajille
  4. 4

    Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä

  5. 5

    Pohjois-Korean raja­vartijat jahtasivat Etelä-Koreaan loikannutta sotilasta vain metrien päässä – video näyttää täpärän paon luoti­sateessa rajan yli

  6. 6

    Timo Rautiainen karkotti jo 2000-luvun alussa uusnatseja keikoiltaan, nyt häntä haukutaan ”suvakiksi” – Heviyhtye Trio Niskalaukaus palasi lavoille 13 vuoden tauon jälkeen

  7. 7

    Vartijoiden armoille jäänyt ”Orléansin neitsyt” kieltäytyi pukeutumasta mekkoon ja pantiin roviolle – Suomennetut pöytäkirjat paljastavat Jeanne d’Arcin oikeusjutun koko raakuuden

  8. 8

    Vakava liikenneonnettomuus Lahdenväylällä – Viisi loukkaantui vakavasti, kolme hoitoon Lastenklinikalle

  9. 9

    Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    Tilaajille
  10. 10

    Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    Tilaajille
  2. 2

    Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

  3. 3

    Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

  4. 4

    Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

    Tilaajille
  5. 5

    Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

  6. 6

    Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

  7. 7

    Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

  8. 8

    Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

  9. 9

    Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

  10. 10

    Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

  11. Näytä lisää