Perässähiihtäjä

Mitä Trumpin voitto merkitsee meille?

Hyvää huomenta Sanomatalosta. Ensin hyvät uutiset: Helsingissä on lunta jo niin paljon, että pääsin eilen (8.11) hiihtämään kunnon lenkin. En ole koskaan aikaisemmin päässyt hiihtämään Helsingissä näin aikaisin syksyllä. Sitten huonot uutiset: Republikaanien  Donald Trump valitaan Yhdysvaltain seuraavaksi presidentiksi kertovat, uutistoimistot AP ja Bloomberg sekä brittilehti The Guardian aivan äsken. Tulos ei ole vielä virallinen, mutta tuskinpa se tästä muuksi muuttuu. Ja juuri äsken tuli tieto, että demokraattien ehdokas Hillary Clinton  on myöntänyt tappionsa.  Peli on sillä selvä.

Olemme täällä blogissa käyneet jo kaksi pitkää keskustelua Yhdysvaltain presidentinvaaleista. Ensimmäisen kerran pohdimme sitä viime helmikuun alussa, jolloin asetin kysymyksen näin: Voisiko se olla Donald Trump?

Tuohon keskusteluun voi tutustua tämän linkin takaa.

Silloin se tuntui mahdottomalta ajatukselta, mutta mielessäni oli karvas opetus syksyltä 1980. Silloin Suomessa ei pidetty mitenkään mahdollisena, että republikaanien Ronald Reagan voisi voittaa istuvan presidentin demokraattien Jimmy Carterin. Havaitsin vuoden alussa yllättävän paljon samoja piirteitä Reaganin ja Trumpin voittokuluissa, ja sen vuoksi rohkaistuin ottamaan Trumpin presidentiksi valinnan mahdollisuuden jo helmikuun alussa keskusteluumme. Suurin vaikutus ajatteluuni oli saksalaisen Der Spiegel-lehden artikkelilla, johon viittasin tuossa helmikuun postauksessani.

Lokakuun alussa otimme vaalit uudestaan listalle, ja silloin astetin kysymyksen: Clinton vai Trump?

Tuohon keskusteluun voi tutustua tämän linkin takaa.

Tämän vilkkaan blogikeskustelun edetässä mielialat muuttuivat - toivo ja epätoivo vaihtelivat. Blogin keskustelu heijasteli aivan loistavasti näitä mielialojen muutoksia. Kiitoksia keskustelijoille, joista erikseen mainitsen kaksi, Teemu Männynsalon ja Kari Peitsamon. Tämä kaksikko - kuten niin monet muutkin kommentaattorit - ovat tehneet loistavaa työtä pitäessään meidät ajan tasalla.

Kari tuossa ennätti jo varhain aamulla vetää johtopäätöksensä, toki toivon, että myös Kari osallistuisi vielä tähän jälkipohdintaan, joka voi alkaa nyt.

Päivän Hyvä Kysymys kuuluu: Mitä Trumpin voitto merkitsee meille?

Tulkaa mukaan keskusteluun, joka onkin viimeinen keskustelu.

JK. Seuraavan kerran postaan jo huomenaamuna, siis torstaina 10.11.

Päivän lukuvinkki:

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön lausunto Yhdysvaltain presidentinvaalien tuloksesta löytyy täältä.

42 vastausta artikkeliin "Mitä Trumpin voitto merkitsee meille?"

Pekka Turunen 09.11.2016 10:34

Olipa surullinen aamu herätä. No, tämän tuloksen kanssa meidän kaikkien täytyy elää.

Nyt tapahtuu ainakin kaksi asiaa. Ensinnäkin Trump itse pehmentää heti puheitaan - kova meininki on johtanut jo tavoitteeseen, ja nyt hän joutuu miettimään vakavasti mitä hän oikeasti aikoo tehdä. Toiseksi hän tulee huomaamaan, silloinkin kun ei sitä haluaisi, että muutosten tekeminen on sittenkin aika vaikeaa. Yhteiskunnallinen jarrutusvoima on melkoinen. Suuri osa kannattajista tulee luultavasti pettymään.

Edellä mainitusta huolimatta olen huolissani. Trumpin voitto merkitsee meille kaikille entistä levottomampia aikoja. Myös meille suomalaisille, vaikka emme itse vaaleissa voineetkaan vaikuttaa. Mutta tätä kaikkea täytyy pohdiskella vielä paremmin ajan kanssa, kuunnella viisaiden analyysejä.

Selvästikin gallupit ovat ymmällään populististen liikkeiden kanssa. Ne eivät osaa ennustaa populismin todellista voimaa. Näinhän kävi meillä perussuomalaisten jytkyn kanssa, näin kävi brexitissä ja näin kävi siis taas. Siinä on tutkijoilla selvästi kehittämisen paikka.

Mitä tuo Unto Hämäläisen mainitsema viimeinen keskustelu tarkoittaa? Ei kai vain sitä mitä pelkään? Ei kai tämä mainio blogi ole loppumassa?

Kyösti Salovaara 09.11.2016 10:53

Mutta sehän tässä on mielenkiintoista että media - niin USA:ssa kuin Euroopassa - liputti pelkästään Clintonin puolesta. Tämä liputus meni niin överiksi, että aloin itsekin miettiä lehdistön ja sähköisen median roolia demokratiassa.

Nyt sitten journalistit saavat kotiläksyjä: kuinka paljon ja milloin kannattaa ottaa kantaa vain yhden poliittisen kannan puolesta -tai vain yhtä asiaa vastaan.

Jos poliitikot, journalistit ja eliitti elävät omissa kuplissaan, melkein minkälainen poliittinen liike tahansa näyttää mahdolliselta.

Kari Peitsamo 09.11.2016 11:01

Trumpin voitto on ennen kaikkea demokratian voitto. Se on viesti kansoille ja kansakunnille ympäri maailman mahdollisuudesta vaikuttaa kohtaloihinsa. Tuohon mahdollisuuteen olivat monet menettäneet jo uskonsa, minäkin, mutta yhtäkkiä tuon voiton myötä tuo usko palasi. Oltiin Donald Trumpista mitä mieltä tahansa ei kukaan voi kiistää, että hänellä on leijonan sydän, taistelijan mieli ja vankkumaton usko amerikkalaiseen unelmaan

ja Amerikan kansaan. Nyt tuo usko on palannut myös amerikkalaisten sydämiin ja uskon, että se siivittää koko USA:n suureen menestykseen ja valoisaan tulevaisuuteen. Kuten aiemmin olen todennut, Trump on nationalisti ja toivon, että hän esimerkillään rohkaisee myös suomalaisia äänestämään itselleen tulevaisuudessa johtajat - olivat he aatemaailmaan sitten oikealla tai vasemmalla - jotka ajattelevat aina ensin Suomen etua, eivät esimerkiksi EU:n tai jonkin muun ylikansallisen Suomen ja suomalaisten eduista piittaamattoman instanssin. Sanalla sanoen, toivon tulevina vuosina Suomen ylimpään johtoon samanlaista muutosta ja vallankumousta, jonka Trump esimerkillään Amerikkaan toi. Kansojen ja kansakuntien on kautta maailman aika nousta globalismia ja globaalin kapitalismin kasvotonta monopolia ja rahan valtaa vastaan omien kansallisten etujensa puolesta.

Pentti Kangasluoma 09.11.2016 11:01

Julkisuus merkitsee arvostusta, osattomaksi jääneet tuntevat itsensä syrjityksi. Kun Obaman kahdella kaudella esim. mustat, seksuaalliset vähemmistöt, naiset ovat olleet esillä niin syrjään jääneiden vastavaikutus tulee. Saada se muutettua äänestysaktiivisuudeksi, Trumpin saavutus.

Kun hyvin koulutetut, hyväpalkkaisiin tehtäviin kohonneet naiset kertovat ruudussa kuinka naisia sorretaan, murahtelen koneen ääressä. Ei teitä ainakaan, ei kaikki miehet ole pomohommissa.

Entisen presidentin vaimo, vähän kehno asetelma. Kuninkaaliset syntyy virkaan, tässä avioliiton kautta. Näemme kuinka innoissaan naiset ovat kuninkaallisista, kun Hillary innosti niin oliko Bill eräänlainen kuningas ja Hillary kuningatar. Jonka olisi pitänyt saada valtaistuin.

De Gaulle sanoi, Amerikka - sieltä voi tulla presidentiksi kuka vaan.

Erkki Pekola 09.11.2016 11:16

Ensiksi haluan onnitella teitä "kaiken maailman dosentteja" sekä kotimaisia "ennustajaeukkoja" tarkkanäköisyydestänne USA:n presidentinvaalin lopputuloksen suhteen. Olette urakierrosanne huipulla. Tästä ei pääse, kuin persmäkeä pitkin alas!

Toiseksi haluan onnitella teitä suomalaisten tiedotusvälineiden palkkaamia reporttereita, joiden ympäri vuorokautisessa uutisvirrassa oli johtavana teemana selvittää meille tyhmille minkälainen USA:n vaalijärjestelmä esim presidentinvaalin osalta on. No, kaikkea ei koskaan ehdi selostaa, ymmärrän.

Tiistain TV1:n 20.30 uutisissa toimittaja Kalle-Ville Lahtinen kertoi lähes kaiken sen olennaisen vaalijärjestyksestä, johon Atlannin taakse lennätetyiltä reporttereilta jäi kotona opiskelematta.

Pelkkien valtakunnallista (?) kannatusta kuvaavien prosenttilukemien vertailu ei taaskaan ollut olennaista. En muista lukeneeni enkä nähneeni yhtään uutispläjäystä, joissa olisi tarkasteltu ns. vaa'ankieliosavaltioiden tilannetta, ja kutakin erikseen. Ja niissähän vaali ratkesi, joissain ilmeisen pienellä marginaalilla.

Uutisvälineiden toiminta oli tässä kohtaa harvinaisen laiskaa ja epäolennaisuuksiin puuttuvaa ajan ja palstatilan täyttämistä.

Vaalin tulokseen liittyvät valitukset suoraan Jurvan kuntaan!

Seppo Laine 09.11.2016 11:27

Kysehän ei tosiaankaan ole vain Trumpista vaan siitä mitä voimia hän laittaa liikkeelle. Samanlaisella agendalla on ollut liikkeellä tuo itänaapurimme Putin: "teemme Venäjän suureksi". Muutkin maat ja tahot ovat itsekkäitä. Mitä niille merkitsee se, että yksi maa haluaa tehdä itsensä entistä suuremmaksi? Kaikki ovat silloin varpaillaan ihan itsekkäistä syistä. Nyt siis odotellaan ja arvioidaan oikein suurennuslasin kanssa. Tekeekö Trump esimerkiksi Meksikon muurista oman "kriminsä", joka leimaa hänen koko valtakauttaan

Se on selvää, että nyt nähdään entistä sisäänpäinkääntyneempi ja lähinnä omista suorista eduistaan huolehtiva Yhdysvallat. Historialla ei sille ole merkitystä. Ei edes sillä imagolla, joka Yhdysvalloilla on ollut demokratiaa puolustavana johtavana maana. Trumpille tällaiset asiat ei paljoa merkitse.

Positiivisesti ajatellen tämä pakottaa Eurooppaa yhdistämään rivejään kaikilla tasoilla. Turvallisuudesta talouteen. Eurooppa voisi löytää paremman balanssin eri maiden kansalisten etujen ja yhteisten etujen välillä. Uhkakuva on se, että seuraavissa Ranskan ja Saksan vaaleissa hyvin itsekäs ajattelu saa jenkkien peesissä vallan ja Eurooppa hajoaa pieniksi vihamielisiksi nurkkakunniksi.

Nyt ollaan suurien muutosten edessä. Pitkällä tähtäimellä varmasti asiat kääntyvät parempaan, mutta lyhyemmällä parin vuosikymmenen tähtäimellä edessä voi olla myös todelliset katastrofit. Esimerkiksi nyt koetut maahanmuutto-ongelmat on lasten leikkiä siihen verrattuna, jos Eurooppa alkaa sisältäpäin oikeasti revetä. Silloin ei Suomessakaan pidä enää ajatella, että olemme vain maahanmuuton kohteena.

Marita Salenius 09.11.2016 11:41

Sattuneesta syystä aukaisin poikkeuksellisesti telkkarin aamulla, ennen navetalle lähtöä. Heti selvisi, mikä oli tilanne, kun Ylen studiossa oli tunnelma, kuin hautajaisissa. Sama alakulo jatkui radiossa. Tuli varsin selväksi, kenen puolella mahtimediamme on. Ottihan se minuakin päähän, kun kuitenkin se oli niin lähellä tuo naisen pääsy isolle paikalle.

Kysyin eräältä Yhdysvalloissa asuvalta tuttavalta pari päivää sitten, että onko amerikkalaisilla valmiuksia äänestää nainen presidentiksi, kun kuitenkin jo Obamakin oli eräällä tavalla odottamaton valinta. Hän sanoi valmiuksia olevan, mutta käytetäänkö niitä, onkin sitten eri juttu. No vahakabinetti voitti.

On todettava, että kyllä se niin on, että menestykseen pyrkivän naisen edessä on aina mies. Hillarylla niitä oli vielä kolme. Ensin oma puoliso huseerasi nuorten naisten kanssa. Sitten tuli Obama ja vei lähes kaiken. Nyt sitten Trump iski lopullisesti oven kiinni. Ehkä naisesta tulee Yhdysvaltain presidentti sitten - siis vasta sitten - kun kaksi naista on vastakkain. Sitä odotellessa keskittykäämme seuraamaan , muuttuuko rouva Trumpin hiusmalli ja mihinkäkö suuntaan.

Seppo Laine 09.11.2016 12:03

Peitsamo varmaan pukee sanoiksi aika monen käsityksen demokratiasta. Demokratia olisi sitä mitä tehdään oman maan sisällä. vaan eihän se niin mene. Demokratialla on tasoja aina kdin päätöksenteosta globaaliin valtioiden väliseen toimintaan.

Niin sanottu talouden globalismi on käytännössä valtaosin sitä, että toisen maan duunarien tuotteet voi kohdat toisen maan kansalaisten kulutustarpeet. Talouden demokratisoinnin etu on se, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse vaan voi keskittyä siihen mitä parhaiten osaa ja samalla nauttia siitä mitä muut pystyvät tekemään. Peitsamolaisella nationalismilinjalla rakennettaisiin muurit esimerkiksi sille, että jenkkibiisintekijöiden tuotokset myös pysyisivät omien rajojensa sisällä. Auto tai biisi, tuotteita molemmat.

Jenkeissä on ongelmia talouden liiassa keskittymisessä, mutta se on ennen kaikkea jenkkien sisäinen ongelma. Jos Trump olisi keskittynyt siihen, asiat olisi ok. Nyt kuulostaa liiaksi siltä, että syylliset on ulkopuolella. Tähän putosi Putin. Oman talouden ongelmiin ei puututtu vaan ongelmat ulkoistettiin. Nähtäväksi jää pystyykö Trump joukkoineen parempaan.

Veikko Anttila 09.11.2016 12:08

Monta kertaa on tullut mieleen esimerkki Ronald Reagan ja kuinka sitten kävikään. Hänestä tuli historiaan jäävä presidentti, joka uskalsi tehdä uudenlaisia aloitteita. Saattaa olla, että Trump kykenee johonkin samantapaiseen.

Mikä tästä vaalista jää erityisesti mieleen, on galluppien epäonnistuminen. Niiden puolesta puhujilla on nyt tietenkin erityinen into selittää, että kyllä gallupit tiesivät, niitä ei vain osattu tulkita oikein.

Suomessa ensimmäinen ennustusten totaalinen epäonnistuminen koettiin jo Vennamon vaalimenestyksessä. Se oli vuoden 1970 eduskuntavaaleissa. Puoluesihteeri Poutiainen oli ainut, joka tiesi todellisen tilanteen, koska hän tunsi kansan. Hän käyttikin klubiaskin kantta käytännön ennusteen tekemiseen ja peittosi silloisen tietokoneohjelman. Tunnettua on ollut jo vuosikymmeniä, että mielipidetiedusteluja käytetään manipuloinnin välineenä. pelkästään kysymysten asettelulla voidaan saada aikaan tietty tulos.

Kari Peitsamo 09.11.2016 12:13

En voi lakata viheltelemästä. Vaikka ulkona on kurja keli ja koira pitää viedä ulos, olen iloinen kuin peipponen. Järkisyillä teitä on turha yrittää vakuuttaa, eikä tapanani ole vedota tunteisiin, siksi pyydänkin vain, että odotatte vaikkapa nuo Donald Trumpin lupaamat ensimmäiset 100 päivää virassa, niin saatte jo nähdä, miten mielialat niin USA:ssa, ympäri maailman kuin myös kautta Suomen ovat muuttuneet valoisammiksi. Johtaja persoona on yhtä tärkeä kuin hänen asiansakin, niitä ei oikeastaan voi edes erottaa, ja Trumpin persoona on, sanotaan mitä sanotaan, railakas, avoin ja valoisa. Samalla tavoin valoisa tulee olemaan myös USA:n tulevaisuus ja, niin sydämestäni toivon - kunhan tämä nykyinen nyreä ja kopea presidentti vain laitetaan vaihtoon - jonakin päivänä myös Suomen.

Juha Kaistinen 09.11.2016 12:24

EVVK.

En muuta toivo kuin, ettei jonkinlainen hylkimisreaktio ja kriittinen asenne Yhdysvaltoja vastaan -70 luvun malliin nostaisi päätään.

Onneksi meillä on vielä presidentti, joka arvaa oman tilamme ja osaa antaa arvon muillekin.

Jouni Pulli 09.11.2016 12:30

Tasavaltamme presidentti Sauli Niinistö totesi onnittelupuheessaan Yhdysvaltain presidentille ( http://www.tpk.fi/public/default.aspx?contentid=354057&nodeid=44809&contentlan=1&culture=fi-FI ) varsin olennaisesti, että ”… suomalaisille on myös enemmän kuin tärkeää, että Yhdysvaltain sitoutuminen Eurooppaan sekä Itämeren alueen turvallisuuteen ja vakauteen jatkuu”. Tämä seikka tullee vaatimaan myös meiltä suomalaisilta aktiivista otetta kansainvälisen politiikan tekoon ja suoranaista osallistumista tarvittavien päätösten aikaansaantiin, unohtamatta kuitenkaan kokoamme kv. areenalla.

Presidenttimme toteaa vielä onnittelupuheessaan suhteidemme likeisyyden ja yhteistyömahdollisuuksiemme moninaisuuden mainiten erikseen kahdenvälisen yhteistyön mahdollisuudet erityisesti ”taloudessa, puolustuspolitiikassa, Suomen Nato-kumppanuudessa, terrorismin vastaisessa työssä, asekaupan valvonnassa ja tietysti arktisella alueella”. On olennaisen suuri onnistuminen maaltamme, mikäli onnistumme lähivuosina vaikka noin puolessa näistä mainituista tavoitteista tehdessämme yhteistyötä Yhdysvaltain kanssa.

Mainitsin aiemmin aktiivisuusvaatimuksen sekä viittasin kokoomme kv. areenalla. Tarkoituksenani on edelleen siten korostaa, että meidän vaikuttaminen kv. areenalla onnistuu parhaiten:

1. jos myös muut, joskus meitä suuremmatkin ja varsinkin eurooppalaiset vaikuttajat pystyvät jatkossa toimimaan entistä aktiivisemmin yhteisten päätösten aikaansaamiseksi globaalisti;

2. EU muuttaa luonnettaan toimien enemmän proaktiivisesti kuin reaktiivisesti ja

3. me suomalaiset panostamme erityisesti lähialueidemme ja Itämeren turvalliseen kehitykseen yhteistyössä kaikkien siihen tarvittavien tahojen kanssa, mukaan lukien kaikki Itämeren rannikkovaltiot ja Yhdysvallat.

Kari Peitsamo 09.11.2016 13:02

"Babble" oli ilmaus, jolla Trump vastustajiensa, etenkin Obaman, puheita kautta kampanjansa luonnehti. Se voitaisiin kääntää vaikkapa termillä "poliittinen jargon", mutta vulgaarempiakin käännöksiä olisi. Vertaamalla Donald Trumpin ja Hillary Clintonin puheenpartta oli helppo Clintonin ilmaisusta erottaa tuo sama jatkuva "babble" - siinä ei itse asiassa juuri muuta ollutkaan. Koko korruptoituneen Washingtonin hallinnon agenda oli kuin suoraan Bob Dylanin tai Bruce Springsteenin lauluista, pelkkää taivastelua ja paskanjauhamista vailla sen kummempaa substanssia. Ja tuo "babble" oli lopulta se, johon kansa kyllästyi. Siksi muutoksen piti tulla - myös semanttisesti - tuon poliittisen eliitin omahyväisen tanhupiirin ulkopuolelta. Muuten tuo muutos ei edes olisi ollut mahdollinen.

Risto Virrankoski 09.11.2016 13:09

Vaikutukset Suomeen tulevat ensi alkuun persujen kautta. Persuthan ovat viime aikoina saavuttaneet kaksi merkittävää voittoa kansainvälisillä areenoilla. Brexit ja Trump. Näillä eväin on hyvä mennä kuntavaaleihin ja mitata menestys myös kotimaan areenalla. Jos Timo Soini malttaa jättää ilkkumisen vähemmälle ja keskittyä asiaan, persujen jytkytys voi jatkuakin.

Aikanaan arvioin ehdokkaiden vaaliväittelyjä ammattinyrkkeilyn säännöillä ja sain Trumpin voittajaksi erin 2-1. Tosin jokaisen erän kohdalla oma tuomioni oli toinen kuin median ja poliittisen asiantuntijoiden.

Trumpin vilkkaan iskumyllyn joukosta jäi 3. erässä mieleeni hänen käsityksensä valtiosta ja valtion rajoista. 'Valtiolla on rajat, jotka tekevät siitä valtion' (tai jotain tämän tyylistä). Tämähän on kovin vanhanaikaista puhetta eurooppalaisille korville. Meitähän on viety rajattomien yhteiskuntien suuntaan. Toki sillä poikkeuksella, että nuorten miesten velvollisuus antaa henkensä rajojen turvaamisessa on edelleen voimassa. Milloinkahan nuoret miehet kysyvät, 'mitkä rajat ja miksi minä?'.

On mahdollista, että edessä on aikamoinen poliittinen ja ideologinen uskonpuhdistus.

Seppo Laine 09.11.2016 13:35

Tulemme varmasti näkemään toisenlaisen Trumpin persoonana kuin mitä vaalikamppailu kertoi. Siitä antoi jo kiitospuhe kannattajille osviittaa. Parhaimmillaan hän voi jopa nousta kansansuosioon putunilaisissa mitoissa. Ei hän olekaan niin paha ihminen kuin luulin, sanoo varmasti kohta moni jenkeissä.

Sitten on se asiapuoli. Trump on luvannut paljon hyvää jenkeille. Infrastruktuurin rakentaminen maksaa paljon, joten jenkit velkaantuvat rajusti. Ympäristö, sosiaaliturva jne. jäävät sivuun. Sekin vielä jotenkin menee vaikka nakertaa yhteiskunnan tulevaisuutta.

Pahempaa on se, että Trump on jo syvästi loukannut monia tahoja ja luonut epävarmuuden ilmapiirin. Monessa kulttuurissa asiat muistetaan vaikkei niistä sanota.

Tämä peilaa esimerkiksi sellaisten globaalisti toimivien yritysten kuten Googlen valintoihin. Onko USA:sta käsin toimiminen niin herkällä alalla enää kohta mielekästä. Muutama sopiva epävarmuutta luova lausunto Trumpilta esimerkiksi kansallisista tarpeista informaation seurannan suhteen ja jenkeistä alkaa alan yritysten joukkopako. Eikä se ole pieni asia modernissa taloudessa. Jos itse ajttelisin nyt kansainvälisen yrityksen perustamista, ei USA näyttäisi enää ollenkaan samalta kuin muutama kuukausi sitten.

Uskon että maailmassa on paljon erilaisia analyytikoita ja päätöksentekijöitä, jotka ovat avainasemassa siinä miten jenkkien kehitys kulkee. Ei heitä hämää yhtäkkinen "kivan" Trumpin astuminen estradille. Trump on jo osin tahtomattaan paljastanut mitä hän oikeasti ajattelee. Sitä on vaikea muuttaa. Ennustan kovia aikoja jenkeille!

Nyt takaisin työn pariin. Hoitakoot jenkit omat sotkunsa.

Kari Peitsamo 09.11.2016 14:10

Donald Trump twiittasi juuri äsken, ensimmäisen, historiallisen twiittinsä tultuaan valituksi Yhdysvaltojen 45. presidentiksi: "Such an important and beautiful evening! The forgotten man and woman will never be forgotten again. We will all come together as never before."

Pentti Kangasluoma 09.11.2016 14:21

Anteeksi, taas Pohjantähden kautta. Kun punakapinaan syytön räätäri Halme käveli kohti teloistuskuoppaa hän alkoi laulaa virttä. Valkonauhainen kiväärimies pilkkasi. "Jo tuli Jumala sosialistin suuhun"

Walhroos puhui perustulon puolesta taannoin ykkösaamussa. Pankkimies ymmärtää, jos aivan köyhäännytään niin bisnes loppuu. Mutta myös että korkeaa elintasoa maistamaan päässeet eivät tyydy osaansa. Jos maahan muuttajia tulviin niin otetaan aseet käyttöön.

Ihminen tarvitsee maata arkunpaikan verran. Venäläinen talonpoika vastasi Leo Tolstoin kysymykseen - että kuin paljon maata?

Ihmiset voisivat tyytyä aivan perustarpeiden tyydyttämiseen. Mutta markkinointikoneistot eivät anna rauhaa. Ne tulee uniinkin, muistuttaa että epäkelpo olet, ei ole sitä eikä tätä. Siksi nämä idunsyöjät ovat profeettoja. Näyttävät uutta tietä.

Kahvilassa eräänä päivänä, kun Trumpia syytettiin kourimisesta, lähentelystä. Papparainen toiselle: Eihän sitä koskaan olisi naisen syliin

päässyt jos ei olisi lähennellyt. Muut nyökyttelivät.

Uusi tsaari, tänään esitellään jenkkitoimittajan kirja Putunista. Pitää lukea, mistä johtuu että hän judomies suhtautuu niin kielteisesti Itämeren

maakuntien pieniin kansoihin.

Kari Peitsamo 09.11.2016 15:29

Nyt täytyy jo vähitellen yrittää irtautua näistä tunnelmista. Olipahan vaali! Erityiskiitos vielä Hesarin vaaliseurannan tiimille, joka aamuyön ratkaisevilla hetkillä ohjasi seuraamaan kriittisiä "ruostevyöhykkeen" osavaltioita, Wisconsinia etenkin, sekä Pennsylvaniaa ja Mishigania. Niissä vaali ratkesi ja oikeastaan aika täpärästi lopulta. Huomio kiintyi myös kommentiin, jossa muistutettiin Trumpin ahkerammasta vaalityöstä juuri noissa osavaltioissa. Niin paradoksaaliaelta kuin se kuulostaakin, politiikan ulkopuolelta tullut Trump oli sittenkin tehnyt kotiläksynsä tässä asiassa paremmin. Hän ei jättänyt mitään jossittelun varaa kiertäessään loppuun asti uupumatta vaalikentillä. Politiikan vanha kettu Hillary vaikutti laiskemmalta ja juuri nuo vaalipäivää edeltävien kampanjakiertueiden viime metrit - jopa sentit - saattoivat maksaa hänelle koko vaalin. Donald Trump osoitti, mitä tarkoittaa todellinen amerikkalainen taisteluhenki, the true american spirit; Hänestä itse asiassa tuli tuon koko hengen ruumiillistuma. Hän uskoi asiaansa loppuun asti. Joten muistakaa tekin, tytöt ja pojat, aina ja kaikkialla Donald-sedän esimerkkiä seuraten: Never give up. Never! Iloisin näkemiin ja kuulemiin! -K.P.

Unto Hämäläinen 09.11.2016 16:01

Iltaa - tässä on HS:n tekemä yhteenveto vaaleista. Kiintoisa tieto on muun muassa se, että Hillary Clinton sai koko maassa enemmän ääniä Donald Trump. Ja paljon muuta. Jatketaan keskustelua.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1478590846614?ref=hs-etusivub-uusimmat-#1

Veli-Pekka Silvan 09.11.2016 16:15

Vaalien suurimmat häviäjät löytyvät taas kerran mediasta ja ns suvaitsevaisista.

Koko maailman media oli rähmällään Clintonin edessä, Suomessa media meni sekaisin hänestä, näin ollen media menetti taas uskottavuuttaan, mutta niin oli myös jenkkien mediassakin mm CNN ei muuta tehnyt kuin ajoi Clintonin asiaa.

Suvaitsevaisto Suomessa ja USA:ssa on ollut raivoissaan, ja monet kirjoitukset ovat olleet hyökkääviä, henkilöön meneviä.

Monet USA:n julkkikset (jotka edustavat juuri eliittiä, ainakin rahallisesti) ovat itkuissaan, ja osa uhoaa muuttavansa maasta, mutta eivät tietenkään sitä tee koska takovat rahaa juuri USA:sta.

Taas kerran osoitettiin ettei suvaitsevaisto ole oikeasti suvaitsevainen kun tapahtuu jotain joka ei sovi heidän kapeaan maailmankuvaansa.

Aiemmin näin kävi Jytkyssä ja Brexitissä. Molemmissa media sulki silmänsä ja toitotti omaan agendaansa mutta ihmiset olivat eri mieltä.

Siteeraan Maikkarin Jussi Kärkeä: "Peiliin on syytä katsoa myös median. Trumpin voittokulku on hyvä muistutus, että lukijoille ja katsojille pitää kertoa mitä tietää, eikä sitä mitä toivoo. Journalisteille on nytkin kova työ pitää tunteensa kurissa Trumpin voittoa märehtiessä."

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/kommentti-trump-yllatti-mielipide-eliitin-myos-median-syyta-katsoa-peiliin/6158352

Kannattaa muuten lukea koko juttu. Harvinainen juttu Suomen mediassa.

En itsekään uskonut Trumpin voittoon. Menin median vipuun. Mihin siis kaatui Clinton?

Osin menneisyys, mutta suurin syy oli ylimielisyys ja häntä tukevan eliitin inho monia ryhmiä kohtaan ei pelkästään viha USA:n valkoisia duunarimiehiä kohtaan, vaan myös viha kaikkea "valkoista" kohtaan. Clintonin ainoa pelikirja oli tuo naiseus, mitään muuta hän ei tarjonnut, ei ollut ohjelmaa.

Luin muutama päivä sitten jutun miksi Obamasta ei pidetä, syy ei ollut ihonväri vaan hänen tapansa toimia, eli taas tuo ylimielisyys, se miten hän runttasi asioita läpi, miten väheksyvästi ja ivallisesti hän suhtautui kongressiin, vastustajiin ja senaattiin.

On väitetty että Trump lähti pressankisaan sen takia kun Obama häntä pilkkasi jossain tilaisuudessa, totta tai tarua, mielenkiintoinen tarina.

Trumpin voiton ja muidenkin tapahtumien pitäisi herättää puolueet Suomessakin, yhtä ylimielistä se meno on täälläkin, varsinkin kahdessa kuplassa: Punavihreässä ja ns uusliberaalien (Stubb, Kepu, Kokoomus-RKP jne.....) kuplissa. Molemmat ryhmät ovat itkeneet tulosta, Ville Niinistöstä lähtien, Stubb oli kauhuissaan jne.....Kaikki ei olekaan enää kivaa ja globaalia ilotulitusta kun ihmiset äänestävät "väärin".

Mitä Trumpin voitto merkitsee meille? tuskin mikään oleellinen muuttuu, Eurooppa ja Suomi laahaa ja USA vie ja EU vikisee.

Luultavasi Suomi saa siirtää NATO-haaveitaan, USA ei halua enää yhtään vapaamatkustajaa lisää. Se on takaisku NATO-intoilijoille.

Euroopan pitää kantaa entistä enemmän vastuuta itsestään.

Tuskin USA:n taloudessa mikään muuttuu oleellisesti, ehkä "vapaakauppasopimus" laitetaan vähäksi aikaa syrjään, mikä on turhaa koska EU antoi kaikessa oleellisessa jo periksi USA:lle (lue suuryrityksille), maat, mannut ja vedet annetaan siinä USA:n yrityksille ilman mitään vaateita.

Suomessa siis puolueiden pitää oikeasti herätä ja alkaa keskittyä olennaisiin asioihin, ja ottaa huomioon yhä kasvava joukko tyytymättömiä ihmisiä, eliitti pitää huolen omistaan, sillä ei ole koskaan hätää.

Ja ehkä pitäisi siirtyä "vähempään EU:hun" eikä lisätä komission ym valtaa lainsäädännössä.

Elämme muutoksen aikaa. Tulossa ovat Ranskan ja Saksan vaalit, sielläkin voi tapahtua muutoksia.

Lasse Reunanen 09.11.2016 16:30

Unto Hämäläinen lisäsi em. yhteenvedon, mutta huomiseen täsmennys;

"viimeinen keskustelu" -sisältöön vielä odotettavissa...

Risto Virrankoski arvioi ehdokkaita; "ammattinyrkkeilyn säännöin".

Itse arvioin heitä amerikkalaisen vapaapainin asettelun kautta,

jossa tyylipisteitä kerätään ns. suullisen rehvastelun kautta.

Hillary Clintonin ei naisena olisi kannattanut lähteä tähän

vaalia edeltäneeseen "vapaapainiin" miestä vastaa -

sillä miehet helpommin ottaa ns. ronskin asenteen ja siten saavat

yliotteen naisiin nähden ja "vapaapainissa" ovat erikseen

mies- ja naisparit vastakkain.

Kun Hillary Clinton sairastui syksyllä niin siinä kohdin olisi

kannattanut antaa varapresidenttiehdokkaansa hoitaa kommentit

Donald Trumpin suuntaan ja kieltäytyä kahden keskisistä

vaaliväittelyistä. Siten olisi saanut äänensä rauhassa esiin.

Trump nimensä mukaiseti enempi "rumpumainen" puhuja ja sitten

Hillary Clinton enempi "pillimäinen" puhuja miehensä Billin nimen

mukaan. "Pillin" ääni muuttuu ulinaksi mikäli yrittää ylittää

"rummun" pärinää...

No, Trump hoitaa osuutensa - toimittajat muuttaa sävyään...

Seppo Mantere 09.11.2016 17:37

"Mitä Trumpin voitto merkitsee meille?"

Luulen, että ei mitään erikoista. Yleinen hässäkkä jatkuu muutaman päivän, hermostuneet rahamiehet spekuloivat ja pelaavat niin, että kurssit notkahtavat, mutta palautuvat vähitellen "ennalleen".

Sitä ihmettelen, miten sopulimaisesti koko suomalainen media on ollut koko kampanjan ajan vain Hillary Clintonin puolella. Onko syynä se, että ihmisiltä puuttuu kyky nähdä ja hahmottaa kokonaisuuksia ja siltä pohjalta syntyviä realiteettejä. Näin syntyisi varmasti eriäviä mielipiteitä toimittajakunnassakin. Osattaisiin esittää kysymyksiä, joihin vastaamalla asiantuntijakunnassakin näkyisi mielipide-eroja. Nyt ei ole näkynyt. Ei sitten tippaakaan. Aivan ihmeellistä!

Itse olen koittanut näin tehdä ja olen uskonut Trumpin voittoon jo useamman kuukauden ajan.

Raimo Suihkonen 09.11.2016 18:10

Höpinat tämän blogin ja kommentaattoripalstan lopettamisesta on lakattava ennenaikaisena spekulaationa heti!

Harvoin olen saanut elää ja ottaa osaa näin intensiivisessä asiantuntevassa kollektiivissa käyden journalistisesti ja moniarvoisesti jopa älyllisyyteen, mielenmaisemoiden syvyyksiin yltävään keskusteluun. Kiitos tästä Unskille ja kommentaattorikollegoille.

Eipä haitannut lainkaan,että tässäkin kekustelussa olivat medianvietävät clintonit ja pari trumppilaistakin. Kaikki esittivät painavia argumenttejä. Itse totesin useampaankin otteeseen globaalin

maailmanjärjestyksen selitysmallin(paradigman) murtuvan, jossa ilmiössä Trumpin voitto on pelkkä hetkellinen, mutta relevantti sivujuonne.

Helppo yhtyä Unskin erityiskiitoksiin kommentaattorikollegoille Kari Peitsamolle ja Teemu Männynsalolle.

Jatkukoon yhteinen journalistinen ilottelumme! Seuraamalla pelkästään mediaa, meitäkin johdettaisiin harhaan!Me emme seuraa aikaamme. Me johdamme sitä!

Teemu Männynsalo 09.11.2016 18:24

Eivät henkiset mielialat yllättäneet, toiminnallinen äänestämään lähteminen (käytös) yllätti. Naiset yllättivät. Kulttuurieroa; jenkeissä ei eletä matriarkaalisessa kulttuurissa. Jeb Bush ja muut besserwisserit olivat väärässä.

Demokraattien suoritus oli kehno panokseen nähden, kautta linjan. Nevada on ainoa, hiljainen, poikkeus. Trump sai käteen päätökset mahdollistavan värisuoran. Mitä republikaanit saivat, jää nähtäväksi. Korkeimman oikeuden tuomarin ja Obamacaren romuttamisen, entä muuta? Hiilikaivoksia, tuskinpa. Ehkä vaikein oppositioasema on republikaanioppositio? Puolue, joka ei taloudellisesti rahoittanut ehdokastaan. Suhde on kiinnostava.

Politico, joka ei ole viihdesivusto, tiivisti tuloksen pääotsikoiksi 'Pystyykö Trump oikeasti hallitsemaan?' ja 'Usa:n historian suurin mullistus' (upset). Lähi-idän tilanne mietityttää eniten; kansainvälisesti todennäköisin räjähdyspaikkaa. Tuskin Trump suoraan sotaan osapuolessa ryhtyy, mutta välillisesti. Harva Usa:n presidentti pystyy sotia kokonaan välttämään, jotkut pystyvät pidättäytymään uusista sodista.

Protektionismi leviää ja tuo kauppasodat. Viholliset kannattaa valita huolellisesti. Mutta nobelisti Paul Krugmanin mielestä tämä on 'vähäisin huoli kulmien keskellä'. Valinnasta voi tulla 'kaiken epäonnen äiti'.

Suomessa: Nato optiosta lienee kaiken keskellä turha puhua. Tilalle on keksittävä jotakin muuta tai vaihdettava asentoa. Luultavasti Niinistön toinen kausi tarvitaan jonkinlaisen jatkuvuuden takaamiseksi. Suomi ja Baltian mailla on vaara taantua Pietarin esikaupungeiksi.

Trump sai tiedostuvälineiltä halvalla hyvin massiivisen julkisuuden hölötykselleen. Clinton ei saanut asiapohjaista sanomaansa läpi. Mekanismit ja logiikka varmasti kiinnostavat. Erinomainen propagandasuoritus vähäisin kustannuksin.

Politiikan muodon kyseenalaistaminen, ja muuttaminen puheviihteeksi, lopettaa poliittisen korrektiuden aikakauden. Voisiko tätä kutsua myös koko politiikan lopun aluksi? Yhdysvaltojen taloudellinen tila, edes syrjäseudulla, ei ole lähelläkään 30-luvun Saksaa mutta jotain samankaltaisuutta asetelmassa on. Yhdysvalloissa on kyse paljolti reaktiosta suhteellisiin muutoksiin, 30-luvun Saksassa rahan arvo ja absoluuttinen elintaso romahtivat. Keskiluokan tulevaisuudennäkymistä on pakko löytää jotain yhteneväisyyttä, joka selittää nyt poliittisesti hyödynnettyjen viholliskuvien logiikkaa.

Miten käy ytimen l. demokratian sen keinojen rapistuessa tai muuttuessa? Demokratiaa voi korvata talouskasvulla mutta entä kun siihen asiaintilaa on jo totuttu. Demokratian mekanismia on tämän vaalin yhteydessä koeteltu, vaurioitettu, sanovat jotkut. Virkamies aiheutti lopputuloksen ratkaisseet äänestyssiirtymät. Valinta-ja kampanjaprosessi jättää puolueiden välille, ja sisälle, purkamattomia paineita, jotka eivät haihdu nopeasti. Hillary väistyy eikä jää aiheuttamaan kitkaa mutta muusta poliittisesta koneistosta ja sen tekijöistä ei tiedä. Eikä mediasta.

Vaikea on sanoa, miten republikaanit saavat käsiteltyä tämän voittonsa. Demokraattien on pakko luontaisesti uudistua, poistumaa tullee. Valkoinen identiteettipolitiikka jakaa ihmiset. Toivoa sopii, että suuret puheet olisivat vain pieniä tekoja. Äänestäjien odotukset taitavat kuitenkin sisällä päinvastaisia. Vaikea taitaa olla sanoa, pitäisikö voittajan ryhtyä poliitikoksi vai olla ryhtymättä.

Pentti Kangasluoma 09.11.2016 19:17

Teemu Männynsalo,kaiken älyn säihkeen hän ennustaa että taannumme Pietarin esikaupungeiksi. Jos Venäjä pystyisi yhteiskuntana olemaan houkutteleva, niin baltit olisivat lirissä. Mutta vironvenäläiset suuntaa länteen koska tietävät parhaiten miten Narvajoen itäpuolella yhteiskunta toimii.

Kremlin täytyy nähdä se pelko joka lännessä on syntynyt Krimin, Itä-Ukrainan jälkeen. Ja nyt vielä lisää. Miksi he eivät tee sen hälventämiseksi työtä?

Unskin ei saa päästää mieleen, ei ainakaan pitkäksi aikaa, ajatusta että blogi kiinni. Se olisi epäkristillinen teko.

Juha Kaistinen 09.11.2016 19:27

Vaikka olen silmiäni ja korviani myöten täynnä USAn vaaleja.

Suustani ei enää pääse mitään kommentteja puolesta tai vastaan.

Sen vain haluan myös omasta puolestani vielä sanoa, että pientä tuotevastuuta galluppi ja muulle politikoinnille.

Vasta viime viikolla todisteltiin jonkun professorin toimesta kuinka jo tuhannen ihmisen haastattelu antaa riittävän varman tuloksen poliittisesta kannatuksesta. Missähän kammiossa tämäkin professori aiknsa viettää?

Eivätkö he elä tosielämää?

Kun suurin osa vastaajista ei ilmoita kantaansa millä ihmeellä he tietävät heidän käyttäytymisensä?

Äänestävätkö he ollenkaan ja ketä? Asiat eivät ole 1=1 verkkokommentointijen puheiden ja tekojen mukaan.

Eikö viimeiset vaalitulokset vielä riitä näille jättiotsikoita aikaansaaville tyhjäntoimittajille?

Tapani Tikka 09.11.2016 19:45

Ainakin Suomessa "eliitti" on paasannut muutoksesta kansalle, ja kuten brexitissä, nyt samat ihmiset saarnaavat vakaudesta ja ennustavuudesta markkinoille (=itselle). Mulle käy kumpi tahansa, kunhan säännöt ovat samat kaikille.

En tiedä mitä Tästä seuraa, eikä varmaan tiedä kukaan muukaan. Itse olen tyytyväinen protestin voitosta, vaikka Trumpista en keksi mitään hyvää sanottavaa.

Päivän muotihokema on faktojen tai totuuden jälkeinen aika, mutta niin vaan asiantuntijat ennustivat lopputuloksen väärin, vaikka vaihtoehtoja oli vain kaksi. Eipä sillä, itsekin uskoin Clintonin voittoon, koska lehdessä sanottiin niin..

Olli Saarinen 09.11.2016 19:59

Unton kysymykseen selkein vastaus on että Euroopan turvallisuusnäkymät muuttuvat heti epävarmemmiksi. Lisäksi kaikki yhteistyöhankkeet USA:n kanssa tulevat ilmeisesti Trumpin toimesta uudelleenarviointiin.

Trumpin valinta muistuttaa brexitin ohella miten tärkeää on oikeaan tietoon perustuva tiedonvälitys. Trump on itse todennut, että väite muuttuu todeksi kun sitä riittävästi toistaa. Näin valheellista kampanjaa oli tuskallista seurata kun se ei näkynyt saavat oikaisua amerikkalaisen suuren yleisön silmissä.

Onhan englanninkielisessä maailmassa saatavilla tietoa paremminkin kuin meillä. Mm. brittiläinen asiajulkaisu The Economist kehoitti amerikkalaisia äänestämään Clintonia, kuten enemmistö sitten tekikin. Kotimaassaan The Economist epäonnistui kun vastusti brexitiä. - Meillä taas valtamedialla tuntuu olevan ongelmia vaikkapa ymmärtää miten tuloverotus tai eläkejärjestelmä toimivat, mutta jonkunmoista konvergenssiä totuuteen voi toivoa vaikka vaaleissa väärät mielikuvat ratkaisevat.

Tosiasia on, että globalisaatio on johtanut maailman proletaariaatin tasa-arvoistumiseen. Tämä ottaa koville aiemmin etuoikeutetuissa maissa eivätkä kansanliikkeet jaksa heiluttaa internationalismin punaista vaan nationalismin mustaa lippua pahimmillaan valkoinen huppu yllään. - Koska Suomi on tasa-arvoisuuteen perustuva maa, on meillä syytä ottaa globalisaation seuraukset vastaan mahdollisimman tasa-arvoisesti, jos tahdomme välttää trumpismit. Näinhän täällä on tehtykin päinvastoin kuin USA:ssa, missä parhaiten ansaitseva prosentti voisi kustantaa perusterveydenhoidon tai koulutuksen koko kansalle.

Kun Clinton on pohjimmiltaan ollut sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen pyrkinyt toimija, joka yritti mm. terveydenhoitouudistusta 1990-luvulla, ja Trump taas pinnallinen playboy, joka liikemiestä näyteltyään keksi ryhtyä näyttelemään presidenttiä, on tosiaan murheelista taas kerran nähdä, miten enemmistön kannattama vakava ehdokas väistyy markkinaviiriä heiluttavan klovnin tieltä. - Toisaalta yleensä muutos sinänsä aiheuttaa aiheuttajastaan riippumattomia vaikutuksia joiden toivoisi tässä tapauksessa olevan myönteisiä.

Tämä palsta on ollut hieno väylä asialliseen keskusteluun Unton fiksusti vinkkaamista aiheista. Tällä kertaa ei saatu Trumpia kaadetuksi mutta olihan tässä vielä mahdollisuus surutyöhön omalla nimellä.

Seppo Laine 09.11.2016 20:31

Jos Trump oikeasti olisi se sankari ja voittaja, jota kuvaa hän antaa itsestään ei hän pelkäisi kilpailua ja lähtisi rukkaamaan vapaakauppaa. Todellinen jenkki uskoisi, että hän pärjäisi kilpailussa tuli sitä mistä päin vaan.

Todelliset ongelmat siitä, että Amerikan ydinalueet eivät enää pärjää ovat jenkkien itse aiheuttamia. Vaikapa Saksasta voisivat käydä ottamassa oppia siitä, kuinka teollisuus olisi voitu uudistaa moderniin aikaan. Ei siihen tarvittu protektionismia vaan työtä ja yhteispeliä.

Jenkkien kannattaisikin katsoa peiliin, miten osan osavaltioista on annettu ajautua Euroopasta hyvin tuttuun kriisijamaan liitovaltion vaan pällistellessä päältä. Ehkä tulevaisuudessa Atlantin yli tulee vähemmän "neuvoja" Euroopallekin siitä mikä on oikea tapa toimia. Ei se niin helppoa ole.

Euroopana riitelystä voidaan tietenkin aina keskusutella, mutta olisihan se aika kauhun paikka, jos Eurooppa olisi niin integroitunut, että täällä olisi yksi presidentti, jolla olisi samat valtaoikeudet ja vaikutusvalta kuin jenkeissä. Sitten hän yhtäkkiä linjaisi kenen ehdoilla hän toimii. Nythän Trump on jo henkisesti kastroinut ne alueet (Itä- ja Länsirannikko), jotka ovat jenkeille sen uuden hyvinvoinnin tuoneet.

Teemu Männynsalo 09.11.2016 20:34

Unton välikommenttiin vielä huomautus. Nate Silver, 5 thirty 8-blogi, joka mm. ennusti viime vaaleissa kaikki senaatinpaikat oikein ja jolla on yleisesti arvostetuimpana pidetty ennustemalli, piti etukäteen tilannetta, jossa Trump voittaa mutta häviää äänissä-tilanteen todennäköisyyttä 0.5%. Harvinainen ilmiö. Trumpin voitto sai häneltä mm. etukäteen suurimman toteutumisprosentin n. 33% päämedioiden ennusteisiin nähden (vs. esim Nytimes 16%).

Vaaleihin liittyy ja liittyi poikkeuksellisia piirteitä. Niistä kyllä tulemme kuulemaan tulevina vuosina tapahtumien muodossa. Usa:han on valittu korkeimpaan poliittiseen virkaan henkilö, joka ei ole lainkaan ollut poliitikko. Joku on sanonut virkaa vaikeimmaksi maailmassa. Joku on siis tässäkin asiassa pahasti väärässä.

Arto Tuomola 09.11.2016 21:53

Etteköhän te hesarin toimittajat ole jo kaikkenne tehneet osoittaaksenne, ettei puolueetonta journalismia ole enää olemassakaan ;-)

Viikkoliitteenne nimiesikuva julisti pari päivää ennen vaaleja, että Clinton voittaa 85 % todennäköisyydellä...

Itse toivon, että lukijanne tajuavat tämän kaiken agendajournalismin (= kusetuksen) ja julkaisunne näivettyy.

We make journalism great again!

Pentti Kangasluoma 09.11.2016 22:24

Nuorena leikittiin put-sotaa, ryömittiin ja osoitettiin toisiamme puisilla pyssyillä.

Sota oli lähellä miesten puheissa. Naiset paheksuivat sotaleikkejä. Sodasta muistutti myös naapurin hevonen, rintamalla ollut. Kun se kuuli ilmasotakoulun

koneiden äänen, siitä tuli vaikeasti pideltävä.

The Ballad of The Green Beret. Soitin Trumpin voiton kunniaksi, häntä äänestäneet joutuvat todennäköisimmin sodassa vaikeisiin paikkoihin. Amerikkalaisilla on kumma tapa kaataa puut hautausmailta, mutta meidän

koivikoissa hyvä muuttua maaksi.

Ikääntyneille ihmisille työnnetään tutkimuksissa ja hoidossa vieraita esineitä

kehon sisään. Sellaista seuratessani ajattelin vastenmielisyydellä näitä

sotapelejä, millä helppoudella Jumalan nuorta siemenviljaa tuhottaisiin.

Unto Hämäläinen 09.11.2016 22:48

Kiitos Arto palautteesta. Sain juuri sähköpostiini tuoreet luvut HS.fin kävijämäärästä tänään: 1,3 miljoonaa.

En usko HS:n kuihtuvan.

Kiitos myös muille kommenttien kirjoittajille. Olette olleet - taas kerran - aivan suurenmoisia.

Unski 😊

Jukka Salminen 09.11.2016 23:04

Vaikea tästä on mitään hyvää keksiä.

Suomi on viennistä ja tuonnista riippuvainen maa. Meillä ei voida kannattavasti tuottaa niitä tuotteita, joita tarvitsemme, joten tarvitsemme tuontia. Voidaksemme tuoda, tarvitsemme vientiä. Pikakatsaus suomalaisiin pörssiyrityksiin kertoo sen, että tämä maa voi menestyä ainoastaan vientiyritysten rahoittamalla kaupankäynnillä. Olemme menestyneet suhteellisen vapaan kaupankäynnin ansiosta. Meillä on lukuisia vientiyrityksiä, jotka ovat oman alansa kirkkaimpia tähtiä.

Jättimäisen USA:n teollisuustuotanto on sata kertaa meitä monipuolisempaa, joten se voi halutessaan lisätä protektionismin määrää ilman, että siitä seuraisi täyttä katastrofia heille. Toki hekin ovat riippuvaisia maailmankaupasta ja kärsisivät moisesta.

Jos suomalaisten lisääntyvä työttömyys tuntuu tavoiteltavalta asialta, niin silloin kannattaa yhtyä amerikkalaisten punaniskojen voitontanssiin. Muutoin Trumpin voitosta iloitseminen tuntuu meikäläisestä näkökulmasta hieman kummalliselta. Trumpin puolustelu näyttää perustuvan siihen, että "ei se niitä mielipiteitään tosissaan laukonut" - toivotaan toki ettei.

Markku Miettinen 09.11.2016 23:32

Olin muiden mukana väärässä, Trump pystyi voittoon, vaikka oli suututtanut suunnilleen "kaikki" äänestäjäryhmät. Oli kuitenkin yksi, joka täällä kairassa aisti kaiken tarjotun sälän läpi oleellisen. Kari Peitsamo, onnittelut ! Eino Poutiaisella oli tupakkalaatikon kansi, Karilla YouTube yms.

Jäikö meiltä huomaamatta, että vähemmänkin koulutettu on ihminen ja kuuluu kansaan ja että hänen poliittiset mielipiteensä ovat yhtä arvokkaita ja painavia kuin enemmän kirjoja lukeneen. Länsimaiden työväestö ja alempi keskiluokka lähettelee aika vahvaa viestiä näinä aikoina, tätä läksyä nyt luetaan niin Amerikassa kuin Euroopassakin. Vastaukseksi ei taida riittää, että kärsi kärsi niin kirkkaamman kruunun saat.

Mitä Trump vaikuttaa meillä ? Uskon, että vähemmän kuin nyt kuvitellaan. Ulkopolitiikassa Yhdysvallat on jo Obamankin aikana ollut vetäytyvällä kurssilla Euroopan selkkauksista ja tämä todennäköisesti jatkuu, ja pitäähän Euroopankin kasvaa aikuiseksi ja ottaa enemmän omaa vastuuta omasta turvallisuudestaan. Talouspolitiikassakaan en usko kauhuskenaarioihin, onhan Trump liikemies, jolle oma kukkaro on paras kaveri. Ei kai hän vastoin omia bisnesetujaan ala toimimaan, uskoisin hänen kuitenkin olevan kova neuvottelija. Venäjän kanssa Trumpin uskoisin pyrkivän diilin, jolla pakotteet saadaan purettua, se voi vaatia osapuolilta puhdasoppisuudesta tinkimistä.

Loppujen lopuksi : maa panee parrelleen - Trumpinkin.

Mauno Rissanen 10.11.2016 0:09

Inhoan yövalvomista, mutta kun päivä vasta nyt sallii paneutumisen palstaan ja sen lukuisiin hyvin mielenkiintoisiin kirjoituksiin, niin onhan tähän pakko sanoa jotain. Vaikka onkin sellainen olo, että suun avaamisen jälkeen nousee kysymys, mitä sitä oikein pitäisi sanoa.

Luulisi, että USA:ssa joudutaan miettimään ankarasti, mitä tapahtuu puolueessa, jonka hylkimä ehdokas voittaa vaalit. Ihmissuhdekitkasta voi kyllä nousta jotain uuttakin. Varmaan mietitään myös, mitä pitäisi tehdä sellaisen demokraattisen puolueen kanssa, joka ei saa kunnon vaaliohjelmaa, vaikka ratkaisua vaativia ongelmia on tarjolla korikaupalla. Syntyykö esimerkiksi Sandersin kautta uusi todellinen työväenpuolue?

Euroopan maille puheet suuremman vastuun ottamisesta omasta puolustuksesta tuovat keskustelemisen aihetta. On hyvin ymmärrettävää, että Yhdysvalloissa tunnetaan tiettyä katkeruutta. Maa on kahdesti tullut ratkaisemaan eurooppalaisten omia sotia ja selvittämään jälkisotkuja. Tulee mieleen Väinämöisen sanat Lasten Kalevalasta, kun hän Ainosta lupauksen saatuaan kivahti suohon lauletulle Joukahaiselle: "Ponnistapas itsekin pikkuisen."

Yhdysvallat on niin valtava alue ja niin monenlaisia puolia sisällään pitävä, että on mahdotonta tavoittaa totuutta siitä tältä etäisyydeltä. Jotain kuitenkin oli jäänyt huomaamatta sikäläisten puolueiden johdoltakin. Ihmiset yllättivät. Onko niin, että tällaisiin korkean demokratian yhteiskuntiin, Suomikin mukaan luettuna, syntyy hyveellistö, joka tietää filosofiset perushyveet hyvyyden, kauneuden ja totuuden, mutta ei omaan erinomaisuuteensa käpertyneenä ymmärrä, miten niitä pitäisi toteuttaa maailmassa, jossa toiset hukuttavat tuollaiset hyveet etujen piittaamattomaan hakemiseen ja tarvittaessa pommituksiin?

Joku tässä jo viittasi Reaganiin. Eihän hänen, kolmannen luokan näyttelijän, pitänyt pystyä mihinkään. Mutta kun pystyi. Kun positiivisesti katsoo, niin onhan mahdollista, että Trumpista löytyy pragmaatikko, joka osaa valita neuvonantajansa ja tekonsa.

Ken elää se näkee.

Juha Kaistinen 10.11.2016 4:23

Pääministeri sen lausui: "Yhdysvaltain presidentin valinnalla ei ole vaikutusta meihin"!

Eipä olisi siis ollut mitään aihetta viimeisen puolentoista vuoden ja varsinkin koko syksyn mediamyllytykseen?

Rohkenen olla pääministerin lausunnosta ainakin hiukan eri mieltä.

Sanon vain, että emme voi vielä tietää mitä valinta aiheuttaa?

Tosin Trump kiitospuheessaan kaikkien populistien tapaan jo perui puheitaan,

Veli-Pekka Silvan 10.11.2016 8:07

Mölinää kestänee pari päivää, sitten tilanne rauhoittuu...toivottavasti.

Katkeria kommentteja on netti täynnä. Riman alituksia on useita, mm RKP:n pj:n mauton kommentti sovinismin voitosta.

Taitaa olla Clintonin klaanin aika ohitse, demokraattien ongelma on ollut nuo klaanit, ekana oli Kennedy klaani, sitten Clintonin porukat.

Toinen ongelma on ollut nuo superdelegaatit, jotka suojaavat puolueen eliittiä ja estää uudistamisen.

Seuraava klaani lienee Obaman klaani, en ylläty vaikka Michelle Obama olisi ehdolla seuraavissa vaaleissa.

En usko että suomalaiset puolueet pystyvät vielä ottamaan huomioon maailmassa yltyvät eliitinvastaisuuden, meillä puolueet eivät haasta esim. talouseliittiä.

Syytä olisi uudistua hyvissä ajoissa.

Veikko Anttila 10.11.2016 10:07

Näin vasta tänä aamuna Trumpin laatiman sopimuksen äänestäjille: Donald Trump`s Contract with the American Voter.

Sen luettuani en ihmettele, miksi hän voitti. Trump luettelee tehtävät ja aloitteet, mitkä hän toteuttaa tai panee vireille ensimmäisen 100 päivän aikana kaudellaan. Lista iskee suoraan tavallisen ihmisen sielunelämään hyvin positiivisena lähestymistapana. Se mm. alkaa kuudella toimenpiteellä, joilla puhdistetaan Washingtonin korruptiota.

Ihmettelen, ettei tätä asiakirjaa ole Suomessa media tuonut aiemmin esille. On vain päivitelty, ettei Trumpin tekemisistä tiedetä mitään. Totta on, ettei listassa juuri ole ulkopolitiikan tehtäviä, mutta tarkoitus käynee ilmi; sisäpolitiikassa on niin paljon mätää, että se on ensin pantava kuntoon.

Iikko B Voipio 10.11.2016 12:24

Toipuminen vaatii aikansa. Toissa iltana Ylen A-studiossa amerikkaisrouva taisi olla Rita Wallis nimeltään, sanoi ettei kaipaa mitään hitlereitä. Siinä välähti 1930-luvun pari Stalin-Hitler ja tämän päivän Putin-Trump. Toivottavasti mennyt ei toistu.

USAn vaalitapa on tavallaan heidän oma asiansa, mutta kun on kyse liittovaltion presidentistä kaksipuoluejärjestelmässä olisi one man, one vote-kohtuullisempi. No, emmepä voi uudistaa brittienkään vaalijärjestelmää.

President-electin kiitospuhe vaikutti lähes tolkun ihmisen puheelta. Ilmeisesti hän on taipumassa salonkikelpoiseksi. Suuri kysymysmerkki on tärkeimpien avustajien taustat. Matti Apunen jo ehti luvata samppanjapullon henkilölle, joka tietää ulkoministerin nimen.

Muistatteko Ronald Reaganin, jota myös pidettiin liki pellenä. Joten Trumpkin voi kehittyä neljässä vuodessa.

Entä neljän vuoden kuluttua? Kompastuisiko Michelle Obama samaan eliittiongelmaan kuin Hillary Clinton, joka nyt poistuu historian hämärään.

Ehkä hankalin asia jenkkien kannalta on korkeimman oikeuden jäsenten valinta, jossa kamalan konservatiivisia ukkoja on nousemassa tuomareiksi. Tulee herkästi eurooppalaisin silmin rumaa jälkeä.

Eiköhän tästäkin selvitä. Olemme Suomessa selvinneet hankalammistakin tilanteista.

Risto Virrankoski 12.11.2016 11:48

Niin kauan kuin tämä luukku on vielä auki, historian kirjoihin haluaisin jättää kysymyksen, että mitäpä jos Trump tekeekin, mitä sanoi tekevänsä. Tai ainakin vakavissaan yrittää.

Nythän media ja politiikan viisaat kilvan vakuuttelevat, että ei niin tekisi. Kesyyntyy.

Kun näiden tietävien tahojen tiedot ovat osoittautuneet tässäkin asiassa vajavaisiksi, noudattaisin neuvoa, että seurataan tarkalla silmällä, mitä todella tapahtuu. Ja kuunnellaan herkällä korvalla niin kuin aikanaan Kremlin kelloja.

EU'n Juncker osoitti huonoa pelisilmää puheessaan opiskelijoille. Oli ilmeisesti pahoittanut mielensä, kun Trumpin joukot olivat Brysseliä kutsuneet Pariisin lähellä olevaksi pikkukyläksi.

Ehdottaisin, että EU'ssakin järjestetään suora 'presidentinvaali' johtamaan komissiota. EU tarvitsee pystyvää, kansan valitsemaa johtohahmoa. Ei Saksan ja Ranskan sumplimaa hampaatonta kompromissia. Sellaista, joka ottaa EU'n ja sen kansojen huolet ja tarpeet tosissaan.

Erkki Pekola 12.11.2016 12:11

Oli tuossa muutakin askaretta, tämä piti kirjoittaa jo torstaina.

Torstai-illan A-talk piti suurena Euroopan turvallisuusuhkana, että meillä ei ole riittävästi laittaa rautaa rautaa vasten. Siis asevarustelustako se turvallisuus syntyy Euroopassa ja täällä Suomessa?

Suurin Eurooppalaisia yhteiskuntia - Suomi mukaan lukien - on kasvava nuorten joukko, joka ei pääse opinnoissaan alkua pidemmälle ja sen seurauksena eivät työllisty. Kukaan ei sano näille miljoonille, että katsotaas tätä sinun opiskeluhommaa, eikä kukaan sano heille, että tule tänne töihin, me opetamme sinulle miten sinusta tulee ammattilainen. Kutsu kuuluu tulla kolmen kuukauden välein tenttiin, että voitaisiinko se työttömyysturva laittaa karenssiin.

Jenkeissä ei pidetty huolta sammuvien teollisuuspaikkakuntien ammattilaisista, joilla oli heikko teoreettinen koulutus. Aikuisen miehen ylpeyttä osaamisestaan kyrsii, kun hän joutuu lähes kerjuulle.

Sipilän hallitus luo esteitä nuorten koulutukselle ja työelämän vaatimukset olla heti kapaloista päästyä moniosaaja. Yritä sitten ryhtyä yrittäjäksi!

Noiden miljoonien nuorten eurooppalaisten, vailla tulevaisuutta olevien työttömien seassa on arvaamaton turvallisuusuhka. Sitä ei lakaista maton alle edes aseilla.

Kepeät mullat perässähiihtäjä-blogille!

Luetuimmat
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    #Metoo on kaukana, kun potilas kourii rintoja ja takapuolta – Sairaanhoitaja Rayan Hämäläinen kuulee huorittelua, seksiehdotuksia ja väkivaltaisia fantasioita

    Tilaajille
  2. 2

    It-veteraani kirjoitti koodaajien palkkaongelmasta – Jos tekijöistä on kerran pulaa, miksi heistä ei synny palkkakilpailua?

  3. 3

    Räikkösen kunnioitusta huokuva ele palkintojen­jaossa kerää ylistystä: ”Osoitti todellista tyylitajua”

  4. 4

    Säässä täyskäännös tällä viikolla: Lunta pyryttää jopa 15 senttiä Etelä-Suomea myöten – Meteorologi suosittelee vaihtamaan talvirenkaat

  5. 5

    Onko Bitcoinin loppu kirjoitettu sen sisään? ”Miksi näin nerokkaan järjestelmän luojat eivät ole ottaneet tätä huomioon”

    Tilaajille
  6. 6

    Ennennäkemätön Kimi Räikkönen on nyt myös kansikuvapoika ja maailmanlaajuisen lehden uuden numeron pääaihe

  7. 7

    Mikromuovia löytyy myös ihmisten sisältä, uusi tutkimus havaitsi – muovia tulee ruokapaketeista ja juomapulloista

  8. 8

    ”Koko maailma romahti kun aloin herätä joka yö kello 2” – HS:n lukijat kertovat, miten vaikea vaihdevuosioireita on tunnistaa, kun useimmiten puhutaan vain ”kuumista aalloista”

  9. 9

    Istanbulista löytyi diplomaattiauto, jota Saudi-Arabia ei anna tutkia – Valvonta­kamerakuvissa näkyy ilmeisesti surmatun toimittajan kaksoisolento

  10. 10

    Voiko Italiasta puhua kauniina maana?

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Säässä täyskäännös tällä viikolla: Lunta pyryttää jopa 15 senttiä Etelä-Suomea myöten – Meteorologi suosittelee vaihtamaan talvirenkaat

  2. 2

    Räikkösen kunnioitusta huokuva ele palkintojen­jaossa kerää ylistystä: ”Osoitti todellista tyylitajua”

  3. 3

    Työasussaan Roosa nauha -kampanjan symbolia pitänyt lentokenttä­työntekijä sai potkut – Turvatarkastajien ulosmarssi ei aiheuttanut ruuhkia

  4. 4

    Kuinka nopeasti nuuskan käyttö näkyy hammaslääkärillä? Voiko nuuska kairata reiän poskeen? Asiantuntijat käyvät läpi 15 netistä tuttua väitettä

    Tilaajille
  5. 5

    Vasemmisto­liiton Li Andersson pitää yrittäjien ruokakampanjaa ”vastenmielisenä” – Yrittäjien Mikael Pentikäisen mukaan ruoan jakelu on ”erinomainen” hanke

  6. 6

    Internet mullisti maailman, mutta seuraava vallankumous saattaa jättää sen varjoonsa

  7. 7

    Kalasatamaan rakennettiin katu, joka on tasa-arvoinen kaikille – uusi liikenne­järjestely aiheutti palaute­ryöpyn

  8. 8

    Brittipilotti ohjasi koneensa kiitoradalle kylki edellä – Finnairin lentäjä selittää, mistä on kyse ja paljastaa loma­kohteiden haastavimman kentän

  9. 9

    Ennennäkemätön Kimi Räikkönen on nyt myös kansikuvapoika ja maailmanlaajuisen lehden uuden numeron pääaihe

  10. 10

    Patrik Leppänen, 22, ei totellut työnantajan käskyä ottaa Roosa nauha pois rinta­pielestään lento­aseman turva­tarkastuksessa ja sai potkut – ”Halusin osoittaa tukea äidilleni”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

    Tilaajille
  2. 2

    ”Joidenkin kohdalla on pakko toivoa, etteivät he koskaan saa töitä” – Ammattikouluista uhkaa valmistua hoitajia, jotka voivat olla vaaraksi hoidettavilleen, sanovat opettajat

    Tilaajille
  3. 3

    Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

    Tilaajille
  4. 4

    ”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

    Tilaajille
  5. 5

    Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

  6. 6

    Brittipilotti ohjasi koneensa kiitoradalle kylki edellä – Finnairin lentäjä selittää, mistä on kyse ja paljastaa loma­kohteiden haastavimman kentän

  7. 7

    Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

  8. 8

    Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

  9. 9

    Ranskassa on syntynyt poikkeuksellisen monta vauvaa, joilla on epä­muodostuneet kädet – viran­omaiset ovat ymmällään

  10. 10

    Säässä täyskäännös tällä viikolla: Lunta pyryttää jopa 15 senttiä Etelä-Suomea myöten – Meteorologi suosittelee vaihtamaan talvirenkaat

  11. Näytä lisää
Uusimmat
  1. Juuri nyt
  2. #Metoo on kaukana, kun potilas kourii rintoja ja takapuolta – Sairaanhoitaja Rayan Hämäläinen kuulee huorittelua, seksiehdotuksia ja väkivaltaisia fantasioita Tilaajille
  3. Mitä tehdä, kun lapsi pelkää vieraita? Vierastaminen on osa kehitystä, mutta se vaatii vanhemmalta turvallisen vastauksen Tilaajille
  4. Onko Bitcoinin loppu kirjoitettu sen sisään? ”Miksi näin nerokkaan järjestelmän luojat eivät ole ottaneet tätä huomioon” Tilaajille
  5. Voiko Italiasta puhua kauniina maana?
  6. Kauko Röyhkä pyytää feministejä rauhoittumaan, eikä häpeä sanoa haluavansa rahaa – Ja kun some kuohahtaa, ”heteromiehen protestilauluja” tekevä Röyhkä nauttii Tilaajille
  7. Carmen Pekkarinen muutti Kanadasta Suomeen 20 vuotta sitten ja hermostui roskaamiseen – lopulta luontoa rakastava sääfani keräsi 10 000 tupakantumppia Espoosta
  8. It-veteraani kirjoitti koodaajien palkkaongelmasta – Jos tekijöistä on kerran pulaa, miksi heistä ei synny palkkakilpailua?
  9. 2 tuntia sitten
  10. Oodi vanhemmuudelle – Arjen kiireen keskellä vanhempi suorittaa lukuisia toimia lapsensa mielenterveyden suojaamiseksi
  11. 4 tuntia sitten
  12. Brexit on kuin perheriita, ja siksi on normaalia, että sen seuraaminen nolottaa ulkopuolista
  13. Museot vetävät nyt ennätysmäärin yleisöä, ja yksi syy siihen on museokortti
  14. Näytä lisää