Veloelo    |   Blogi

Helsinki on maksamassa mummopyöristä 8 700 euroa kappaleelta – onko siinä mitään järkeä?

Helsinki on tilaamassa 1 500 kolmivaihteista kaupunkipyörää 13 miljoonalla eurolla – eli kaupunki maksaa peruspyöristä 8700 euroa kappaleelta. Moni miettii nyt, onko tässä yhtään mitään järkeä.

rac

Helsinki päätti hankkia uudet kaupunkipyörät, mutta onko siinä taloudellisesti mitään järkeä?

Tätä on moni numeroniilo pyöritellyt nyt, kun Helsingin liikennelaitos päätti tilata kaupunkilaisille pyöriä 13 miljoonalla eurolla. Kustannus jakautuu kymmenelle vuodelle ja sillä on tarkoitus saada 1 500 pyörää.

Tämä tarkoittaa, että laskennallisesti yhden kaupunkipyörän hinnaksi tulee noin 8 700 euroa. Se on käsittämättömän paljon rahaa yksinkertaisesta, kolmivaihteisesta mummopyörästä. Samalla hinnalla saisi kaupasta parikymmentä trendikästä Jopoa.

Jospa tilaisi halvempia pyöriä? Riittäisikö kaupunkilaisille kiinalainen halpapyörä, jollaisia saa satasella? Niitä saisi samalla rahalla melkein yhdeksänkymmentä kertaa yhtä paljon eli 130 000 kappaletta. Kasasta voisi jakaa uuden pyörän joka neljännelle helsinkiläiselle.

Pelkän pyörän hinnan laskeminen on kuitenkin liian yksinkertainen tapa miettiä kaupunkipyöräjärjestelmän hintaa.

Kaupunkipyörien tarkoitus ei ole korvata kaupunkilaisten omia pyöriä, vaan helpottaa liikkumista kaukana kotoa osana joukkoliikennettä. Kas näin: Malminkartanossa voi polkaista polkupyörällä kilometrin juna-asemalle, tulla Pasilaan junalla ja jatkaa siitä perille Kallioon kaupunkipyörällä. Matka käy nopeammin ja mukavammin yhdistelemällä eri tapoja kulkea kuin pelkän joukkoliikenteen tai pyöräilyn varassa.

Jotta kaupunkipyöristä tulisi oikeasti osa Helsingin joukkoliikennettä, pitää kaupunkilaisen pystyä luottamaan siihen, että pyörä on siellä missä sellaista tarvitsee ja sellaisessa kunnossa, että sillä pystyy ajamaan.

Suurin osa modernin kaupunkipyöräjärjestelmän kuluista tuleekin siitä, että pyöriä vahditaan elektronisesti, niitä huolletaan säännöllisesti ja niitä siirrellään päivän ruuhkien mukaan sinne, missä niitä tarvitaan.

Valistuneena arviona voisi sanoa, että pyörien hankintahinta on koko potista pikemminkin satasen luokkaa alussa lasketun 8 700 euron sijaan. Pyörän hankinnan jälkeen valtaosa, tuhansia euroja, jää systeemin pyörittämiseen. Vuositasolla rahaa jäänee tuhatkunta euroa.

Tällä summalla pitäisi kattaa kaikki kulut: huollot, pyöräasemat sähköisine maksulaitteineen ja pyörien päivittäiset siirrot ruuhka-asemille.

Mittasuhteena voi käyttää pyörien huoltohintoja: Kolmivaihteisen pyörän vuosihuolto maksaa pyöräliikkeessä noin 80 euroa. Kaupunkipyörien ylläpidon kulut ovat vuositasolla kymmenkertaiset.

Myös näin laskien vaikuttaa melko kalliilta. Vaikka pyörä ei olisi kallis, 800 euroa pyörän kuluihin vuodessa on todella paljon rahaa pyörän ylläpidosta.

Mielekkäin tapa suhteuttaa kaupunkipyöräjärjestelmän hintaa olisi kuitenkin miettiä, kuinka paljon pyöräilijää pitää tukea verovaroista jokaista kaupunkipyörällä tehtyä matkaa kohden.

Vertailuksi: Helsingissä joukkoliikenteestä puolet maksetaan lippujen hinnoista, puolet veroista. Jokaista bussimatkaan käytettyä euroa kohden verorahaa käytetään euron verran.

Mitä pyörämatkan hinnaksi sitten tulee?

Lasketaanpa: Pyöriä on tulossa 1 500 ja niiden on määrä olla kesäisin käytössä kymmenen vuoden ajan. Lähdetään laskelmassa siitä, että pyörät ovat käytössä viiden kesäkuukauden ajan. Näillä numeroilla yhtä käyttöpäivää kohden pyörälle tulee hintaa 5,78 euroa. Jos yhdellä pyörällä tehdään vain yksi matka, veronmaksaja maksaisi siis jokaiselle pyörämatkalle tukea melkein kuusi euroa.

Siinä ei olisi juurikaan järkeä.

Toisaalta matkat tulevat sitä halvemmaksi, mitä enemmän pyöriä käytetään. Barcelonassa jokaisella kaupunkipyörällä tehdään keskimäärin kuusi matkaa päivässä. Jos samaan päästäisiin Helsingissä, yksittäisen matkan hinnaksi tulisi jotakuinkin tolkulliset 96 senttiä.

Kaupunkipyöräjärjestelmän järki riippuukin pitkälti siitä, miten toimiva siitä tulee. Jos eurolla per matka saadaan hyvä palvelu, joka oikeasti hyödyttää kaupunkilaisia ja muodostuu suosituksi, hyvä. Huonoista, käyttämättä jäävistä pyöristä 13 miljoonaa olisi sen sijaan hirvittävän suuri hinta.

Korjaus 21.10.2015 kello 9.10: Yksittäisen pyörän hinnaksi tulee 8700 euroa, ei 870 euroa. Teksti korjattu tämän mukaan.

Korjaus 22.10.2015 kello 13.30: Selkeytetty tekstiä joukkoliikenteen tukien osalta.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Uusi laskuri paljastaa viimein, missä ajassa sähköautosta tulee polttomoottoria halvempi ja ympäristöystävällisempi

    2. 2

      HS:n piparikisassa ei pelätty ottaa kantaa ajankohtaisiin tapahtumiin – Äänestä omaa suosikkiasi pipariteoksista

    3. 3

      Kommentti: Katri Kulmunin Instagram-äänestys paljastaa, miten hallituksessa jonkun on pian pakko tinkiä periaatteistaan

      Tilaajille
    4. 4

      9-vuotiasta tyttöä lyötiin kadulla Soukassa – poliisi etsii epäiltyä

    5. 5

      Gabriel-ohjuksen salaisuuden verho raottuu: Merivoimat julkaisi erittäin harvinaisen kuvan

    6. 6

      Kiertueen loppumetreillä Samu Haberin piti pystyssä vain kalja ja salamipitsa – Nyt Haber kertoo kosteista vuosista ja kertyneistä kiloista

      Tilaajille
    7. 7

      Katri Kulmuni pyysi anteeksi Instagram-kyselyään al-Holin leiriläisistä – Ehti herättää laajaa arvostelua: ”Ihan oikeasti, Suomi?” kysyi ihmis­oikeusjärjestö

    8. 8

      Aivotutkija suunnitteli ohjelman, jonka avulla mikä tahansa elämänmuutos helpottuu – Seitsemän neuvoa, joiden avulla pääset eroon tunnesyömisestä tai turhasta valvomisesta

      Tilaajille
    9. 9

      Helsingin poliisi hankkii sähköpyörät jahdatakseen liikenteessä hölmöileviä pyöräilijöitä – eivät ”tunne liikennesääntöjä tai halua noudattaa niitä”

    10. 10

      HS tapasi Isis-taistelijoita vankilassa ja suomalaisen baletin ihme­lapsen Münchenissä – Lue kuusi kiinnostavaa artikkelia kuluneelta viikolta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jussi Halla-aho yhdisti Tullin harjoituksen ja al-Holin suomalaisten kotiuttamisen, Tulli kertoi poikkeuksellisen laajasta disinformaatio­kampanjasta – Näin Halla-aho vastaa

    2. 2

      Heidän kohtalostaan syntyi poliittinen myrsky – HS:n grafiikka kertoo, miten Sanna ja muut suomalais­naiset päätyivät lapsineen Syyriaan ja al-Holin leirille

    3. 3

      Al-Holissa olevan suomalais­naisen äiti HS:lle: Naiset eivät ole valmiita luovuttamaan lapsiaan Suomeen ja jäämään itse leirille

      Tilaajille
    4. 4

      Katri Kulmuni pyysi anteeksi Instagram-kyselyään al-Holin leiriläisistä – Ehti herättää laajaa arvostelua: ”Ihan oikeasti, Suomi?” kysyi ihmis­oikeusjärjestö

    5. 5

      Kiertueen loppumetreillä Samu Haberin piti pystyssä vain kalja ja salamipitsa – Nyt Haber kertoo kosteista vuosista ja kertyneistä kiloista

      Tilaajille
    6. 6

      Britannian konservatiivipuolueelle selvä vaalivoitto – Boris Johnson voitonpuheessaan: ”Brexit on vastustamaton ja vastaansanomaton”

    7. 7

      Haavisto nosti esiin vaihto­ehdon, jolla hallitus saattaa ainakin hetkeksi väistää poliittisen kriisin al-Holista

    8. 8

      Toimitusjohtaja hankki Helsingistä kymmenen hitas-asuntoa – Asuntokriisin helpottajaksi luotua järjestelmää käytetään entistä enemmän hyväksi

      Tilaajille
    9. 9

      Miesjoukko raiskasi nuoren tytön Oulussa, hovioikeus antoi yhdelle tuomitulle luvan tutustua uhrin kaikkiin kuulustelukertomuksiin

    10. 10

      Sanna Marinin ihastelu maailmalla saa yhä uusia kierroksia, mutta The Daily Show’n näyttämässä valokuvassa on eräänlainen virhe

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    2. 2

      HS pääsi harvinaiselle vierailulle syyrialaiseen vankilaan, jossa pidetään Isisin taistelijoita – ”Meilläkin on oikeuksia”, sanoo ruotsalainen Farhad

      Tilaajille
    3. 3

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    4. 4

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    5. 5

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    6. 6

      HS-analyysi: Kulmunin vaatimukset ajoivat vasemmistolaisen Sanna Marinin heti ahtaaseen rakoon

      Tilaajille
    7. 7

      Valta on nyt kolmikymppisillä naisilla: Hallitusta johtaa viisi naista, joista neljä on alle 35-vuotiaita

    8. 8

      Sanna Marinista tulee Suomen seuraava pääministeri, Sdp valitsi uusia ministereitä – HS:n seuranta kokoaa illan tapahtumat

    9. 9

      Olot vapautuivat Jari Aarnion suljetulla selliosastolla – sekä vangit että vartijat ihmettelevät yllättävää muutosta

      Tilaajille
    10. 10

      Helsinki aikoo muuttaa oppilasvalintaa: Tietystä osoitteesta ei enää välttämättä pääsisi tiettyyn kouluun

    11. Näytä lisää