Elämä

Testaa, riittääkö koordinaatio­kykysi näihin liikkeisiin – Kuuden liikkeen treeni parantaa kuukaudessa pään ja kropan yhteis­peliä

Koordinaatiokykyä harjoittava liikunta parantaa myös aivojen vireyttä. Kömpelölle sattuu tapaturmiakin herkemmin. Terveystieteiden tohtori Marjo Rinne esittelee koordinaatiota parantavia harjoituksia.

Tuntuuko käsien pyörittäminen vastakkaisiin suuntiin vaikealta? Heiluvatko kädet ja jalat mielivaltaisesti, kun niiden pitäisi tehdä samassa rytmissä hallittuja liikesarjoja? Vältteletkö tanssitunteja tai pallo- ja mailapelejä, koska kehosi ei suostu toistamaan lajin vaatimia liikkeitä?

Koordinaatiokykysi kaipaa todennäköisesti harjoitusta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Motoriikka kehittyy lapsella hyvin, mutta iän myötä taidot alkavat heikentyä, jos motoriikkaa ei harjoita”, erikoistutkija ja terveystieteiden tohtori Marjo Rinne UKK-instituutista sanoo.

Moni häpeilee taitojaan erityisesti maila- ja pallopeleissä sekä musiikkiin perustuvissa rytmiikkalajeissa kuten tanssissa, Rinne sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Rinne esittelee videoilla myöhemmin tässä jutussa kuusi harjoitusta, joilla jokainen voi testata omaa koordinaatiokykyään.

Ensimmäinen harjoituksista on hyvin yksinkertainen. Sen jälkeen vaikeusaste nousee, ja esimerkiksi kolmiosaisessa käsikoordinaatioharjoituksessa liikesarjoihin pitää jo todella keskittyä. Aivan jutun lopussa näet lisäksi, miten eri liikuntalajit kehittävät koko kehon koordinaatiota.

 

”Koordinaatiota vaativa liikunta vaikuttaa myös muistitoimintoihin ja oppimiseen.”

Parhaimmillaan koordinaatio ja muu liikehallinta ovat suurin piirtein 25–35-vuotiaana.

Koordinaatiosta kannattaa pitää huolta sen jälkeenkin, sillä koordinaatiotaitoja vaativa liikunta parantaa aivojen vireyttä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Sillä on vaikutusta myös muistitoimintoihin ja oppimiseen”, aikuisten liikehallinnasta väitellyt Rinne kertoo.

Jos liikehallinta on kömpelöä ja kroppa tekee asioita väärässä järjestyksessä, tapaturmia sattuu liikkuessa helpommin.

Ja vanhana niinkin yksinkertaisesta liikunnasta kuin kävelystä voi tulla vaikeaa, jos koordinaatio on päässyt iän mukana rapautumaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Vaikka tuntuu, ettei kävely ole mikään vaikea juttu, se edellyttää hyvää koordinaatiota. Pitää osata ottaa symmetrisiä askelia ja heilauttaa myötäliikkeenä kättä vastakkaisen jalan astuessa. Joillakin ihmisillä kädet voivat olla kuin kaksi tikkua sivuilla. Vartalon kiertoliikkeet puuttuvat, ja kävelystä tulee ankan kävelyä”, Rinne kuvailee.

Koordinaatiolla tarkoitetaan kykyä käskyttää kehon eri osia hallitusti ja oikea-aikaisesti. Osa koordinaatiota vaativista liikkeistä on yhteydessä erityisesti rytmitajuun, osa taas enemmän tasapainoon ja ketteryyteen. Liikkeet voivat olla joko isoja liikkeitä tai hienomotoriikkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toiset ihmiset ovat synnynnäisesti motoriikaltaan lahjakkaampia kuin toiset. Koordinaatiokyvyn kehittymiseen vaikuttaa paljon myös se, kuinka paljon taitoja harjoittaa teini-iässä ja nuorena aikuisena.

Jos taitojen kehittäminen on jäänyt nuorena väliin, huipputaitavaa jazztanssijaa, luistelijaa tai jalkapalloilijaa kenestäkään tuskin enää keski-iässä kehittyy.

 

”Kun näitä tekee kaksi kolme kertaa viikossa, niin muutamassa viikossa alkaa jo näkyä tuloksia.”

Rinteen esittelemillä kuudella harjoituksella omaa koordinaatiokykyä voi treenata paremmaksi.

”Kun näitä tekee kaksi kolme kertaa viikossa, niin muutamassa viikossa alkaa jo näkyä tuloksia. Monet motoriset taidot alkavat selkeästi parantua noin neljässä viikossa.”

Liikehallinta paranee säännöllisellä harjoittelulla siis nopeammin kuin lihasvoima tai hapenotto, jossa selvä kehitys on havaittavissa keskimäärin kolmessa kuukaudessa.

Huonosta koordinaatiosta kärsivän vasta-alkajan Rinne ohjaisi ensin yksinkertaisten perusliikuntalajien kuten hölkän tai kuntojumpan pariin. Liikuntaintoa ei kannata latistaa aloittamalla jazztanssia, rullaluistelua tai esimerkiksi jousiammuntaa, sillä näiden lajien harrastaminen vaatii hyvää liikehallintaa.

Rinne kehottaa silti myös haastamaan itsensä. ”Taitokoordinaatiota voi hioa loppuun asti, on minkä ikäinen tahansa.”

Kuusi harjoitusta, jotka parantavat koordinaatiokykyä kuukaudessa:


Rytmikykytesti: Marssi paikallasi reippaassa rytmissä. Hetken marssittuasi ota liikkeeseen mukaan kädet, ja taputa niitä yhteen joka toisella askeleella. Tämä yksinkertainen harjoitus testaa erityisesti rytmissä pysymistä.


Heiluriliike: Seiso paikallasi. Nosta oikea käsi sivukautta ylös ja kuljeta samanaikaisesti vasen jalka lat­tiaa pitkin sivulle. Tuo oikea käsi ja vasen jalka takaisin paikoilleen lähtöasentoon. Nosta sitten vasen käsi ylös ja vie oikea jalka sivulle. Palaa takaisin lähtöasentoon ja vaihda taas puolia. Voit nopeuttaa tahtia mielesi mukaan.


Käsien pyöritys vastakkain: Nosta molemmat kädet ensin ylös. Lähde pyörittämään käsiä vastakkaisiin suuntiin: toinen käsi tekee ympyrää niin, että käsi laskee ensin etukautta alas ja jatkaa takakautta ylös. Toinen käsi tekee saman liikkeen vastakkaiseen suuntaan eli laskee ensin takakautta alas ja nousee sitten etukautta ylös. Kädet kohtaavat ylhäällä.

Jatka liikettä pyörittämällä käsiä esimerkiksi kolme kertaa ympäri ja vaihda sen jälkeen käsien suuntaa.


Käsikoordinaatio: Harjoitus koostuu kolmesta liikesarjasta.

Kosketa ensin molempien käsien sormenpäillä kevyesti hartioitasi ja nosta kädet sitten ylös. Kosketa jälleen har­tioitasi ja vie kädet vaakatasossa molemmille sivuille. Hipaise sormilla taas hartioita ja vie kädet vaakatasossa eteen. Kosketa jälleen hartioita ja laske kädet sen jälkeen alas. Tuo sormet jälleen hartioille ja toista liikesarja.

Jatka käsillä samaa liikesarjaa, mutta ota myös jalat mukaan. Kun nostat kädet ylös, vie vasen jalka taakse. Oikea jalka pysyy tukijalkana. Kun viet kädet sivuille, vie vasen jalka sivulle. Kun kädet osoittavat eteen, vie myös vasen jalka eteen. Kun kädet laskevat alas, molemmat jalat ovat paikoillaan. Toista sarja niin, että seuraavaksi oikea jalka liikkuu käsien kanssa samassa tahdissa taakse, sivulle ja eteen.

Viimeisessä sarjassa käytetään vain käsiä. Kädet tekevät samaa liikesarjaa kuin harjoituksen alussa, mutta kädet liikkuvat eritahtisesti. Toinen käsi seuraa aina yhden liikkeen jäljessä toista puolta. Kosketa ensin molempien käsien sormenpäillä hartioitasi. Nosta sitten oikea käsi ylös ja jätä vasen käsi hartialle. Tuo oikea käsi takaisin hartialle ja nosta vasen samaan aikaan ylös. Kun oikea käsi siirtyy sivulle, vasen palaa koskettamaan hartiaa. Ja kun oikea käsi palaa taas hartialle, vasen ojennetaan sivulle. Jatka liikettä samalla tavalla myös eteen- ja alaspäin.


Nostokurki: Ota avuksi esimerkiksi kertakäyttölautanen. Nosta lautanen molempia käsiä käyttäen ylös ja samalla oikea polvi ilmaan. Tuo lautanen ja kädet rinnan korkeudelle ja kurota käsillä sen jälkeen mahdollisimman pitkälle eteen. Ojenna samalla oikea jalka polvennostoasennosta mahdollisimman suorana taakse, lähelle vaaka-asentoa. Tuo kädet ja lautanen rinnan korkeudelle ja jalka polvennostoon, ja laske sen jälkeen jalka sekä kädet alas lepoasentoon. Toista liike, mutta tee liike vasemmalla jalalla.


Sivuristiaskeleet ja -hypyt: Astu vasemmalla jalalla askel sivulle ja sen jälkeen oikealla jalalla askel vasemman editse ristiin. Ota taas vasemmalla jalalla askel sivulle, ja sitten oikealla sivuristiaskel taakse. Astu vasemmalla jälleen askel sivulle ja tuo oikea jalka vasemman viereen perusasentoon. Tee sitten sama kuvio vastakkaiseen suuntaan. Astu oikealla jalalla askel sivulle, sitten vasemmalla jalalla sivuristiaskel etukautta. Ota taas oikealla jalalla askel sivulle, sitten vasemmalla sivuristiaskel takakautta. Astu oikealla sivuaskel ja tuo vasen jalka oikean viereen. Toista askelsarja.

Jatka hypellen, mutta tee nyt kaikki sivuristiaskeleet etukautta. Ota vasemmalla jalalla hyppyaskel sivulle ja sen jälkeen oikealla jalalla sivuristihyppyaskel etukautta. Toista kuvio: vasemmalla hyppyaskel sivulle ja oikealla sivuristihyppy. Astu vasemmalla sivulle ja tuo oikea jalka sen viereen. Vaihda suuntaa. Nyt oikea jalka ottaa tavalliset hypyt sivulle ja vasen nousee sivuristihypyllä oikean yli.

Näin liikuntalajit vaikuttavat koko kehon koordinaatioon:

Kehittävät erinomaisesti:

Eri tanssilajit, esim. jazztanssi, pallopelit (myös mailalla pelattavat), laskettelu ja lautailulajit, luistelu ja rullaluistelu, itsepuolustus- ja kamppailulajit.

Kehittävät hyvin:

Kuntojumppa, hiihto, uinti, melonta.

Kehittävät jonkin verran:

Kuntosali, soutu, keilailu, pyöräily, juoksu.

Ylläpitävät:

Kävely, hölkkä, hyötyliikunta.

Jaottelu on laadittu Marjo Rinteen, Seppo Miilunpalon ja Ari Heinosen vuonna 2007 tekemän tutkimuksen pohjalta.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      #Metoo on kaukana, kun potilas kourii rintoja ja takapuolta – Sairaanhoitaja Rayan Hämäläinen kuulee huorittelua, seksiehdotuksia ja väkivaltaisia fantasioita

      Tilaajille
    2. 2

      It-veteraani kirjoitti koodaajien palkkaongelmasta – Jos tekijöistä on kerran pulaa, miksi heistä ei synny palkkakilpailua?

    3. 3

      Räikkösen kunnioitusta huokuva ele palkintojen­jaossa kerää ylistystä: ”Osoitti todellista tyylitajua”

    4. 4

      Onko Bitcoinin loppu kirjoitettu sen sisään? ”Miksi näin nerokkaan järjestelmän luojat eivät ole ottaneet tätä huomioon”

      Tilaajille
    5. 5

      Säässä täyskäännös tällä viikolla: Lunta pyryttää jopa 15 senttiä Etelä-Suomea myöten – Meteorologi suosittelee vaihtamaan talvirenkaat

    6. 6

      Mikromuovia löytyy myös ihmisten sisältä, uusi tutkimus havaitsi – muovia tulee ruokapaketeista ja juomapulloista

    7. 7

      Ennennäkemätön Kimi Räikkönen on nyt myös kansikuvapoika ja maailmanlaajuisen lehden uuden numeron pääaihe

    8. 8

      Istanbulista löytyi diplomaattiauto, jota Saudi-Arabia ei anna tutkia – Valvonta­kamerakuvissa näkyy ilmeisesti surmatun toimittajan kaksoisolento

    9. 9

      ”Koko maailma romahti kun aloin herätä joka yö kello 2” – HS:n lukijat kertovat, miten vaikea vaihdevuosioireita on tunnistaa, kun useimmiten puhutaan vain ”kuumista aalloista”

    10. 10

      Voiko Italiasta puhua kauniina maana?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Säässä täyskäännös tällä viikolla: Lunta pyryttää jopa 15 senttiä Etelä-Suomea myöten – Meteorologi suosittelee vaihtamaan talvirenkaat

    2. 2

      Räikkösen kunnioitusta huokuva ele palkintojen­jaossa kerää ylistystä: ”Osoitti todellista tyylitajua”

    3. 3

      Työasussaan Roosa nauha -kampanjan symbolia pitänyt lentokenttä­työntekijä sai potkut – Turvatarkastajien ulosmarssi ei aiheuttanut ruuhkia

    4. 4

      Kuinka nopeasti nuuskan käyttö näkyy hammaslääkärillä? Voiko nuuska kairata reiän poskeen? Asiantuntijat käyvät läpi 15 netistä tuttua väitettä

      Tilaajille
    5. 5

      Vasemmisto­liiton Li Andersson pitää yrittäjien ruokakampanjaa ”vastenmielisenä” – Yrittäjien Mikael Pentikäisen mukaan ruoan jakelu on ”erinomainen” hanke

    6. 6

      Internet mullisti maailman, mutta seuraava vallankumous saattaa jättää sen varjoonsa

    7. 7

      Kalasatamaan rakennettiin katu, joka on tasa-arvoinen kaikille – uusi liikenne­järjestely aiheutti palaute­ryöpyn

    8. 8

      Brittipilotti ohjasi koneensa kiitoradalle kylki edellä – Finnairin lentäjä selittää, mistä on kyse ja paljastaa loma­kohteiden haastavimman kentän

    9. 9

      Ennennäkemätön Kimi Räikkönen on nyt myös kansikuvapoika ja maailmanlaajuisen lehden uuden numeron pääaihe

    10. 10

      Patrik Leppänen, 22, ei totellut työnantajan käskyä ottaa Roosa nauha pois rinta­pielestään lento­aseman turva­tarkastuksessa ja sai potkut – ”Halusin osoittaa tukea äidilleni”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    2. 2

      ”Joidenkin kohdalla on pakko toivoa, etteivät he koskaan saa töitä” – Ammattikouluista uhkaa valmistua hoitajia, jotka voivat olla vaaraksi hoidettavilleen, sanovat opettajat

      Tilaajille
    3. 3

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    4. 4

      ”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

      Tilaajille
    5. 5

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    6. 6

      Brittipilotti ohjasi koneensa kiitoradalle kylki edellä – Finnairin lentäjä selittää, mistä on kyse ja paljastaa loma­kohteiden haastavimman kentän

    7. 7

      Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

    8. 8

      Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

    9. 9

      Ranskassa on syntynyt poikkeuksellisen monta vauvaa, joilla on epä­muodostuneet kädet – viran­omaiset ovat ymmällään

    10. 10

      Säässä täyskäännös tällä viikolla: Lunta pyryttää jopa 15 senttiä Etelä-Suomea myöten – Meteorologi suosittelee vaihtamaan talvirenkaat

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. ”Maailman pisin merisilta” avattiin Kiinasta Hongkongiin – mutta hongkongilaiset eivät ole pelkästään innoissaan
    3. #Metoo on kaukana, kun potilas kourii rintoja ja takapuolta – Sairaanhoitaja Rayan Hämäläinen kuulee huorittelua, seksiehdotuksia ja väkivaltaisia fantasioita Tilaajille
    4. Mitä tehdä, kun lapsi pelkää vieraita? Vierastaminen on osa kehitystä, mutta se vaatii vanhemmalta turvallisen vastauksen Tilaajille
    5. Onko Bitcoinin loppu kirjoitettu sen sisään? ”Miksi näin nerokkaan järjestelmän luojat eivät ole ottaneet tätä huomioon” Tilaajille
    6. Voiko Italiasta puhua kauniina maana?
    7. Kauko Röyhkä pyytää feministejä rauhoittumaan, eikä häpeä sanoa haluavansa rahaa – Ja kun some kuohahtaa, ”heteromiehen protestilauluja” tekevä Röyhkä nauttii Tilaajille
    8. Carmen Pekkarinen muutti Kanadasta Suomeen 20 vuotta sitten ja hermostui roskaamiseen – lopulta luontoa rakastava sääfani keräsi 10 000 tupakantumppia Espoosta
    9. It-veteraani kirjoitti koodaajien palkkaongelmasta – Jos tekijöistä on kerran pulaa, miksi heistä ei synny palkkakilpailua?
    10. 2 tuntia sitten
    11. Oodi vanhemmuudelle – Arjen kiireen keskellä vanhempi suorittaa lukuisia toimia lapsensa mielenterveyden suojaamiseksi
    12. 4 tuntia sitten
    13. Brexit on kuin perheriita, ja siksi on normaalia, että sen seuraaminen nolottaa ulkopuolista
    14. Näytä lisää