Elämä

Tämän 6 liikkeen kehonpainotreenin voi tehdä mökillä pelkän pyyhkeen avulla – Laulaja Elias Kaskinen näyttää videolla, miten treenataan ilman apuvälineitä

Näitä treenivinkkejä voit kokeilla mökille, terassilla tai vaikka sadepäivänä olohuoneen lattialla. Liikunnanohjaaja Oona Tolppanen kertoo, miten liikkeet tehdään oikein.

Keikkavideolla näkyy lavaa edestakaisin hikipäissään juokseva hahmo.

Hän on laulaja-lauluntekijä Elias Kaskinen, joka tuli tunnetuksi viimeistään viimevuotisen Tähdet, tähdet -musiikkiohjelmavoittonsa ansiosta.

Esiintyminen vaatii rautaisen kunnon. Tässä jutussa Elias Kaskinen näyttää, miten tehdään kuuden liikkeen tehotreeni oman kehon painolla.

Urheilullinen Kaskinen on liikkunut oikeastaan aina.

”Rupesin käymään salilla varmaan kin 13-vuotiaana. Siellä aloitin painon­nostamisen, jota jatkoin­ lähemmäs kymmenen vuotta”, kesällä 26 vuotta täyttävä Kaskinen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Pelkkä painojen nosto veti kuitenkin kropan niin jumiin, että muutama vuosi sitten laulun opettajani suositteli kokeilemaan jotain muuta. Sen jälkeen painot ovat pysyneet maassa.”

Kavereiden suosituksista ja netistä löydettyjen liikkeiden perusteella hän loi kuuden liikkeen treenisarjan, jonka pystyy toteuttamaan hotellihuoneessa tai vaikka parkkipaikalla.

”Osittain nämä on sellaisia liikkeitä, millä lämmittelen kropan ennen keikkaa. Mutta jos haluaa tehdä kunnon treenin, niin sitten lisään toistojen ja sarjojen määrää. Jokainen voi kokeilla näitä, mutta ihan sitten omalla vastuullaan”, Kaskinen sanoo ja naurahtaa.

Keikkailevalle artistille viikoittainen fyysinen treeni on työn sanelema pakko. Yksi keikka saattaa rasitukseltaan vastata pitkää urheilusuoritusta.

”Meidän keikat on 75 minuutin intervallitreeniä”, hän sanoo.

Välillä liikuttua tulee liikakin, jos keikkoja on tiuhaan. Näin kävi myös Kaskiselle, joka sai keväällä nuhteita liiasta treenaamisesta.

 

”Meidän keikat on 75 minuutin intervallitreeniä.”

”Olen nyt panostanut enemmän lepoon ja yrittänyt muistaa myös venytellä keikkojen jälkeen. Ja kesällä yritän myös keikkojen välissä lomailla.”

Voit tehdä Elias Kaskisen 6 liikkeen treenin kotona tai vaikka juhannuksena mökillä. Tarvitset ainoastaan tilaa ja leuanvetotangon.

Vaihtoehtoisesti myös puu, jonka ympärille voi kiertää pyyhkeen, toimii leuanvetojen korvikkeena.

Treenin tehokkuutta kommentoi liikunnanohjaaja Oona Tolppanen, joka antaa vinkkejä myös liikkeiden toteuttamiseen. Tolppanen on aikaisemmin neuvonut HS:ssä muun muassa suositun villasukkatreenin saloihin.

1. Leuanveto kierrolla


Tee näin: Aseta kädet tangolle rystyset kasvojasi vasten. Nosta itsesi ylös. Pidä itsesi ylhäällä ja vie leuka ensin vasemman käden päälle, sitten oikealle ja sen jälkeen keskelle. Sen jälkeen laske itsesi alas ja toista liike. Tällä kertaa aloita kierto oikean käden kautta. Toista oman kunnon mukaan.

Oona Tolppanen: ”Leuanveto lähtee selästä, eli pyri saamaan selkä aktivoitua leuanvedossa. Hauikset ovat liikkeessä vain avustava lihas.”

Liikettä voi myös varioida pyyhkeen tai muun vaatteen avulla, jos leuanveto ei onnistu tai tankoa ei ole lähettyvillä:

Kääri pyyhe tai muu vetämistä kestävä vaatekappale esimerkiksi puun rungon ympärille. Asetu puolikyykkyyn, niin että pyyhe kiristyy suoraksi. Jalat koukussa, kyynärpäät kohti kylkiä, vedä itseäsi kohti tankoa ja laske takaisin. Liikkeessä kyynärpäät suoristuvat ja tulevat kylkeen kiinni. Jalat pysyvät koukussa.

2. Kyykky kyynärojennuksella


Tee näin: aseta jalkasi leveään haara-asentoon ja tuo kämmenesi yhteen niin sanotusti rukoiluasentoon. Laskeudu kyykkyyn ja jännitä kyynärpäitä kohti polvia. Pidä jännitys. Nosta takapuolesi ylös ja suorista jalkoja venyvyytesi mukaan. Samalla suorista kädet jalkojen taakse kuvan mukaisesti. Tämän jälkeen toista kyykky ja sen jälkeen suorista. Jatka tätä esimerkiksi 20 kertaa.

Oona Tolppanen: ”Tämä liike on hyväksi kyykyn liikkuvuuden hakemiseen. Muista pitää napa kiinni selkärangassa ja vältä kyykyssä alaselännotkoa. Pidä vatsa tiukkana.”

Käsivarsien jännittäminen tuo treeniin lisätehoa.

3. Punnerrussarja


”Tämän liikkeen opin Mikko Leppilammelta Tähdet, tähdet -ohjelman kuvausten aikana. Tällä oli joku hienokin nimi, mutta kutsutaan sitä nyt vaikka juhannusdipiksi”, Kaskinen kertoo.

Liike on kolmiosainen punnerrussarja.

Tee näin:

1. Aloita asettamalla jalkasi leveään haara-asentoon. Laita kätesi maahan niin, että takapuoli jää ylös. Lähde ”sukeltamaan” pää edellä kohti maata ja koukista samalla kyynärpäät. Kun selkä on suorana, suorista kädet ja nosta etuvartalo ylös ja käännä katse eteenpäin. Nosta sitten takapuoli uudelleen ilmaan. Toista ”sukellus” kolme kertaa.

2. Kolmannen toiston jälkeen jää alas punnerrusasentoon ja pidä kyynärpäät lähellä kehoa. Pyöräytä koko keho ensin vasemman kautta oikealle, punnerra ylös, takaisin alas ja kierrä oikean kautta vasemmalle ja ylös.

3. Viimeisessä variaatiossa pidä kädet koukussa ja vie koko vartalo ensin vasemmalle puolelle, sitten oikealle ja keskelle. Punnerra ylös ja toista aloittaen oikealta.

Oman jaksamisen mukaan sarjan loppuun voi tehdä vielä muutaman sukelluksen.

Oona Tolppanen: ”Tässä liikkeessä aktivoituvat hyvin rintalihakset, lavat sekä olkapäät. Suorita liike rauhallisesti alas ja pidä vartalo työntövaiheessa tiukkana. Työskentele punnerruksessa rintalihasten ja lapojen lisäksi olkapäillä. Loppuasennossa pidä jalat suorina, jotta saat venytyksen takareisiin.”

4. Selkälihasliike jalkanostolla


Kaskisen suosima selkälihasliike tehdään konttausasennossa perinteisen makuuasennon sijasta.

Tee näin: asetu konttausasentoon niin, että kämmenet ovat noin olkapäiden ja polvet lantion leveydellä. Aloita liike rutistamalla vasen polvi kohti olkapäätä ja käännä leukaa kohti polvea. Sen jälkeen käännä katse eteenpäin ja vie samalla jalka suoraksi taaksepäin. Toista rutistus esimerkiksi 20 kertaa molemmilla jaloilla.

Oona Tolppanen: ”Vältä pakarapotkuissa liian rajua alaselän notkoa. Pidä keskivartalo tiukkana ja pyri viemään potku loppuun asti, jotta pakara aktivoituu. Pienellä pysäytyksellä lopussa saat hyvän loppurutistuksen liikkeeseen.”

4. Vatsarutistus iskuilla


”Tämän liikkeen opin nyrkkeilyaikoinani”, Kaskinen kertoo. Hänen versiossaan perinteiseen vatsalihasrutistukseen lisätään nopeat iskut ylhäällä.

Liike toimii näin: asetu selinmakuulle jalat koukussa. Nosta kädet nyrkeissä leuan molemmin puolin ja pidä kyynärpäät kiinni vartalossa. Nouse vatsalihaksia jännittämällä istumisasentoon. Pidä keskivartalo jännittyneenä ja tee ylhäällä nopeat nyrkkeilyiskut suoraan eteen kummallakin kädellä. Laske alas ja toista oman kunnon mukaan.

Oona Tolppanen: ”Tämä on hyvä liike vatsalihaksilla sekä samalla lyönneissä aktivoituvat lavat. Huomioi liikkeessä hyvä pito, eli napa kiinni selkärangassa. Jokaisen nousun, ja lyöntien, aikana muista hengittää ulos.”

6. Ketterä keskivartaloliike


Tämä ketteryyttä lisäävä liike toimii treeninä koko vartalolle. Liikettä kannattaa kokeilla muutaman kerran, vaikka alussa vaikuttaisikin hankalalta. Nopeutta lisäämällä liike helpottuu.

Tee näin: Aloita liike asettumalla kontalleen kantapäät ylhäällä maasta. Lähde kiertämään vartaloa oikealle nostamalla vasen jalka ylös ja käännä oikean jalan varpaat osoittamaan oikealle. Vasen käsi pysyy maassa ja oikea käden kyynärpää nousee oikean jalan polven kohdalle vilkuttamaan samalla kun vasen jalka potkaisee suoraan ja vartalo kääntyy kokonaisuudessaan oikealle.

Palaa keskelle ja lähde kääntymään vasemmalle nostamalla oikea jalka ylhäälle ja pitämällä oikea käsi maassa. Toista liike molemmin puolin esimerkiksi 10 kertaa.

Oona Tolppanen: ”Liike vaatii ketteryyden lisäksi hyvää liikkuvuutta ja vartalon hallintaa.”

Loppuarvio Kaskisen treenistä: Tolppasen mukaan tämä oman kehon painolla toteutettu treeni sopii sovelletusti kenelle vain. Oman kunnon mukaan kannattaa arvioida juurinkin toistojen määrää.

”Leuanveto on ainut liike, jonka harva pystyy tekemään.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Treeni
  • Liikunta
  • Musiikki
  • Elias Kaskinen
  • Anne Kantola

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinkiläiskoulu jakoi oppilaat eri ryhmiin sukupuolen mukaan – Jenni Korkeaojan lapsi lähti tunnille, jonka nimi on lukujärjestyksessä ”Pojat”

    2. 2

      Kuiva ja kuuma kesä paljasti arkeologeille ennennäkemättömiä merkkejä Britannian esihistoriasta – ilmakuvista löytyi myös roomalaisten maatila

    3. 3

      Lehti: Michael Schumacher jättää pitkäaikaisen kotinsa Sveitsissä ja muuttaa Mallorcalle – ”Kaikki on valmista toivottamaan hänet tervetulleeksi”

    4. 4

      ”Tule kotiin <3”, kirjoitti Eveliina Rimpeläinen – Sitä ennen hänen miehensä humalainen kaahailu oli katkennut piikkimattoon ja epäilyyn poliisin murhan yrityksestä

      Tilaajille
    5. 5

      Mies putosi mereen Hakaniemen sillalta

    6. 6

      Nainen putosi maahan viidennestä kerroksesta Mäkelänkadulla Helsingissä

    7. 7

      Jos suolisto voi huonosti, se näkyy jopa kasvoissa – Lääkäri kertoo, miten ihon saa voimaan paremmin

      Tilaajille
    8. 8

      Jopa miljoona suomalaista kärsii nivelrikosta – Tutkija neuvoo, miten polvikivun kanssa pärjää ja milloin kannattaa hakeutua lääkäriin

    9. 9

      Uusi lääke näyttäisi tepsivän ylipainoon – ”Mullistus”, uskoo valmistetta tutkinut suomalaisprofessori

      Tilaajille
    10. 10

      Madonna muutti musiikkimaailman – 60 vuotta täyttävä pop-ikoni räjäytti naisenergian 1980-luvulla, eikä häntä ole saatu vieläkään vaiennettua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Tule kotiin <3”, kirjoitti Eveliina Rimpeläinen – Sitä ennen hänen miehensä humalainen kaahailu oli katkennut piikkimattoon ja epäilyyn poliisin murhan yrityksestä

      Tilaajille
    2. 2

      Helsinkiläiskoulu jakoi oppilaat eri ryhmiin sukupuolen mukaan – Jenni Korkeaojan lapsi lähti tunnille, jonka nimi on lukujärjestyksessä ”Pojat”

    3. 3

      Uusi lääke näyttäisi tepsivän ylipainoon – ”Mullistus”, uskoo valmistetta tutkinut suomalaisprofessori

      Tilaajille
    4. 4

      Lehti: Michael Schumacher jättää pitkäaikaisen kotinsa Sveitsissä ja muuttaa Mallorcalle – ”Kaikki on valmista toivottamaan hänet tervetulleeksi”

    5. 5

      Valtiolla uusi rahareikä: Yrittäjien eläkkeisiin uppoaa jo satoja miljoonia euroja, koska heidän omat maksunsa eivät riitä

    6. 6

      Suomi on maailman turvallisin maa, jossa elävät Euroopan toiseksi vaarallisimmat perheet

    7. 7

      Monet autoilijat eivät osaa väistämissääntöjä – Olen ollut kymmeniä kertoja hengenvaarassa

    8. 8

      Jos suolisto voi huonosti, se näkyy jopa kasvoissa – Lääkäri kertoo, miten ihon saa voimaan paremmin

      Tilaajille
    9. 9

      Taloyhtiötä johtaa yhden perheen dynastia – Onko se edes laillista?

    10. 10

      Genovan alueelle julistettiin vuoden hätätila tiistain siltaromahduksen vuoksi – Video näyttää täpärän pelastumisen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhdekouluttaja panttasi seksiä, petti ja lopulta jätti – Nyt hän kertoo, mikä tuhoaa ja pelastaa suhteen ja miksi moni pettyy kumppaniinsa tajuamatta syytä

      Tilaajille
    2. 2

      Toimittaja ja kirjailija Perttu Häkkinen on kuollut – Flow-festivaalilla pidettiin hiljainen hetki

    3. 3

      Ari rakastui naimisissa olevaan Lilliin, vaikka niin ei aluksi pitänyt käydä – Nyt kolme aikuista asuu saman katon alla ja sanoo, että polyamoria helpottaa lapsiperhe-elämää

      Tilaajille
    4. 4

      Tutkijat selvittivät liikunnan vaikutuksia mielen­terveyteen ja yllättyivät runsaasti liikkuvien tuloksista

    5. 5

      Yali Liu hämmästyi, kun suomalaiskollegat ottivat lounaspuheet tosissaan – Kolme Suomessa työskentelevää ulkomaalaista kertoo, miten me teemme töitä

      Tilaajille
    6. 6

      Moni parisuhde tyssää siihen, ettei ihminen ole valmis kehittymään – Rakkauteen pitäisi suhtautua kuin työuraan

    7. 7

      Festareiden silmiinpistävät: Flow’hun kultaisiin legginseihin pukeutuneet miehet: “Missään muualla kuin Mummotunnelissa mua ei ole kähmitty näin paljon”

    8. 8

      Genovan alueelle julistettiin vuoden hätätila tiistain siltaromahduksen vuoksi – Video näyttää täpärän pelastumisen

    9. 9

      Kesä­tissuttelu on suurempi vaara kuin moni ymmärtää – lääkäri Tuikku Asikainen joi ”normaalisti”, mutta vasta lopetettuaan hän tajusi olleensa väärässä

      Tilaajille
    10. 10

      Flow’n perjantain pääesiintyjät olivat surkuhupaisia – Lauryn Hill tuhosi klassikkolevynsä ja Patti Smithin aikuisrock olisi sopinut paremmin olutfestivaalin oheisohjelmaksi

    11. Näytä lisää