Elämä

E-urheilussa liikkuvat valtavat rahat, ja sillä on omat MM-kisansa – Yksi faneista on entinen himopelaaja Jonas Lindström, joka voi katsoa tuntikaupalla sitä, kun muut pelaavat tietokoneella

Jonas Lindströmille e-urheilun katsominen on sosiaalinen tapahtuma. ”Kokoonnumme jonkun luokse. Asennamme videotykin ja isot kaiuttimet sekä laitamme popcornit mikroon.”

Hyvät pelaajat ovat aina keränneet ympärilleen yleisön, oli peli sitten Esson baarin pajatso, huvipuiston flipperi tai Citymarketin aulan Pac-Man-kolikkopeli.

Nyt yhä useampi ihminen haluaa katsoa livenä, katsomossa tai omilta päätteiltään, kun e-pelaajat taituroivat muun muassa taistelu-, strategia- tai räiskintäpeleissä.

Internetiin kytketyn elektronisen urheilun ympärille on kasvanut Suomessakin fanikulttuuri. Kilpailuja seurataan innokkaasti kuin Euroviisuja tai jalkapallon MM-kisoja, suurilla areenoilla.

Moni ihminen ymmärtää, että tietokoneella pelaaminen voi olla hauskaa ja jopa koukuttavaa ajanvietettä. Silti he eivät välttämättä ymmärrä, miksi kukaan jaksaa katsoa, kun joku toinen pelaa peliä toimistotuolissa is­tuen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Keitä nämä e-urheilun ystävät oikein ovat?


Virtuaalifasilitaattori Jonas Lindström, 35, on todellinen tietokonepelitaistelujen veteraani.

Hänelle pelaaminen oli joskus kuin koko elämän täyttänyt huume, mutta se laimentui vuosien myötä leppoisaksi viihdekäytöksi, jossa muiden pelaamisen katsomisella on oma roolinsa.

Hän kertoo yhden e-urheilun fanin tarinan.

Kun Jonas Lindström täytti kahdeksan vuotta, hän sai syntymäpäivälahjaksi Sega Mega Drive -pelikonsolin, 16-bittisen. Hän oli toivonut sitä kuukausia nähtyään mainoksia televisiossa. Siitä alkoi pelaaminen.

13-vuotiaana hän sai ensimmäisen tietokoneensa. Sillä tietysti pelattiin. Intohimo pelaamiseen johti siihen, että Lindström tutustui myös tietokoneisiin perinpohjaisesti, koska niitä säätämällä hän sai pelit toimimaan paremmin – tai edes toimimaan ylipäätään.

Pelin lataaminen internetistä modeemiyhteyden kautta oli hidasta ja kallista, se kesti kaksi päivää ja maksoi sen mukaisesti. Nopeammin ja helpommin pelit sai divarista tai kopioimalla kavereilta disketeillä.

Hän rakasti fantasiapelejä.

”Pelien mielikuvitusmaailma on aina puhutellut enemmän kuin kirjat tai elokuvat. Pääsen näyttelemään jotain roolia, jota en tosielämässä ole tai joka haluaisin olla. Viehätys on siinä.”

Vuosien 1996–97 Heroes Might and Magic ja Final Fantasy VII -pelien musiikki nostaa yhä Lindströmin tunteet pintaan.

Vielä vuosituhannen vaihteessa oli erittäin kallista kehittää netin kautta pelattavia pelejä, jotka olivat toimivia, luotettavia ja näyttäviä.

Mutta amatööritkin pystyivät kehittämään, ylläpitämään ja koodaamaan netissä pelattavia seikkailupelejä, joissa oli pelkkää tekstiä. Näytöllä pelimaisema eli kartta oli merkitty kirjaimilla, ja pelihahmoa ohjattiin kirjoittamalla käskyjä, kuten hyökkää tai kulje pohjoiseen.

”Tällainen Otaniemen opiskelijoiden koodaama tietokoneroolipeli eli Delphine MUD (Multi-User Dungeon) oli ensimmäinen internetin kautta pelattava pelikokemukseni.”

Lindström jäi koukkuun. Hän pelasi MUD-peliä yhteensä 1 200 tuntia puolentoista vuoden aikana.

”Sinne maailmaan saattoi mennä yksin, mutta parasta se oli kaverien kanssa.”

Lindström viihtyi liiankin hyvin netissä, koska pelaaminen oli hänelle ainoa tapa kokea sosiaalista menestymistä.

”Koulussa en menestynyt. Minulla ei ollut harrastuksia eikä paljon kavereita. Pelien kautta pääsin toteuttamaan itseäni ja kokemaan itseni hyväksi tyypiksi.”

Vuonna 2004 julkaistiin internetissä pelattava roolipeli World of Warcraft (WoW), joka mullisti nettipelaamisen. Näyttävä WoW teki netissä pelaamisesta suosittua.

WoW oli kuin Lindströmille räätälöity ajanviete, mutta hän teki viileän ratkaisun.

”Ajattelin, että WoW olisi luultavasti superaddiktoiva huume minulle. Päätin, että en edes kokeile sitä, sillä luultavasti tykkäisin siitä niin paljon, että kaikki muu elämässäni muuttuisi tois­sijaiseksi. WoW olisi ollut minulle liikaa.”

Lindström keskittyi opintoihinsa ammattikorkeakoulussa ja vähensi pelaamista. Lindströmin elin- ja ystävänpiiri kasvoi ja elämä suorastaan mullistui, kun hän löysi tyttöystävän ja lähti vaihto-oppilaaksi Texasiin, jossa oli pakko tutustua tuntemattomiin. Itsetunto ja esiintymisvarmuus paranivat, kun hän ryhtyi harrastamaan näyttelemistä ja pääsi myyjäksi kodinkoneliikkeeseen.


Uuden peli-ilon Lindström löysi vuonna 2013. Hänen siskonsa asui Hollannin Eindhovenissa ja pyysi veljeään pelaamaan kanssaan League of Legends -peliä. Se oli hyvä keino pitää yhteyttä.

Myös Lindströmin tyttöystävä innostui taisteluareena­moninpelistä, jossa viiden hengen joukkueet taistelevat toi­siaan vastaan.

Pelikavereista ei ole ollut pulaa, sillä Lindströmin mukaan netistä löytyy kaikkiaan noin 150 miljoonaa LoL-pelaajaa.

”Jos haluaa pelata lätkää, pitää hankkia varusteet ja mennä jäälle ja kaikkien pitää päästä sinne samaan aikaan. On paljon helpompaa kirjautua sisään koneelle ja kysyä kavereilta, että pelataanko, olisi pari tuntia luppoaikaa.”

Lindström tarkistaa LoL-pelin lokitiedoista, että hän on pelannut peliä yhteensä 1 270 tuntia viiden vuoden aikana.

”Se tekee yhtäjaksoisesti 53 päivää. Se vastaa ajallisesti 5 000 kilometrin kävelyä, 209 kirjan lukemista tai 730 elokuvan katsomista”, Lindström arvioi.

Maailman ahkerin pelaaja on nimimerkki BullyBully, joka on viettänyt LoL:in parissa peräti 500 päivää eli puolitoista vuotta yhtäjaksoisesti.

Lindströmille taas on tullut pelaamisen tilalle muutakin tekemistä. Kuten yleensä perinteisenkin urheilun puolella käy, sunnuntaipelaajan oma pelaaminen on vaihtunut osin penkkiurheiluksi.

Lindström ja hänen pelikaverinsa ovat seuranneet LoL:n maailmanmestaruuskisoja yhdessä vuodesta 2013.

”Meitä on kahdeksan ihmisen porukka. Meistä on hirveän kivaa ja kiehtovaa katsoa porukalla kisoja. LoL-kisoja järjestetään ympäri vuoden. Niitä voisi katsoa vaikka joka päivä, mutta me katsomme lähinnä vain MM-kisat.”

MM-finaaliturnaus pelataan syksyllä, jolloin Lindströmin kaveriporukka pystyttää kisakatsomon.

”Kokoonnumme jonkun luokse. Asennamme videotykin ja isot kaiuttimet sekä laitamme popcornit mikroon. Meillä on hirveä hehkutus päällä. Finaalilähetys voi kestää jopa seitsemän tuntia.”

Lindströmin tarina osoittaa, että elektronisen urheilun suo­siolle on valettu vankka perusta jo kauan sitten.

Erilaiset video-, konsoli- ja tietokonepelit ovat kiehtoneet ja houkutelleet ihmisiä vuosikymmeniä. Pelejä pelattiin pitkään omissa oloissa, kunnes parantuneet tietoliikenneyhteydet mahdollistivat sen, että internetissä pääsi pelaamaan kenen kanssa tahansa ja ketä vastaan tahansa. Video- ja suoratoistopalvelut mahdollistivat myös sen, että oli helppo seurata muiden pelaamista.

YouTubessa nousi tähtiä, jotka keräsivät miljoonayleisöjä pelivideoillaan. Vuonna 2011 aloitti suoratoistopalvelu Twitch, jossa pystyy seuraamaan muiden konsoli- ja tietokonepelaamista reaaliajassa.

Pelaajia on paljon. E-urheilun harrastajia on arvioitu olevan noin 250 miljoonaa, hurjimman arvion mukaan jopa miljardi. Suomessa harrastajia on kymmeniätuhansia.

Pelaajat ymmärtävät peliä ja ovat kiinnostuneita muiden pelaajien taidoista ja suorituksista. Pelaajat osaavat arvostaa parhaita pelaajia. Kyse on siis samasta asiasta kuin vaikka jääkiekossa: joskus itse jääkiekkoa pelannut on luultavasti kiinnostunut MM-kisoista, SM-liigasta tai NHL:stä sekä niissä pelaavista tähdistä.

Ja kun laji kasvaa tarpeeksi isoksi, se alkaa supertähtien, mediahuomion, näyttävien tapahtumien ja ympäristön osoittaman kiinnostuksen takia vetää puoleensa myös niitä, jotka eivät itse pelaa.

E-urheilu on kasvanut erittäin nopeasti valtavirtalajiksi, jonka kilpailut liikuttavat miljoonia katsojia ja palkintoeuroja.

Esimerkiksi jalkapallolla, tenniksellä ja golfilla kesti vuosikymmeniä kasvaa jättimäisiksi ja globaaleiksi viihteen muodoiksi. E-urheilu on tekemässä saman muutamassa vuodessa.

Urheilu- ja kulttuuriministeri Sampo Terho (sin) haluaa Suomesta elektronisen urheilun suurvallan. Lajia puuhataan olympialaisiin. Puolustusvoimat etsii e-urheilijoita urheilujoukkoihin. Ilta-Sanomat uutisoi aktiivisesti e-urheilusta, ja Yle televisioi e-urheilun kilpailuja.

Elektroninen urheilu on lähes ennennäkemätön ilmiö urheilun historiassa. Se on tekemässä toimistotuolista urheiluvälineen.


Lindströmiä kiehtoo LoL-pelin katsomisessa huippupelaajien taidot. Laji on kuin mikä tahansa urheilulaji: lajin huipulla pelaajilla on äärimmäisen hyvä­ ­reaktiokyky ja todella nopeat refleksit. Peliä hallitaan hiirellä ja näppäimistöllä, josta käytetään pariakymmentä näppäintä.

”Pelaaminen on niin nopeatempoista. Huippupelaajat klikkaavat ja painavat nappuloilla jopa 300 toimintoa minuutissa, mikä on keskimäärin viisi näppäimen painallusta sekunnissa. Se on aikamoista sormitanssia.”

Iän myötä reaktioaika hidastuu hieman, mutta se riittää pudottamaan pelaajan huipulta. E-urheilussa 25-vuotias on jo eläkeiässä.

Loppujen lopuksi kaikki parhaat pelaajat ovat erittäin taitavia, ja voittaja on se, joka kestää kilpailun paineet.

”Ihan huipulla kaikki on kiinni korvien välistä. Monesti käy niin, että MM-kisoissa joku tiimin pelaaja murtuu paineiden alla. Sama kuin lätkän tai futiksen MM-kisoissa: joku psykologinen muutos tapahtuu, ja jengi sortuu pelaamaan huonosti. Ei se ole taidosta kiinni, vaan paineensietokyvystä, pelaajat menettävät uskonsa.”

Etelä-Korea on elektronisen urheilun mahtimaa, ja Lindströmin mukaan MM-kisoissa jännitetään lähinnä sitä, mikä eteläkorealainen joukkue voittaa.

”Tosin Kiina on kiilannut mukaan. Harvoin muut tiimit enää pääsevät haastamaan.”

Korealaiset eivät kuulemma ole kovin persoonallisia, mutta yksi korealainen eroaa muista. Lee Sang-hyeok alias Faker on ollut jo monta vuotta maailman paras LoL-pelaaja, johon kaikkia aina verrataan.

”Faker on vaan niin käsittämättömän hyvä. Mutta hän alkaa olla vanha. Faker on hyytymässä.”

Faker on 22-vuotias miljonääri. Viime vuonna kolminkertaisen maailmanmestarin Fakerin joukkue hävisi MM-finaalissa. Se oli lajin suurinta draamaa, kun tappiosta musertunut Faker itki pitkään käsivarsiinsa.

”Se oli tosi tunteellinen hetki, joka aiheutti vahvoja reaktioita faneissa ja juontajissa.”

Kisojen juontajat ja kommentaattorit ovat suuria tähtiä. Lindströmiä kiehtoo erityisesti, että peleistä tarjotaan niin paljon tietoa ja tilastoja. Kaikki mitataan. Kuka on tappanut eniten pieniä hirviöitä? Mikä oli kerätyn kullan määrä 20 minuuttia sitten?

”E-urheilussa dataa on varmaan 50 kertaa enemmän kuin perinteisessä urheilussa.”

Kisat järjestää peliyhtiö Riot Games, ja toteutukseen käytetään rahaa vuosi vuodelta enemmän. Kilpailuja pidetään suurilla areenoilla Berliinissä, Los Angelesissa ja Soulissa.

Vuonna 2017 MM-finaali pidettiin Pekingin Linnunpesä-stadionilla, joka oli kymmenen vuotta sitten olympialaisten päänäyttämö. Vuonna 2008 pikajuoksija Usain Bolt saalisti Linnunpesästä kolme olympiakultaa ja kolme maailmanennätystä.

Viime vuonna 40 000 ihmistä todisti Fakerin romahduksen Linnunpesän katsomossa. Riot Gamesin omistava kiinalaisyhtiö Tencent ilmoitti, että MM-finaalia katsoi 60 miljoonaa ihmistä.

Kivikasvoisiin aasialaisiin pelaajiin ja sponsorien mukaan nimettyihin joukkueisiin ei ole helppo samastua ja rakastua, toisin kuin kotikaupungin jääkiekkoseuraan, siihen jota isäkin kannatti. Harva viitsii tatuoida eteläkorealaisen elektroniikka-alan jätin tai teleoperaattorin pohkeeseensa.

”Tunnesidettä tiimeihin ei välttämättä synny.”

Lindström kannattaa ensisijaisesti eurooppalaisia pelaajia tai joukkueita, jos ne pääsevät lopputurnaukseen.

”Yksi suomalainen pelaaja on ollut mukana MM-kisoissa, Syanide-niminen pelaaja, muutama vuosi sitten. Silloin tietysti fanitimme häntä.”

Fakta

Elektroninen urheilu


Elektroninen urheilu tarkoittaa kilpailullista pelaamista tietokoneella, konsolilla tai mobiililaitteella.



Elektroninen urheilu kattaa kaikki pelit NHL- ja tanssipeleistä räiskintään. Pelit jaotellaan yleensä räiskintä-, strategia-, taistelu-, areena-, urheilu-, ajo- sekä rytmi- ja tanssipeleihin.



Suosituimpia e-urheilun pelejä ovat muun muassa League of Legends (LoL), Call of Duty (CoD), Defense of the Ancients 2 (Dota 2), Overwatch, StarCraft, Counter-Strike: Global Offensive ja Heroes Of The Storm.



Viime vuonna Dota 2 -pelin The International -turnauksessa voittajajoukkue sai noin yhdeksän miljoonan euron pääpalkinnon – suomalaiselle Lasse Urpalaiselle tuosta summasta irtosi noin 1,8 miljoonaa euroa. Kaikkiaan turnauksessa jaettiin palkintorahoja yli 20 miljoonaa euroa.



League of Legendsin MM-turnauksessa palkintorahaa jaettiin yli neljä miljoonaa euroa.



Suositun Fortnite-pelin kehittänyt Epic Games ilmoitti, että yhtiö aikoo jakaa Fortnite-kisoissa palkintorahaa yhteensä 100 miljoonaa dollaria vuodessa.



E-urheilun veturi on Aasia. Etelä-Korea on e-urheilun edelläkävijämaa. Tilastojen mukaan puolet maan väestä pelaa. Eniten pelaajia ja katsojia on Kiinassa.



Suomessakin kiinnostus kasvaa. Sponsor Insightin tekemän tutkimuksen mukaan elektroninen urheilu on 18–29-vuotiaiden miesten keskuudessa toiseksi kiinnostavin urheilulaji jääkiekon jälkeen Suomessa. 18–29-vuo­tiaista miehistä peräti 57 prosenttia pitää lajia melko tai erittäin kiinnostavana. Lisäksi lajia seuraavista lähes puolet on sellaisia, jotka eivät itse pelaa.


    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Tietokonepelit
  • E-urheilu
  • Urheilu
  • Pelaaminen
  • League of Legends

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Aku Louhimies väittää kansainvälisen draamasarjan ohjauspestinsä olevan katkolla Ylen toimittajan viestittelyn takia – ”Onko tarkoituksena estää minua tekemästä työtäni?”

    2. 2

      Europol pyytää apua hyväksikäyttö­tapausten selvittämisessä: Tiedätkö, missä kaupungissa tämä kuva on otettu?

    3. 3

      Tällainen oli mies, joka testamenttasi 7,3 miljoonaa euroa taloyhtiölleen Helsingissä – Onni Lindforsille talo Siltasaaressa edusti ”lapsuuden onnellista aikaa”

    4. 4

      Kalasataman 35-kerroksisen tornitalon rakentaminen näyttää lähes pysähtyneen – Aikataulut eivät veny, vakuuttaa SRV

    5. 5

      Vihreiden kärsivällisyys Touko Aallon kanssa alkaa loppua

    6. 6

      Donald Trumpilla on Valkoisessa talossa hämmentävä maalaus itsestään, jossa hän istuu baarissa entisten presidenttien kanssa – ja siitä tuli heti loputtomien vitsien aihe

    7. 7

      Helsinkiläismies testamenttasi koko 7,3 miljoonan euron omaisuutensa taloyhtiölle

    8. 8

      Lapsen kiusalliset tavat saattavat kieliä ongelmista – Niihin voi puuttua, mutta väärä lähestyminen pahentaa tilannetta

      Tilaajille
    9. 9

      Kiista irtisanomissuojasta ylittää kaikki järjellisyyden rajat

    10. 10

      Kokeile HS:n elvytyspelillä, osaatko painelu-puhalluselvytyksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puolen metrin syvyydestä löytyi tuhat vuotta vanha viikinkilaiva Norjassa – ”Tämä on maailman­sensaatio”

    2. 2

      Asiantuntijoiden varoitus poliiseille: Älä katso iPhone-puhelinta

    3. 3

      Yhdysvalloissa kasvaa 400 000 kiloa painava jättiläissieni, joka saattaa olla vanhempi kuin pyramidit

    4. 4

      Cristiano Ronaldon raiskausepäilyssä yllättävä käänne – nuoren superhakkerin hankkimat tiedot saattavat kaataa oikeuskanteen heti alkuunsa

    5. 5

      Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

    6. 6

      Trump muutti mieltään ilmastonmuutoksesta: Se ei olekaan huijaus – ”Jokin muuttuu ja sitten se muuttuu takaisin”

    7. 7

      Harry Potter -fanit vihastuivat Johnny Deppin roolista uudessa elokuvassa – Depp pysyi pitkään hiljaa mutta kommentoi viimein kohua amerikkalaislehdelle

    8. 8

      Helsinkiläismies testamenttasi koko 7,3 miljoonan euron omaisuutensa taloyhtiölle

    9. 9

      Stephen Hawkingin viimeinen kirja julkaistiin: varoittaa superihmisistä ja kertoo mielipiteensä Jumalasta

    10. 10

      Kiista irtisanomissuojasta ylittää kaikki järjellisyyden rajat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 37: Akseli Valmunen kuvasi lähiötä, jossa latvialaiset telakkatyöläiset ja suomalaiset työttömät elävät rinnakkain

      Tilaajille
    2. 2

      Verohallinto julkaisi Instagramissa kenties kaikkien aikojen kuivimman vitsin, eikä kukaan oikein tiedä, mitä siitä pitäisi ajatella

    3. 3

      Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

    4. 4

      Neljän kuukauden korvatulehdus ja kuusi poskiontelotulehdusta päälle – Karoliina Sallinen-Pentikäisen loputtomaan sairasteluun löytyi syy, joka on suomalaisille erityisen tyypillinen

      Tilaajille
    5. 5

      ”Turha niitä on enää töihin koittaa, ne on ryypänneet terveytensä jo” – Turun telakka takoo vaurautta, mutta sen varjossa elää köyhyyteen käpertynyt lähiö

      Tilaajille
    6. 6

      Sosiaalinen media kannustaa flirttailuun, ja se voi kasvaa uskottomuudeksi – Tätä on ”mikropettäminen”, joka pahimmillaan tuhoaa luottamuksen parisuhteesta

      Tilaajille
    7. 7

      Brittimies piirsi upeita henkilökuvia Instagramissa, joten ihmiset tietenkin olettivat hänen piirtävän heidät ilmaiseksi – Mies vastasi riemastuttavilla pilapiirroksilla

    8. 8

      Suomessakin suositun antibiootin käyttöä rajoitetaan vakavien haittojen takia – Lääke aiheuttanut revenneitä jänteitä, lihas­kipuja ja uni­häiriöitä

    9. 9

      ”Tasa-arvoinen peruskoulu on vitsi” – Elina Tuomesta tuli uupuvien opettajien ääni­torvi ja nyt hän sanoo, että Suomessa tehdään ihmis­oikeus­loukkauksia

      Tilaajille
    10. 10

      Maailmanloppu on tulossa, ja se on kaikin tavoin erilainen kuin aiemmat maailmanloput

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Tällainen oli mies, joka testamenttasi 7,3 miljoonaa euroa taloyhtiölleen Helsingissä – Onni Lindforsille talo Siltasaaressa edusti ”lapsuuden onnellista aikaa”
    3. Kalasataman 35-kerroksisen tornitalon rakentaminen näyttää lähes pysähtyneen – Aikataulut eivät veny, vakuuttaa SRV
    4. Europol pyytää apua hyväksikäyttö­tapausten selvittämisessä: Tiedätkö, missä kaupungissa tämä kuva on otettu?
    5. Uusi selvitys ehdottaa: Muovi verolle, Suomeen uusia muovijalostamoja ja rakennustyömaiden ja maatalouden muovit talteen
    6. Helsinkiläismies testamenttasi koko 7,3 miljoonan euron omaisuutensa taloyhtiölle
    7. Vielä 1950-luvulla hukkumiselta pelastetun kädet nostettiin kohti taivasta ja niillä tehtiin pumppaavaa liikettä – näin elvytetään uusimmilla ohjeilla
    8. Jari Sarasvuosta kertova Valmentaja on kuin neukkaripöytään tilattu metripizza, jonka hotkimisesta tulee huono olo
    9. Poliisi vaitonainen viikonlopun järeästä operaatiosta Vesilahdella – Panssaroidun ajoneuvon käyttö oli ”normaalia virka-apua”
    10. Donald Trumpilla on Valkoisessa talossa hämmentävä maalaus itsestään, jossa hän istuu baarissa entisten presidenttien kanssa – ja siitä tuli heti loputtomien vitsien aihe
    11. Lapsen kiusalliset tavat saattavat kieliä ongelmista – Niihin voi puuttua, mutta väärä lähestyminen pahentaa tilannetta Tilaajille
    12. Näytä lisää