Elämä

Harva tuntee Joni Lampisen firman, mutta silti hän onnistui saamaan Kimi Räikkösen sen mainoskasvoksi – Miten Lampinen sen oikein teki?

Urheilumarkkinoinnin ammattilainen Joni Lampinen kertoo, miten oululainen lukkofirma onnistui saamaan pr-skeptikkona tunnetun Kimi Räikkösen keulakuvakseen.

Vuonna 2001 Kimi Räikkönen aloitti F1-uransa sveitsiläisessä Sauber-tallissa.

Vuonna 2001 juuri tradenomiksi valmistunut Joni Lampinen aloitti uransa hiihtopummina Verbierissä, Sveitsin Alpeilla.

Helmikuussa 2002 Räikkönen piipahti Verbierissä, jossa Lampinen harjoitti toista vuottaan hiihtopummin ammattia. Lampinen laski päivisin off-pisteitä hiihtokeskuksen rinteiden ulkopuolella ja iltaisin pubin asiakkaille olutta hanasta.

Räikkösen uusi työnantaja McLaren-talli oli tuonut Räikkösen Verbieriin muun muassa lumilautailemaan ja markkinointikuvauksiin. Räikköstä kuvattiin, kun hän lumilautaili hopeanharmaassa toppapuvussa, joka oli täynnä sponsorien logoja. Se oli sellainen pr-tapahtuma, joiden välttelystä Räikkönen opittiin myöhemmin tuntemaan.

Formulakuski Räikkönen ja hiihtopummi Lampinen eivät tavanneet sinä talvena Verbierissä.

Espoolaisesta Räikkösestä on tullut F1-sarjan maailmanmestari sekä maailman tunnetuin ja suosituin suomalainen.

Pohjoishelsinkiläinen Lampinen jätti hiihtopummin työt ja meni koulutustaan vastaaviin töihin. Lampisesta on tullut 17 vuodessa markkinoinnin kansainvälinen osaaja.

Ja Kimi Räikkösestä on tullut erittäin tärkeä ihminen Joni Lampiselle.

Lampinen on oululaisen Iloq-yhtiön markkinointijohtaja. Iloq valmistaa älylukkoja ja digitaalisia lukitusjärjestelmiä, joissa ei tarvita pattereita tai muita ulkoisia virtalähteitä.

Lampinen pestasi Kimi Räikkösen yhtiön brändilähettilääksi. Kahden vuoden yhteistyösopimus julkaistiin helmikuussa.

Lampinen esittelee Kimi Räikköstä kaikille Iloqin toimistoon saapuville Espoon Leppävaarassa.

”Kaupungissa on uusi sheriffi”, Lampinen sanoo ylpeänä ja osoittaa Räikköstä, joka on pukeutunut Alfa Romeo -tallin ajohaalareihin. Niiden hihoissa on Iloqin logo.

Räikkönen on pahvinen mainosnukke, mutta levittää silti hyvää tuulta uusiin toimistotiloihin, joissa on vielä paljon tyhjää tilaa, kasvunvaraa. Tuon kasvunvaran täyttämisessä Räikkösellä on avainrooli.

Kimi Räikkösen ja Iloq-yhtiön liitto on erikoinen ja yllättävä, sillä Formula 1 on maailman kalleimpia urheilulajeja. Räikkönen on F1-sarjan suosituimpia ellei suosituin kuljettaja, joten hänen sponsori- ja yhteistyösopimuksensa ovat oletettavasti erittäin arvokkaita.

Iloq on keskisuuri ja suurelle yleisölle tuntematon yhtiö, jonka liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa.

Asetelma on selvä:

”Kimi on todella paljon isompi kuin Iloq. Kyseessä on pieni firma ja iso yhteistyökumppanuus.”

Suuri osa F1-sarjassa mukana olevista yhtiöistä on miljardiluokassa.

”Näille suuremmille yhtiöille kumppanuus formuloissa on yksi muiden joukossa ja vain pieni osa heidän liikevaihdostaan, mutta meille ei. Yhteistyö Kimin kanssa on meille tärkeä ja strategisesti iso investointi.”

Oululaisyhtiö haluaa tulla tunnetummaksi maailmalla, erityisesti Euroopassa ja Aasiassa, jossa Räikkönen on suosittu ja tunnettu.

Se satsaa todella paljon Räikköseen, joka suhtautuu maineensa perusteella penseästi lähes kaikkeen, mikä ei liity ajamiseen.

Miten nämä kaksi päätyivät yhteistyöhön?

 

”Urheilumarkkinoinnin kautta yhtiön voi määrittää tietyn oloiseksi, hajuiseksi ja makuiseksi.”

Hiihtopummiuran jälkeen Lampinen työskenteli Amer Sportsille. Vuonna 2008 hän siirtyi vaasalaiselle Vaconille, joka investoi paljon markkinointiin. Taajuusmuuttajia valmistaneesta Vaconista kasvoi kansainvälinen yhtiö, jonka tanskalainen Danfoss osti miljardilla eurolla 2014.

Lopulta Lampinen vastasi Danfoss Drives -liiketoimintayksikön kaikesta markkinoinnista.

Vaconin kasvun taustalla oli varatoimitusjohtaja Heikki Hiltunen, joka ymmärsi, että yhtiöstä täytyi tehdä tunnettu, jotta se voi kasvaa. Nyt Hiltunen on Iloqin toimitusjohtaja. Lampinen palkattiin Iloqiin viime vuoden alussa. He ovat tekemässä Iloqille samaa kasvuhyppäystä kuin Vaconille.

Urheilumarkkinoinnin parissa Lampinen on tehnyt 15 vuotta töitä.

”Urheilumarkkinointi on kasvun ja brändin rakentamisen työkalu, jonka kautta yhtiön voi määrittää tietyn oloiseksi, hajuiseksi ja makuiseksi. Se toimii, kun sitä käyttää oikein.”

Lampinen on tehnyt yhteistyötä muuan muassa Kalle Palanderin, Andreas Romarin, Jarkko Niemisen, Jari-Matti Latvalan, Mikko Hirvosen ja Teemu Sunisen kanssa.

Ralliin, jääkiekkoon, alppihiihtoon, purjehdukseen tai golfiin sijoitetut rahat ovat yleensä palanneet yhtiöön moninkertaisina.

Ajatus F1-maailman tarjoamista mahdollisuuksista muhi pitkään Lampisen päässä.

Lampinen keskusteli aiheesta Kimi Räikkösen asianhoitajan Sami Visan kanssa, ja yhtäkkiä idea yhteistyöstä liikahti eteenpäin.

 

”En usko, että Kimi on pitkään aikaa tehnyt juttuja pelkästään rahasta.”

Aluksi neuvottelijat tunnustelivat, löytyykö molemmilta osapuolilta halua ja yhteisiä näkemyksiä. Kun niitä löytyi, Lampinen kertoi ja kysyi käytännön asioista: mitä firma haluaa ja tarvitsee yhteistyöltä, miten yhteistyötä tehtäisiin, kuinka monta päivää Räikkösen pitäisi olla käytettävissä kuvauksiin ja sidosryhmätapaamisiin.

”Toinen osapuoli kertoo, ovatko he valmiita näihin pyyntöihin ja onko heillä mahdollisesti jotain rajoituksia. Ja sitten yhteinen tahti joko löytyy tai ei.”

Totta kai kyse on myös rahasta, mutta Lampisen mukaan se ei ollut ratkaisevin seikka.

”Luulen, että siellä oli jonossa firmoja, jotka tekisivät mielellään Kimin kanssa yhteistyötä. Me olimme vain yksi niistä. Kimi valitsi meidät yhteistyökumppanikseen”, Lampinen sanoo.

”En usko, että Kimi on pitkään aikaa tehnyt juttuja pelkästään rahasta. Luulen, että moni firma olisi maksanut enemmän kuin me.”

Lampisen mukaan hintalappua paljon suurempi vaikutus oli sillä, että yhteinen sävel ja luottamus löytyivät niin vaivattomasti.

”Olimme samalla aaltopituudella, ajattelimme asioista samalla tavalla. Meillä synkkasi.”

Lampinen vakuuttaa, että Räikkönen innostui aidosti kasvuyrityksen tuotteista, toimintatavasta, asenteesta ja arvomaailmasta.

”Kimi on älyttömän lahjakas teknisissä asioissa. Hän esittää samanlaisia kysymyksiä kuin tuotekehi­tysinsinöörit. Hän ymmärtää tuotteitamme ja on niistä kiinnostunut, mikä helpottaa yhteistyötämme”, Lampinen sanoo.

Sen verran merkittävästä investoinnista oli kuitenkin kyse, että eniten Lampinen jännitti sitä, saako sopimus siunauksen yhtiön ylimmältä johdolta.

”Se oli se draaman kaaren huipentuma. Ne päätökset eivät ole isoissakaan firmoissa helppoja.”

 

Keijo Rosberg saattoi suhtautua nuivasti mediaan, mutta hänen yhteistyökumppaneilleen jäi aina tunne, että he saivat mitä halusivat.

Yhtiön johto näytti vihreää valoa, ja nyt Iloq voi liittää Kimi Räikkösen hyvän ja vakaan maineen itseensä, kasvaa ja kansainvälistyä sen avulla.

Firman logot ajopuvun hihoissa tuovat näkyvyyttä, mutta se on yhteistyösopimuksen pienin osuus. Tärkeämpää on se, että Räikkönen on osa yhtiön päivittäistä markkinointiviestintää. Hän on vetonaulana yhtiön järjestämissä tapahtumissa ja auttaa tekemään houkuttelevaa sisältöä sosiaalisen median kanaviin.

Kun sopimus julkistettiin, eräs suuren suomalaisen yhtiön johtoryhmän jäsen soitti Lampiselle ja onnitteli mutta vaati selitystä:

”Olen numeromies. Avaa nyt, miksi lukkofirma ja Kimi Räikkönen?”

Lampisella oli valmiina vastaus, joka kiteytti koko sopimuksen ydintarkoituksen:

”Sinä huomasit ja pysähdyit. Ja sinulle jäi mieleen Iloq ja Kimi. Enempää ei varmaan tarvitse perustella.”

 

Urheilijaa ja hänen arvojaan pitää kunnioittaa.

Ensimmäinen suomalainen F1-maailmanmestari Keijo Rosberg saattoi suhtautua nuivasti mediaan, mutta hänen yhteistyökumppaneilleen jäi aina tunne, että he saivat mitä halusivat. Räikkönen taitaa olla hieman samanlainen, maineestaan huolimatta.

”Kimi on avoin ja rehti kaveri. Hänen kanssaan on erittäin helppo työskennellä. Arvostan hänen suhtautumistaan erittäin paljon”, Lampinen sanoo.

”Se on yhteistä tekemistä, juttelemme ja ideoimme, se on sellaista lämmintä. Ei hän ole kylmä tyyppi, joka vain tulee paikalle, tekee mitä pyydetään ja lähtee pois. Hän välillä ideoi ja antaa kommentteja. Osallistuu.”

Lampisen mukaan urheilijaa ja hänen arvojaan pitää kunnioittaa. Yhteistyön aikatauluista ja reunaehdoista kannattaa sopia yhdessä.

Urheilijaa ei kannata määrätä seisomaan kolmeksi päiväksi messu­osaston kulmalle. Menestyvällä urheilijalla on aina pulaa ajasta. Sitä ei kannata tuhlata.

”Nykyteknologialla saa jouhevuutta. Osan läsnäoloa vaativista tilanteista voi korvata digitaalisesti esimerkiksi Skypellä.”

17 vuoden jälkeen eli tänä talvena Räikkönen ja Lampinen olivat jälleen samaan aikaan samassa sveitsiläisessä kaupungissa, Klotenissa. Räikkönen harrasti taas talviurheilua, ja taas häntä kuvattiin markkinointivideoon.

Huppariin pukeutunut maailmantähti luisteli ulkokaukalossa ja veti lämäreitä tyhjään maaliin.

Sillä kertaa Räikkönen poseerasi Lampiselle. Lampinen oli kirjoittanut kolme käsikirjoitusta, joista Räikkönen valitsi pipolätkäversion. Valokuvaaja Tero Repo kuvasi Iloqin mainosvideon, ja Lampinen oli hänen apumiehensä, siirsi valoja ja kuvasi kännykällä.

Se oli sitä Lampisen mainitsemaa jouhevuutta, entinen miljardifirman markkinointijohtaja kuvaajan apulaisena ulkojäillä.

Joni Lampinen

Kuka?

42-vuotias Iloq-yhtiön markkinointijohtaja. Asuu Helsingissä. Koulutus: Tradenomi (Haaga-Helia) ja MBA (Henley Business School). Perhe: Naimisissa, kaksi lasta. Harrastukset: Laskettelu, golf, hiihto.

Mistä tunnetaan?

Tehnyt 15 vuotta urheilumarkkinointia ja brändinrakennusta kansallisesti ja kansainvälisesti muun muassa F1:n, rallin, jääkiekon, alppihiihdon, purjehduksen ja golfin parissa.

Mistä ei tunneta?

”Olen Suomen mestari kilpaveneilyssä. Ajoin nuorena samassa tallissa F1-kilpaveneilyn maailmanmestarin Sami Seliön kanssa.”

Näistä en luovu

Hyvät juustot

”Kahden viikon karkkilakko venyi kahdeksaan vuoteen, ja juustot korvasivat karkit.”

Murtomaahiihto

”Ylivoimaisesti parasta urheilua fyysisesti ja henkisesti toimistotyöntekijälle.”

Levin keväthanget

”Lapin kevät Levillä perheen ja ystävien kanssa. Laskettelua ja yhdessäoloa.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Tuli ihan paha mieli, kun ihmiset ostivat ylihintaisia asuntoja huonolta paikalta”, kertoo rakennusliikkeen johtaja kokemattomista sijoittajista

      Tilaajille
    2. 2

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä – Nyt kysyntää on hellyyssessioille, joihin ei kuulu seksiä lainkaan

      Tilaajille
    3. 3

      Anni Sinnemäellä on harvojen tuntema erityinen suhde Itäkeskukseen, joka pian mullistuu hänen johdollaan täysin

    4. 4

      Suomi elää jauhelihalla ja lehmänmaidolla – kartat näyttävät, miksi ilmastoraporttien ruokavaatimusten toteutuminen on vaikeaa

      Tilaajille
    5. 5

      Australialais­agenttien testi sota­harjoituksessa ”muutti kaiken” – Reuters selvitti, miten epäilyt Huawein laitteiden tieto­turvasta alkujaan heräsivät

    6. 6

      Suomalaisten elämäntapa on kestämätön

    7. 7

      Pyöräliitto vaatii vaarallisen kaapelisuojan kieltämistä: Viikonlopun vakavaa onnettomuutta kuvataan ”viimeiseksi niitiksi”

    8. 8

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    9. 9

      Armeija haluaa uhrata pahimmissa taisteluissa vain osan sotilaista, George Clooneyn uusi sarja paljastaa yleismaailmallisen kaavan

      Tilaajille
    10. 10

      Pahimmillaan ihminen voi päätyä naimisiin tahtomattaan, koska ei uskalla sanoa, että mieli muuttui – Kehtaamattomuus on monen suomalaisen ongelma, mutta siitä voi opetella pois, sanoo psykologi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Australialais­agenttien testi sota­harjoituksessa ”muutti kaiken” – Reuters selvitti, miten epäilyt Huawein laitteiden tieto­turvasta alkujaan heräsivät

    3. 3

      Kaksi pyöräilijää loukkaantui sairaala­kuntoon törmättyään järeään kaapeli­suojaan Töölössä

    4. 4

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    5. 5

      Pyöräliitto vaatii vaarallisen kaapelisuojan kieltämistä: Viikonlopun vakavaa onnettomuutta kuvataan ”viimeiseksi niitiksi”

    6. 6

      Halla-aho kommentoi Perus­suomalaisten nuorten mahdollista avustusten menetystä: Järjestössä on ihmisiä, jotka ovat väärässä puolueessa

    7. 7

      Juha Sipilä voi joutua vastentahtoisesti ottamaan valtionvarainministerin salkun – mutta ministeriksi saattaa nousta myös todellinen yllätysnimi päivänpolitiikan ulkopuolelta

      Tilaajille
    8. 8

      Historiallisen hyvä uutinen: Helsingin liikenteessä kuoli joka vuosi kymmenittäin jalankulkijoita, mutta sitten muutama päätös muutti kaiken

      Tilaajille
    9. 9

      Äiti kulki kaksivuotiaan lapsensa perässä Hoplopin leikkivälineissä Vantaalla ja järkyttyi: ”Likaa ei voinut olla huomaamatta”

    10. 10

      Kun tytär kaipasi halausta, isä tarjosi lenkkitossuja – Näin rakkauden kielierot rakentavat muureja ihmisten välille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailma tähtäimen läpi – HS:n erikoisartikkeli vie maahan, jossa rynnäkkökivääri on kodin perusvaruste

      Tilaajille
    2. 2

      Kirsi Hytönen on naimisissa, etsii netistä seuraa ja kertoo maksaneensa seksistä – Hän kertoo vilkkaasta seksielämästään, jotta naiset eivät häpeäisi itseään

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    4. 4

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    5. 5

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    6. 6

      Tässä on ruokavalio, johon maapallolla on varaa: Uusi lautasmalli muuttaisi suomalaisten ruokailua radikaalisti, mutta mistään ei tarvitse luopua

      Tilaajille
    7. 7

      ”Kun hyväksyy yksinäisyytensä, ei tarvitse juosta muiden perässä” – Aura Raulo oli erikoinen lapsi, joka kasvoi ulkopuolisena ja päätyi maailman huipulle

      Tilaajille
    8. 8

      25 vuotta sitten muutama baari muutti koko Helsingin yöelämän, ja nyt ne kuolevat pois

    9. 9

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui Madonnalle Euroviisuissa? Hirvittävä epävire vei huomiota Palestiinan lipun esittelyltä ja näppärältä Tšaikovski-lainalta

    10. 10

      Tuohtuneen vegaanin päivitys sai somen kuohumaan: menikö vihreä poliitikko liian pitkälle vaatiessaan huippuravintolaa boikottiin?

    11. Näytä lisää