Loman jälkeen aikainen nukkumaanmeno voi tuntua mahdottomalta – Unitutkija antaa yksinkertaisen vinkin vuorokausirytmin muokkaukseen - Elämä | HS.fi

Loman jälkeen aikainen nukkumaanmeno voi tuntua mahdottomalta – Unitutkija antaa yksinkertaisen vinkin vuorokausirytmin muokkaukseen

”Monille tulee aivan mieletön väsymys, kun työt alkavat, ennen kuin pääsee rytmiin takaisin”, sanoo unitutkija.

Äkkikäännöstä ei unirytmin siirtämisessä kannata kokeilla, koska rytmiä ei voi siirtää montaa tuntia kerralla.

29.7.2019 10:01

Loma on ohi ja työaamu koittanut, mutta uni ei tullut illalla silmään, ei sitten millään. Herätyskello oli valmiina pirisemään aikaisin. Ilta venähti kuitenkin pitkäksi, niin kuin monena viikkona loman aikana.

Mikä neuvoksi?

Paras keino unirytmin aikaistamiseen takaisin arkirytmiin on ottaa viikon siirtymäaika. Näin sanoo kehitys- ja kliinisen psykologian professori, Sleep and Mind -tutkimusryhmän johtaja ja unitutkija Anu-Katriina Pesonen Helsingin yliopistosta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat