Ujosta nörtistä pelitaiteen  lähettilääksi

Jaakko Kemppainen on kahdenkymmenen vuoden aikana nähnyt, miksi Suomen peliala on noussut maailman huipulle. Nyt hän on maan ensimmäinen pelitaiteen läänintaiteilija, sillä pelikin voi olla taide-elämys.

Julkaistu: , Päivitetty:

Nyt sen voi jo sanoa: hitti oli lähellä.

Kun pelisuunnittelija Jaakko Kemppainen työsti omassa firmassaan uutta mobiilipeliä vuosina 2014–2015 , hän ei tiennyt tulevasta. Uusi peli hyödynsi gps-paikkatietoa, joka ei vielä ollut valloittanut mobiilipelialaa. Tekijät haistoivat paikkatiedossa mahdollisuuksia.

Jokin meni kuitenkin pieleen.

”Koko prosessi oli pitkä ja tuskallinen. Monien syiden summana peli ei lähtenyt lentoon. Olimme liian aikaisin liikkeellä”, Kemppainen sanoo.

Kului vuosi, ja markkinoille tuli Pokémon Go. Se räjäytti paikkatietoisten pelien pankin.

”Tuntuu, että omalla urallani olen ollut usein vähän liian ajoissa”, hän toteaa tyynesti.

Kemppainen on seurannut suomalaista pelialaa aitiopaikalta jo pari vuosikymmentä: ensin innokkaana harrastajana, sitten ammatikseen eri pelifirmoissa. Tämän vuoden alusta lähtien hän on toiminut myös Suomen ensimmäisenä pelitaiteen läänintaiteilijana.

Omat ensikosketuksensa tietokoneisiin ja peleihin Kemppainen sai 1980-luvulla monien muiden tavoin nakuttamalla Commodore 64:ää sukulaisten ja kavereiden luona kotipuolessa Sodankylässä.

 

Kavereilla oli silloin jo hienot Amigat, ja minun koneeni oli vähän kuin Amiga mutta paljon huonompi.

Ensimmäisen oman tietokoneensa hän sai 13-vuotiaana.

”Se oli Schneiderin Euro PC, jossa oli CGA-näyttö, neljä rumaa väriä. Kavereilla oli silloin jo hienot Amigat, ja minun koneeni oli vähän kuin Amiga mutta paljon huonompi.”

Pelaamisesta innostuneet nuoret löysivät pienessä kylässä nopeasti toisensa. Samassa kaveriporukassa käytiin partiossa, skeitattiin sekä pelattiin rooli- ja tietokonepelejä, kuten yksinkertaisia ja vapaasti pelattavia public domain -pelejä mutta myös Falcon-lentosimulaattoria, Sim Citya ja California Gamesia. Sitten mukaan tulivat legendaariset seikkailupelisarjat, kuten Sierran Leisure Suit Larry, Kings Quest, Space Quest ja LucasArtsin Maniac Mansion ja Monkey Island.

”Usein pelaamisessa kiehtoivat toisiin maailmoihin ja ulottuvuuksiin pääseminen ja pelien sisällä olleet tarinat. Ja aina koetettiin löytää myös huippukokemuksia, mahdollisimman hienoja pelejä.”

80- ja 90-luvun vaihteessa pelaamista pidettiin lähinnä lasten leikkinä, vaikka toisaalta pelien sisällöt saattoivat olla lapsille sopimattomia. Pelit eivät olleet vielä silloin ikärajojen piirissäkään.

Pelien kautta Kemppainen kiinnostui myös itse koneesta.

 

Se reissu oli eräänlainen lapsuuden loppu.

”Äitini on myöhemmin kertonut, että hän kyllä näki pelaamisen, mutta ei välttämättä sitä kaikkea muuta, mitä me koneilla teimme. Me ohjelmoimme, teimme grafiikkaa ja järjestimme tapahtumia. Se oli todella aktiivista toimintaa.”

”Aika pitkälle kaikki oli kuitenkin omaehtoista. Välillä saattoi löytyä joku vanhempi tyyppi, jolta saatiin vinkkejä vaikka ohjelmointiin. Tieto kulki huonosti. Asioista oli vaikea ottaa selvää, kun emme edes tienneet mitä kaikkea oli olemassa.”

Koska internetin tuoma helpotus tiedonnälkäisille oli tulossa vasta vuosia myöhemmin, oli Lapin perukoilta lähdettävä itse ottamaan asioista selvää.

Vuonna 1992 ujot sodankyläläisteinit suuntasivat ensimmäiselle reissulleen Tanskassa järjestetylle The Party -festivaalille, joka oli aikansa suurimpia kansainvälisiä demotapahtumia. Reitti kulki pohjoisesta Turun kautta Tukholmaan, josta matka jatkui bussilla Ruotsin läpi ja edelleen autolautalla Juutinrauman salmen yli Tanskaan.

”Se reissu oli eräänlainen lapsuuden loppu. Olimme kuvitelleet, että siellä olisi vain samanlaisia nuoria nörttejä. Mutta suurin osahan oli nuoria aikuisia, jotka tekivät, mitä nuoret aikuiset tekevät.”

Kotiin selvittyään Kemppainen ja kumppanit ymmärsivät, että alan harrastajia on paljon myös Suomessa. Pääkaupunkiseudun lisäksi keskittymiä oli ympäri maata: Oulussa, Iisalmessa, Tampereella, Turussa ja Jyväskylässä.

Maanlaajuinen demoskene ja demotapahtumat eli demopartyt olivat alan harrastajien keskeisiä kohtaamispaikkoja 90-luvulla. Suomen tunnetuin ja edelleen aktiivinen tietokonealan tapahtuma Assembly aloitti vuonna 1992.

 

Lähes kaikki alkuvaiheen tekijät ovat aloittaneet demoskenessä.

Demolla tarkoitetaan tietokoneella ohjelmoitua multimediateosta, jossa on esimerkiksi liikkuvaa kuvaa ja musiikkia. Kyse ei ole animaatiosta, vaan demokilpailuissa demot tehdään siinä hetkessä.

”Demoskene lähti alun perin siitä, kun aikanaan kopioitiin pelejä ja pelien kopiosuojaukset piti murtaa. Murtajat alkoivat laittaa pieniä ohjelmanpätkiä pelien alkuun vähän kuin nimikirjoituksina tai tageina. Vähitellen ne irtautuivat omaksi ilmaisumuodokseen.”

Demoskene on sittemmin väistynyt tapahtumien keskiöstä pelaamisen tieltä , muttei kokonaan, Kemppainen sanoo.

”Nykynuoriso käy tosin enemmän viikonlopun kestävissä pelijameissa, joissa perjantaina annetaan joku teema ja sunnuntaina pitää olla peli valmiina.”

Kemppaisen mukaan juuri demoja tehtaillut alakulttuuri on yksi syy pelialan nykyiseen kukoistukseen Suomessa.

”Lähes kaikki alkuvaiheen tekijät ovat aloittaneet demoskenessä.”

Nykyään pelialasta uutisoidaan taloussivuilla ja suomalaisia pelifirmoja julistetaan kansantalouden pelastajiksi. Todellisuus oli toinen, kun Kemppainen parikymmentä vuotta sitten ajautui pelialan ammattilaiseksi.

”Suomessa ei ollut 2000-luvun alussa kuin parisataa pelialan tekijää. Firmojakin oli vain kourallinen: Housemarque, Remedy, RedLynx ja muutama muu.”

 

Teimme tekstiviesteillä pelattavia tv-pelejä: Putti-minigolfia, MikäMikä-TV-tietokilpailua.

Alun perin Kemppainen suunnitteli elokuvaohjaajan tai käsikirjoittajan uraa, mutta päätyi b-suunnitelmana opiskelemaan tietotekniikkaa. Ensimmäisen pelialan työsopimuksensa hän allekirjoitti vuonna 2002 pestauduttuaan tuttunsa juuri perustamaan pelifirmaan.

”Teimme tekstiviesteillä pelattavia tv-pelejä: Putti-minigolfia, Mikämikä-TV -tietokilpailua ja muistipelejä.”

Sittemmin tie on vienyt eri firmoihin. Kemppainen on nähnyt alan tuulisuuden läheltä. Firmoja nousee ja kaatuu, menestystarinat ovat harvassa ja hittejä seuraa aina joukko jäljittelijöitä.

Pelisuunnittelijana Kemppainen on päässyt vastaamaan pelikonseptien kokonaisuuksista. Hän on kirjoittanut aiheesta juuri kirjan Pelisuunnittelijan peruskirja, joka ilmestyy elokuussa. Siinä hän kertoo kokemuksiaan pelisuunnittelusta ja antaa käytännön vinkkejä alasta kiinnostuneille.

Uransa aikana Kemppainen on ollut tekemässä monenlaisia pelejä: konsolipelejä, mobiilipelejä, opetuspelejä, lapsille suunnattuja pelejä ja virtuaalitodellisuuspelejä.

Omiin suosikkeihinsa hän listaa vuonna 2016 julkaistun Pollenin. Se on tieteisseikkailu, jossa tutkitaan hylättyä avaruusasemaa ja yritetään selvittää, mitä on tapahtunut.

”Koko tekijäryhmällämme oli kovat taiteelliset ambitiot. Referensseinämme olivat Stanley Kubrickin 2001: Avaruusseikkailu ja Andrei Tarkovskin Solaris ja Stalker. Halusimme kokeilla jotain erilaista, joten kirjoitimme sen niin, että pelissä on loppu, muttei oikeastaan voittoa. Se sopi tarinoiden, elokuvien ja kirjojen traditioon.”

Juuri Pollenin kaltaisen pelin kohdalla kiteytyy Kemppaisen tapa ajatella pelejä. Kirjassaan hän muotoilee sen näin:

”Pelit eivät ole pelkästään pelejä. Ne ovat monimuotoisia kulttuurituotteita, jotka rönsyilevät moniin eri ulottuvuuksiin.”

Tällaista ajattelua hän aikoo edistää myös uudessa toimessaan maan ensimmäisenä pelitaiteen läänintaiteilijana. Läänintaiteilijat ovat opetus- ja kulttuuriministeriön alaisen Taiteen edistämiskeskuksen työntekijöitä, joiden tehtävä on edistää oman alansa tunnettuutta. Kemppaisen toimialuetta on etenkin Uusimaa, Häme ja Kaakkois-Suomi.

Titteli on sellainen, että sitä taatusti joutuu muille selittämään.

”Useimmiten minua pyydetään kertomaan, mitä pelitaide on. Minulla on tapana vastata siihen, että kerron kyllä, mutta kerro sinä ensin, mitä on taide”, Kemppainen sanoo ja naurahtaa.

Vakavasti puhuen peleissä on Kemppaisen mielestä paljon taiteellista potentiaalia aivan kuten kirjallisuudessa, elokuvissa tai kuvataiteessa. Pelien taiteellisen ja kulttuurisen arvon esiin nostaminen on yksi Kemppaisen tehtävistä, samoin tekijöiden työmahdollisuuksien tukeminen.

 

Peleissä voi käsitellä isoja moraalisia kysymyksiä.

Peleissä saatetaan kokeilla myös rajoja. Kemppainen ottaa esimerkiksi dokumentaarisen That Dragon, Cancer -pelin.

That Dragon, Cancer on peli, jonka syöpään sairastuneen ja siihen menehtyneen lapsen vanhemmat tekivät kokemuksistaan. Se on hyvä esimerkki siitä, miten peli voi olla myös tunteiden jakamisen väline ja empatiaa kehittävä systeemi. Kun kokee toisen tuskaa pelin kautta, oppii ymmärtämään enemmän myös itseään ja elämää.”

Peleissä voi käsitellä isoja moraalisia kysymyksiä kuten muissakin taidemuodoissa. Pelien erityisominaisuutena on sen kyky laittaa pelaaja samanaikaisesti yleisön ja aktiivisen toimijan rooliin: tekemään päätöksiä ja valintoja ja samalla kuljettamaan tarinaa eteenpäin.

”On hyvä myös kyseenalaistaa se, mitä pelit meille opettavat. Monissa viihteellisiksikin mielletyissä peleissä on taustalla erilaisia arvoja. Pelit ovat opettaneet kautta aikain, että tottele sääntöjä ja tee mitä käsketään. Ja kun sitten pelissä huomaa seuraavassa hetkessä tekojensa seurauksen, on se aika hurjaa.”

Oma tausta pelisuunnittelussa on herkistänyt tarkastelemaan pelejä myös analyyttisesti.

”Tykkään etsiä erilaisia merkityksiä ja pohtia, mitä peli merkitsee pelaajalleen. Jos pelillä haluaa sanoa jotain, on mietittävä tarkkaan, mitä pelaaja tekee ja miten se kaikki vaikuttaa pelin etenemiseen. Pelaan tietysti myös viihdepelejä, mutta aina välillä on hyvä todeta, miten hieno ja monipuolinen peliala on. Eikä tarvitse jumittaa vain digitaalisiin peleihin: liveroolipelaamisen parissa on tehty paljon kantaaottavia pelejä, lautapeleissä on puolestaan käsitelty kaikenlaista tautien leviämisestä poliittiseen päätöksentekoon ja USA:n presidentinvaaleihin.”

Mutta osaa Kemppainen edelleen pelata ihan vain ”nollatakseen”.

”Viime aikoina olen pelannut Druidstone: The Secret of Menhir Forestia, jonka on tehnyt suomalainen firma. Ja tietysti Civilization 6. Koko sarjaa on tullut pelattua niin paljon, että sitä pelaa vähän kuin pasianssina. Sitä ei tarvitse miettiä vaan voi naksutella eteenpäin.”

Jaakko Kemppainen

43-vuotias pelisuunnittelija, joka on tehnyt pitkän uran pelialalla. Koulutukseltaan taiteen maisteri (New Media ja Game Design, Aalto-yliopisto) ja filosofian maisteri (digitaalinen kulttuuri, Jyväskylän yliopisto). Kotoisin Sodankylästä, asuu Helsingissä vaimonsa ja puolitoistavuotiaan lapsensa kanssa.

Mistä tunnetaan?

Aloitti vuoden 2019 alussa ensimmäisenä pelitaiteen läänintaiteilijana. Kirjoittanut teoksen Pelisuunnittelijan peruskirja (Aviador Kustannus), joka ilmestyy elokuussa.

Mistä ei tunneta?

”Harrastan valokuvausta ja kannan pientä järjestelmäkameraa mukanani aina kun mahdollista. Kuvaan kaikkea arkkitehtuurista ja luonnosta abstrakteihin makrokuviin. Kuviani on katsottu Unsplash-palvelussa yli 2,5 miljoonaa kertaa.”

Näistä en luovu

Kamera

”Kamera edustaa minulle maailman tarkastelua. Hyvän kuvan metsästys kannustaa katsomaan lähelle ja kauas, tuttuja asioita uusista kulmista ja aivan uusia asioita. Kamera näyttää, mitä on olemassa.”

Kirja

”Mielikuvitus on pelisuunnittelijan tärkeimpiä työkaluja. Teksti voi ilmaista tunteita ja ilmiöita eri tavalla kuin kuva tai peli. Kirja voi kertoa näkymättömistä asioista ja siitä, mitä voisi olla olemassa.”

Kynä

”Kynällä voi piirtää ja kirjoittaa. Se on muistiin merkitsemisen ja viestinnän väline. Monipuolisuudessaan se peittoaa kännykät ja tietokoneet. Kuinka monta ajatusta maailmassa onkaan kirjoitettu nenäliinaan tai tupakka-askin kylkeen kynällä.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutuu Yleltä

    2. 2

      Asukas siirsi kaupungin asunnon vuokra­oikeuden omalle vanhemmalleen ja takasi tälle leppoisan elämän

    3. 3

      Päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen amerikkalaisen Daytonin pormestari rukoili pelastusta kaupungilleen – Vastaus tuli Suomesta

      Tilaajille
    4. 4

      Nuori kirurgi poisti vuonna 1995 esimiehensä käskystä elimiä elävältä mieheltä, nyt Enver Tohti kiertää maailmalla kertomassa Kiinan elin­ryöstöistä

    5. 5

      HS-analyysi: Hallitus aikoo kammeta Suomen hiili­neutraaliksi 15 vuodessa, budjetti­riihen jälkeen edes vihreiden Ohisalo ei kehdannut hehkuttaa ilmasto­päätöksiä

    6. 6

      Espoolaislähiöstä kuuluu kummia: Betonin keskelle nousee ravintoloita, joihin vaelletaan ympäri Helsingin seutua

    7. 7

      Istumme nykyään liikaa, ja se painaa keskivartalomme kasaan – Viisi helppoa liikettä saavat vatsan ja pakarat jälleen kuntoon

      Tilaajille
    8. 8

      Päiväkoti ei ollutkaan mikään leikkimielinen trippi

    9. 9

      Pääministeri Justin Trudeau joutui kovan kritiikin kohteeksi vanhasta valokuvasta, jossa hän käytti rasistista meikkiä – ”Ei lainkaan arvostelukykyä”

    10. 10

      Maailma muuttuu mutta HSL ei pysy perässä: miksi Lontoon kätevää maksujärjestelmää ei voi tuoda tänne?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    2. 2

      EU-lähteet FT:lle: Boris Johnson lyyhistyi tuolissaan tajutessaan lounaan äärellä, miten ulalla hän oli Britannian neuvottelu­asemasta

    3. 3

      Matemaatikkojen vaikea laskelma tuotti vihdoin kaivatun luvun 42

    4. 4

      Talouslehti Financial Times vetoaa: Kapitalistinen järjestelmä on nollattava

    5. 5

      Kerrostalon rakennus­työt pysähtyivät keskellä Helsingin uutta merellistä kaupungin­osaa: ”Rahat ei liiku, niin ei sitten etene työtkään”

    6. 6

      Pääministeri Antti Rinne kertoi tiistaina vitsin, joka kuvaa karusti hänen hallituksensa linjaa

    7. 7

      Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutuu Yleltä

    8. 8

      Sata päivää ilman alkoholia, muusikko Emma Kemppainen päätti, mutta se ei jäänytkään siihen – Nyt alkoholista luopuvat nekin, joille se ei koskaan ollut ongelma

      Tilaajille
    9. 9

      Tämäkin jugend-kaunotar on Helsingin kaupungin vuokratalo: Helsingin valtuuston enemmistö ei heittäisi hyvätuloisia ulos puoli-ilmaisista asunnoista

    10. 10

      HS-analyysi: Tuoreen äidin julkinen ampuminen sai Ruotsin harkitsemaan Suomessa ongelmalliseksi havaittua todistamistapaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    3. 3

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    4. 4

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    5. 5

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    6. 6

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    7. 7

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    8. 8

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    9. 9

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    10. 10

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää