Elämä    |   Tee se näin

Iskeekö aamuahdistus heti, kun kello pärähtää? – Näin teet heräämisestä mukavampaa, kännykällä voi olla ratkaiseva rooli

Tee se näin -juttusarjassa HS etsii vastauksia lukijoiden kysymyksiin. Tällä kertaa selvitimme, miten päästä eroon ahdistuksen tunteesta, jonka herätyskellon pärähdys aamuisin aiheuttaa. Jutun lopussa voit ehdottaa omaa kysymystä.

Miten päästä eroon stressistä, joka saattaa iskeä heti, kun herätyskello aamulla pirahtaa?

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen suosittelee lähtemään liikkeelle pienistä asioista kuten itse herätyskellosta.

”Monilla on herätyskellona kännykkä, ja se on sängyn vieressä koko ajan ulottuvilla ja näkyvissä. Jos kännykkä muistuttaa erilaisista ahdistavista ja odottavista asioista töissä, voi miettiä, olisiko kännykälle parempi paikka jossain kirjapinon takana tai kauempana.

Myös herätysäänen vaihtamisesta voi olla apua. Jos töissä on esimerkiksi pidempi rupeama jotain kuormittavaa, saattaa olla, että tietylle herätysäänelle ehdollistuu ja samaan ääneen alkaa ankkuroitua kielteisiä kokemuksia.

Itse herätyskellonkin voi tietysti vaihtaa toiseen. Perinteisen hälytysääneen perustuvan vekkarin lisäksi voi kokeilla vaikkapa valoherätyskelloa. Luksusta olisi, jos vaikka joku perheenjäsen voisi toisinaan herättää.

Soimaan pärähtävä herätyskello saattaa ahdistaa toki muistakin syistä. Jos tiedossa on vaikka poikkeuksellisen aikainen herätys tai erityinen työpäivä, on tyypillistä, että ihminen herää jo ennen kellon soittoa. Saatamme olla huolissamme, että emme herääkään kellon soittoon tai kello ei jostain syystä soi.

 

Tunnetta voi verrata niin sanottuun lomaltapaluuahdistukseen.

Tällöin on hyvä laittaa useita kelloja soimaan tai asettaa useita herätysaikoja. Varmistus voi auttaa huolehtijaa nukkumaan levollisemmin. Jos uni ei tule silmään, ei kannata turhautua.

Jos itse herään ennen kellon soittoa työsyistä, mietin, voisinko sen ylimääräisen ajan käyttää vaikka johonkin itselle kivaan, kuten romaanin lukemiseen. Se voi rauhoittaa mieltä ja suhteellistaa työhuolia.

Aamuisen ahdistuksen tunteen iskiessä on oleellista miettiä, onko tunne ohi menevää vai jatkuuko se päivästä ja viikosta toiseen. Monelle se on lievempi epämiellyttävä tuntemus, josta pääsee kyllä yli.

Hetkellistä tunnetta voi verrata niin sanottuun lomaltapaluuahdistukseen, joka syntyy, kun lomalla omaksuttu rytmi ja ajankäyttö muuttuvat loman päättyessä.

Pienemmässä mittakaavassa voidaan puhua sunnuntaiahdistuksesta, kun viikonlopun jälkeen koittaa paluu arkeen. Vielä pienemmässä mittakaavassa ahdistus voi siis iskeä aamuisin samasta syystä kuin pitkän loman päättyessä.

Usein suhteellistaminen auttaa, jos uuteen päivään herääminen on epämukavaa. On hyvä sallia itselleen ajatus, että tämä on taas näitä päiviä, näitä on ollut ennenkin ja näistä on selvitty.

 

Ihminen on herkimmillään yöllä ja aamulla.

Jos ahdistus ei johdu jostain alkavana päivänä odottavasta asiasta tai esimerkiksi liiasta valvomisesta, ja mikäli se on jatkuvaa, on tärkeää yrittää tunnistaa, mistä tuntemukset johtuvat. Ovatko päivät liian intensiivisiä, onko liikaa asioita prosessoitavana? Onko työ- tai opiskelupaikalla esimerkiksi henkilöristiriitoja tai kokeeko olevansa väärällä alalla?

Missään nimessä ei tule sopeutua olotilaan, jossa on koko ajan stressaantunut ja ahdistunut. Apua voi hakea monilta eri tahoilta: asiasta kannattaa keskustella lähipiirin kanssa, omassa työyhteisössä, esimiehen kanssa tai terveydenhuollossa. Jo se, että pääsee puhumaan ja joku kuuntelee, voi vapauttaa osan ahdistuksesta.

Uuteen päivään voi hakea puhtia jo edellisenä päivänä. Jokaisen päivän päätteeksi on hyvä suoda itselleen pieni hetki, jolloin jäsentää mielessään, mitä päivän aikana on ollut ja tullut tehtyä ja mitä huomenna on tulossa. Ja tekee tämän kaiken positiivisen kautta.

 

Tiedän monia, jotka tekevät aamulla matkan mielessään lapsuuden lempimaisemiin.

Ihminen on herkimmillään yöllä ja aamulla. Silloin ikävät ajatukset saattavat vallata helpommin mieltä. Vastalääkkeeksi voi kokeilla läsnäolon tietoista harjoittelua ja meditaatiota.Meditaation tueksi on kirjallisuuden lisäksi nykyään myös älypuhelinsovelluksia, kuten suosittu Headspace.

Meditaatio auttaa tutkitusti stressinhallinnassa. Älä siis pakota itseäsi työntämään ikäviä tunteita pois, vaan pyri rauhoittamaan itseäsi myönteisen kautta.

Kun on tiukka päivä tulossa, mieti, mikä myönteinen asia odottaa päivässä. Se voisi tasapainottaa vaikutusta, joka ahdistavalla asialla on.

Tiedän myös monia, jotka tekevät aamulla matkan mielessään lapsuuden lempimaisemiin ja -paikkoihin. Sekin voi lieventää ahdistusta.

Stressikirjallisuudessa kehotetaan usein syömään aamulla ensimmäisenä sammakko. Se tarkoittaa, että tekee päivän hankalimman tai epämieluisimman asian ensimmäisenä, koska se kuitenkin pyörii mielessä ja vie energiaa.

Asiaa voi katsoa myös toisestsa näkökulmasta. Voisi miettiä, että jos esimerkiksi työ ahdistaa, niin tekisikin töissä ensimmäiseksi jonkin mieluisan ja motivoivan tehtävän ja syö sen sammakon sitten myöhemmin. Jo se voisi mahdaltaa ahdistusta ja kynnystä aloittaa päivä.

Ja muista: vaikka ongelmat tulevat mieleen usein sängyssä maatessa, harvoin niitä siellä ratkotaan. Niiden aika on sitten myöhemmin päivällä.
Tuomo Yrttiaho

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Selvitysmies tuhoaisi Juha Sipilän luomuksen: valtio saisi kahden miljardin euron varat takaisin

    2. 2

      Boris Johnsonille täydellinen nöyryytys Luxemburgissa: jätti tiedotustilaisuuden väliin ilmeisesti siksi, ettei olisi buuaukselta saanut ääntään kuuluviin

    3. 3

      Poliisi julkaisi kuvan: Miehet murtautuivat asuntoon ja kävivät omistajan päälle keskellä päivää Sipoossa

    4. 4

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    5. 5

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    6. 6

      Avaruudesta löytyi pääkaupunkiseudun kokoinen kuollut tähti, joka painaa niin paljon, etteivät sen atomit pysy kasassa

    7. 7

      Ratikkakuski Dane Jozsefin oivallus johti upeaan hääkuvaan: ”Tuli aivan positiivinen fiilis, että nyt tein oikein”

    8. 8

      Mol.fi-työpaikkasivusto jäi ajastaan jälkeen, lähiaikoina avattavan uuden palvelun luvataan mullistavan suomalaisen työelämän

    9. 9

      Hallituksessa on viriämässä kova poliittinen taisto Kelan johtajasta

    10. 10

      Lankku on teho­liike, mutta nämä 5 muunnelmaa ovat vielä tehokkaampia

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    2. 2

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    3. 3

      Poliisi julkaisi kuvan: Miehet murtautuivat asuntoon ja kävivät omistajan päälle keskellä päivää Sipoossa

    4. 4

      Ratikkakuski Dane Jozsefin oivallus johti upeaan hääkuvaan: ”Tuli aivan positiivinen fiilis, että nyt tein oikein”

    5. 5

      Lankku on teho­liike, mutta nämä 5 muunnelmaa ovat vielä tehokkaampia

      Tilaajille
    6. 6

      Nämä kuvat osoittavat, että iskut Saudi-Arabian öljy­laitoksiin tehtiin Iranin tai Irakin suunnasta, sanoo Yhdysvallat – Mutta kuvista ilmenee myös risti­riitaisuus

    7. 7

      Näin kodin viikko­siivous sujuu kahdeksan sijaan 1,5 tunnissa – Kansalais­opistojen opettajat kertovat, miten arkea voi helpottaa

    8. 8

      Alkavalla viikolla on luvassa yöpakkasia, mustaa jäätä ja jopa lumikuuroja

    9. 9

      Kasperi Saari, 67, harrastaa hotellien omistamista, ja pian hän avaa Helsinkiin maailman suurimman ketjun huippu­hotellin

      Tilaajille
    10. 10

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    3. 3

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    4. 4

      Seitsemän vuoden parisuhdekriisi on vanhentunut käsite: On olemassa toinen hetki, jolloin eroriski kasvaa selvästi

      Tilaajille
    5. 5

      Maailman parhaat luontokuvat valitaan taas kymmenientuhansien kuvien joukosta: HS näyttää 14 huippuotosta

    6. 6

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    7. 7

      Suoliston bakteerit määrittävät, miten ihminen voi, ja niitä ohjaa ravintomme – Suomalainen huippu­tutkija kertoo, millaista ruoka­valiota bakteerit janoavat

      Tilaajille
    8. 8

      Suomella on työhullu ulkoministeri, joka lähettää alaisille sähköpostia keskellä yötä ja joka puuhasi ensitöikseen yhden rauhansopimuksen

    9. 9

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    10. 10

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää