Maakaasua idästä länteen

Seitsemän valtion yhteistyönä 1 000 km:n putki

Jopa 7 000 kiloa painavien kaasuputkien yhteenhitsaus on ollut suuryrityksen vaikeimpia ongelmia. Hitsauksessa käytetään länsisaksalaista x-62 -normistoa ja työn varmuuskertoimet vastaavat lähes atomivoimaloiden rakentamisen yhteydessä käytettyä luokkaa. Suuri osa hitsauksesta on käsityötä.

11.4. 2:00

Neuvostoliiton maakaasusta on tullut muutamassa vuodessa kaikkialla Euroopassa yhtä kysytty aine kuin öljystä konsanaan.

Runsaan vuoden ajan on 6 000—8 000 työläistä rakentanut Tshekkoslovakiassa mahtavaa, yli tuhannen kilometrin mittaista Transeuropa-johtoa, jonka on määrä jo ensi vuodesta lähtien toimittaa maakaasua Tshekkoslovakian ohella Itä-Saksaan, Länsi-Saksaan, Itävaltaan ja näistä maista edelleen myöhemmin Italiaan ja Ranskaan saakka.

– –

Strategisten ennakkoluulojen alkaessa nyt väistyä on Transeuropa-johdosta tulossa uuden yleiseurooppalaisen yhteistyön ensimmäinen vaikuttava monumentti.

Rakennetaanhan tätä johtoa ja sen haarautumia kuuden-seitsemän Itä- ja Länsi-Euroopan maan yhteisin ponnistuksin.

Valmiiseen johtoon kaasua tullaan syöttämään alkupäässään peräti 75 ilmakehän paineella.

Lammasta joka pöytään

Kaikkihan me ”Lampaansyöjät” tunnemme. Kaksi vanhaa kaverusta, jotka innostuivat ravintola Tornin alunperin keksimästä ”Ryövärinpaistista” niin, että ryhtyivät lampaansyöjiksi kesälomallaan.

Lampaansyöjistä tehdään elokuvaa. Veikko Huovinen itse muokkaa käsikirjoitusta.

Pääosissa ovat suuri näyttelijä Leo Lastumäki sekä vähän pienempi Heikki Kinnunen.

Elokuvaa ohjaa Seppo Huunonen, tunnettu filmimies, jonka ensimmäinen pitkä yritys Lampaansyöjät on.

”Saapa nähdä mitä elokuvasäätiö tuumii avustuksia jakaessaan”, sanoo kuvanveistäjänä taiteen polkuja aloitellut Huunonen.

Toistaiseksi on filmattu talvikuvia eri puolilla maata. Viimeksi Turussa Heikki Kinnusen uudessa kotikaupungissa.

”Me teemme tätä elokuvaa käsikirjoituksen mukaan, ei pelkkään sattumaan ja hyvään onneen luottaen. Käsikirjoitus on kuitenkin yhä kesken, mutta valmistunee kesään mennessä.”

”Lampaansyöjät” sai kansan innostumaan. Huoviselle tuli ohjeiden pyyntöjä eri puolilta maata, kun riehakkaat paistintekijät kaivoivat ryövärinpaistejaan kotimaan kamaraan.

Lampaanlihan menekki nousi ja kirjaa myytiin loistavasti.

Lampaansyönnin välillä voi jano yllättää äkisti. Heikki Kinnunen ja Leo Lastumäki ovat elokuvan pääosissa. Kirjasta suunnitellaan myös uutta teatteriversiota esitettäväksi Mustikkamaalla ensi kesänä.

”Kaksi pyöritystä riittää”

Praha (HS)

Lauri Mononen, 22, on erikoinen ilmestys jääkiekkomaalin takana.

Vartalo keinuu minne milloinkin, maila vatkaa edestakaisin, luistimet piirtävät uraa sinne sun tänne.

Äkkiä tuo isoleukainen pujahtaakin pitkin maalin syrjää ja livauttaa kiekon verkkoon. Vastustajat kiroavat maalin toisella nurkalla.

”Teen kaksi samansuuntaista pyörähdystä. Ensimmäisellä maalivahti vaihtaa nurkkaa, toisella se vaihtaa taas. Silloin onkin ensimmäinen nurkka vapaa.”

Ikäänkuin asian taktiseksi yksinkertaistamiseksi hän lisää: ”Jos pyörähdykset olisivat erisuuntaisia, ei niistä olisi mitään hyötyä.”

Tuo selitys tahtoo sanoa, että maalivahti on saatava vaihtamaan kulmaa. Sitten se piru tuleekin luukulle toiselta nurkalta ja tekee maalin.

Lauri Mononen on tehnyt puolet Suomen maaleista kahdessa ensimmäisessä ottelussa jääkiekkoilun MM-kisoissa.

Hän on kisojen maalintekotilaston kolmas mies kahden kierroksen jälkeen Vaclav Nedomanskyn ja Aleksander Maltshevin jälkeen.

Aina vähän edellä, vaikka vastassa olisi Neuvostoliitto. Lauri Mononen on parhaimmillaan huippuluokan pelaaja. Sen toteavat tässä Neuvostoliiton Aleksander Maltsev (vas.) ja Valeri Vasiljev.

Hyvä Leuka

Maija Hollmen-Bärlund

Jääkiekko on nähtävästi asia, johon on pakko määritellä suhteensa, halusi tai ei.

Ne, jotka eivät erikoisemmin välitä seurata MM-kisoja Prahasta, joutuvat kuitenkin osallistumaan, jos perheessä on televisio.

Jääkiekko terrorisoi maatamme, mutta ei ole syytä huoleen.

Ilta asiantuntija-katselijoiden seurassa voi näet olla hyvinkin mielenkiintoinen. Jo pelkkä spesialistien käyttämä kieli on värikästä.

”Hyvä Leuka!” tarkoittaa tietysti jämerän näköistä, nopeaa Lauri Monosta .

”Mene maata, tyhjähousu!” koskettelee Mölli Keinosta, joka ehkä on nykyään enemmän paikallaan Katapultti-ohjelmassa.

Veli-Pekka Ketola, ilmestyessään ruutuun, lämmittää hempeimmänkin naiseläjän mielen. Hän on kaunis, mutta ei läheskään Leuan veroinen.

Murtsi, Heksi ja Juha liikkuvat kuin ketut jäällä.

”Kassiin nyt, jämä!” tarkoittaa tee maali!

Paljon oppii, kun seuraa otteluita. Niistä voi jopa alkaa pitää.

Katse vuoteen 1974

Tohtori Ahti Karjalaisen ”yksityinen” aloite presidentti Urho Kekkosen toimikauden jatkamisesta on nyt jo vakavien poliittisten pohdiskelujen ja neuvottelujen aiheena.

Kommunistit asettuivat puoluekokouksessaan kannattamaan ajatusta, ja juuri näinä päivinä muutkin puolueet joutunevat ottamaan kantaa.

– –

Mutta jos asia halutaan hoitaa jollakin poikkeuksellisena tavalla, edessä on vaikeuksia.

Kun näköpiirissä ei ole pienintäkään syytä, joka puoltaisi säännönmukaisten vaalien hylkäämistä, ei poikkeuslaki voine saada eduskunnassa tarvittavaa enemmistöä.

Asettuminen höyhensarjan ehdokkaiden kanssa samaan kehään voi olla poliittisen raskaan sarjan mestarille kiusallista, mutta se ei vielä riitä aiheeksi valtiosäännön syrjäyttämiseen — semminkään kun kehään ei ole pakko mennä.

Suomalainen on Pohjoismaiden sairain työläinen

Työikäisten terveydentila on maassamme heikompi kuin muissa Pohjoismaissa.

Joka päivä on työikäistä väestöä sairaana 45 000—50 000 henkilöä. Näistä sairastaa tapaturmien vuoksi 24 000—26 000.

Kun otetaan mukaan vielä työkyvyttömyyseläkkeen saajat, nousee lukumäärä lähes 300 000:een, totesi fil. maist. Yrjö Anttila.

Hän käsitteli työ- ja liikenneturvallisuutta Työväen raittiuspäivän juhlassa Lohjalla.

– –

Fil. maist. Anttilan mukaan suomalainen työntekijä ansaitsee toimeentulonsa paljolti terveytensä vaarantaen.

Esimerkiksi metsätyömiehen keskimääräinen elinikä on noin 58 vuotta. Eläkeikä on 65 vuotta.

Teräsvalimotyöläisten keskimääräinen elinikä on vain 55 vuotta; ennenaikaiselle eläkkeelle heistä joutuu 47 % ja vanhuuseläkkeelle yltää ainoastaan 27 %.

Ruotsalaisilla eniten autoja

Lontoo (FT)

Tuhatta asukasta kohden huristelee Ruotsin teillä lähes kolme sataa autoa. Luku on Euroopan suurin.

Suomalaisten käytössä oleva automäärä on puolet pienempi. Tuhatta asukasta kohden oli viime vuoden alussa 151 autoa.

Meidän lasketaankin olevan autoistumisessa 15 vuotta naapureistamme jäljessä.

Suomen arvellaan saavuttavan Keski-Euroopan nykyisen autoistumisasteen kymmenen vuoden kuluttua.

Amerikkalaisista meikäläisten lasketaan olevan peräti 45 vuotta jäljessä.

Espooseen suunnitteilla toinen liikennekaupunki

Espooseen suunnitellaan toista liikennekaupunkia Etelä-Espoon alueelle. Lisäksi toivotaan kolmatta kunnallista liikenneopettajaa.

Tällä hetkellä Espoossa on maan ainoana kaupunkina kaksi kunnallista liikenneopettajaa. Vähintään kolme kuitenkin olisi tarpeen, jotta opetusta kouluissa saataisiin tehostetuksi.

Liikenneopettaja ja liikennelautakunnan sihteeri Henry Rosenblad kertoi, että tällä hetkellä kaikki Espoon koululaiset ja lähes kaikki lastentarhoissa ja päiväkodeissa olevat lapset saavat liikenneopetusta kerran vuodessa.

Kerran pari vuodessa saatu liikenneopetus ei kuitenkaan riitä. Tärkeimmistä asioista pitäisi Rosenbladin mielestä puhua ainakin kerran viikossa.

Kilon liikennekaupunki otetaan käyttöön heti lumien sulettua. Kunnostustyöt ovat juuri alkamassa. Espoossa on tällä hetkellä kaksi kunnallista liikenneopettajaa, kolmas olisi kuitenkin tarpeen, toteavat liikenneopettaja Henry Rosenblad ja liikennelautakunnan puheenjohtaja, aluejohtaja Lauri Tankka (autossa).

Vauhtihullulle

Aikoinaan meilläkin monia kilpa-ajoja voittanut suomalaissukuinen ruotsalainen Picko Troberg järjestää nykyään näyttelyitä.

Tänään avataan Jäähallissa hänen organisoimansa vauhtihullun aarreaitta.

Lähes kaikki maamme kilpa- ja rallitallit ovat edustettuina. Trobergin Silverstroke on nähtävillä, samoin Jackie Stewartin MM-formula. Indianapolisin ajojen McNamara-merkkinen kärry on mukana kuten VW 1600 moottorin omaava moottoripyöräkin.

Nopeita veneitä, nopeita miehiä ja ah, niin nopeata rahanmenoa tietävä näyttely on avoinna ensi sunnuntaihin.

Menevä mies ilman autoa on mennyttä. Picko Troberg vastaa ihanteitamme autoalalla.

Koonnut Kari Lankinen

Lue lisää: hs.fi/aikakone

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Historia