Viisi yleisintä virhettä nukkumaan mennessä

Menetkö nukkumaan liian myöhään tai liian aikaisin? Kumpikaan ei takaa hyviä unia. Ja jo vanha kansa sen tiesi: nukkumaan ei kannata mennä riidellen.

8.10.2014 8:36 | Päivitetty 10.10.2014 11:46

1. Menet nukkumaan keskiyön jälkeenIhmisen luontaisin nukahtamisaika on ennen puoltayötä. Nukkumaanmeno ennen keskiyötä on erityisen tärkeää nuorille, sillä kasvuhormonia erittyy nukkuessa. Kasvuhormonia erittyy nukkuessa eniten ensimmäisten tuntien aikana. Jos nukkumaanmeno siirtyy kovin myöhäiseksi, kasvuhormonin eritys jää kuitenkin tavallista vähäisemmäksi, vaikka unta jatkaisi pidemmälle aamuun. Kasvuhormonia erittyy myös aikuisilla öisin, vaikka sen merkitys on aikuisille vähäisempi kuin lapsille ja nuorille. Kasvuhormonin tiedetään vaikuttavan muun muassa sokeriaineenvaihduntaan. Siksi aikuistenkin on hyvä olla venyttämättä nukkumaanmenoaikaa kovin myöhäiseksi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat