Väsyttääkö aamulla? Virkistävän yöunen ihannekaava on muuttunut - Hyvinvointi | HS.fi

Väsyttääkö aamulla? Virkistävän yöunen ihannekaava on muuttunut

Unilääketieteeseen erikoistunut neurologi Markku Partinen kertoo makean ja virkistävän unen ihannekaavan.

Tilaajille

Yöunen alkuvaihe on tärkeä virkistymisen kannalta.­

26.9.2016 4:00

Yöunen syvin, maukkain ja virkistävin osa on heti alussa. Ennen ajateltiin, että aamuyön vilke- eli rem-uni on se yöunen tärkein vaihe, mutta jos haluaa virkistyä, kannattaa satsata alkuun.

”Parhaiten virkistää syvä uni eli niin sanottu kolmannen vaiheen uni. Sen aikana aivot elpyvät, ja niistä poistuu kuona-ainetta. Kolmannen vaiheen uni ajoittuu yöunen ensimmäiseen kolmannekseen. Alkuyön uni on tärkeää virkistymisen kannalta”, kertoo unilääketieteeseen erikoistunut neurologi, Helsingin yliopiston dosentti Markku Partinen.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Elämä & Hyvinvointi