Jopa puolet lääketieteellisestä hoidosta on turhaa, sanoo professori – Potilas ei ole asiakas, eikä hoitoa pitäisi saada vain varmuuden vuoksi

Kun potilaasta tulee asiakas, lääkäristä tulee kauppias, sanoo ortopedian ja traumatologian professori Teppo Järvinen.

Professori Teppo Järvinen vastustaa turhia hoitoja ja ylidiagnostiikkaa.

13.9.2017 10:55

Potilas ei ole asiakas.

”Potilas-lääkäri-suhteessa on yhtäläisyyksiä asiakassuhteeseen, mutta siinä on myös iso ero: Potilaan pitäisi saada vain tarvitsemansa hoito, ei haluamaansa tutkimusta tai toimenpidettä varmuuden vuoksi”, sanoo ortopedian ja traumatologian professori Teppo Järvinen Helsingin yliopistosta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat