Hyvinvointi

Yksi tilasto näyttää, miksi kuntosalit pullistelevat väestä juuri nyt – Näin estät alkuvuoden treeni-innon lopahtamisen

Tammikuu on nykyään vuoden ainoa selkeä treenipiikki. Valmentaja Mikko Paavola kertoo, miten kuntoilusta saa tehtyä rutiinin, joka kantaa läpi vuoden.

Suomalaiset treenaavat innokkaimmin juuri nyt.

Moni on tehnyt vuodenvaihteessa lupauksen paremmasta tai ainakin aiempaa aktiivisemmasta elämästä. Tämä näkyy kuntokeskusten kävijämäärissä vuoden suurimpana treenipiikkinä.

Tältä se näyttää:



Grafiikka havainnollistaa yhden pääkaupunkiseudun Elixia-keskuksen kävijähyppäyksen vuoden hiljaisimmasta kuukaudesta eli joulukuusta tammikuuhun. Ero on melkoinen: vuosi sitten kävijämäärät kasvoivat 44 prosenttia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Treenipiikki perustuu paitsi uusiin jäseniin, myös vanhojen jäsenten aktivoitumiseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ajat ovat siinä mielessä muuttuneet, että tammikuu on nykyään vuoden ainoa selkeä treenipiikki, kertoo Elixian maajohtaja Jussi Raita.

”Vielä kymmenen vuotta sitten syksyisin lomien loppu aiheutti suuren tilastopiikin. Nykyään kuntoilu jakautuu tasaisemmin koko vuodelle”, Raita kertoo.

Kuntoileminen tasaisesti ympäri vuoden olisi tietysti järkevää myös liikkujalle itselleen.

Moni on kuitenkin treenijojoilija: liikkuu välillä rankasti ja kurinalaisesti, välillä ei ollenkaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Personal trainer Mikko Paavola jakoi vinkkinsä treeni-innon ylläpitämiseen.

1. Mieti, mikä sinua motivoi

Hyvä tavoite on realistinen, ja sen saavuttamisesta on hyötyä jokapäiväisessä elämässä. Tavoite voi olla pienikin: esimerkiksi niska- ja hartiakipujen poistaminen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Useimmat tavoittelevat parempaa yleiskuntoa ja kehon muokkausta, kiinteytymistä tai isompia lihaksia, enemmän voimaa. Tärkeintä on, että itse on valmis tekemään töitä tavoitteensa eteen”, Paavola sanoo.

Treeni-into tyssää nopeasti, jos odotukset ovat epärealistiset. Aseta ensimmäinen kiintopiste riittävän kauas.

2. Panosta aloitukseen – mutta myös jatkuvuuteen

Aloita tauon jälkeen maltilla: jos yleiskunto on heikko ja treenitauko on ollut pitkä, yksikin kerta viikossa voi riittää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Keskity kuitenkin myös siihen, miten saat treenaamisesta tavan: ennakoi, suunnittele. Vaikka energiaa ei olisi, mene salille joka tapauksessa ja tee edes jotain. Näin totut aikatauluttamaan viikkoosi aikaa liikunnalle.

”Viikon sijaan voi suunnitella jopa neljän viikon treenit etukäteen”, Paavola sanoo. Hänen mielestään tuleva viikko kannattaa aikatauluttaa viimeistään sunnuntaina.

”Harjoitus jää helposti tekemättä, jos sille alkaa etsiä aikaa vasta, kun viikko on jo alkanut.”

3. Hyväksy pieni epämukavuus

Ensimmäisten treenikertojen jälkeen on mahdollista, että liikunta tuntuu aiheuttavan enemmän haittaa kuin hyötyä. Treeni itsessään voi tuntua kamalalta, sen jälkeen väsyttää ja seuraavana päivänä lihaksia särkee.

Kunto kuitenkin kasvaa nopeasti, ja lihakset tottuvat lisääntyneeseen kuormitukseen.

”Ei ole vaarallista treenata, vaikka lihakset olisivat kipeät. Silloin voi ja kannattaa tehdä kevyempää treeniä ja kuormittaa eri lihasryhmiä, jotta tehostaa omaa palautumistaan.”

Älä ajattele liian monimutkaisesti: pelkkä kävely töihin tuo selviä terveyshyötyjä.

4. Aloita – ihan koska tahansa

Jos olet juuri nyt flunssassa tai kuormittavan työrupeaman keskellä, älä lannistu.

Treenin aloittaminen juuri vuodenvaihteessa on Paavolan mielestä oikeastaan oire siitä, että ei todella haluta tehdä muutosta.

”Jos haluaa tehdä elämäntapamuutoksen, se ei ole päivästä kiinni.”

Tärkeintä on, että aloitat. Vaikka et olisi tehnyt mahtipontista uudenvuodenlupausta, koita lisätä liikuntaa vaikkapa kävelemällä osa matkoista, jotka yleensä kuljet julkisilla.

Muista, että treenin ei tarvitse kestää kauaa ollakseen tehokas, vaan puolikin tuntia voi riittää: Asiantuntija antaa kolme ohjetta tehokkaaseen pikatreeniin

Jos päädyt palkkaamaan personal trainerin harjoittelusi tueksi, muista, että kuka tahansa voi tarjota henkilökohtaista valmennusta liikunnassa ja syömisessä. Valtaosa liikunta-alan ammattinimikkeistä on suojaamattomia.

Tutustu ainakin valmentajan koulutustaustaan ja varmista, että valmentajalla on aiempaa työkokemusta ja tyytyväisiä asiakkaita. Ennen sitoutumista kannattaa tavata valmentaja kasvotusten, sillä henkilökemioiden kohtaaminen on tärkeää.

Lue lisää: Kuka tahansa voi ryhtyä personal traineriksi, ja se huolestuttaa ammattilaisia – ”Menisitkö lääkärille, joka on käynyt viikonloppukurssin?”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Punnerrustesti ennustaa sydänterveyttä – yksinkertaisen testin voi tehdä missä ja koska vain

    2. 2

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    3. 3

      Oli huippulukio, oli harrastukset, oli liikaa intoa ja liian vähän aikaa – Ja niin Elena Shemyakin mieli hajosi

      Tilaajille
    4. 4

      Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn sisäinen kriisi syvenee: Intian-osastolla kastiin perustuvaa nöyryytystä ja syrjintää

    5. 5

      Yksinäisyyttä voi vähentää keskittymällä itseensä, havaitsivat tutkijat

    6. 6

      Uusia superkameroita nousee teiden varsille jo ensi kuussa – Tuleeko ylinopeuksista rahantekokone valtiolle?

    7. 7

      Trump julisti kansallisen hätätilan rahoittaakseen muurin Meksikon rajalle

    8. 8

      Euroopassa on turhauduttu Trumpin politiikkaan – siksi Münchenissä pohditaan nyt kysymyksiä, joista on oltu hiljaa vuosikausia

    9. 9

      Käytä pieniä tukisanoja kehuessasi itseäsi – näistä ilmaisuista muut eivät ärsyynny

      Tilaajille
    10. 10

      Leveät repeämät seinissä kertovat äkkipäätöksellä suljettavan Metropolian kampuksen huonosta kunnosta Espoon Leppävaarassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    2. 2

      Oli huippulukio, oli harrastukset, oli liikaa intoa ja liian vähän aikaa – Ja niin Elena Shemyakin mieli hajosi

      Tilaajille
    3. 3

      3 000 opiskelijan kampus vajoaa Espoossa ja suljetaan pika­vauhtia

    4. 4

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    5. 5

      Helsingin Hämeentie suljetaan autojen läpiajolta lopullisesti kahden viikon päästä – Näin historiallinen liikennemullistus etenee

    6. 6

      Uusia superkameroita nousee teiden varsille jo ensi kuussa – Tuleeko ylinopeuksista rahantekokone valtiolle?

    7. 7

      Punnerrustesti ennustaa sydänterveyttä – yksinkertaisen testin voi tehdä missä ja koska vain

    8. 8

      Mitä tehdä, kun lapsi muuttuu yhdessä yössä vieraaksi ihmiseksi? Kirsi Könösen ympärille kokoontuu voipuneita äitejä

      Tilaajille
    9. 9

      Trumpin hätätila on yritys pelastaa presidentin kasvot, ja se hirvittää jopa monia republikaaneja

    10. 10

      Mitä Trumpin julistus käytännössä tarkoittaa? Seuraavaksi muurista kiistellään luultavasti oikeudessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Olli Lindholmista kirjan tehnyt Arno Kotro kertoo Lindholmin olleen perillä terveysongelmistaan vuonna 2017: ”Hän tiesi elävänsä veitsenterällä”

    3. 3

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    4. 4

      Microsoft: Älkää käyttäkö Explorer-selainta

    5. 5

      HS selvitti Matti Nykäsen ja Seiskan oudon symbioosin – Kohujutut Nykäsestä syntyivät kännissä ja mehukkaita tarinoita lavastettiin

      Tilaajille
    6. 6

      Ihmisellä voi olla kehossaan litroja ylimääräistä vettä – Näillä kuudella vinkillä vähennät turvotusta

      Tilaajille
    7. 7

      Kolmen metrin pudotuksesta jäi muistoksi rollaattori, jonka vauhti vain kiihtyy – Kirsti Paakkanen täyttää 90 vuotta ja muuttaa 300-neliöiseen makuuhuoneeseen

      Tilaajille
    8. 8

      Lojumme itsemme kuoliaaksi – Alkukantaisen Tsimané-heimon esimerkki osoittaa, miksi ”meidän on liikuttava selviytyäksemme hengissä”

      Tilaajille
    9. 9

      Miksi Pohjois-Suomessa on paljon enemmän rivoja paikannimiä kuin etelässä? Vittulampien ja Paskaperien taustalla on monia hyviä syitä

    10. 10

      Yö-yhtyeen solisti Olli Lindholm, 54, on kuollut – Yhtye vahvisti syyksi sairauskohtauksen

    11. Näytä lisää