Liikunta muuttaa aivoja, mutta kaikki lajit eivät tehoa samalla tavalla: Aivo­tutkija antaa neljä erilaista liikunta­reseptiä

Aivotutkija kertoo, millaisella liikuntareseptillä kohennat tehokkaimmin mielialaa tai parannat muistiasi.

Säännöllinen kuntoliikunta luo aivoihin uusia soluja.

7.6.2019 13:47 | Päivitetty 8.6.2019 14:26

Viime keväänä kärsin pahasta stressistä. Olin ajautunut tilaan, jossa työasiat pyörivät päässä sekavana kelana ja tuntuivat kaatuvan päälle. En osannut rentoutua vapaa-ajallakaan. Nukuin huonosti ja muisti takkusi.

Päätin aloittaa seinäkiipeilykurssin. Kun kapusin seinälle, sekä keho että mieli joutuivat töihin. Samalla, kun tasapainottelin käsilihasten ja keskivartalon avulla pienillä kielekkeillä, jouduin miettimään, mihin siirtelisin jalkojani, jotta en putoaisi köyden varaan. Syke nousi ja lihakset tärisivät otteissa roikkuessa. Innostuin ja kävin kiipeilemässä useita kertoja viikossa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat