Hyvinvointi

Tamperelaisille tarjottiin kaikki mahdollinen tuki, jotta he alkaisivat pyöräillä työmatkojaan, mutta mikään ei muuttunut

Helsinki tähtää 15 prosentin työmatkapyöräilyyn jo ensi vuonna, Tampere vasta kymmeneen vuoden päästä.

Tamperelaiset pitävät työmatkapyöräilyä ja -kävelyä teoriassa myönteisenä asiana. Käytännössä he eivät kuitenkaan suostu siirtymään omasta autosta pyörän päälle, kertoo UKK-instituutin tuore tutkimus.

Sen mukaan Hatanpäällä ja Hervannassa työssä käyvät jatkoivat tyynesti oman auton käyttöä, vaikka pyörä- ja kävelyteitä parannettiin ja omien jalkojen käyttöön patistettiin työpaikalla monenlaisin keinoin.

UKK-instituutin erikoistutkija Minna Aittasalo arvioi, että tutkimusaika oli liian lyhyt. ”Ihmiset alkoivat miettiä asiaa, mutta ajatus ei vielä ehtinyt siirtyä toiminnan tasolle.”

Kyseessä on Aittasalon mukaan ensimmäinen tieteellinen tutkimus niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, jossa työmatkakävelyä ja -pyöräilyä pyrittiin edistämään näin monipuolisin toimin.

Taustalla oli havainto, että suomalaiset liikkuvat suosituksiin nähden liian vähän. Työmatkojen kulkeminen osittain tai kokonaan jalan tai pyöräillen olisi tutkijoiden mukaan helppo tapa lisätä liikuntaa. Lisäksi se auttaisi ilmastotavoitteiden toteuttamisessa.

Tamperelaistutkimuksen ensimmäiseen vaiheeseen osallistui 1 823 Hatanpäällä työskentelevää ihmistä 11 eri työpaikasta. Heistä 60 prosenttia kertoi kyselyssä kulkevansa työmatkat omalla autolla, 19 prosenttia pyöräili ja 6 prosenttia käveli. Kysely toteutettiin syksyllä 2014 ja keväällä 2015 ja kysymykset koskivat senhetkistä tilannetta, eivät esimerkiksi ympärivuotista pyöräilyä tai kävelyä.

Tutkimuksen yhteydessä Hatanpään valtatien pyöräily- ja kävelyväylät erotettiin omiksi väylikseen ja niitä levennettiin. Myös liittymiä sekä bussipysäkkien ohitusreittejä kohennettiin.

Kun tieremontti oli valmistunut ja parannellut väylät olivat olleet valmiina muutaman kuukauden, kysely toistettiin. Tulokset osoittivat, että remontti ei ollut vaikuttanut työntekijöiden käyttäytymiseen millään tavalla.

 

Työpaikalle sijoitettiin infograafeja. Työntekijöille järjestettiin luentoja ja heitä muistutettiin sähköpostitse. Työntekijöille tarjottiin ilmaista pyörähuoltoa, kuntotestausta ja liikuntaneuvontaa ja heille järjestettiin kilometrikisa. Pyöräilyyn kannustaminen kirjattiin jopa yrityksen strategiaan.

Tutkimuksen toiseen vaiheeseen otettiin lisäksi mukaan 5 työpaikkaa Hervannasta, yhteensä 826 työntekijää.

Työpaikat jaettiin kahteen ryhmään. Ensimmäisessä ryhmässä työmatkakävelyyn ja -pyöräilyyn panostettiin erilaisin keinoin, jotka työpaikat valitsivat itse. Työpaikalle sijoitettiin infograafeja. Työntekijöille järjestettiin luentoja ja heitä muistutettiin sähköpostitse. Työntekijöille tarjottiin ilmaista pyörähuoltoa, kuntotestausta ja liikuntaneuvontaa ja heille järjestettiin kilometrikisa. Pyöräilyyn kannustaminen kirjattiin jopa yrityksen strategiaan.

Toisen ryhmän työpaikoilla työmatkakävelyä tai -pyöräilyä ei erityisesti edistetty.

Puolen vuoden kuluttua työntekijöille tehtiin jälleen kysely. Tutkijat totesivat, että työpaikkaryhmien välillä ei ollut eroa eli edistämistoimilla ei ollut vaikutusta työntekijöiden työmatkakävelyyn ja -pyöräilyyn.

”Edistämistoimet vaikuttivat kuitenkin myönteisesti työntekijöiden halukkuuteen ja koettuihin mahdollisuuksiin kävellä tai pyöräillä työmatkansa”, sanoo Aittasalo.

”Suuri pettymys”, kommentoi tutkimusta Tampereen liikenneinsinööri Timo Seimelä. Hänen mielestään on sääli, että pyöräily- ja kävelyteiden parantaminen ei saanut tutkimuksessa aikaan sellaisia vaikutuksia kuin toivottiin.

Vaikka tutkimukseen osallistuneet työntekijät eivät muuttaneet tapaansa kulkea työmatkoja, pyöräilijöiden määrät parannetulla väylällä kasvoivat kuitenkin peräti 20 prosenttia. ”Se on enemmän kuin keskustan muilla pyöräteillä”, Seimelä toteaa.

Tampereen kaupunki on seurannut pyöräilijöiden määriä keskustaan johtavilla väylillä vuodesta 2000. Pyöräilyn osuus työmatkoista on nyt noin 10 prosenttia.

Helsinki on Tamperetta hiukan edellä: Täällä 11 prosenttia työmatkoista tehdään polkupyörällä. Helsingin tavoitteena on, että pyöräilyn osuus työmatkoista olisi 15 prosenttia jo ensi vuonna.

Tampereella arvioidaan, että 15 prosenttiin päästään vuonna 2030.

Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen hämmästelee UKK-instituutin tutkimuksen tulosta. Helsingin kokemuksen mukaan laadukkaiden pyöräväylien rakentaminen lisää pyöräilyä. Hän mainitsee esimerkkinä Kiasmalta Ruoholahteen kulkevan Baanan, joka valmistui vuonna 2012. Sen käyttö on kasvanut joka vuosi kymmenillä tuhansilla pyöräillyillä matkoilla.

”Viime vuonna Baanalla tehtiin jo lähes miljoona matkaa, ehkä tänä vuonna sitten miljoona”, Keisanen sanoo.

Hän tiivistää kaupungin tärkeimmän tehtävän pyöräilyn tukemiseksi kolmeen sanaan: ”infra, infra ja infra”.

Keisanen antaa Tampereelle kolme vinkkiä pyöräilyn edistämiseksi:

1. Pyöräväylien verkostolle tulee laatia hyvä yleissuunnitelma.

2. Suunnitelma pitää toteuttaa.

3. Pyöräily tulee rinnastaa ajoneuvoliikenteeseen ja erottaa jalankulkijoista.

”Suomessa on tehty iso virhe, kun pyöräilijät ja jalankulkijat on laitettu yhteisille kevyen liikenteen väylille. Tästä on ollut haittaa molemmille”, Keisanen sanoo.

Kolmatta neuvoa on Tampereella jo toteutettukin Hatanpään valtatien remontin yhteydessä.


Tampereen liikennejärjestelyt ovat tällä hetkellä täysin sekaisin, koska kaupunkiin rakennetaan raitioteitä.

Ratikat on määrä ottaa käyttöön elokuussa 2021. Seimelä uskoo, että ne tulevat vähentämään autoilua ja lisäämään joukkoliikenteen käyttöä varsinkin Hervannan ja Tampereen yliopistollisen sairaalan suuntaan.

Tampere valmistelee parhaillaan kaupunkipyörien käyttöönottoa. Sen on määrä tapahtua ensi kesänä.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Parisuhde loppui Halla-ahon vuoksi, liian vihreitä sukulaisia ja sisällissota aina vain – Näin politiikka riitauttaa suomalaisia

    2. 2

      Ihosyöpäluomi on usein ”melko mitättömän näköinen”, kertoo ihotautilääkäri

    3. 3

      Rosa Meriläistä nöyryytettiin kansanedustajana julkisesti, ja niitä traumoja hän työstää vielä 15 vuoden jälkeen: ”Yritin kestää sen kaiken yksin”

      Tilaajille
    4. 4

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    5. 5

      Ensimmäistä kertaa Suomessa esiintynyt Christina Aguilera loihti Poriin spektaakkelin – Lady Marmaladen esittäjä on yhä aikamme tärkeimpiä popmuusikoita ja feministejä

    6. 6

      Työvoimapula on syrjäseutujen vitsaus, Lieksassa ongelma haluttaisiin ratkaista lisäämällä työperäistä maahanmuuttoa

    7. 7

      Maire Aaltonen odotti lasta, kun hän joutui natsien keskitysleirille – Nälän, tautien ja julmuuksien keskellä hän synnytti tyttären

      Tilaajille
    8. 8

      Weekend-festivaali siirtyi Hietaniemestä Suvilahteen, mutta riita viime vuonna tuhotusta hautausmaan kivi­muurista jatkuu yhä

    9. 9

      Helsingissä on alettu järjestää juhlia, joissa ahdistelu on harvinaisen selvästi kielletty: Järjestäjien mukaan tavallisissa yökerhoissa ei välttämättä ole ”turvallista”

    10. 10

      Sähkökaappien sotkeminen oli jatkuva ongelma Vantaalla, kunnes kaappeihin ilmestyi kiinalaisten rakastama Matti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa: ”Jokin Kiinan luvuissa ei täsmää”

    2. 2

      Parisuhde loppui Halla-ahon vuoksi, liian vihreitä sukulaisia ja sisällissota aina vain – Näin politiikka riitauttaa suomalaisia

    3. 3

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    4. 4

      Rosa Meriläistä nöyryytettiin kansanedustajana julkisesti, ja niitä traumoja hän työstää vielä 15 vuoden jälkeen: ”Yritin kestää sen kaiken yksin”

      Tilaajille
    5. 5

      Sähkökaappien sotkeminen oli jatkuva ongelma Vantaalla, kunnes kaappeihin ilmestyi kiinalaisten rakastama Matti

    6. 6

      Käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin vangittavaksi epäiltynä tuottamuksellisesta rahanpesusta

    7. 7

      Oodin vessojen ovista näkee läpi, henkilökunta kannustaa kuvaamaan siluettivideoita

    8. 8

      Kilpailukykysopimuksen odottamaton lasku: Valtio kustantaa yrityksille pysyvän satojen miljoonien eurojen maksualen

    9. 9

      Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

    10. 10

      Maire Aaltonen odotti lasta, kun hän joutui natsien keskitysleirille – Nälän, tautien ja julmuuksien keskellä hän synnytti tyttären

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    6. 6

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    7. 7

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    8. 8

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    9. 9

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    10. 10

      Tarja Myllyrinne asuu ensimmäisessä kerroksessa yhdellä Helsingin meluisimmista kaduista: Tällainen on hänen kotinsa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää