Hyvinvointi

Asiantuntijat ennustavat: Nämä hyvinvointitrendit nousevat tänä vuonna – Nyt tulevat unilomat ja entistä riisutumpi treenaaminen

Lempeää treenaamista, äänimaisemia, unilomia – hyvinvointitrendit kannustavat nyt mielen ja kropan hellimiseen. Asiantuntijat listasivat ennustuksensa vuoden trendeiksi.

Vuoden alussa moni pohtii oman hyvinvoinnin parantamista tai uusia liikuntaharrastuksia. Sport-lehti pyysi asiantuntijoita arvioimaan, millaiset trendit nousevat treeni- ja hyvinvointirintamalla tänä vuonna.

1. Lepo kiinnostaa, ja osa suuntaa jopa unilomalle

Univaje on globaali ongelma ja yhä useampien maiden kansantauti. Tuoreesta Finterveys-tutkimuksesta selvisi, että joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen ei nuku mielestään tarpeeksi.

Ei siis ihme, että unen ympärille on rakentunut kokonainen bisnes. Esimerkiksi newyorkilainen The Benjamin -hotelli markkinoi unilomia, jotka maksavat 700–1 000 dollaria yötä kohti. Unilääkärin suunnittelemaan Rest & Renew -pakettiin kuuluu muun muassa unta optimoiva ateria, tyynyvalikoima, meditaatiota, äänikoneita ja tietenkin ympäri vuorokauden asiakkaan käytössä oleva ”unitiimi”.

Tieto ja ymmärrys unen tärkeydestä hyvinvoinnille ovat levinneet viime vuosina räjähdysmäisesti, sanoo unilääkäri Henri Tuomilehto.

”Vihdoin aletaan käsittää, että uni on fysiologiaa ja perustuu elimistön perustoimintoihin – ei kuun ja tähtien asentoon.”

Teot unen priorisoimiseksi kuitenkin usein puuttuvat.

”Harva on valmis muuttamaan käyttäytymistään, jos se vaatii työtä. Syitä huonosti nukkumiseen etsitään mielellään muualta kuin omista elämäntavoista.”

Uni pitää rutiineista. Sitä rytmittävät samanlaisina toistuvat nukkumaanmeno- ja heräämisajat, ruokailut, fyysinen aktiivisuus ja rentoutuminen. Tuomilehto laati rutiinimallin, joka on suuntaa antava ehdotus päivätyötä tekevälle. Mallia voi soveltaa omiin työaikoihin.


2. Alaston treeni on vastaisku laitteille

Yksi tulevan vuoden kuumimmista liikuntatrendeistä on alaston treenaaminen, asiantuntijat arvelevat. Kuulostaa äärimmäiseltä, mutta ei oikeasti vaadi alastomuutta. Vaatteiden sijaan kotiin jätetään teknologia: älykellot, sykemittarit, älypuhelimet ja kaikki muu suoritusta mittaava laitteisto. Alastomassa treenissä liikutaan niin kuin ”ennen vanhaan”, kehoa kuunnellen.

”Oman kehon kuuntelun pitäisi olla kansalaistaito, mutta monen kohdalla ollaan kaukana siitä. Sitä pitäisi ehdottomasti harjoitella”, liikuntabiologi ja personal trainer Timo Haikarainen sanoo ja neuvoo, miten kehon kuuntelussa pääsee alkuun:


3. Äänimaisemat auttavat rentoutumaan

Alamme pikkuhiljaa hahmottaa, kuinka suuri vaikutus äänillä on hyvinvointiin. Yhä useampi tekee töitä avokonttorissa tai elää rauhattomassa, urbaanissa ympäristössä, jossa jatkuva melu häiritsee keskittymistä ja lisää stressiä.

Ratkaisuksi ongelmaan ovat syntyneet soundscapet, niin kutsutut äänimaisemat. Ne rauhoittavat, energisoivat tai tehostavat keskittymistä – jokaiseen tarpeeseen löytyy omansa, Youtubesta tai appinä. Usein maisema on koostettu luonnon ääniä apuna käyttäen.

Äänimaisemien vaikutusta omaan oloon voi testata esimerkiksi Applen iRelax Soundscapes -sovelluksella. Valittavana on luonnon äänien lisäksi erilaisia kohinaääniä. Ne blokkaavat tehokkaasti ympäristön häiritseviä ääniä.

4. Kotitreeni helpottaa aloittamista

Kuulutko niihin, joille vaikeinta liikkumisessa on lähteminen? Teknologia voi olla pelastuksesi. Hyvinvointiteknologia-alan kouluttaja Eeva Kiuru ennustaa, että kotitreenit yleistyvät entisestään, ehkä jopa ammattilaisen reaaliaikaisessa
ohjauksessa.

”Yksi edelläkävijöistä on amerikkalainen teknologiayritys Peloton, joka valmistaa näytöllisiä kuntopyöriä ja juoksumattoja.”

Yritys tarjoaa ohjattuja pyörä-, jumppa-, jooga- ja juoksutunteja.

”Virtuaalitodellisuuden kaltaiset ratkaisut yleistyvät varmasti. Teknologian avulla voidaan luoda esimerkiksi kuntopyöräilijälle luontoreittejä virtuaalilaseja tai näyttöjä hyödyntämällä. Käyttäjä saa hienon kokemuksen, vaikka pysyykin olohuoneessaan.”

5. Ei yhdessä vaan yksin

Elämme notkean modernin aikakautta – siis mitä?

Liikuntasosiologi Hanna Vehmas selittää.

”Notkea moderni on puolalaissyntyisen sosiologin Zygmunt Baumanin lanseeraama käsite, jolla hän kuvaa ihmisten kokemaa epävarmuutta ja juurettomuutta nyky-yhteiskunnassa. Esimerkiksi harrastuksiin sitoudutaan yhä kevyemmin.”

Aikuisväestömme liikuntaa selvittänyt tuore tutkimus paljastaa, että jopa 66 prosenttia suomalaisista liikkuu yksin. Seuroissa harrastaa vain 13,3 prosenttia.

”Seurat joutuvat tekemään kovasti työtä jäsenten hankkimiseksi.”

Lajien ykkösiä ovat kävely, saliharjoittelu ja pyöräily. Liikunnan harrastamisen motiiveja sekä Suomessa että ulkomailla tutkinut Vehmas nostaa esiin erityisesti saliharjoittelun suosion.

”Kuntosalit ovat maailmanlaajuinen trendi, joka ei näytä laantuvan. Siitä vaikuttaa tulleen treenimaailman ”new black” eli pysyvä osa suosituimpia liikuntamuotoja.”

Trendeihin vaikuttaa myös ilmastonmuutos. Lenkkeily ja pyöräily ovat saaneet uudenlaista nostetta.

”Yhtäkkiä kävelyharrastus ei tunnu takapajuiselta vaan ympäristöystävälliseltä ja palauttavalta. Kun suuntaa vielä luontoon, on niin sanotusti trendien huipulla.”

6. Kavisruoka kiinnostaa yhä enemmän

Kasvispainotteisten ruokavalioiden kasvu on vasta alkanut, uskoo aihetta tutkinut ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm. Kun lautasensa koostaa oikein, kasvispitoisesta ateriasta riittää energiaa kovaankin treeniin ja lihasmassan kerryttämiseen. Facebookin Hedelmälihasta-ryhmässä keskustellaan tavoitteellisen treenaamisen ja vegaanisen ruokavalion yhteensovittamisesta, ja ryhmässä on jo 7 000 jäsentä.

Moni on innostunut myös hapatetusta ruoasta. Teestä käymällä valmistettu kombucha on villinnyt ruokahifistelijät kokeilemaan myös muita fermentoituja herkkuja. Testaa esimerkiksi korealaista kimchiä, joka valmistetaan hapatetusta kiinankaalista.

7. Syö, kun on nälkä

”Voisitko opettaa minut syömään ihan normaalisti?”

Se on pyyntö, johon ravitsemusasiantuntija Patrik Borg törmää vastaanotollaan jatkuvasti. Moni on käynyt läpi kaikki mahdolliset dieetit ja ruokavaliot ja kadottanut matkalla kyvyn syödä tuntemustensa mukaan.

”Ei osata enää tunnistaa nälkää, ei kylläisyyttä. Kehon signaalit ovat menneet sekaisin.”

Monella syöminen lähtee vinoutumaan teini-iässä tai myöhemmin, kun laihdutus ja ruokavaliot tulevat kuvioihin.

”Silloin mennään vikaan, kun aletaan rajoittaa syömistä ankaralla kädellä. Syömiseen alkaa liittyä jännitteitä ja syyllisyyttä.”

Miten syömistä voi sitten ryhtyä normalisoimaan? Aivan helppoa se ei ole, Borg myöntää, mutta mahdollista.

”Hieno termi on intuitiivinen syöminen. Syödään silloin, kun on nälkä, ja sen verran, että nälkä lähtee.”

Borg aloittaa asiakkaidensa kanssa siitä, että ruokaa saa syödä niin paljon kuin haluaa. Se on monelle vaikea juttu. Lihomisen pelko istuu tiukassa.

”Pääpointit ovat perusterveellinen ruokavalio ja tasainen ruokarytmi. Niiden puitteissa saa syödä sen verran kuin tekee mieli. Tärkeintä on oppia joustava syömisote ja kehon kuuntelu.”

Lue lisää treenitrendeistä tammikuun Sport-lehdestä.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Stylisti Teuvo Lomanille ehdollista vankeutta 13-vuotiaan pojan törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä

    2. 2

      Miten toimia vihamielisen ihmisen edessä? Psykoterapeutti kertoo tekniikan, joka rauhoittaa mielen uhkaavassa tilanteessa

      Tilaajille
    3. 3

      Uuni tekee kasviksille ihmeitä: taulukko näyttää, kauanko kasviksia kannattaa paahtaa, jotta niihin saa eniten makua

    4. 4

      Ensin Onni, 3, yski ja sitten vaimeni – Hädän hetkellä ensimmäiset minuutit ratkaisevat, mutta juuri silloin moni hyytyy

      Tilaajille
    5. 5

      Hampurilaisravintolan rasvahormi syttyi Sörnäisissä: Video näyttää, kuinka kadulle tupruaa sankka savu

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Työhaalareissa ei pitäisi olla mitään asiaa juniin ja busseihin, sanoo työmies Juhani Kaappola Keravalta – Mitä vastaavat VR ja HSL?

    2. 2

      Suosikkikahvila haettiin konkurssiin Helsingin Punavuoressa: Sitten puhelu tuntemattomasta numerosta muutti kaiken

    3. 3

      37-vuotias Reetta Ek alkoi tuntea iltaisin olonsa oudoksi – Kun lääkäri kertoi syyn, Ek tunsi syöksyvänsä kohti vanhuutta

      Tilaajille
    4. 4

      Monen olkapäässä on tapahtunut salakavala muutos, joka voi altistaa vammoille – Fysioterapeutti näyttää kolme liikettä, joilla testaat olkanivelen liikkuvuuden

      Tilaajille
    5. 5

      Ensin Onni, 3, yski ja sitten vaimeni – Hädän hetkellä ensimmäiset minuutit ratkaisevat, mutta juuri silloin moni hyytyy

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    2. 2

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    3. 3

      Koronaviruksen hillitsemiseksi on olemassa yli­voimainen keino, joka on jokaisen ulottuvilla – Kokeile, läpäisetkö käsi­hygienian testin

    4. 4

      Tampereen keskustassa on kommuuni, jossa tyhjät pullot jaetaan painimalla

      Tilaajille
    5. 5

      ”Ovi avattiin, ja esiin työntyi pistin” – Toimittaja Jussi Konttisen isä joutui kuusi­vuotiaana venäläisten vanki­leirille, jolta moni lapsi ei selvinnyt

      Tilaajille
    6. Näytä lisää