Suosituimpien lihankorvikkeiden terveellisyydessä on isoja eroja – Ravitsemusterapeutti kertoo, mihin kannattaa kiinnittää huomiota - Hyvinvointi | HS.fi
Hyvinvointi

Suosituimpien lihankorvikkeiden terveellisyydessä on isoja eroja – Ravitsemusterapeutti kertoo, mihin kannattaa kiinnittää huomiota

Lihankorvikkeita on kaupoissa jo laaja valikoima, mutta mikä sisältääkään eniten proteiinia ja mikä hiilareita? Ravitsemusterapeutti vastaa.

Tilaajille

Moni korvaa jauhelihan nykyisin nyhtökauralla, härkäpapurouheella tai seitanilla. Kuva: JUKKA LEHTINEN

Julkaistu: 21.1. 2:00, Päivitetty 22.1. 15:48

Pavut, linssit ja soija ovat suosittuja kasviproteiinin lähteitä. Myös ravitsemustieteilijät suosittelevat niitä punaisen lihan sijaan ja rinnalla, koska kovien, tyydyttyneiden rasvojen saantia olisi hyvä vähentää.

Pavut ja herneet sisältävät myös kuitua ja B-ryhmän vitamiineihin kuuluvaa folaattia: näitä ravintoaineita suomalaiset saavat tyypillisesti liian vähän.