Sokea fysioterapeutti opetti minut kävelemään oikein – vääränlainen askellus kuului jopa puhelimessa - Hyvinvointi | HS.fi
Hyvinvointi|Kolumni

Sokea fysioterapeutti opetti minut kävelemään oikein – vääränlainen askellus kuului jopa puhelimessa

Fysioterapeuttina työskentelevä sokea ystäväni tunsi käsillään, että kävelyssäni oli jotakin pielessä. Myöhemmin hän osasi sanoa saman pelkästään yhden puhelun perusteella.

Julkaistu: 19.2. 15:24

Astuimme sokean ystäväni kanssa ulos talviselle kadulle. Georg halusi tietää, miten oikein kävelen, koska polveni oli viime aikoina taas oikutellut.

Fysioterapeuttina työskentelevä ystäväni tuli seisomaan selkäni taakse, laittoi kädet lanteilleni ja käski kävelemään normaalisti. Georg kulki perässäni ja tunnusteli käsillään askellustani. Ehdin ottaa kymmenisen askelta, kun niskani takaa kuului hymähdys.

Diagnoosi oli selvä.

Kun ihminen kävelee oikein, maahan osuu ensin kantapää, sitten jalkapohja ja lopuksi päkiä ponnistaa koiven takaisin ylös.

Minä en kävelyt oikein. Koko vasemman jalan jalkapohjani lässähti kerralla maahan kuin ankan räpylä.

Olin ehtinyt kävellä ankkamaisesti jo vuosia, mutta en itse hoksannut asiaa, koska aivoni olivat tottuneet askelvirheeseen. Ankka-askellukseni oli ilmeisesti seurausta monta vuotta aiemmin tapahtuneesta loukkaantumisesta. Astuin salibandymailan lavan päälle, nilkkani nyrjähti ja jouduin tukeutumaan kyynärsauvoihin.

Kyynärsauvoilla hankkii itselleen yllättävän helposti sitkeän askelvirheen. Jos sauvoilla ei osaa kävellä oikein – kuten harva luonnostaan osaa – voi seurauksena olla esimerkiksi ankkakävelyä, ontumista tai kipua niskoissa ja hartioissa asti.

 Kesken puhelun hän tokaisi: ”Kävelysi ei suju vielä kunnolla.”

Opettelin pois ankkakävelystä, ja ehdinkin jonkin aikaa kävellä oikein. Sitten teloin polveni moottoripyöräonnettomuudessa sen verran pahasti, että linkutin kyynärsauvoilla seitsemän kuukautta.

Kun pääsin vihdoin kepeistä eroon, lähdin kävelylle ja soittelin Georgille kuulumisia. Kesken puhelun hän tokaisi: ”Kävelysi ei suju vielä kunnolla. Otat leikatulla jalallasi lyhyemmän askeleen kuin terveellä jalalla.”

Mistä ihmeestä voit tietää tuon, ihmettelin.

”Kuulen askeliesi pituuden. Se on erityisen helppoa näin talvella, kun kävelet lumihangessa. Askeliesi rytmit eroavat toisistaan.”

Sain sittemmin aina puhelimessa jutellessamme rytmianalyysin, kunnes kävelyni kuulosti hyvältä. Loppusilauksen teimme perinteisellä tavalla, livenä ja kädet lanteilla.

 ”Kävelyä on joskus harjoiteltava jopa pitkään ja hartaasti.”

Georgin ansiosta olen tajunnut, että ergonominen kävelytapa ei ole itsestäänselvyys. Kävelyä on joskus harjoiteltava jopa pitkään ja hartaasti.

Myös liikunta-alan ammattilaiset joutuvat keskittymään aika ajoin kävelyynsä. Haastattelin vastikään sertifioitua urheilufysioterapeuttia Seppo Pehkosta, joka kertoi, että yhä useampi suomalainen ”istumakävelee.”

Kun ihminen istumakävelee, hän laahustaa etukenossa ja pyrstö pitkänä. Asento on perua siitä, että istumme nykyään aamut bussissa, sitten koulussa tai työpaikalla ja lopuksi illat kotona sohvalla.

Pehkonen kertoi, että häneltä itseltään kesti vuosia oppia kävelemään niin kuin luonto on meidät tarkoittanut, hyvässä asennossa ja dynaamisesti.

Olen kiitollinen Georgista, joka kuulee ja tuntee paremmin kuin mitä itse näen. Sitä paitsi hän käveleekin paremmin kuin minä.

Georgin tasapaino on aivan käsittämätön – yksi syy siihen on, että hän on harrastanut vuosia judoa. Olimme kerran Lapissa retkeilemässä erämaisessa maastossa, jo hieman jäisillä ja muhkuraisilla poluilla.

Siinä missä minä varoin askeliani, Georg painatti menemään Erkko-opaskoiransa kanssa kuin juna.

”Tuossa vasemmalla on kivi, tuossa oikealla on pieni kuoppa”, huutelin perästä huolestuneella äänellä.

”Ei hätää, kyllä minä pysyn pystyssä”, hän vastasi. Ja niin hän pysyi. Hän osaa kävellä.

Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

Melkein jokaisen kropassa on heikompi ja vahvempi puoli, ja se voi aiheuttaa yllättäviä vaivoja – Viisi helppoa liikettä, jotka paljastavat toispuoleisuuden

Kehossa on takaketju, jonka treenaaminen unohtuu helposti, ja silloin ihmisen koko asento muuttuu – Helppo testi paljastaa tärkeiden lihasten kunnon

Jos olet joutunut käyttämään kyynärsauvoja, sinulla voi olla askelvirhe, asiantuntija varoittaa – Tältä näyttää oikea kävelytapa, jonka harva tuntee