Menikö selkä jumiin istumisesta? Asiantuntija suunnitteli lempeän joogasarjan, joka rentouttaa istumatyöläisen lihakset

Yhdistelmä rentouttavia joogaliikkeitä ja syvää hengitystä on hyvää ensiapua istumisen jumittamaan selkään. Kaisa Jaakkolan suunnittelemassa joogasarjassa rankaa taivutetaan lempeästi ja jumit hellittävät.

Lempeät yin-joogaliikkeet toimivat hyvin sekä treenin että istumisen jälkeen. Yhdistä niihin syvä hengitys.

5.8.2020 2:00 | Päivitetty 5.8.2020 7:11

Selkä on kehon oma stressimittari: sinne iskevät usein ensimmäisenä kivut ja jumit. Tavallisimpia syitä ovat liika istuminen ja toisaalta kova, yksipuolinen treeni. Myös henkiset paineet voivat tuntua kireyksinä selässä.

Voimakkaat, vääntävät venytykset eivät usein auta. Joogaopettaja Kaisa Jaakkola suunnitteli hellittävän joogasarjan, jossa selkää venytetään lempeästi eri suuntiin ja lepäillään staattisissa venytyksissä. Silloin jumit hellittävät ja palautuminen käynnistyy. Myös rintaranka aukeaa ja ryhti oikenee.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat