Jää jämähtää nyt paikoin poikkeuksellisen tiukasti tuulilasiin – yksinkertaiseen niksiin turvautuminen voi jopa rikkoa koko ikkunan - Hyvinvointi | HS.fi

Jää jämähtää nyt paikoin poikkeuksellisen tiukasti tuulilasiin – yksinkertaiseen niksiin turvautuminen voi jopa rikkoa koko ikkunan

Tuulilasien huoltoon ja korjaukseen erikoistunut Markus Helkamäki kertoo, miten poikkeuksellisenkin sitkeän jään saa parhaiten poistettua.

Perinteinen jään raappaaminen saattaa olla nyt tavallista hankalampaa, sillä jää on poikkeuksellisen tiukasti kiinni lasissa.­

22.2. 15:04 | Päivitetty 22.2. 15:34

Pääkaupunkiseudun autoilijoiden päivä alkoi maanantaina ankaralla tuulilasin raappauksella.

Tiukan jääkerrokseen syynä oli sään pakastuminen sunnuntaina. Jäätävät sateet jatkuivat Etelä-Suomessa vielä maanantaiyönä.

Meteorologit ovat kertoneet, miten ylemmistä, lauhemmista ilmakerroksista satanut vesi jäähtyi alemmissa, kylmemmissä ilmakerroksissa. Kun alijäähtynyt vesi kohtaa kylmän auton ikkunan, se jäätyy välittömästi lasin pintaan kiinni.

Vielä tiistainakin on paikoin odotettavissa jäätävää vesisadetta tai alijäähtynyttä vettä.

Miten sitten ikkunaan jämähtäneen jään saa parhaiten irti?

”Poppakonsteja ei ole”, sanoo vauriokorjaamo Autoklinikan tuulilasivastaava Markus Helkamäki.

Jotkut neuvovat sulattamaan tuulilasia kuumalla vedellä tai kuumaa vettä sisältävällä muovipussilla.

”Tällä konstilla saa kyllä lasit sulamaan, mutta pakkasella ne myös jäätyvät uudelleen nopeasti, joten tämä kikka kannattaa unohtaa heti”, Helkamäki sanoo.

Kuuman veden käyttö tuo myös riskejä.

”Jos tuulilasissa on valmiina kiveniskemä, äkillinen lämpötilan vaihtuminen voi saada vaurion laajenemaan halkeamaksi tai pahimmillaan hajottaa lasin sirpaleiksi.”

Helkamäki suosittelee poistamaan jään mekaanisesti. Perinteinen jään raappaaminen saattaa kuitenkin olla nyt tavallista hankalampaa, sillä jää on poikkeuksellisen tiukasti kiinni lasissa. Muoviraappa saattaa jopa mennä rikki ja naarmuttaa tuulilasia.

”Raappaa käyttäessä on syytä varoa vaurioittamasta tuulilasin ympärillä olevia maalipintoja”, Helkamäki muistuttaa.

Parempi keino on Helkamäen mukaan käynnistää auto ja laittaa tuulilasin lämmitys päälle.

”Joissain automalleissa tuulilasin sisälle rakennettu lämmitysjärjestelmä lämmittää lasin nopeasti. Jää irtoaa paksuudesta riippuen muutamassa minuutissa.”

”Pitää kuitenkin muistaa, ettei autoa käytä tyhjäkäynnillä tarpeettoman pitkään”, hän lisää.

Tuulilasin lämmittäminen auttaa myös siinä tapauksessa, että jää poistetaan mekaanisesti jääraapalla.

Tärkeää on Helkamäen mukaan puhdistaa tuulilasi kokonaan. Pieni aukko kuljettajan kasvojen edessä ei riitä siihen, että liikennettä pystyy havainnoimaan riittävästi.

Jos tuulilasi jäätyy ajaessa, Helkamäki suosittelee ottamaan auton automaattisen lämmityksen pois päältä, säätämään lämmityksen täysille ja suuntaamaan puhalluksen tuulilasiin.

Puhallus auttaa myös poistamaan ikkunoiden sisäpinnoille kertynyttä huurua. Jos huurua kertyy auton ikkunoiden sisäpinnoille jatkuvasti, autossa saattaa olla vikaa: raitisilman suodatin voi olla kostea tai lasi vuotaa.

”Kosteutta voi myös ehkäistä kopistelemalla lumet pois kengänpohjista ennen autoon nousemista”, Helkamäki sanoo.

Autoklinikalla sään vaihtelu näkyy usein siten, että autoilijoiden tuulilasit halkeilevat poikkeuksellisen paljon. ”Nimenomaan lämpötilojen vaihtelu edesauttaa lasin halkeamista”, Helkamäki sanoo.

Jos kivi osuu tuulilasiin, iskemän päälle Helkamäen mukaan kannattaa laittaa teippiä. Se suojelee vauriota lialta, jolloin korjauksen laatu paranee.

”Sitten vain korjauttamaan tuulilasi mahdollisimman nopeasti, sillä jossakin vaiheessa vaurio halkaisee ikkunan. Kaikki kahden euron kolikkoa pienemmän vauriot pystytään korjaamaan”, Helkamäki sanoo.

Autoklinikka teki viime vuonna kyselytutkimuksen, jonka mukaan suurin osa suomalaisista autoilijoista puhdistaa tuulilasin perinteisellä menetelmällä eli jääraapalla.

Kyselyssä 61 prosenttia autoilijoista käytti skrapaa, kun taas 31 prosenttia sulatti laseihin kertyneen jään autoa lämmittämällä. Noin seitsemän prosenttia kyselyyn vastaajista turvautui muihin menetelmiin.

Moni auto oli saanut yöllä jääkuorrutuksen.­

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat