Opiskelijoiden jaksaminen on ollut koetuksella jatkuvan koronatilanteen aiheuttaman etÀopetuksen vuoksi jo viime vuoden kevÀÀstÀ lÀhtien.
Opiskelijat pÀÀsivÀt palaamaan takaisin lÀhiopetukseen vasta toukokuussa.
Moni nuori kokee olevansa uupumisen rajalla niin toisella asteella kuin korkeakouluissa, kertoo Helsingin yliopiston viime vuonna ilmestynyt âKoronakevaÌaÌn opiskelu- ja tyoÌhyvinvointi Suomessaâ -tutkimus.
KevÀÀn opetusjÀrjestelyistÀ jo toteutetut tutkimukset ja raportit osoittavat, ettÀ kouluissa syntyi niin hyvinvointivajetta kuin oppimisvajettakin.
Oppilaiden nÀkökulmasta pitkÀssÀ etÀopiskelujaksossa nÀhtiin paljon riskejÀ syrjÀytymisen kannalta.
Nuorten ĂĂ€ni -toimitus kerĂ€si opiskelijoilta kommentteja etĂ€opetuksesta. Loimme Google Forms -kyselyn, johon saimme vastauksia yhteensĂ€ kymmenestĂ€ Uudellamaalla sijaitsevasta lukiosta.
Kyselyyn vastasi 93 opiskelijaa, joista 63 nuorta koki etÀopetuksen uuvuttavaksi:
âEtĂ€opetuksen aikana tunnen oloni vĂ€lillĂ€ todella yksinĂ€iseksi.â
âTappaa sisĂ€ltĂ€.â,
âEn jaksa tehdĂ€ mitÀÀn.â
âJoissain aineissa super helppoa ja mukavaa, toisissa super uuvuttavaa.â
MeitÀ kiinnosti myös, millaista etÀopetusta nuoret saavat koronan aikana ja millaisen etÀopetuksen he kokevat hyvÀksi. NÀin nuoret muun muassa parantaisivat etÀopetusta:
âSuurempi osa tehtĂ€vistĂ€ tehtĂ€isiin tunnin aikana ja vĂ€hemmĂ€n jĂ€isi tuntien ulkopuolelle, koska ruudun tuijottamisesta tulee huonovointiseksi henkisesti ja fyysisesti.â
âEnemmĂ€n tukea tunneilla, lisĂ€ksi rauhallisempi etenemistahti auttaisi monia.â
Kallion lukiossa opiskeleva Iines Heijola, 17, kuuluu niihin moniin, jotka kokivat etÀopiskelun hankalaksi ja raskaaksi. Heijolan etÀopiskelussa koulu ja vapaa-aika sekoittuivat yhteen, koska kaikki tehtiin kotoa kÀsin.
âOpiskelin koko pĂ€ivĂ€n sĂ€ngyssĂ€ ja kun koulupĂ€ivĂ€ pÀÀttyi, niin avasin siitĂ€ sitten Netflixin tai jatkoin kouluhommien tekemistĂ€ siinĂ€ samassa paikassaâ, Heijola kertoo.
EtÀopetus vaikutti negatiivisesti Iines Heijolan opintosuorituksiin.
Heijolan mukaan opiskelu oli liian paljon oppilaiden omalla vastuulla ja tehtÀviÀ oli usein liikaa.
âOpettajat kertoivat yleensĂ€ tunnin alussa, mitkĂ€ tehtĂ€vĂ€t piti olla tehtynĂ€ ja apua sai kysyĂ€. EtĂ€nĂ€ oli kuitenkin isompi kynnys kysyĂ€ apua kuin luokassa, jossa vaan viittaisi ja sanoisi, ettĂ€ hei, en tajua tĂ€tĂ€.â
EtÀopetus vaikutti negatiivisesti Heijolan opintosuorituksiin. HÀnen valmistumisensa ylioppilaaksi viivÀstyy puolella vuodella. Erityisesti hÀntÀ harmittaa se, ettÀ hÀn on jÀÀnyt paitsi taideaineista etÀopetuksen aikana, koska niiden aineiden takia hÀn tuli Kallion lukioon.
HÀn kertoo etÀopiskelukauden vaikuttaneen myös tulevien ylioppilaskirjoitusten menestykseen.
âKoulumenestykseni on laskenut tosi paljon. Varsinkin viime kevÀÀnĂ€ droppasin pari kurssia, kun en ollut yhtÀÀn valmistautunut etĂ€ilyynâ, Heijola kertoo ja toivoo, ettĂ€ korona ei sotkisi enempÀÀ ensi syksyn kirjoituksia.
ââOli kivaa pÀÀstĂ€ nĂ€kemÀÀn kavereita koulussa ja ylipÀÀtÀÀn nĂ€hdĂ€ ihmisiĂ€ oman perheen ulkopuolelta.â
Heijola etÀÀntyi etÀkoulun aikana kavereistaan.
âNĂ€in kavereita etĂ€koulun aikana vain pari kertaa. Yhteyden ottaminen vaikeutui, kun ei nĂ€hnyt kovin usein.â
Raskasta etÀopinnoissa oli myös se, ettÀ koko perhe teki töitÀ ja opiskeli yhdessÀ kotoa kÀsin.
âPinna oli koko ajan kireĂ€llĂ€, koska joutui olemaan neljĂ€n seinĂ€n sisĂ€llĂ€ oman perheen kanssa.â
Osittaiseen lÀhiopetukseen palatessa tÀtÀ ongelmaa ei enÀÀ ole ollut.
âOli kivaa pÀÀstĂ€ nĂ€kemÀÀn kavereita koulussa ja ylipÀÀtÀÀn nĂ€hdĂ€ ihmisiĂ€ oman perheen ulkopuoleltaâ, Heijola kertoo ja lisÀÀ huomanneensa heti ensimmĂ€isenĂ€ lĂ€hikoulupĂ€ivĂ€nĂ€ pystyvĂ€nsĂ€ keskittymÀÀn opiskeluun paremmin koulussa.
EtÀkoulun ja lÀhikoulun vaihdellessa hybridiopetuksen aikana Heijola huomasi etÀviikon aikana taas samojen ongelmien toistuvan.
âKotona oli taas paljon vaikeampi tehdĂ€ mitÀÀn tehtĂ€viĂ€ ja niin hullulta kuin se kuulostaakin, odotin aina sitĂ€, ettĂ€ pÀÀsin taas seuraavalla viikolla kouluun.â
Heijola oli innoissaan, kun lopulta siirryttiin kokonaan takaisin lÀhiopetukseen. HÀnestÀ tuntuu kivalta, ettÀ aamulla pitÀÀ nousta sÀngystÀ ja mennÀ kouluun.
âSe herĂ€ttÀÀ mukavasti ja saa pĂ€ivĂ€n paremmin alkuun verrattuna siihen, ettĂ€ olisi koko pĂ€ivĂ€n sĂ€ngyssĂ€ etĂ€tunneilla.â
Heijola toivoo, ettei etÀkouluun tarvitsi enÀÀ ikinÀ palata ja, ettÀ kesÀllÀ voisi matkustaa vapaammin kotimaassa.
EtÀopetuksen alkaessa opettajat joutuivat nopeasti tekemÀÀn digiloikan ja muuttamaan opetustapojaan.
Myös Kallion lukion puheilmaisun lehtori Sampo Harjun lÀhiopetus muuttui etÀopetukseksi tÀnÀkin kevÀÀnÀ. TeettÀmÀmme kyselyn mukaan Harju onnistui ilmeisen hyvin tehtÀvÀssÀÀn: moni Kallion lukion oppilas mainitsi hÀnen tapansa opettaa etÀnÀ positiivisessa valossa.
âKun viime kevÀÀstĂ€ asti vaihtelevasti on opettanut etĂ€nĂ€, niin kokemusta alkaa jo kertyĂ€. Keinotkin ovat lisÀÀntyneet ja kehittyneet. Koen, ettĂ€ tĂ€nĂ€ kevÀÀnĂ€ kuitenkin pystyimme etĂ€tunneilla tekemÀÀn entistĂ€ paremmin asioita.â
Kallion lukion ilmaisutaidon lehtori Sampo Harju huomasi etÀopetuksen aikana oppilaiden jaksamisen olevan koetuksella.
Harju huomasi etÀopettamisen aikana opiskelijoiden pitÀvÀn etÀnÀkin pienryhmÀtöistÀ, joissa he pÀÀsivÀt osallistumaan ja puhumaan toistensa kanssa.
âPienryhmĂ€t edistivĂ€t sitĂ€, ettĂ€ nuoret pÀÀsivĂ€t etĂ€nĂ€kin olemaan vuorovaikutuksessa keskenÀÀn koulupĂ€ivĂ€n aikana, he nĂ€kivĂ€t ihmisiĂ€ ja saivat mahdollisuuden keskusteluun.â
YhdessÀ oleminen oli tÀrkeÀÀ myös opettajalle.
Ennen kaikkea Harju korostaa sitÀ, ettÀ etÀtunnilla tapahtuu ja nuori pÀÀsee toimimaan aktiivisesti. HyvÀ etÀtunti ei suju hÀnen mukaansa niin, ettÀ annetaan tehtÀvÀ, jota jokainen tekee itsenÀisesti.
Moni nuori on Harjun mukaan kokenut sen raskaaksi, ettÀ tunneilla joutuu olemaan passiivisesti, kaikilla on kamerat ja mikit suljettuna ja kuunnellaan.
ââMikÀÀn ei korvaa sitĂ€, ettĂ€ kaikki ollaan fyysisesti samassa tilassa.â
Harjun etÀtunneilla ei ollut vain yhtÀ tapaa suorittaa kurssia. HÀn antoi opiskelijoille tehtÀviÀ, joita ei ollut pakko tehdÀ tunnin aikana, vaan ne pystyi palauttamaan myös tunnin jÀlkeen.
âKun omillakin kursseilla opiskelijoilla alkoi jÀÀdĂ€ harjoituksia tekemĂ€ttĂ€, niin niihin piti alkaa reagoida. Sain opiskelijoihin yhteyden ja keskustelimme, mistĂ€ oli kyse ja pystynkö auttamaan siinĂ€ tai havahduttamaan nuorta siihen, ettĂ€ on monia tapoja suorittaa kurssi.â
Harju kertoo, ettÀ esityksiÀ ei tarvinnut esimerkiksi esittÀÀ tunnin aikana, jos se tuntui opiskelijasta hankalalta etÀolosuhteista johtuen.
Muutama oppilas joutui kuitenkin lopettamaan Harjunkin kurssin kesken.
âHeillĂ€ loppuivat voimat kesken. Opiskelijat ovat vĂ€syneitĂ€. Minulla ei ole koskaan ollut nĂ€in pieniĂ€ ryhmiĂ€, joita tĂ€nĂ€ kevÀÀnĂ€ oli. TĂ€mĂ€ on hĂ€lyttĂ€vĂ€ merkki siitĂ€, ettĂ€ alkaa pikkuhiljaa riittÀÀ kyllĂ€ tĂ€tĂ€ sorttia.â
Vaikka Harjun etĂ€opetus sujui ja monena pĂ€ivĂ€nĂ€ âhommat luistivatâ, koetteli etĂ€opettaminen hĂ€nenkin motivaatiotaan.
âMikÀÀn ei korvaa sitĂ€, ettĂ€ kaikki ollaan fyysisesti samassa tilassa â sekĂ€ vuorovaikutuksen ettĂ€ esiintymisen kannaltaâ, Harju kertoo
EtÀopetuksesta siirryttiin aluksi hybridiopetukseen. Se oli Harjun mielestÀ huonoin vaihtoehto.
âAluksi ajattelin, ettĂ€ on kiva pÀÀstĂ€ nĂ€kemÀÀn edes osaa ihmisistĂ€, mutta sitten huomasin olevan hankalaa yrittÀÀ olla lĂ€snĂ€ kahdessa paikassa samaan aikaan.â
LÀhiopetukseen palaamista Harju pitÀÀ kuitenkin vÀhÀn kaksijakoisena juttuna. Toisaalta sitÀ oli odotettu jo pitkÀÀn ja Harjun mukaan oli mahtavaa pÀÀstÀ lÀhiopetukseen jo kÀytÀnnönkin syistÀ.
HÀn ei kuitenkaan voinut olla ajattelematta sitÀ, oliko lÀhiopetus kuitenkaan jÀrkevÀÀ siinÀ koronatilanteessa.
âOmasta nĂ€kökulmasta ihmiset voivat kuitenkin paremmin lĂ€hiopetuksessa. Vaikka kaikkien voimavarat alkavat olla lopussa, niin ajattelen, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ on todella paljon hyvÀÀ ja tĂ€rkeĂ€tĂ€ myös henkisen ja mielenterveyden kannalta, niin kyllĂ€ se sen riskin kuittaa.â
Harju kertoo odottavansa syksyltÀ maskittomia kohtaamisia ja muiden ihmisten kasvojen nÀkemistÀ. Samalla hÀn odottaa koulun esityksien ja taiteen henkiin herÀÀmistÀ.
Opettaja, nÀin teet etÀopetuksesta mielekÀstÀ
Kysy opiskelijoilta millaista etÀopetusta he haluaisivat.
Pyri aktivoimaan oppilaita ja keksi keino, miten oppilaat uskaltavat pitÀÀ kameran pÀÀllÀ tunnilla.
Kysy oppilailta parannusehdotuksia.
Kokeile rohkeasti uusia sovelluksia ja työkaluja toteuttaa opetusta.
Pyri toteuttamaan oppilaiden toiveita.
Aktivoi opiskelijoita pienryhmÀ tehtÀvillÀ.
TeetÀ kyselyitÀ (esim forms), jotka aktivoivat oppilaita tunnilla.
Muista, ettÀ monet tavat toimivat etÀopetuksessa.
Pohdi vaihtoehtoisia tapoja, miten oppilaat voivat suorittaa kurssia.
LĂ€hteet: Iines Heijola, Sampo Harju, Esteri Suojanen
Opiskelija, nÀin onnistut ja jaksat etÀopetuksessa
Kertaa kappaleita lukemalla ja keksi itsellesi kysymyksiÀ ja pyri vastaamaan niihin.
Harjoittele kÀrsivÀllisyyttÀ ja rauhallisuutta meditoinnin kautta.
Lopeta puhelimen selaaminen, koska se hÀiritsee keskittymistÀ.
Suunnittele ja aikatauluta koulutehtÀvÀt.
Tee tehtÀvÀt, jotka koet itsellesi eniten hyödyllisiksi.
Laita rohkeasti kamera pÀÀlle.
Vastaile aktiivisesti opettajan kysymyksiin.
LöydÀ oikeat tavat rentoutua koulun jÀlkeen.
LĂ€hteet: Iines Heijola, Sampo Harju, Esteri Suojanen