Jos edessä on yli tunnin mittainen lenkki, mukaan kannattaa pakata pieni hiilihydraattilisä. Se voi taata paremman jaksamisen loppuun asti.

Hippunen energiaa

Peruskuntoilija voi hyötyä lenkin aikaisesta lisäenergiasta jopa enemmän kuin kilpaurheilija, ravitsemusterapeutti kertoo. Selvitimme, millainen energia toimii parhaiten juoksulenkillä, pyöräretkellä tai hiihtäessä.


7.4. 7:00 | Päivitetty 7.4. 12:52

Energiageelit, patukat ja hienot urheilujuomat kuuluvat urheilijoille, eivät kaltaiselleni sunnuntailenkkeilijälle, moni saattaa ajatella. Parin tunnin hölkkäily tai pyörälenkki hoituu kyllä ilman lisäenergiaa.

Käsitys on kenties yleinen, mutta väärä. Kestävyystreenin aikana nautitusta lisäenergiasta hyötyisivät nimenomaan tavalliset kuntoilijat, urheiluravitsemuksen asiantuntija, dosentti ja laillistettu ravitsemusterapeutti Jaakko Mursu sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat