Makeismoguli vaihtoi pakkausalalle - Ihmiset | HS.fi

Makeismoguli vaihtoi pakkausalalle

Kalle Tanhuanpää, 50

22.5.2002 3:00

Pala nostalgiaa kevään luokkaretkien tunnelmissa: Kun Kalle Tanhuanpää oli töissä makeisyhtiö Leafissä, lapsia tuli vierailulle Leafin tehtaalle, juuri näihin aikoihin.

"Silloin näki, miten iloinen asia makeinen on. Lasten silmät säihkyivät ja suut olivat korvissa. Tuli mieleen nautinnon yhdistyminen henkiseen hyvinvointiin." Tanhuanpää itsekin alkaa näyttää karkin saaneelta, niin hyvin hän eläytyy lasten tunnelmiin. Liioittelematta: hänen silmänsä säihkyvät. Luokkaretket olivat osa sitä, mitä Tanhuanpää kertoo entisestä työstään. Se oli pienien ilojen antamista ihmisille. Sitä kesti 25 vuotta, ja pienet ilot olivat tunnettuja: Jenkkiä, Tuplaa, Mynthonia, Läkerolia, Leijonaa. Työelämään Tanhuanpää tuli tavallaan makeisten merkkivuonna, ksylitolipurukumin kanssa yhtä aikaa. Turun kauppakorkeakoulun vastavalmistunut ekonomi sai töitä Huhtamäen silloisesta makeisyksiköstä Hellaksesta 1976, samoihin aikoihin jolloin maailman ensimmäinen ksylitolipurukumi syntyi. Purkka tuli markkinoille ensin Huhtamäen silloisen lääkeyksikön Leiraksen ja apteekkien kautta. Huhtamäen Hellas, Leiras, Merial, Huhtamäen sitä sun tätä . . . Huhtamäki on aikojen kuluessa napsinut kymmeniä yrityksiä Suomesta ja ulkomailta. Kotimaisten nimien ja nimikkeiden kirjo on melkoinen, tuttu yli sukupolvien. Siinä onkin Tanhuanpään uusi työmaa. Kun hän puolet elämästään hoiteli makeisbisnestä ja yhdisteli ostoksia Leafin nimen alle, uutena urakkana on sulauttaa Huhtamäen tehtaat ja myyntiyksiköt "laulamaan samoja lauluja", kuten hän prosessia kuvaa. Huhtamäki toimii 35 maassa - jokaisella mantereella. Valmistumaisillaan on ohjeistus, jonka avulla Huhtamäki tunnetaan Huhtamäkenä eri puolilla maailmaa. On yhteinen nimi, yhteiset tunnukset ja värit, ja messuesiintymisillekin ikioma malli. Huhtamäkeen Tanhuanpää palasi viisi kuukautta sitten. Mieron tiellä, hollantilaisten leivissä hän oli vuodesta 1999, kun Huhtamäki myi Leafin Amsterdamissa päämajaansa pitävälle CSM:lle. Leafin toimitusjohtaja on nyt Huhtamäen markkinointijohtaja ja johtokunnan jäsen. Karkit ovat vaihtuneet kippoihin. Hän kertoo asiallisesti, mitä on tämä uusi tehtävä: se on bisnes-to-bisnes, ei enää pieniä iloja ihmisille. Eivätkä silmät säihky. Tanhuanpää myöntää, että onhan se omalla tavallaan haikeaa. Silti on mukava nähdä uutta ja katsoa liiketoimintaa vähän eri näkökulmasta. "Pakkausteollisuus on valtavan suuri bisnes ja sen tehtävä on rakentaa asiakkailleen tuotteita, jotka auttavat heidän bisnestään - herättävät mielenkiintoa, kaunistavat ja helpottavat tuotteen tarjontaa ja luovat uusia kulutustilanteita." "Asiakkaan kanssa etsitään uusia ideoita. Pakkaushan elää tuotteen mukana: se on ensimmäinen, jonka kuluttaja näkee, se on myös tuotteen historiassa viimeinen, mikä jää jäljelle." Tanhuanpää puhuu isoista pakkauksista, pienistä pakkauksista, hammastahnaputkien materiaaleista, pakkauskoneista ja kuluttajatottumusten muutoksesta. Perheet pienenevät, ihmiset syövät liikkuessaan, annosten on oltava entistä tuoreempia ja pienempiä. On pikaruokaloita ja muita ketjuja, jotka tarvitsevat erilaisia pakkauksia. Kasvun varaa on - maantieteellisesti Aasia ja Venäjäkin ovat suuria kohteita. Eikä kaikkialla olla vielä lähelläkään Huhtamäen uutuutta: pakkausta, jossa on muovinen sisusta, kartonkinen päällys ja kyljessä pieni ikkuna. Ikkunasta näkee kipon sisällön, muovi lisää säilyvyyttä ja kartonkipäällisen voi painaa houkuttelevan värikkääksi. Huhtamäen uutuuden Tanhuanpää näki Ranskassa, ihan oikeasti käytössä. Fransmanni söi siitä pieniä nakkeja. Ritva Remes Kalle Tanhuanpää syntyi Rengossa 22. toukokuuta 1952. Ylioppilaaksi hän tuli Hämeenlinnan lyseosta, ekonomiksi Turun kauppakorkeakoulusta. Tupla-suklaapatukan tunnetuksi tekemisen hän aloitti Huhtamäen Hellaksessa 1976, ja siitä alkoi hänen neljännesvuosisatansa makeisten markkinoijana. Vuonna 1983 Huhtamäki aloitti makeistuotantonsa kansainvälistymisen ja Leaf syntyi. Leafin Euroopan-markkinointijohtajaksi Tanhuanpää muutti Hollantiin 1989 ja palasi kotimaahan 1992 Suomen Leafin toimitusjohtajaksi. 1998 hänestä tuli koko Leaf-ryhmän toimitusjohtaja. Kun Leaf myytiin hollantilaiselle CSM:lle 1999, Tanhuanpää jäi johtamaan sitä. Tämän vuoden alussa hän palasi Huhtamäkeen ja on konsernin markkinointijohtaja ja johtokunnan jäsen. Syntymäpäivävastaanotto on Espoon Kulttuurikeskuksessa Tapiolassa kello 15-18.

Luitko jo nämä?