Kuljettaja teki töitä kolmelle presidentille - Ihmiset | HS.fi

Kuljettaja teki töitä kolmelle presidentille

Autonkuljettaja Ragnar Lindblom

12.7.2002 3:00

Kolmea presidenttiä palvellut autonkuljettaja Ragnar Lindblom kuoli vaikeaan sairauteen Helsingissä 11. kesäkuuta 81-vuotiaana. Hän oli syntynyt Helsingin pitäjässä 3. heinäkuuta 1920.

Poikavuosista lähtien yleisurheilua ja voimalajeja harrastanut Ragnar Lindblom oli kiinnostunut autoista. Kansakoulun ja ammattikoulun käynyt nuorukainen määrättiinkin varusmiespalvelukseen autojoukkoihin talvella 1940. Jatkosodan aikana hän toimi sairasauton kuljettajana ja autoryhmän johtajana kuljettaen haavoittuneita pataljoonien joukkosidontapaikoilta kenttäsairaaloihin Lupasalmen, Porajärven, Paateneen ja Rukajärven suunnilla. Palvelusaika päättyi vasta marraskuussa 1944, jolloin reservin alikersantti Lindblom kotiutettiin Lapin sodan aikana. Hänelle myönnettiin sodan ajan ansioista Muokan Vapaudenmitali. Myöhemmin hänet palkittiin monilla koti- ja ulkomaisilla kunniamerkeillä. Siviiliin päästyään Lindblom toimi liikkuvan poliisin tehtävissä Tammisaaressa ja Helsingissä. Vuonna 1950 tasavallan presidentille haettiin toista autonkuljettajaa. Presidentti Paasikivi määritti itse vaatimukseksi: "Noin kolmekymmentävuotias luotettava poliisi." Poliisikomentajan autonkuljettajanakin toiminut Lindblom täytti parhaiten asetetut vaatimukset, ja presidentti Paasikivi sai ammattitaitoisen ja luotettavan kuljettajan. Toimittuaan noin kuusi vuotta kuljettajana Paasikiven aikana Lindblom jatkoi tehtävässään koko Kekkosen presidenttikauden ja ehtipä vielä palvella presidentti Koivistoakin kaksi vuotta. Yhteensä palvelusvuosia eri presidenttien kuljettajana kertyi kuukautta vajaa kolmekymmentäkolme, ilman ainuttakaan kolaria. Eläkkeelle Lindblom jäi 1983. Tyylikkään ja joviaalin kuljettajan autossa saivat turvallista, ja tarvittaessa vauhdikastakin kyytiä presidenttien lisäksi heidän monet valtiovieraansa, joista ensimmäinen oli Ruotsin kuningas Kustaa VI Adolf 1952. Ajotehtävät suuntautuivat joskus myös ulkomaille. Pisin ja ehkä mieleenpainuvin oli rouva Paasikiven ja hänen seurueensa seitsemän viikkoa kestänyt matka Keski-Eurooppaan olympiavuonna 1952. Erikoinen kohtalon oikku oli, että 11. kesäkuuta kuollut Kauko Ranta, marsalkka Mannerheimin entinen autonkuljettaja ja käyttöpäällikkö, siunattiin samana päivänä, 3. heinäkuuta, ja samassa Malmin hautausmaan kappelissa kuin Ragnar Lindblomkin. Sami Sihvo Kirjoittaja toimi tasavallan presidentin 2. adjutanttina 1972-76.

Luitko jo nämä?