Tutkija elvytti 1930-luvun tanssin - Ihmiset | HS.fi

Tutkija elvytti 1930-luvun tanssin

15.8.2002 3:00

Havaijin yliopiston professori Betsy Fisher hymyilee helteisessä Helsingissä, vaikka hänen murtunut oikea jalkansa on isossa paketissa ja kävely sujuu vain kyynärsauvojen avulla.

Tänään hän hikoilee vastaväittäjien ja kustoksen edessä puolustaessaan tanssitaiteen tutkimustaan Teatterikorkeakoulussa. Taiteellispainotteisen tohtorintutkinnon aiheena on 1920-30-lukujen saksalainen Ausdruckstanz eli ilmaisutanssi ja sen vaikutus amerikkalaiseen moderniin tanssiin. "Saksalaisesta ekspressionismista amerikkalaiseen tanssiin siirtyi voimakasta liikeilmaisua ja sosiaalista paatosta", Fisher toteaa. Saksalaisen modernin Amerikkalainen Betsy Fisher alkoi tanssijana tutkia amerikkalaisen modernin tanssin juuria tutustuttuaan Yhdysvalloissa sinne muuttaneeseen saksalaiseen Hanya Holmiin. Holm opetti aikoinaan amerikkalaisia suuruuksia Murray Louisia ja Alvin Nikolaista, joiden tanssiryhmässä Fisher teki suuren osan tanssijan urastaan. Holmin lailla Saksasta pakeni natsihallitusta 1930-luvulla Yhdysvaltoihin suuri joukko taiteilijoita, joista osa oli juutalaista syntyperää. Osaksi heidän ansiostaan Yhdysvalloissa syntyi vahva modernin tanssin liike, joka puolestaan vaikutti sodanjälkeisen Euroopan tanssiin. "Tutustuessani Holmiin Mutta miksi amerikkalainen tutkija väittelee Helsingissä eikä esimerkiksi New Yorkin yliopistossa, jossa hän suoritti maisterintutkintonsa? "Suomalaisissa taidekorkeakouluissa ja muutamissa englantilaisissa yliopistoissa on mahdollisuus tehdä taiteellispainotteisia tohtorintutkintoja, muualla väitöskirja on aina teoreettinen tutkimus", Fisher kertoo. Fisherin taiteellispainotteisiin tohtorintutkintoon kuului useita tanssiesityksiä, muun muassa Mary Wigmanin, Haya Holmin ja Dore Hoyerin sooloteoksia, tai pikemmin niiden rekonstruktioita, joita hän opiskeli koreografien tai heidän oppilaidensa johdolla Yhdysvalloissa, Saksassa ja Itävallassa. Teatterikorkeakoulun Saksalainen Ausdrucktanz ei ole tuntematonta Suomessakaan. Meillä oli useita 30-luvulla Saksassa opiskelleita ja uraa tehneitä ammattitanssijoita, Irja Hagfors ja Ester Naparstok esimerkiksi. Fisher on tehnyt suuren työn opiskellessaan 70-80 vuoden takaisia soolokoreografioita. Ne on videoitu Teatterikorkeakoulussa, joten nyt Fisherin hallitsemat teokset on tallennettu ja nuoret tanssitaiteilijat voivat tutustua tähän harvinaiseen aarteistoon. "Jo tutkimusta aloittaessani tajusin, miten valtava tutkimusaiheeni on." "Kyse ei ole vain tanssista, vaan jokaisen tanssin takaa avautuvasta aikakaudesta ja sen ihmiskohtaloista. Jokaisesta tutkimastani tanssitaiteilijasta voisi kirjoittaa kirjan." Fisher on niin Ekspressionistien teokset syntyivät ajankohtana, johon suhtaudutaan edelleen varoen. Natsi-Saksassa syntyneellä tanssilla on huono kaiku, vaikka tanssi olikin oppositiossa ja käsitteli vallanpitäjiä usein satiirin keinoin. "Esitin saksalaisten koreografien sooloja viime vuonna Israelissa, ja niihin suhtauduttiin innostuneesti, jopa intohimoisesti." "Monilla oli kyynelet silmissä, kun he saivat ensi kertaa tutustua teoksiin, joissa oli kriittinen ote." Ekspressionisteilla on Saksassa työnsä jatkajina kaksi maineikasta koreografia, Pina Bausch ja Susanne Linke. Japanilainen tanssiteatteri buto syntyi paljolti ekspressionismin vaikutuksesta. Fisherin tutkimusaihe avaa portteja melkein koko tanssin tämän hetkiseen maailmaan. Auli Räsänen Betsy Fisherin tohtorintutkinnon kirjallinen työ Creating and Re-Creating Dance tarkastetaan Teatterikorkeakoulun tanssi- ja teatteripedagogiikan laitoksessa (Haapaniemenkatu 6) tänään kello 12.

Luitko jo nämä?