Junkkari    |   Kommentti

Onko Sdp epä­looginen vai paniikissa? Tätä joutuu kysymään, kun kuuntelee puolueen selityksiä poltto­moottori­autojen kieltämisestä

Sdp:n tulevaisuushorisontti näyttää ulottuvan sunnuntaihin 14. huhtikuuta asti. Silloin järjestetään eduskuntavaalit.

Janus on roomalaisen mytologian jumala, jolla on kahdet kasvot. Ne katsovat eri suuntiin. Janus pystyy katsomaan samaan aikaan eteen ja taaksepäin, menneeseen ja tulevaan. Se onkin ovien ja porttien jumala.

Mutta mihin katsoo Sdp?

Tätä on joutunut miettimään viime aikoina, jos on seurannut Sdp:n ilmasto-ohjelmasta virinnyttä kohua.

Demarit itse mielellään kehuskelevat olevansa tulevaisuuspuolue, ympäristöpuolueeksikin demarit ovat itseään kutsuneet – päättihän Kalevi Sorsan (sd) johtama hallitus vuonna 1983 ympäristöministeriön perustamisesta.

Sdp:n teot eivät kuitenkaan ole aina tukeneet ympäristömielikuvaa. Jos teollisuuden ja luonnon edut ovat vastakkaiset, Sdp on usein valinnut teollisuuden. Onhan se työväenpuolue – ja työpaikat ovat sen eetoksen ydin.

Viime aikoina Sdp on kuitenkin tehnyt vahvaa tulevaisuustyötä. Tammikuussa Sdp julkisti Suuri kädenjälki, mutta pieni jalanjälki -ilmasto-ohjelman, joka on kunnianhimoinen. Asiantuntijat kiittelivät sitä.

Vaikka ilmastonmuutoksen torjuminen saa laajaa kannatusta äänestäjien keskuudessa, harvempi on valmis konkreettisesti tinkimään omasta elintasostaan ja hyvinvoinnistaan. Tästä kertoi karusti muun muassa HS:n alkuvuodesta tekemä mielipidekysely.


Sdp:n ilmasto-ohjelma olikin rohkea, siinä esitettiin koviakin keinoja ja pyrittiin ihan tosissaan löytämään ratkaisuja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Näin asiantuntijat arvioivat.

Ja kuten arvata saattaa, kohuhan siitä virisi – etenkin Sdp:n polttomoottoreiden kieltolinjauksesta.

Sdp:n ohjelmaan oli kirjattu sanatarkasti näin:

SDP tukee Smart Energy Transition hankkeessa esitettyä 750 000 vähä- tai nollapäästöisen auton tavoitetta vuodelle 2030. Seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä.

Poliittiset vastustajat tarttuivat innolla Sdp:n linjaukseen.

Kokoomuksen Jukka Kopran mukaan Sdp:n tavoite 750 000 sähköautosta on ”posketon”. Perussuomalaisten Ville Vähämäki arvioi, että Sdp:n ehdotus polttomoottoriautojen kieltämisestä on ”toteuttamiskelvoton”.

Toimi Kankaanniemi (ps) totesi, että Sdp on unohtanut työkansan etujen ajamisen. Hänen mukaansa Sdp:n ehdotus on ”vaarallinen”.

Demarit olivat helisemässä. Onhan eduskuntavaaleihin enää kaksi kuukautta aikaa.

Demarit yrittivät selittää, että polttomoottoriautoja ei olla kieltämässä saman tien. Ensi vaalikaudella laaditaan vasta aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämisestä. Kielto tulisi vasta joskus myöhemmin – eikä sen tarkasta ajankohdasta puolueella ole vielä päätöstä, demarit toistelivat.

Etenkin maakuntien demarit kirosivat. Yritä nyt tässä selittää, että Sdp ei saman tien vaalien jälkeen tule väkisin hakemaan äänestäjän Toyota Corollaa tämän pihamaalta.

Sdp alkoikin pakittaa. Siltä se ainakin näytti.

MTV3:n Asian ytimessä -haastatteluohjelmassa 22. tammikuuta Sdp:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoi, että ensi vaalikaudella luodaan vasta aikataulu ja ”selkeä näkymä” siitä, milloin polttomoottoriautot ollaan kieltämässä.

Marinin mukaan kiellon osalta ”puhutaan 2030-luvun jälkeisestä Suomesta”.

Sdp:n kolmas varapuheenjohtaja Ville Skinnari jatkoi samalla linjalla seuraavana päivänä. ”Uusien polttomoottorillisten autojen myynnin rajoittamisessa liikutaan 2030-luvun jälkeisessä ajassa”, Skinnari sanoi tiedotteessaan 23. tammikuuta.

Siis hetkinen!

Sdp:n ilmasto-ohjelman mukaan se tavoittelee 750 000 vähä- tai nollapäästöistä autoa vuodelle 2030. Mutta nyt Sanna Marin ja Ville Skinnari linjasivat, että polttomoottorikielto tulisi voimaan vasta ”2030-luvun jälkeisessä ajassa”.

”2030-luvun jälkeinen aika” tarkoittaa ymmärtääkseni siis seuraavia vuosikymmeniä eli aikaisintaan 2040-lukua.

Siinä ei suoraan sanoen olisi mitään järkeä.

Sdp:n 750 000 vähä- tai nollapäästöisen auton tavoite vuonna 2030 on hyvin kunnianhimoinen. Mutta jos kyseinen tavoite kuitenkin toteutuisi jo vuonna 2030, niin se tarkoittaisi automarkkinan muuttuneen jo siinä vaiheessa perustavanlaatuisesti. Siirtymä polttomoottoreista päästöttömiin autoihin olisi silloin jo hyvin pitkällä.

Se tarkoittaisi sitä, että teknologia ja kustannukset olisivat kehittyneet siten, että suurella yleisöllä olisi mahdollisuus ostaa sähköautoja. Autonvalmistajatkaan tuskin silloin enää kovin innokkaasti edes kauppaisivat uusia polttomoottoriautoja.

Jos uusille polttomoottoriautoille ei enää olisi enää kysyntää eikä tarjontaakaan vuonna 2030, niin miksi Sdp kieltäisi polttomoottoriautot sitten kymmenen vuotta myöhemmin 2040-luvulla?

Siinä ei ole mitään tolkkua.

Jos päästöttömien autojen yleistymistä halutaan nopeuttaa, kielto on siihen tehokas keino. Moni muukin maa on ottamassa sen käyttöön. Jos kuluttajat tietävät etukäteen tulevasta myyntikiellosta, se vaikuttaa ostopäätöksiin jo paljon ennen sen kyseistä ajankohtaa.

Jotta polttomoottorikiellolla olisi siis vaikutusta, sen pitäisi tulla voimaan jo kehityksen alkuvaiheessa – ei vasta pitkällä tulevaisuudessa 2040-luvulla, jolloin sähköautot ovat todennäköisesti valtavirtaa.

Tästä voikin vetää sen johtopäätöksen, että Sdp on joko a) epälooginen tai b) paniikissa.

Vaihtoehto b tarkoittaisi sitä, että Sdp päätti ryhtyä peruuttelemaan ja pyöristämään ilmasto-ohjelmansa linjauksia kohun myötä.

Januskasvoinen Sdp pitää kiinni menneestä, se tiedetään – mutta näiden Marinin ja Skinnarin kommenttien myötä puolueen tulevaisuushorisontti näyttää ulottuvan sunnuntaihin 14. huhtikuuta asti. Silloin järjestetään eduskuntavaalit.

Sdp:n varapuheenjohtaja Sanna Marin kiistää peruuttelun.

Marinin mukaan hänen MTV3:n haastattelussa käyttämä muotoilu polttomoottoreiden kieltämisestä ”2030-luvun jälkeisestä Suomesta” oli pelkkä lapsus ja epätarkka ilmaisu – eikä hän tarkoittanut sillä 2040-lukua.

Marin ei kuitenkaan suostu tarkentamaan, milloin polttomoottorikielto sitten voisi tulla voimaan – koska siitä Sdp ei ole tehnyt päätöstä ja tätä ajankohtaa olisi nimenomaan tarkoitus selvittää ensi vaalikaudella.

Sinänsä on hassu yhteensattuma, että myös Ville Skinnarille sattui samanlainen lapsus heti seuraavana päivänä kun hän puhui tiedotteessaan ”2030-luvun jälkeisestä ajasta”.

Helsingin Sanomat järjestää torstaina yhdessä Sitran ja WWF:n kanssa ilmastotentin puolueille Sanomatalon Mediatorilla. Tilaisuus alkaa kello 18 ja sinne on vapaa pääsy. HSTV lähettää tentin suorana.

Paikalla ovat Li Andersson (vas), Sari Essayah (kd), Pekka Haavisto (vihr), Laura Huhtasaari (ps), Anna-Maja Henriksson (r), Katri Kulmuni (kesk), Sanna Marin (sd), Petteri Orpo (kok), Sampo Terho (sin) ja seitsemän tähden liikeen Paavo Väyrynen.

Tentaattoreina toimivat Sitran Janne Peljo ja HS:n Marko Junkkari.

Olenkin valmistellut Sanna Marinille pari hyvää kysymystä tulevaisuudesta ja ”2030-luvun jälkeisestä Suomesta”.

Korjattu kello 16.25 ympäristöministeriön perustamisvuosi 1973:sta 1983:een.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Redin johtajaksi houkuteltiin pitkä­tukkainen farkku­kauppias Lahdesta, ja yhtäkkiä kauppa­keskuksen tarinaan on ilmestynyt pelastus­kertomuksen piirteitä

    2. 2

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    3. 3

      Kroppani ulko­näkö ei voisi vähempää kiinnostaa, sanoo entinen missi Lotta Näkyvä, joka virittää kehoaan äärimmilleen – Tavoitteena on suoritus, johon on pystynyt vasta muutama nainen maailmassa

      Tilaajille
    4. 4

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    5. 5

      Suomalaisilla ja virolaisilla yrittäjillä on eroa kuin yöllä ja päivällä

    6. 6

      Kansallismuseon kokoelmissa on valtava määrä aarteita maailmalta, joiden kohtalona on odottaa varastossa esille pääsyä

      Tilaajille
    7. 7

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    8. 8

      Testaa, läpäiseekö keittiösi terveys­tarkastuksen – Toimittaja kutsui tarkastajan kotiinsa ja alkoi epäillä, oliko syöttänyt vierailleen lantaa

    9. 9

      Leuanveto on monelle naiselle mahdottoman tuntuinen haaste – toimittaja harjoitteli täsmä­ohjeilla kuukauden, näin kävi

      Tilaajille
    10. 10

      Lupaus päästöttömästä maailmasta – Vety tekee paluuta, ja tämä laaja tiede­artikkeli kertoo, onko siitä ihmis­kunnan pelastajaksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    3. 3

      Dieselin­katkuinen tahra: Saksan auto­teollisuus menetti maineensa, ja nyt sen on keksittävä auto uudestaan

      Tilaajille
    4. 4

      Sri Lankan iskuista pidätetty 13, räjähdysten sarjassa yli 200 kuollutta – tämä iskuista tiedetään

    5. 5

      ”Luojan kiitos, en ole Suomessa”, Erica Fugate ajatteli ja lähti lapsensa kanssa yhdys­valtalaisen vanki­karkurin matkaan – lopulta hän myi miehen tarinan Hollywoodiin

      Tilaajille
    6. 6

      Pekka Sauri aloitti Twitterissä ”ränttäämisen” ja katso: Jussi Halla-aho avasi edes hieman, mitä mieltä hän on vanhoista kirjoituksistaan

    7. 7

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    8. 8

      Leuanveto on monelle naiselle mahdottoman tuntuinen haaste – toimittaja harjoitteli täsmä­ohjeilla kuukauden, näin kävi

      Tilaajille
    9. 9

      Vesku Loirin elämä täyttää koko ensi syksyn – Olli Lindholmin kuolema ei ollut vielä mitään

    10. 10

      Parikymppinen kaahari ajoi yli 250:tä kilometriä tunnissa satasen alueella Vantaalla – ”Eihän mikä tahansa auto kulje noin kovaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    2. 2

      Ääniensä näköinen Suomi on kirjava ja pohjasta paksu – HS:n erikoisartikkeli piirtää vaalituloksen kartalle

    3. 3

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    4. 4

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    5. 5

      Jussi Halla-ahon mukaan perussuomalaiset on nyt ”normaali osa järjestelmää”, mutta nämä vaalilähetyksessä nähdyt käsimerkit osoittavat muuta

    6. 6

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    7. 7

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    8. 8

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    9. 9

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    10. 10

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    11. Näytä lisää