Kaupunki

Hämeentiessä tiivistyy vuosikymmeniä virinnyt muutos – ”Autoilua alleviivaavat tahot hävisivät tämän skaban”

Kaupunkisuunnittelun asiantuntijoiden mukaan pyöräily on painottunut Helsingin viime aikojen liikennesuunnittelussa. Kehitys jatkuu ja voimistuu lähivuosina, vaikka Suomen sää voikin vaikeuttaa pyöräilyä.

Radikaalein pyöräilyä koskeva päätös toistaiseksi. Näin luonnehtii Helsingin entinen liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutanen helsinkiläispoliitikkojen keskiviikkoista päätöstä rakentaa Hämeentielle pyöräkaistat.

”Liikennekulttuurin painopiste on siirtynyt Helsingissä pyöräilyn suuntaan. Keskiviikkoinen päätös on osoitus siitä”, Poutanen sanoo.

”On pyöräilyä haluttu edistää ennenkin, mutta nyt siihen on saatu lisää rahaa. Tämä on ’radikaalein’ päätös siihen suuntaan toistaiseksi.”

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti keskiviikkona, että Hämeentien Hakaniemen torin ja Helsinginkadun väliselle osuudelle rakennetaan pyöräkaistat kummallekin puolelle tietä. Samalla autoilta otetaan yksi ajokaista pois ja henkilöautojen läpiajoa rajoitetaan tuolla noin kilometrin mittaisella osuudella.

Autoliikennettä on tarkoitus ohjata läheiselle Sörnäisten rantatielle. Autojen matka-aika lisääntyy muutoksen takia puolella minuutilla.

Kokonaisuudessaan Hämeentiellä on mittaa noin 4,7 kilometriä. Pyöräkaistat tulevat siis vain noin viidennekselle väylästä. Silti aiheesta on kinattu jo vuosikymmeniä.

Useita kaupunginosia Helsinkiin suunnittelut arkkitehti Mikael Sundman pitää asiasta käytyä keskustelua osin huvittavana.

”Aika arkinen juttu tämä mielestäni on. Ei ole kauhean radikaalia, että päätien varrelle tulee pyörätie”, Sundman nauraa.

”Jos Hämeentie muutettaisiin kävelykaduksi, niin sehän olisi radikaalia. Se olisi tosin järjetön ajatus.”

Sundmanin mielestä Hämeentietä koskevaa päätöstä merkittävämpi autoiluun vaikuttava päätös oli esimerkiksi aivan Helsingin keskustassa kulkevan Keskuskadun kieltäminen autoilta.

”Se oli huomattavasti tätä radikaalimpi päätös. Väylä oli vielä 20 vuotta sitten aika merkittävä liikenneväylä”, Sundman sanoo.

Pyöräteitä vastustavat ovat perustelleet kantaansa sanomalla muun muassa, että pyöräkaistojen rakentaminen ruuhkauttaa liikennettä ja vaikeuttaa kadunpätkän yritysten elämää.

Sundman pitää ruuhkautumispelkoa aiheettomana.

”Se ei ole autoilijan kannalta hirveän houkutteleva tie nytkään. Sörnäisten rantatie on hirveän paljon sujuvampi”, Sundman sanoo.

”Hämeentie sopii hyvin asumiseen, edellyttäen, että se kauhea meteli saadaan sieltä pois. Mielestäni päätös on siis oikeansuuntainen.”

Päätöstä kiittelee myös Helsingin kaupunkisuunnittelua vuosina 1991–2007 johtanut entinen apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen (sd).

”Liikenteen saasteet, erityisesti pienhiukkaset ovat vakava ongelma alueella. Pyöräilyn edistäminen ja turvallisuuden lisääminen, myös jalankulkijoiden, on välttämätöntä”, Korpinen sanoo.

”Pyöräilyn kehittäminen on pitkän tähtäyksen suurprojekti, jossa nopeita tuloksia tulee harvemmin. Hämeentien pyöräily lisääntyy varmaan asteittain, mutta turvallisuus paranee heti.”

Korpisen mielestä Helsingin niemellä siirtyvä liikenne on aina vaikea ongelma.

”Tässä tapauksessa pitää ajatella myös Hakaniemen torin elävöittämistä ja kehittämistä sekä Sörnäisten rantatien ylikuormittumista erityisesti ajatellen huomattavaa lisärakentamista Kalasataman alueella”, Korpinen sanoo.

”Pitäisin tärkeänä, että Kalasataman alueen suunnittelussa pidettäisiin mukana kevyen liikenteen silta Sompasaaresta Tervasaaren kautta Liisankadun päähän. Tämä avaisi koko Itä-Helsingille autoliikenteestä erillisen kevyen liikenteen reitin historialliseen keskustaan.”

Päätös pyöräkaistojen rakentamisesta syntyi äänin 51–31. Pyöräkaistojen rakentamista kannattivat vihreät, lähes kaikki demarit, vasemmistoliitto, Rkp, keskusta ja Yrjö Hakasen Skp. Sitä vastustivat kokoomus, pääosa perussuomalaisista sekä kristilliset.

Kokoomus halusi, ettei Hämeentien läpiajoa katkaista ennen kuin Kalasataman, Sörnäisen, Merihaan ja Hakaniemen isot liikennehankkeet ovat valmiit ja käytössä.

Sundmanin mielestä päätöksessä on kiinnostavaa poliittinen jatkumo, jossa autoilun puolustajiksi mielletyt näkemykset ovat hävinneet keskustelun Helsingin kehittämisestä.

”Autoilua poliittisesti alleviivaavat tahot hävisivät tämän skaban”, Sundman sanoo.

”Siinä ei ole mitään uutta, sillä autoilijoiden etua ei ole ensisijaisesti otettu huomioon sen jälkeen, kun punapääoma hävisi noin 20 vuotta sitten. Silloin kokoomuksen ja demarien välinen akseli hajosi. Sen jälkeen autoilijoita ei ole enää suosittu, ei tosin sorsittukaan.”

Myös Helsingin entinen liikennesuunnittelupäällikkö Poutanen uskoo, että pyöräilyyn panostaminen on tullut jäädäkseen Helsingin liikennesuunnitteluun.

”Pyöräilyn rooli on kasvanut viime vuosina ja kasvaa edelleen. Nuorempi polvi on siitä innostunut ja haluaa sitä käyttää. Tietenkin meillä on omat säärajoitteemme sen suhteen”, Poutanen sanoo.

Hämeentien liikennejärjestelmän muutosten arvioidaan nopeuttavan julkista liikennettä. Helsinki arvioi, että Hämeentien raitovaunuliikenne nopeutuu laskelmien mukaan puolentoista minuutin verran ja bussiliikenne noin minuutin.

Helsingin laskelmien mukaan raitioliikenteen järjestämiseen noin puolen miljoonan euron vuosittaisen säästön.

Suunnitelma on määrä toteuttaa vuosina 2017–2019. Sitä voi tutkia tarkemmin tästä.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Hämeentie ei ole enää sisääntuloväylä

 Hämeentie oli ennen tärkeä sisääntuloväylä Helsinkiin.

 1980-luvulle asti Lahdenväylältä kaupunkiin tuleva liikenne ohjattiin keskustaan sitä pitkin. Tilanne muuttui, kun nykyisin Hermannin rantatienä tunnettua Varastokatua laajennettiin ja henkilöautoliikennettä alettiin ohjata sen kautta Sörnäisten rantatielle.

 Nykyään Hämeentie on kokoojakatu, joka välittää sekä Kallion sisäistä liikennettä että toimii yhteytenä pääkatuverkkoon. Vuorokaudessa sen päällä liikkuu Helsingin kaupungin mittausten mukaan 15 000–20 000 ajoneuvoa. Sisääntuloväylänä toimivalla Sörnäisten rantatiellä taas kulkee päivisin yli 40 000 ajoneuvoa.

 Joukkoliikenteelle Hämeentie on edelleen tärkeä runkoväylä. Sitä käyttävät monet bussit sekä raitiovaunulinjat 6, 7 ja 8. Myös linja-autoliikenne on tiheää: aamun vilkkaimpana tuntina linja-autoja liikkuu Hämeentiellä 260.

 Vilkkaan kadun on todettu olevan ongelmallinen myös päästöjen suhteen. Hämeentien eteläisillä osuuksilla mitataan jatkuvasti EU-komission asettamia päästörajoja ylittäviä typpipäästöjä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Joukkoliikenne
  • Pyöräily
  • Kallio
  • Helsinki
  • Liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Raimo Peltonen kuuli työterveydessä olevansa terve, seuraavana päivänä hänet haki ambulanssi – suolistosyöpä muhii pitkään mutta antaa vain vähän merkkejä

    2. 2

      Seksistä on vaikea puhua, koska termit ovat kiusallisia, kökköjä tai perverssejä – hyviä seksisanoja on vain yksi

    3. 3

      ”10 neuvoa kannabiksen turvallisempaan käyttöön” – THL julkaisi ensi kertaa ohjeistuksen, sillä asenteet pössyttelyä kohtaan lievenevät Suomessa

    4. 4

      Influenssakausi lähestyy, mutta kannattaako perusterveen hankkia rokote? Nämä asiat sinun tulee tietää, jos harkitset influenssarokotetta

      Tilaajille
    5. 5

      Korkeakoulujen määrää halutaan vähentää ja opiskelijoita hoputtaa valmistumaan – tällainen on opetusministeriön visio vuodelle 2030

    6. 6

      Jaguar-mies ei peittänyt kasvojaan oikeudessa – HS seuraa Lönnrotinkadun yliajokäräjiä Helsingissä

    7. 7

      Usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön lopettamista uusnatsien kanssa toimineen Juha Kärkkäisen tavarataloissa

    8. 8

      Ajatusleikki paljastaa, mitä tapahtuisi jos metsästys lopetettaisiin: Hirvikolarien määrä kolminkertaistuisi, ja susilaumat saattaisivat tulla myös pääkaupunkiseudulle

    9. 9

      Suomen suurimman asumisoikeusyhtiön väitetään nyhtäneen vuosia liian suuria vastikkeita – Asukkaat nostivat joukkokanteen Asokoteja vastaan

    10. 10

      Pelastuslaitos kiittää autoilijoita, jotka muodostivat Kehä III:lle pelastuskujan – Video näyttää ”esimerkillisen tilanteen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön lopettamista uusnatsien kanssa toimineen Juha Kärkkäisen tavarataloissa

    2. 2

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaisten työpukeutuminen on nyt enemmän hukassa kuin 80-luvulla, väittävät asiantuntijat – ”On harhaa luulla, etteivät muut kiinnitä ulkonäköösi huomiota”

    4. 4

      Suomalainen Maria käynnisti twiitillään ketjureaktion – Twitter täyttyi tv-sarjojen pilatuista nimistä, näin mahtavia ne ovat

    5. 5

      Länsimetron kuitit haluttiin perata läpi erityistilintarkastuksessa, virkamiehet tilasivat yleisen selvityksen – Maria Guzenina: ”Mistä tässä on nyt kysymys?”

    6. 6

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    7. 7

      Helsingin halutuimpiin kouluihin ilmoitetaan jopa vastasyntyneitä – syntymätöntä lasta ei oteta koulujonoon, vaikka vanhemmat kyllä yrittävät

    8. 8

      Suomalaiset suosikkibloggaajat pitävät bisnespukeutumisen vinkkejä kankeina ja vanhanaikaisina: ”Ei se vähennä tippaakaan uskottavuutta, onko hame vai housut”

    9. 9

      Jengi murhasi 28 ihmistä Belgiassa 80-luvulla ja katosi – Entisen poliisin kuolinvuoteella tekemä tunnustus saattaa nyt ratkaista mysteerin

    10. 10

      Ravintolan henkilökunta kieltäytyi tarjoilemasta romaneille Malmilla – hovioikeus tuomitsi syrjinnästä ja määräsi maksamaan 800 euron kärsimyskorvaukset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön lopettamista uusnatsien kanssa toimineen Juha Kärkkäisen tavarataloissa

    7. 7

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    8. 8

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    10. 10

      Suomalaisten työpukeutuminen on nyt enemmän hukassa kuin 80-luvulla, väittävät asiantuntijat – ”On harhaa luulla, etteivät muut kiinnitä ulkonäköösi huomiota”

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Apple Pay tuli tänään Suomeen – alkaako puhelimella maksaminen nyt yleistyä?
    3. Ähtärin eläinpuiston johtaja eroaa juuri ennen kuin pandat saapuvat Suomeen – ”Kaikella on aikansa”
    4. Kun turvapaikan­hakijoita alkoi tulla tuhansittain, yksi yritys näki mahdollisuutensa – vastaanotto­keskuksia pyörittänyt Luona keräsi yli 50 miljoonan liikevaihdon
    5. Korkeakoulujen määrää halutaan vähentää ja opiskelijoita hoputtaa valmistumaan – tällainen on opetusministeriön visio vuodelle 2030
    6. Suomen suurimman asumisoikeusyhtiön väitetään nyhtäneen vuosia liian suuria vastikkeita – Asukkaat nostivat joukkokanteen Asokoteja vastaan
    7. Influenssakausi lähestyy, mutta kannattaako perusterveen hankkia rokote? Nämä asiat sinun tulee tietää, jos harkitset influenssarokotetta Tilaajille
    8. Yli 2000 kokousedustajaa yksimielisinä: Xi Jingping sai nimensä puolueen peruskirjaan jo eläessään – Nyt pohditaan, jatkaako hän Kiinan johdossa hautaan asti
    9. Turussa viihtyvän suunnistuksen norjalaisen maailmanmestarin koneessa on vääntöä ja hengitys muistuttaa hyperventilaatiota – ”Se kyllä kuulostaa pahalta”
    10. ”10 neuvoa kannabiksen turvallisempaan käyttöön” – THL julkaisi ensi kertaa ohjeistuksen, sillä asenteet pössyttelyä kohtaan lievenevät Suomessa
    11. Kirja: Sipilä valehteli eduskunnalle väittäessään, ettei perussuomalaisten hajoamiseen varauduttu – Halla-aho lupasi haastaa Soinin salaisessa kokouksessa jo 2016
    12. Näytä lisää