Kaupunki

Tutkijat kritisoivat kaupunkibulevardeja – ”Tuntuu älylliseltä laiskuudelta tukkia Helsingin keskustan ainoita sisääntuloväyliä”

Bulevardisoinnin pelätään heikentävän Helsingin seudun taloutta ja luovan epäviihtyisää kaupunkia.

Joukko arvostettuja yliopistotutkijoita esittää kovaa kritiikkiä Helsingin kaavailemille kaupunkibulevardeille. Tutkijat pelkäävät, että kaupunkibulevardit heikentäisivät Helsingin seudun taloutta ja muuttaisivat kaupungin vähemmän viihtyisäksi.

Helsingin yliopiston kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara, Tampereen teknillisessä yliopistossa ja Aalto-yliopistossa työskentelevä dosentti Anssi Joutsiniemi, Aalto-yliopiston yhdyskuntasuunnittelun professori Kimmo Lapintie ja Helsingin yliopiston kaupunkisosiologian professori Matti Kortteinen epäilevät, että Helsingin suunnitelmat pohjautuvat tiedon sijasta toiveisiin.

”Nyt on esitetty, että on valittava joko kaupunkibulevardit tai yhdyskuntarakenteen hajautuminen kauaksi seudun autoriippuvaisiin paikkoihin. Tiivistäminen on perusteltua, mutta sitä voidaan tehdä muutenkin kuin rakentamalla kaupunkibulevardeja”, Kimmo Lapintie sanoo.

Hän toivoisi, että koko seudun liikennejärjestelmää muuttavista bulevardeista aloitettaisiin kunnollinen julkinen keskustelu. Bulevardeja kritisoivat tutkijat osallistuvat keskiviikkona Helsingin yliopistolla järjestettävään seminaariin, jossa pohditaan kaupunkibulevardien ongelmia tieteen näkökulmasta.

Kaupunkibulevardilla tarkoitetaan Helsingin valmisteilla olevaan yleiskaavaan liitettyä suunnitelmaa muuttaa Kehä I:n sisäpuolella olevat sisääntuloväylät asuinkaduiksi.

Suunnitelma on saanut paljon myönteistä palautetta helsinkiläisiltä. Moottoriteiden päälle voitaisiin rakentaa koteja noin 80 000 ihmiselle ja Helsinki urbanisoituisi ekologisesti kestävällä tavalla.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston mukaan kaupan päälle tulisi myös niin kutsuttuja kasautumisetuja: kun yritykset, tutkimuslaitokset ja työntekijät sijoittuvat lähelle toisiaan, taloudellinen tuottavuus nousee ja Helsingin seutu rikastuu.

Professori Mari Vaattovaara ei pidä suunnitelmia realistisina. Hänen mielestään Helsingin seutua pitäisi kehittää vahvemmin monikeskuksisena kokonaisuutena.

Bulevardeja Vaattovaara ei rakentaisi ollenkaan.

”Meillä on vaikka kuinka paljon tilaa tällä kaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudun maa-alasta on rakennusten alla vain 5 prosenttia. Tuntuu älylliseltä laiskuudelta tukkia Helsingin keskustan ainoita sisääntuloväyliä”, Vaattovaara sanoo.

Helsingin kantakaupungin osuus on kaupunkisuunnitteluviraston mukaan jo nyt noin 45 prosenttia koko Helsingin seudun bruttokansantuotteesta ja virasto uskoo bulevardien laajentavan tätä ”huipputuottavuuden aluetta” entisestään.

Kantakaupunkiin odotetaan enemmän liike-elämän palveluja, informaatiopalveluja sekä kulttuuri-, viihde- ja tapahtumapalveluja. Hajautuneessa yhdyskuntarakenteessa näitä työpaikkoja ei synny.

Bulevardisoinnissa on kuitenkin yksi ”mutta”, ja juuri sen ongelmallisuudesta kaupunkisuunnitteluvirasto on tutkijoiden kanssa eri mieltä.

Bulevardisointi ei ole mahdollista ilman henkilöautoilua rajoittavia toimenpiteitä, kuten ruuhkamaksuja ja pysäköinnin hinnankorotuksia. Kaupunkisuunnitteluvirastossa uskotaan, että autoilua rajoittamalla ja parempaa joukkoliikennettä rakentamalla suuri osa ihmisistä suostuu luopumaan yksityisautoilusta. Siksi bulevardien uskotaan välttävän pahat ruuhkat.

Tutkijat suhtautuvat suunnitelmiin epäilevästi.

Anssi Joutsiniemi sanoo pelkäävänsä, että bulevardien läpi Helsingin kantakaupunkiin töihin ja kaupoille tulevat ihmiset eivät todellisuudessa tule vaihtamaan yksityisautoja joukkoliikenteeseen siinä mittakaavassa kuin Helsinki suunnittelee. Tämä johtuu esimerkiksi siitä, että suuri osa ihmisistä joutuisi suorittamaan matkallaan yhden tai useampia vaivalloisiksi koettuja liikennevälineiden vaihtoja.

Jos yksityisautoilu ei vähene, siitä seuraa Joutsiniemen mukaan kaksi asiaa: Ensin ruuhkat pahenevat ja koko seudun talous kärsii. Ja sitten yhä suurempi osa työpaikoista ja palveluista alkaa hakeutua sinne, minne naapurikaupunkien ja aluekeskusten yksityisautoilijat pääsevät helposti. Siis naapurikaupunkeihin ja aluekeskuksiin.

Lopulta bulevardisoinnin voittajaksi nousevatkin siis juuri Helsingin kantakaupungin ulkopuoliset alueet.

”Jos näin halutaan tehdä, niin näin voidaan tietenkin tehdä. Mutta tästä olisi hyvä käydä julkista keskustelua”, Joutsiniemi sanoo.

Joutsiniemi huomauttaa myös, että tämän mittaluokan bulevardihanketta ei ole tehty missään päin maailmaa. Kaupunkisuunnitteluviraston käyttämät ulkomaiset mallihankkeet ovat olleet yksittäisiä väyliä.

Bulevardiselvityksiin liitetyissä kuvissa pyöräilijät pyöräilevät tietä reunustavien puiden vihreydessä ja talojen kivijalkoihin on perustettu viihtyisiä kahviloita ja ravintoloita. Bulevardeja kritisoivien tutkijoiden mukaan myös bulevardien viihtyisyys asuinpaikkana on kyseenalaista. Väestöpohjan kapeuden vuoksi kivijalkaliikkeiden syntyminen on hyvin epävarmaa.

Myös vilkkaan liikenteen aiheuttamien melu-, saaste- ja liikenneturvaongelmien ratkaisu tulee olemaan vaikeaa.

Professori Matti Kortteinen suhtautuu epäilevästi myös uudeksi urbanismiksi kutsuttuun ilmiöön, joka vaikuttaa arvioihin kaupungin kasvusta. Viime vuosina on näyttänyt siltä, että yhä useammat lapsiperheet haluavat kehyskuntien omakotitalojen sijaan asua kantakaupungin urbaanissa ympäristössä.

Kortteinen viittaa opiskelijansa Jukka Tuomisen vuonna 2014 hyväksyttyyn pro gradu -tutkielmaan, jonka mukaan Helsingin seudun asukkaiden asuinpaikkatoiveissa ei ole tapahtunut muutosta. Seudun asukkaat viihtyvät kehyskuntien pientaloalueilla paremmin kuin tiiviillä kaupunkialueilla.

”Tulos oli poliittisesti epäkorrekti, mutta yksikäsitteisen selkeä. Selitys Helsingin suo­sion kasvulle näyttää siis olevan pitkittynyt taloudellinen taantuma. Näin on käynyt taantumissa ennenkin”, Kortteinen sanoo.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Bulevardit mahdollistavat kasvun

 Helsingin valmisteilla oleva yleiskaava tähtää siihen, että Helsingissä asuu vuonna 2050 noin 865 000 asukasta. Nyt asukkaita on noin 630 000.

 Helsinki arvioi, että se saa bulevardien avulla enemmän asukkaita ja työpaikkoja kuin ilman niitä.

 Helsingin poliitikkojen on määrä päättää yleiskaavasta tämän vuoden syksyllä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Helsinki
  • Kaupunkibulevardit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mikko Andelin, 41, nukkui kuukausikaupalla vain kolme tuntia yössä – sitten järvenpääläislääkäri puuttui asiaan ja tarjosi lääkkeetöntä hoitoa

    2. 2

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    3. 3

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    4. 4

      Kuokkavieraat varastivat useilta ihmisiltä omaisuutta juhlissa Suomenlinnassa – tallentuivat vieraiden ottamille videoille

    5. 5

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    6. 6

      Keskustan hermo petti sotessa: kansanedustaja kutsuu neuvotteluja farssiksi ja sanoo kokoomuksen viittaavan kintaalla asiantuntijoille

    7. 7

      Taloyhtiöriita sai uskomattomat mittasuhteet Helsingin Kruununhaassa: oikeudenkäyntikulut jo 50 000 euroa – eikä loppua vielä näy

    8. 8

      Sote-ratkaisu horjuu jälleen – asiantuntijat laidasta laitaan varoittavat viemästä tuoreinta versiota eteenpäin

    9. 9

      Jari Jääskeläinen on vaihtanut työmaakoppien tyttökalentereita luontokalentereihin – rakennusalalla naisia on häiritty vuosikymmenet, mutta nyt asiaan halutaan muutos

    10. 10

      Myös monet työssä käyvät välttelevät työntekoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    2. 2

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      Autokoulunopettaja näytti, miten vaihteita vaihdetaan – Miksi tuntuu paremmalta olla hiljaa ahdistelusta?

    5. 5

      Onko alkoholin tilaaminen ulkomailta todella kielletty laissa? – Lakimies sanoo kieltoa ”suureksi sumutukseksi”, joka perustuu muutaman virkamiehen ratkaisuun

    6. 6

      Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

    7. 7

      Taloyhtiöriita sai uskomattomat mittasuhteet Helsingin Kruununhaassa: oikeudenkäyntikulut jo 50 000 euroa – eikä loppua vielä näy

    8. 8

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Myös monet työssä käyvät välttelevät työntekoa

    10. 10

      Suomalais-hollantilainen laite mullisti saasteiden mittauksen: Satelliittikuvat paljastavat, missä päin maailmaa ilma on saastuneinta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    5. 5

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    6. 6

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    7. 7

      Kiusaajat voittivat Niklas Herlinin

      Tilaajille
    8. 8

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    9. 9

      Teollisuuden ja median suuromistaja Niklas Herlin on kuollut

    10. 10

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Kolmea suomalaismiestä syytetään terrorismirikoksen valmistelusta – halusivat syyttäjän mukaan vierastaistelijoiksi Syyriaan
    3. Alkuperäiset dokumentit lopettavat turhan arvuuttelun – nyt tiedetään luotettavasti, mitä Moskova suunnitteli Suomen varalle
    4. Näin saat lisää vaikutusvaltaa – Tee palveluksia, vetoa muiden ihmisten käytökseen ja sitouta vastapuolta, neuvovat asiantuntijat
    5. Kuokkavieraat varastivat useilta ihmisiltä omaisuutta juhlissa Suomenlinnassa – tallentuivat vieraiden ottamille videoille
    6. Tasavallan presidentti Niinistö on kansansuosionsa huipulla – syitä etsitään suorassa lähetyksessä Karstulasta juuri nyt
    7. Pääministeri Sipilä: Soten kiistanalaiset valinnanvapauspykälät tulevat torstaina eduskuntaryhmien käsiteltäväksi
    8. Airbus A350 on linjakas jättiläinen – Tutustuimme Finnairin uuteen koneeseen, joka hörppii viisi ja puoli tuhatta kiloa kerosiinia tunnissa
    9. Jari Jääskeläinen on vaihtanut työmaakoppien tyttökalentereita luontokalentereihin – rakennusalalla naisia on häiritty vuosikymmenet, mutta nyt asiaan halutaan muutos
    10. Koirista on tullut osa identiteettiä, ja niihin panostetaan enemmän kuin koskaan – Näin paljon koira oikeasti maksaa kahdessa vuodessa Tilaajille
    11. Jo yhteensä 45 ihmistä on kuollut metsäpaloissa Portugalissa ja Espanjassa – Portugalin sisäministeri erosi
    12. Näytä lisää