Kaupunki

Miksi koulujen ja virastojen parkkipaikat eivät ole iltaisin asukkaiden käytössä?

HS:n lukija tiedusteli, miksei koulujen ja virastotalojen parkkipakkoja anneta iltaisin asukkaiden käyttöön. Kysyimme tätä pysäköintivirkamieheltä, joka piti ajatusta hyvänä.

Kenen etua ajaa se, että esimerkiksi monien virastotalojen ja koulujen parkkipaikat seisovat tyhjillään iltaisin ja viikonloppuisin? Tämän kysymyksen nosti esiin vantaalainen Eeva Pajosmaa, joka kirjoitti aiheesta mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin viime viikolla (HS 11.5.2016).

Kirjoituksen ydinasia on se, että Pajosmaan mielestä parkkipaikkapulaan olisi yksinkertainen lääke: parkkiruutujen monipuolisempi käyttö ympäri vuorokauden. Hän mainitsee esimerkkinä Myyrmäen, mutta sama toimintamalli voisi tulla kysymykseen missäpäin Suomea tahansa.

Pysäköintiasiat, viimeisimpänä maksullisen asukaspysäköintialueen laajentuminen, herättävät monenlaisia tunteita ja ajoittain kiivastakin keskustelua erityisesti Helsingissä. Voisikin kuvitella, että kaikenlaiset lisää pysäköintimahdollisuuksia tuovat ratkaisut olisivat erittäin toivottuja juuri pääkaupungissa.

Ajavatko virka-ajan jälkeen vajaakäytössä tai tyystin tyhjillään seisovat parkkipaikat jonkun etua, liikenneinsinööri Juha Hietanen Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta?

”Eivät ne varmasti suoranaisesti kenenkään etua aja. Esimerkiksi monet asukkaat kuitenkin arvostavat sitä, että heillä on itselleen nimetty pysäköintipaikka, joka on lähellä kotia.”

Hietanen oli kaupungin puolelta projektipäällikkönä, kun Helsingin pysäköintipolitiikkaa sorvattiin tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi muutama vuosi sitten. Kaupunginhallitus hyväksyi pysäköintipolitiikan uudet suuntaviivat helmikuussa 2014.

”Yhtenä kärkitoimenpiteenä on juuri pysäköintipaikkojen vuorottaiskäytön ja monikäyttöisyyden edistäminen”, Hietanen kertoo.

Vuorottaiskäyttö tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että sama parkkipaikka tai pysäköintilaitos palvelee päiväsaikaan työpaikkaparkkina, ja illat, yöt sekä viikonloput siellä on asukaspysäköintiä ja lyhytaikaista vieraspysäköintiä.

”Mitä tiiviimpi kaupunkirakenne on ja mitä kalliimmista pysäköintipaikoista on kyse, sitä suuremmat edut porrastetusta käytöstä saa”, Hietanen sanoo.

Kun parkkiruudut ovat mahdollisimman täynnä autoja vuorokauden ajasta riippumatta, ei parkkipaikkoja tarvitse rakentaa alueelle yhtä paljon kuin silloin, jos osa pysäköintialueista seisoo tyhjillään suuren osan vuorokaudesta. Tämä voisi myös vähentää tungosta kadunvarsien asukaspysäköinnissä.

Hietanen nostaa hyvänä esimerkkinä toimivasta vuorottaispysäköinnistä esiin Länsi-Pasilan, jossa asukkaat ja yritykset ovat jakaneet pysäköintipaikkansa maanalaisissa parkkiluolissa jo 1980-luvulta lähtien.

”Kovinkaan laajasti tällaista ei vielä ole. Toisaalta sitten uusilla projektialueilla, kuten Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa, asukkaiden ja yritysten pysäköinti on suunniteltu tonteille. Yleiset alueet ja kadunvarret ovat puolestaan lyhytaikaiseen pysäköintiin ja asiakaspysäköintiin”, Hietanen kertoo.

Jo kaavoituksessa voidaan määrätä, että pysäköintipaikkojen pitää olla nimeämättömiä.

Myös joidenkin koulujen parkkipaikat ovat yleisessä käytössä iltaisin, kun niiden liikuntasaleihin ja urheilukentille tullaan urheilemaan.

”Olisi siinä varmasti myös paljon lisäämispotentiaalia”, Hietanen toteaa.

Periaatteessa parkkipaikkojen vuorottainen käyttäminen on varsin yksinkertaista, jos nimettyjen paikkojen puuttuminen ei nouse kynnyskysymykseksi. Toimintaa varten on kuitenkin Hietasen mukaan perustettava lähtökohtaisesti jonkin pysäköintiyhtiön hallinnoima ”keskitetty laitos”.

Esimerkiksi pääasiassa vain virka-aikana käytössä olevan virastotalon parkkipaikkaa käyttävillä työntekijöillä voi olla kulkulupa, jolla avataan portti pysäköintialueelle. Ilta-aikaan sama parkkipaikka voisi olla yleisessä käytössä, ja maksu hoidettaisiin normaalin maksullisen pysäköinnin periaatteiden mukaan kertamaksuna.

”Kyllähän tällainen ihan järjestettävissä on”, Hietanen sanoo.

Entä sitten pysäköinti asukaspysäköintiluvalla ilman lisämaksua? Ensimmäinen edellytys tähän olisi se, että tontin haltija suostuu sellaiseen järjestelyyn. Asia vaatisi Hietasen mukaan myös muita hallinnollisia järjestelyjä.

Tällä haavaa asukaspysäköintitunnuksella saa pysäköidä Helsingissä merkityillä paikoilla julkisilla katualueilla, käytännössä siis kadunvarsilla.

”Vaatii mietintää ja suunnittelua, jos sitä haluaa laajentaa muualle”, Hietanen toteaa.

Länsi-Pasilassa on viisi pysäköintihallia, joiden hieman yli 1 700 parkkiruudussa vuorottelevat alueella työskentelevät ja asukkaat. Kolmessa hallissa on lisäksi mahdollisuus lyhytaikaiseen pysäköintiin.

”Tämä on ollut onnistunut paketti täällä”, kertoo Länsi-Pasilan Autopaikat Oy:n toimitusjohtaja Joni Mikkola.

Mikkolan näkemyksen mukaan vuorottaispysäköinti vaatii toimiakseen sen, että alueella on tarpeeksi niin asuntoja kuin työpaikkojakin. Hänen mielestään lähtökohtaisesti kannattaisi kuitenkin aina pyrkiä siihen, että pysäköintipaikoilla on mahdollisimman korkea käyttöaste jatkuvasti.

”Sanotaan, että kaikista kallein pysäköintipaikka on tyhjillään oleva pysäköintipaikka”, toteaa Mikkola, joka on myös Suomen pysäköintiyhdistyksen puheenjohtaja.

Mikkolan mukaan keskustelu siitä, voisiko myös virasto- ja toimistoparkit sekä muut vastaavat helposti vajaakäytöllä olevat pysäköintialueet saada nykyistä tehokkaampaan käyttöön, on tervetullutta. Hänen mielestään sopivia kehitysmahdollisuuksia pitäisi käydä läpi aina tapauskohtaisesti.

Mielipidekirjoituksen laatineen Eeva Pajosmaan mielestä kuntalaisten pitäisi saada pysäköidä maksutta ainakin kuntien omistamilla tonteilla, jos ne ovat tyhjillään virka-ajan ulkopuolella. Vaihtoehdoksi hän ehdottaa maksuttomuuden järjestämistä jonkinlaisella yrityssponsoroinnilla, josta ilmoitettaisiin kyltein parkkipaikalla.

”En ymmärrä ollenkaan ’pyhää koskemattomuutta’, joka parkkipaikkoihin liittyy”, Pajosmaa sanoo.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Asukaspysäköinti

 Helsingin kantakaupungissa on käytössä asukaspysäköinti, jossa pysäköintitunnuksen ostaneet voivat pysäköidä kadunvarsien asukaspysäköintipaikoilla.

 Maksullinen pysäköintialue laajeni viime syksynä kattamaan myös Lauttasaaren ja Munkkiniemen, mikä ei miellyttänyt kaikkia autoilijoita.

 Helsingin kaupunki myöntää vähäpäästöisille henkilöautoille 50 prosentin alennuksen pysäköintimaksuista.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Pysäköinti
  • Pääkaupunkiseutu

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    2. 2

      Nyt puhuu Ensitreffit alttarilla -asiantuntija, joka myöntää mokanneensa eikä usko sen oikean löytämiseen: Miksi täydellisten parien muodostaminen on niin vaikeaa?

    3. 3

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    4. 4

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    5. 5

      Onko se hyvä, jos syysloman jälkeen ash? Testaa, ymmärrätkö, mitä lapsesi sinulle sanovat (ja mitä he sinusta ihan oikeasti ajattelevat)

    6. 6

      Asiakas virtsasi myynnissä olleiden työkalujen päälle myymälässä Kampissa – Poliisi: ”Herra oli kuulusteluissa itsekin yllättynyt, että tällaista on tapahtunut”

    7. 7

      Facebookin Messenger haluaa, että tunnemme itsemme hylätyiksi – Tämän takia nähtyyn viestiin vastaamatta jättäminen satuttaa

    8. 8

      Keskusta ja kokoomus tekivät vain välirauhan – sote-kiista repeää uudelleen jo joulun jälkeen

    9. 9

      Nyt se on varmaa: Länsimetron liikenne alkaa aikaisintaan marraskuussa – ”Onnistuneita koeajopäiviä ei vielä ole”

    10. 10

      Pam syyttää: Tamperelaisessa K-Supermarketissa seksuaalista häirintää – kauppias irtisanoutui: ”Totta kai kiistän kaiken”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    3. 3

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    4. 4

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    5. 5

      Patjasta löytyi jopa 20 miljoonaa: Pyramidihuijauksen rahanpesusta epäilty tunnusti viimein torstaina

    6. 6

      Onko se hyvä, jos syysloman jälkeen ash? Testaa, ymmärrätkö, mitä lapsesi sinulle sanovat (ja mitä he sinusta ihan oikeasti ajattelevat)

    7. 7

      Länsimetron koeajo tyssäsi tällä kertaa vaihdevikaan Otaniemessä – Metrojohtaja: ”Kriittisiä vikoja on korjattavana 150–200”

    8. 8

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    9. 9

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    10. 10

      Alaikäisen epäillään puukottaneen puistossa kävellyttä naista Vaasassa – valitsi uhrinsa ilmeisesti sattumalta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    8. 8

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    10. 10

      Rikollisjengi kaappasi ruokakaupan Malmössä ja ryhtyi pyörittämään sitä itse – ”En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa”

    11. Näytä lisää
    Uusimmat