Kaupunki

Tattarisuo on peltilehmien hautausmaa – joskus autoista löytyy huumeita, käsikranaatteja tai ruumisarkku

Helsinki kärrää Tattarisuon siirtokeskukseen vuosittain pari tuhatta autoa. Suurin osa autoista päätyy romutettavaksi, pieni osa autoista haetaan myös takaisin. Oma auto on monille pyhä. Niin pyhä, että sen siirron takia uhataan tappaa.

Tattarisuo. ”Eivät nämä portit varkaita pidä, jos tänne todella haluaa.”

Rakennusviraston siirtopäällikkö Pekka Holopainen, 54, sulkee Tattarisuolla sijaitsevan hiekkakentän portin. Pellistä tehtyä porttia ja seiniä kehystää piikkilanka-aita. Yläpuolella valvontakamerat vartioivat kenttää.

”Tärkeää on, että hälytysjärjestelmät toimivat, jotta poliisi ja vartijat pääsevät tänne tarvit­taessa nopeasti. Lähes kaikki tunkeutujat saadaan kiinni”, Holopainen selittää.

Porttien takana sijaitsee Helsingin rakennusviraston ylläpitämä ajoneuvojen siirtokeskus. Tänne tuodaan vuosittain parituhatta virheellisesti pysäköityä tai hylättyä autoa sekä satoja polkupyöriä.

”Toimintamme kuvaa pienellä viiveellä aika hyvin vallitsevaa taloustilannetta”, Holopainen sanoo.

”Esimerkiksi lamavuonna 1993 meille tuotiin vain 250 autoa. Normaalisti autoja siirretään vuodessa noin 2 000.”

Jo siirtokeskuksen osoite Kaasutintie 4 kertoo, että nyt liikutaan korostetun testosteronisella ­alueella. Naapurissa toimii muun muassa autopurkaamoja, jotka pyörittävät bisnestään Kytkintien, Jäähdytintien ja Jarrutien kaltaisissa osoitteissa.

Alueen äänimaailma muodostuu särkyvästä tuulilasista, metallin paukkeesta ja matalalla yli lentävistä lentokoneista.

”Niihin on vuosien varrella tottunut. Mielestäni on hulluutta lakkauttaa Malmin lentokenttä”, Holopainen sanoo.

Siirtokeskuksen ympäristö on kuin suoraan HBO:n suositusta mafiasarjasta Sopranosista. Rikoksia liittyy vahvasti myös Tattarisuon historiaan.

Alue tunnetaan kenties parhaiten vuonna 1931 paljastuneesta tapauksesta, jossa Tattarisuon lähteestä löydettiin ruumiinosia.

Pitkällisten tutkintojen jälkeen paljastui, että Vilho ”Noita” Kallio -niminen mies oli silponut apulaistensa kanssa ruumiita Malmin hautausmaalla ja myöhemmin upottanut irrottamiaan käsiä, jalkoja ja muita osia Tattarisuolla sijaitsevaan lähteeseen.

Holopainen on työskennellyt Tattarisuon siirtokeskuksen parissa vuodesta 1988. Hän ei ole löytänyt paikalle tuoduista autoista ruumiita. Ruumisarkku on sen sijaan tullut kerran vastaan.

”Saimme parikymmentä vuotta sitten ilmoituksen hylätystä puoliperävaunusta, jossa oli entisen itäblokin kilvet. Kun avasimme vaunun oven, ensimmäisenä tuli vastaan ruumisarkku. Onneksi se oli tyhjä.”

Ruumisarkun lisäksi vaunusta löytyi peliautomaatteja sekä painonnostotarvikkeita. Autoista on myös löytynyt pariin otteeseen käsikranaatteja. Huumeita peltilehmistä löytyy toisinaan.

”Joskus on joutunut tekemään häätöjäkin, kun olemme saaneet ilmoituksen hylätystä autosta, jossa onkin asunut joku.”

Useimmiten siirtokeskukseen tuotavista autoista ei kuitenkaan löydy mitään erityistä. Esimerkiksi siirtokeskuksen varasto numero 1:ssä nököttää hyväkuntoisen näköisiä autoja.

Se ei ole yllättävää, sillä tähän varastoon kuljetetaan pääosin hyväkuntoisia autoja, jotka on tuotu Tattarisuolle esimerkiksi maksamattomien parkkisakkojen takia. Joukossa on käytettynäkin helposti kymmeniätuhansia euroja maksavia Bemareita, Audeja ja Mersuja.

Kyseisten autojen omistajat voivat hakea menopelinsä Tattarisuon siirtokeskuksesta rahaa vastaan. Esimerkiksi virheellisesti pysäköidyn auton saa takaisin maksamalla parkkisakon sekä siirto- ja säilytysmaksun. Henkilö- ja pakettiautojen siirtomaksu on ensimmäiseltä viikolta 165 euroa, sen jälkeen summa kasvaa 26 eurolla viikossa.

Osa ihmisistä ottaa autonsa siirron hyvin raskaasti.

”Auto on joillekin todella pyhä asia. Itsekin olen saanut tappouhkauksia.”

Vuonna 2011 laki uudistui. Nyt autot voidaan kuljettaa siirtokeskuksiin myös silloin, kun omistajalla on viisi lainvoimaista maksamatonta parkkisakkoa.

”Nykyään myös muualta tulevat katsovat tarkemmin, minne pysäköivät. Aiemmin ulkomaa­laiset ovat voineet repiä parkkisakot”, Holopainen sanoo.

Sitten on myös autoja, joita kukaan ei koskaan nouda. Holopainen sanoo, että tänä vuonna siirtokeskukseen on tuotu hieman yli 1 100 autoa. Niistä noin 390 eli 35 prosenttia on haettu pois.

Se on Holopaisen mielestä ”aika iso osuus”.

Ne autot, joita ei haeta pois, siirtyvät kaupungin omistukseen. Sen jälkeen ne saavat tuulilasiinsa keltaisella tussilla joko kirjaimet ”PV” tai ”X34” -kaltaisen merkinnän. X-kirjain tarkoittaa purkutuomiota. Perässä oleva numero on siirtokeskuksen oma koodi, joka helpottaa autojen käsittelyä.

”Tällaisista autoista suuri osa on ehtoopuolella. Voisi siis sanoa, että tämä on autojen saattohoitokoti.”

Tattarisuolle tuotavista autoista suuri osa päätyy romutettavaksi. Niistä kerätään ensin ongelmajätteet. Sen jälkeen auto romutetaan ja metalli otetaan talteen. Autojen osista jopa 95 prosenttia päätyy kierrätykseen.

PV-kirjaimet puolestaan tarkoittavat, että rakennusvirasto pitää autoa niin hyväkuntoisena, että se kannattaa myydä eteenpäin. Tattarisuolle tuotavista autoista noin viisi prosenttia päätyy myytäväksi.

Auton ostaminen edellyttää, että ostajalla on voimassa oleva ympäristölupa. Tästä syystä ostajat ovat usein esimerkiksi autopurkaamoja tai -korjaamoja. Usein autot päätyvät varaosiksi, mutta näkee niitä myös liikenteessä, Holopainen kertoo.

”Pyrimme saamaan myytävistä autoista keskimäärin vähintään tuhat euroa autoa kohti. Esimerkiksi tuosta E320-mallisesta Mersusta voisi jossain nettikaupassa pyytää kymppitonnin, mutta me saamme siitä ehkä kolmetuhatta. Ei näistä uskalla maksaa normaalia markkinahintaa, kun ikinä ei voi tietää, missä kunnossa esimerkiksi moottorit ovat.”

Holopainen vietti Tattarisuolla suuren osan työpäivistään vuosien 1988–2009 välillä. Sen jälkeen hän on ollut toimistossa ensin Kasarmikadulla ja nyt Vallilassa. Hän pyrkii yhä käymään Tattarisuolla päivittäin.

Holopaisen mielestä Tattarisuo on siistiytynyt noin 30 vuodessa selvästi.

”1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa tämä oli aika epämääräisen näköinen paikka. Tuntui, että täällä liikkuu iltaisin ja öisin enemmän porukkaa kuin päivisin”, hän sanoo.

”Nyt täällä on rauhallista. Ehkä alueella on todellisuutta pahempi maine.”

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Autojen jäähyaitio

 Tattarisuon ajoneuvojen siirtokeskukseen tuodaan autoja, mopoja ja pyöriä.

 Auto voidaan siirtää, jos se on ollut virheellisesti pysäköitynä kaksi päivää. Se voidaan siirtää heti, jos siitä on huomattavaa haittaa tien käytölle. Auto päätyy Tattarisuolle myös silloin, kun samalla autolla on viisi lainvoimaista maksamatonta parkkisakkoa.

 Kun auto siirretään Tattarisuolle, omistaja saa siitä tiedon kirjeitse. Omistajaa muistutetaan asiasta vielä toisella kirjeellä. Omistajan on haettava autonsa 67 päivän kuluessa kirjeen saamisesta tai auto siirtyy kaupungin omistukseen.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

    2. 2

      Kokoomuksen suosio kasvaa, keskustan alamäki jyrkkenee – myös vihreiden ennätyssuosio hiipuu

    3. 3

      Kittilän käsissä on satojen miljoonien eurojen bisnes, joka syöksi lappilaiskunnan kriisiin – ”Miten poromiehen ammatissa toimiva valtuutettu voisi tuntea lakipykäliä?”

      Tilaajille
    4. 4

      Valeruokamyrkytykset vaivaavat Espanjaa: Poliisi tunnistanut jopa 800 huijauksesta epäiltyä brittituristia

    5. 5

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    6. 6

      Suomessa myytävä jugurtti ja limsa eivät ole yhtä hedelmäisiä kuin Italiassa ja ikoninen tee on aromikkaampaa Britanniassa – Suomalaisten maku on tällainen, perustelevat yritykset

    7. 7

      Jenna Lehtonen tekee ulkomaanmatkan lähes joka kuukausi, Pirkko Schildt on käynyt 113 maassa – Miksi osa meistä tahtoo olla jatkuvasti liikkeessä?

      Tilaajille
    8. 8

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    9. 9

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    10. 10

      Miksi pieneen palkkaan tyytyvät työntekijät kannattelevat kuolevia firmoja? Ay-johtaja Ann Selin nostaisi palkkoja, vaikka yritykset kaatuisivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    3. 3

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    4. 4

      Onko se hyvä, jos syysloman jälkeen ash? Testaa, ymmärrätkö, mitä lapsesi sinulle sanovat (ja mitä he sinusta ihan oikeasti ajattelevat)

    5. 5

      Suomen 100-vuotis­juhlan suurin päätös: Edus­kunta antaa 50 miljoonaa euroa tuntemattomalle pikku­säätiölle, jolla ei ole yhtään vakituista työntekijää

    6. 6

      Patjasta löytyi jopa 20 miljoonaa: Pyramidihuijauksen rahanpesusta epäilty tunnusti viimein torstaina

    7. 7

      Suomalaistutkija ratkaisi ongelman, jota fyysikot ovat pähkäilleet 200 vuotta: Miksi vesipisara ei heti valu kaltevalla pinnalla?

    8. 8

      Nyt puhuu Ensitreffit alttarilla -asiantuntija, joka myöntää mokanneensa eikä usko sen oikean löytämiseen: Miksi täydellisten parien muodostaminen on niin vaikeaa?

    9. 9

      Emme tarvitse Melania Trumpin apua, vastaa slovenialaiskirjailija Sofi Oksaselle

    10. 10

      20 vuotta sitten aamuyöllä tanskalainen vankikarkuri Steen Christensen saapui hotelli Palaceen ja nosti aseen kohti yöportieeri Mikko Tähtisen kasvoja – 30 minuuttia myöhemmin kaksi poliisia makasi teloitettuna kadulla

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    2. 2

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    3. 3

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    4. 4

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    5. 5

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    9. 9

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    10. 10

      ”Ideologisesti työtön” Ossi Nyman kuuli tukiensa katkaisemisesta Hesarista ja sai haastattelustaan palautevyöryn – ”Ei voi sanoa ääneen, että on tyytyväinen työttömänä”

    11. Näytä lisää