Kaupunki

VR pelkää: töhrimisestä on tulossa buumi – ”Joka ainoa maalaus on lipun hinnassa”

Juniin ja busseihin ilmestyy joka viikko kuvia tai kirjoituksia, joiden puhdistaminen vie aikaa ja maksaa. VR:n turvapäällikön mukaan taustalla saattaa olla yleinen graffitibuumi.

Paikallisjunan kylki töhrittiin ja ikkunat maalattiin umpeen.

Maalatun junan kylki kiinnitti Eetu Marjasen huomion keskiviikkoaamuna puoli seitsemän aikaan Vantaan Tikkurilan asemalla, ja hän lähetti kuvan spraymaalilla töhritystä junasta Helsingin Sanomille.

Ilkivallan tekijä tai tekijät eivät olleet tyytyneet junan metalliosien maalaamiseen, vaan ikkunat ja ovien ikkunat oli kauttaaltaan peitetty sinisellä värillä.

Juna on nyt otettava pois liikenteestä ja vietävä puhdistettavaksi.

Vielä 1990-luvun lopulla luvattomat graffitit, tarrat ja julisteet olivat Helsingille iso ongelma. Tuolloin kaupunki vastasi ongelmaan Stop töhryille -hankeella. Kymmenen vuotta kestänyt hanke maksoi yli 20 miljoonaa euroa, ja sen avulla kaupunkikuvaa saatiin siistittyä. Töhrimisilmiö ei kuitenkaan kadonnut.

VR joutuu maksamaan vuosittain jopa 500 000 euroa töhrimisien ja muiden ilkivallantekojen takia, kertoo VR:n turvallisuuspäällikkö Pekka Ahola.

”Tämä on pelkkä pesulasku. Se raha otetaan asiakkaalta. Toimimme liiketaloudellisella perusteella. Joka ainoa maalaus on lipun hinnassa”, Ahola harmittelee ilkivallan vaikutuksia.

VR pyrkii poistamaan töhrityt junat nopeasti liikenteestä. ”Voisimmehan me lähteä sille linjalle, että ajamme niillä, mutta vielä ne on pesty pois.”

Aholan mukaan lisäkustannuksia tulee myös siitä, että kovilla liuottimilla pestyjä junia täytyy välillä teipata uudelleen. Myös ilkivalta-asioiden käsittely, vartiointi ja kaluston poissaolo maksavat.

”Kun kalusto on pois käytöstä, se voi aiheuttaa junien peruuntumisia.”

Tikkurilan sinisen maalauksen tekijä on Aholan mukaan ennestään tuttu.

”Tekijöitä saadaan hyvin kiinni. Pitäisi vielä saada se korvaus, mutta heillä ei ole taskut täynnä rahaa.”

Korvauksia tekijältä ovat usein VR:n lisäksi hakemassa muutkin tahot kuten Liikennevirasto tai Helsingin kaupunki.

Junien töhriminen on VR:lle jatkuva harmi.

”Se on viikottaista. Jonkinlainen buumi nyt valitettavasti näkyy”, Ahola sanoo ja viittaa viime aikoina esillä olleisiin kaupunkimuraaleihin.

”Suhtaudun positiivisesti siihen, että jokin tyhjä talonpääty taloyhtiön luvalla maalataan, mutta en hyväksy sitä, että kehotetaan maalaamaan esimerkiksi Stadionin torni tai Finlandia-talo”, Ahola viittasi Helsingin Sanomien artikkeliin, jossa ideoitiin muraaleja arvotaloihin.

”Katutaiteeseen suhtaudutaan nykyään monissa artikkeleissa myönteisesti, mutta jos kysytään omistajilta, saadaan eri vastaus. Itse puhun mieluummin töhrimisestä, joka on rikos”, Ahola sanoo.

”Kun täällä oli kansainvälinen katutaidetapahtuma, niin me löysimme junista graffiteja, jotka ovat tuttuja Italiassa.”

Myös busseissa spraylla tai tussilla tehdyt tagit ovat arkipäivää.

”Niitä tulee päivittäin, ihan päivittäin. Kyllä se riesa on”, Transdev Finlandin liikennejohtaja Tom Roth kertoo. Yhtiöllä on noin 160 bussia pääkaupunkiseudun liikenteessä.

”Ilkivaltaa tehdään enemmän bussin sisäpuolelle kuin ulkopuolelle. Lasia raaputetaan jollain terävällä, tageja tehdään istuinten takaosiin, kumiosia yritetään rikkoa, ruuveja otetaan irti”, kertoo Roth.

Töhryjen poistaminen ja ilkivallan korjaaminen työllistää bussiyhtiöissä koko ajan.

”Yhdellä Espoon linjalla otimme joka yö bussin putsaukseen ja joka päivä siihen ilmestyi se tietty tagi. ”

Rikosylikomisario Tuomo Lotta kertoo, että graffitien ja töhryjen teko on poliisin tilastojen Helsingissä pysynyt viime vuosina aika lailla ennallaan. Tällä hetkellä Helsingin poliisilla on noin 200 juttua tutkinnassa.

”Meille tulee ilmoituksia myös näistä myös niin sanottuina koonti-ilmoituksina asianomistajilta ja tänä vuonna on ollut kaksi piikkiä, toinen oli maaliskuussa ja toinen elokuussa”, Lotta sanoo.

”Monesti tieto tulee näistä poliisille jälkikäteen.”

Lotan mukaan isompia, ammattimaisempia tekijöitä ei ole saatu kiinni pitkään aikaan, mutta pienempiä tekijöitä saadaan selvitettyä.

Bussien ja junien lisäksi myös metrovaunut ovat usein töhrimisen kohteena.

”Se on oma alakulttuuri, joka näitä isoja töitä tekee ja he osaavat hommansa. He ovat siellä, missä junat seisoo yöllä”, Lotta sanoo.

”Rysän päältä heitä on aika vaikea saada kiinni ja yksittäisen tagin teko voi tapahtua aika nopeastikin esimerkiksi kiinteistön seinälle. Kiinnijäämisriskiä parantaa, että olemme kehittäneet yhteistyötä bussiyhtiöiden ja turva-alan yhtiöiden kanssa ja saamme heiltä kuvamateriaalia, jota voidaan yhdistää tekijöihin.”

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ilkivalta
  • Graffitit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    2. 2

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    3. 3

      Säveltäjä Toni Edelmann on kuollut

    4. 4

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    5. 5

      Väärä asenne ja padotut tunteet saavat kehon sairastumaan, luennoi lääkäri tänä viikonloppuna Messukeskuksessa – Miten uskomushoitoja tarjoaviin lääkäreihin pitäisi suhtautua?

    6. 6

      Emme tarvitse Melania Trumpin apua, vastaa slovenialaiskirjailija Sofi Oksaselle

    7. 7

      Onko se hyvä, jos syysloman jälkeen ash? Testaa, ymmärrätkö, mitä lapsesi sinulle sanovat (ja mitä he sinusta ihan oikeasti ajattelevat)

    8. 8

      Suomalaistutkija ratkaisi ongelman, jota fyysikot ovat pähkäilleet 200 vuotta: Miksi vesipisara ei heti valu kaltevalla pinnalla?

    9. 9

      Suomen 100-vuotis­juhlan suurin päätös: Edus­kunta antaa 50 miljoonaa euroa tuntemattomalle pikku­säätiölle, jolla ei ole yhtään vakituista työntekijää

    10. 10

      Vesivoimayhtiöillä kovat piipussa Kemijoella – eivät halua rakentaa kalateitä, syynä ”merkittävät kustannukset”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    3. 3

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    4. 4

      Onko se hyvä, jos syysloman jälkeen ash? Testaa, ymmärrätkö, mitä lapsesi sinulle sanovat (ja mitä he sinusta ihan oikeasti ajattelevat)

    5. 5

      Patjasta löytyi jopa 20 miljoonaa: Pyramidihuijauksen rahanpesusta epäilty tunnusti viimein torstaina

    6. 6

      Suomen 100-vuotis­juhlan suurin päätös: Edus­kunta antaa 50 miljoonaa euroa tuntemattomalle pikku­säätiölle, jolla ei ole yhtään vakituista työntekijää

    7. 7

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    8. 8

      20 vuotta sitten aamuyöllä tanskalainen vankikarkuri Steen Christensen saapui hotelli Palaceen ja nosti aseen kohti yöportieeri Mikko Tähtisen kasvoja – 30 minuuttia myöhemmin kaksi poliisia makasi teloitettuna kadulla

      Tilaajille
    9. 9

      Nyt puhuu Ensitreffit alttarilla -asiantuntija, joka myöntää mokanneensa eikä usko sen oikean löytämiseen: Miksi täydellisten parien muodostaminen on niin vaikeaa?

    10. 10

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    8. 8

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    9. 9

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    10. 10

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    11. Näytä lisää