Kaupunki

”Liian paljon harmaita vyöhykkeitä” länsimetrossa – tämän miehen tehtävä on kääntää surullisenkuuluisan hankkeen kelkka

Uusi toimitusjohtaja haluaa tutkia, onko metrohanke pilkottu liian pieniksi palasiksi.

Kokemus. Se on Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtajan Olli Isotalon mukaan syy, miksi ongelmiin ajautuneen yhtiön johtoon päätettiin palkata Skanska Infran ja VR Trackin entinen toimitusjohtaja Ville Saksi.

”Meillä oli myös muita henkilöitä haastattelussa”, Isotalo sanoo.

Saksilla on edessään iso haaste: kääntää vaikeuksien kierteeseen ajautuneen metrohankkeen kurssi. Hän ei vielä osaa sanoa tarkkaan, miten tämä käytännössä tapahtuu. Ajatuksia hänellä kuitenkin on.

”Paljon on opittu. Meidän pitää ainakin katsoa sitä, millä tavalla urakat on pilkottu, ja tehdä niihin tarvittavat korjaukset”, Saksi sanoo.

Kansankielellä tämä tarkoittaa seuraavaa: Länsimetro on megaluokan projekti, jonka rakennustyöt on jaettu kymmenten eri toimijoiden toteuttamiin kymmeniin erikokoisiin urakoihin. Jako on tehty alun perin säästöjä ajatellen, mutta jälkikäteen näyttää siltä, että sopan ääreen on saatettu palkata liiankin monta kokkia.

”Pitää katsoa, että ei tehdä tarpeettoman paljon rajapintoja eri urakoitsijoiden välille. Silloin syntyy liian paljon harmaita vyöhykkeitä, jotka eivät ole kenenkään vastuulla”, Saksi sanoo.

Näkemys saa kannatusta niin yliopistomaailmasta kuin Länsimetro Oy:n hallituksestakin.

”Näin monimutkaisen projektien verkoston johtaminen vaatii todella paljon osaamista ja resursseja”, sanoo Aalto-yliopiston rakentamisen tuotantotalouden apulaisprofessori Antti Peltokorpi.

Olli Isotalo on Peltokorven kanssa samoilla linjoilla.

”Urakoiden palastelun kääntöpuolena on, että sitten pitäisi myös pystyä hallitsemaan näitä urakoiden rajapintoja. Ja se on varmaan ollut yksi syy, josta on nyt tullut jälkikäteen laskua.”

Tuoreella toimitusjohtajalla Saksilla ei enää ole suurta vaikutusvaltaa siihen, millä aikataululla länsimetron Ruoholahti–Matinkylä-osuus aukeaa. Vaikka metron aloittamisen tarkka ajankohta ei ole vieläkään selvillä, suurin työ on luultavasti jo tehty.

Ongelmia aiheuttanut järjestelmien yhteiskoekäyttö saatiin tehtyä Aalto-yliopiston asemalla marraskuun alussa, joten järjestelmien yhteentoimivuudesta tiedetään nyt enemmän kuin koskaan aiemmin.

Saksi myöntääkin, että hänen tehtävänsä painottuu vahvasti metron jatkeen rakentamiseen. Matinkylästä Kivenlahteen kulkevan jatkeen louhinnat aloitettiin vuonna 2014. (Juttu jatkuu grafiikan alla.)

Urakoiden koon lisäksi Saksi haluaa tarkastella myös sitä, minkälaista keppiä ja porkkanaa urakoitsijoille on tarjottu. Esimerkiksi tällä viikolla puoli vuotta etuajassa auennut Tampereen rantatunneli toteutettiin Australiassa kehitetyllä allianssimallilla.

Sen sijaan että urakoitsijoiden tehtävänä olisi huolehtia vain omista projekteistaan, ne istuvat allianssimallissa heti aluksi yhteen pöytään tilaajan kanssa ja alkavat pohtia kustannusten enimmäismäärää ja aikataulua. Jos yhteistyö sujuu ja tavoitteissa pysytään, kaikki saavat onnistumisesta palkkion.

”Allianssimalliin meillä ei riitä enää aika. Siinä on vuoden kestävä kehitysvaihe ja kilpailutuksetkin kestävät helposti vuoden. Mutta allianssin tiettyjä piirteitä voidaan viedä perinteisiin urakoihin”, Saksi sanoo.

Länsimetro Oy:n rakennuttajakonsulttina jatkaa myös jatkeen rakennuksen aikana Sweco.

Matinkylästä Finnoon, Kaitaan, Soukan ja Espoonlahden kautta Kivenlahteen kulkevan metron jatkeen piti vuonna 2012 laaditun hankesuunnitelman mukaan valmistua jo vuonna 2018. Länsimetro Oy:n projektipäällikkö Tero Palmu kertoo kuitenkin, että aikataulua on myöhemmin muutettu.

”Alustavana aikatauluna on ollut, että metro avautuisi vuoden 2020 syksyllä. Mutta nyt kun ykkösvaiheesta on saatu kokemuksia, on varmasti realismia, että aikataulua tarkastellaan uudelleen.”

Tähän asti jatkeen rakentaminen on kuitenkin sujunut hyvin. Tunneleista on nyt louhittu noin puolet, eikä suurempia ongelmia ole tullut.

”Olemme aikataulussa”, Palmu sanoo.

Länsimetron jatkeen kustannusarvio 801 miljoonaa euroa. Valtio on varautunut maksamaan summasta 240 miljoonaa euroa. Loput kulut – myös mahdolliset kustannusylitykset – jäävät espoolaisten kannettavaksi.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Ville Saksi

 Länsimetro Oy:n uusi toimitusjohtaja.

 45-vuotias. Syntynyt 1971 Laitilassa.

 Kotipaikka Turku. Asunto Helsingissä.

 Kaksi aikuista lasta. Uusperheen kautta kymmenvuotiaat kaksoset.

 Valmistunut rakennus- ja tuotantotalousinsinööriksi Hämeenlinnan teknillisestä oppilaitoksesta 1994.

 Työskennellyt 15 vuotta kiinteistökehitys- ja rakennuskonserni Skanskassa, viimeksi toimitusjohtajana. Seitsemän vuotta VR Track Oy:n toimitusjohtajana.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Länsimetro
  • Espoo
  • Julkinen liikenne

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    3. 3

      Älä keitä kahvia, leivo tai käy päiväkausiin suihkussa – HS kokosi ohjeet, mitä tehdä, jos epäilet kotona kosteusvauriota

    4. 4

      Järjestäjät: Uusnatsien vastamielen­osoitukseen osallistui tavallisia tamperelaisia, joita ei voi leimata äärivasemmistoksi

    5. 5

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    6. 6

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    7. 7

      Johtuuko masennuksen lisääntyminen siitä, että onnen korostaminen on mennyt överiksi?

    8. 8

      Sipilä vaati Väyrysen eroa keskustasta – Väyrynen vastaa: ”Paikallisyhdistyksen pitäisi erottaa, mutta Keminmaan keskustaseuran puheenjohtajana en aio ryhtyä toimenpiteisiin”

    9. 9

      Unkari sulkee kaikki turvapaikan­hakijat piikki­lankojen taakse – HS kuvasi helikopterilla parakki­leirit ja selvitti, mitä leireillä tapahtuu

    10. 10

      Iskikö varas vai ottiko kusti loparit? Postin oranssi pyörä nökötti hylättynä Vuosaaressa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    3. 3

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    4. 4

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    5. 5

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    6. 6

      Laulaja Tomi Metsäketo sai potkut Tähdet, tähdet -ohjelmasta häirintäkohun takia – Pyytää anteeksi ”typerää käytöstä” ja vetoaa omaan vauhtisokeuteensa

    7. 7

      ”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

    8. 8

      Yksitoista kertaa vankilaan joutunut Tommi koki ennen olevansa ”aikuisten lastentarhassa” – Vankien olot muuttuvat yhä vapaammiksi

    9. 9

      ”Seksuaalinen ahdistelu on ihanaa”, sanoi venäläinen näyttelijätär – naisten oikeuksien puolustaminen ei ole muotia Venäjällä

    10. 10

      Älä keitä kahvia, leivo tai käy päiväkausiin suihkussa – HS kokosi ohjeet, mitä tehdä, jos epäilet kotona kosteusvauriota

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    2. 2

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    9. 9

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    10. 10

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    11. Näytä lisää