Kaupunki

Riskikuljetuksia häädetään keskustasta

Tilaajille

Helsingin ydinkeskustaa ollaan rauhoittamassa paitsi raskailta kuljetuksilta yleensä, vielä ehdottomammin vaarallisten aineiden kuljetuksilta. Keskustan rauhoittaminen toteutuu mahdollisesti jo ensi syksynä, jos kaupunginhallitus niin haluaa, eikä liikenneministeriö pane vastaan. Liikennesuunnittelijoiden esitys tullee kaupunginhallituksen käsittelyyn kesäkuussa sen jälkeen kun satamalautakunta on antanut asiasta lausuntonsa.

Esityksen mukaan vaarallisten aineiden kuljettaminen kiellettäisiin arkisin ruuhka-aikoina kello 7-9 ja 15-18 koko kaupungin alueella. Ydinkeskustassa vaarallisten aineiden kuljettaminen kiellettäisiin kokonaan.

Kielto on yksiselitteinen, mutta siihen voidaan ja täytyykin myöntää poikkeuksia. Ydinkeskustassa sijaitsevat huoltoasemat tarvitsevat jakeluautoilleen erityisluvan poliisipiirin päälliköltä.

Ydinkeskustaa laajemmalla kantakaupungin alueella on tarkoitus saada voimaan läpiajokielto erittäin vaarallisille aineille.

Toimistopäällikkö Olli-Pekka Poutanen kaupunkisuunnitteluvirastosta selvittää, ettei läpiajokielto ole sama kuin kuljetuskielto. "Kantakaupungin alueelle saa koska tahansa viedä kuljetuksen, joka päättyy sinne, kunhan se tapahtuu lyhintä mahdollista reittiä ja välittömästi takaisin." Kolmas periaate on, että kaupungin alueella ei liiku pääkatuverkossakaan ruuhka-aikana vaarallisia kuljetuksia.

"Kuljetukset järjestetään siten, ettei ruuhka-aikana kaupunkiin pyritä. Ruuhka-aikana kaupungista lähtevä liikenne kielletään liikennemerkein", Poutanen sanoo.

Satamissa voi tulla ruuhkia, mutta ongelma ei Poutasen mukaan ole suuri: "Autojen tulo lastattaviksi täytyy järjestää niin, että ne pääsevät ulos ilman kohtuuttomia odotusaikoja." Satamaliikenteen rajoitukset koskevat lähinnä Länsisatamaa ja Laajasalon öljysatamaa. Ydinkeskustan rauhoittaminen koskee Eteläsatamaa, jonka kautta kuljetetaan vaarallisia aineita erittäin vähän. Matkustajalautoille annetut tiukat määräykset kieltävät riskialttiit kuljetukset.

Sörnäisten sataman liikenneyhteydet Helsingistä pohjoiseen ovat hyvät, mutta liikenne länteen kulkee kaupungin poikki. Laajasalon öljysatamasta lähtee joka aamu säiliöautokolonna poikki Helsingin ydinkeskustan, vielä ruuhka-aikaan. Länsisataman rekkaliikenne kulkee puolestaan paljolti Mechelininkadun kautta. Esityksen mukaan liikenne Jätkäsaaresta tulisi ohjata Länsiväylälle ja sieltä kehäteitä pitkin pohjoiseen.

Samalla kun vaarallisten aineiden kuljetukset halutaan kuriin, halutaan raskasta liikennettä ylipäätänsä hillitä keskustassa. "Pahin paikka on Mechelininkatu, jolla ajaa 700-900 rekkaa päivässä", Poutanen sanoo. "Toiseksi pahinta on eteläisessä kantakaupungissa, jossa rekat ajavat Tehtaankatua, Puistokatua ja Ehrenströmintietä pitkin. Kolmantena tulee sitten keskustan läpiajo: Espa, Lönnrotinkatu ja Uudenmaankatu. Ongelman poistamiseksi esitetään vyöhykettä, jonne on jatkuva ajokielto yli 12 metriä pitkiltä rekoilta." Satamalaitos haluaisi jonkin verran lievenmpiä rajoituksia, mutta satamalautakunta vielä miettii asiaa.

Varsinaista haittaa rajoituksilla ei satamaliikenteelle olisi, sillä ydinkeskustan rajoitusalue ei koske esimerkiksi Pohjoisrantaa. Ainoaksi "kärsijäksi" jäisi Laajasalon öljysatamasta länteen suuntautuva liikenne, joka jouduttaisiin siirtämään Kaivokadulta tai Nordenskiöldinkadulta pohjoisemmille reiteille.

Helsinki on toivonut rajoituksia raskaalle liikenteelle ja vaarallisille kuljetuksille jo pitkään, mutta vasta huhtikuun alusta voimaan tullut asetuksen muutos tekee tietyn alueen rauhoittamisen mahdolliseksi. Päätös vaatii liikenneministeriön vahvistuksen.

Helsingin tarve kuljetusten rajoittamiselle on lähtenyt yleensä raskaan liikenteen aiheuttamista haitoista kantakaupungin asukkaille: melusta, saasteista ja ruuhkista. Palolaitos on halunnut myös ehkäistä onnettomuuksia. Johtava palotarkastaja Jorma Lilja sanoo, että onnettomuuksia on sattunut lähinnä lastauspaikoilla kuten maaliikennekeskuksessa ja satamissa, mutta ulkomailta on kantautunut ikäviä uutisia onnettomuuksista liikenteessä. "Voidaan kysyä kuinka mielekästä on kuljettaa vaarallisia aineita Suomen tiheimmin asutun alueen läpi", Lilja sanoo.

Myös liikenneministeriö on kiinnittänyt huomiota kuljetusten turvallisuuteen. Kesäkuun alusta tulee voimaan puolitoista vuotta sitten säädetty ajolupa-asetus, joka edellyttää kaikilta vaarallisia lasteja ajavilta kuljettajilta erityistä kuljettajatutkintoa. Viikon kuluttua tavallisella kuorma-autokortilla ei saa enää ajaa vaarallisia aineita.

Ylitarkastaja Liisa Virtanen liikenneministeriöstä sanoo, että vaarallisten aineiden kuljettajatutkinto vaaditaan, jos kuormana on yli kolmen kuutiometrin säiliö tai yli tuhat kiloa räjähteitä. Kuljetusyhtiöt ovatkin kouluttaneet jo kaksituhatta kuljettajaa riskikuljetuksiin. Virtasen mukaan koulutuksen tarkoituksena on ensi kädessä antaa tietoa kuljetettavasta aineesta, jotta kuljettaja osaa toimia oikein mahdollisessa vaaratilanteessa.

Satamalaitos haluaa joustavampia rajoituksia Vaarallisten aineiden kuljettajia koulutetaan

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    3. 3

      Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

    4. 4

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    5. 5

      Asianajajaliitto pitää ”paimenkirjeiden” lähettelyä pelkän baarikeskustelunkin pohjalta hyväksyttävänä – ”Asianajajan velvollisuus numero yksi on lojaalius asiakasta kohtaan”

    6. 6

      Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

    7. 7

      Poliisi kiinnostui Sunny Car Centerin kadonneista miljoonista – Konkurssipesä: rahaa meni ”hupifirmalle” ja mausteyhtiölle

    8. 8

      Kaarina Hazard nauraa asianajajan välityksellä uhkailevalle miehelle #MeToo-keskustelussa – ”Kasvoton valta yrittää sabotoida naisten järjestäytymis­yritykset”

    9. 9

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    10. 10

      Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    5. 5

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    6. 6

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    7. 7

      Ahdistelijoista puhuneet naiset ovat saaneet vaientamiskirjeitä – Rikosoikeuden professori: ”Tuollaiset kirjeethän ovat puolittain uhkauksiakin”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Vantaa alkaa maksaa lastensuojelun työntekijöille liki 5 000 euron ”tulospalkkioita” – ja poliitikot rajaisivat yhden työntekijän vastuulle korkeintaan 30 lasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää