Kaupunki

Lähiliikenne Helsingistä Tikkurilaan omille raiteilleen vuonna 1994 Kolmen uuden aseman suunnitelmat valmiit Radan rakentaminen alkaa elokuun aikana

Tilaajille

Helsingistä Tikkurilaan ajavat lähiliikenteen junat vuodesta 1994 lähtien omia raiteitaan ja kauko- sekä tavarajunilla on omat raiteensa. Lähiliikenteen vuoroja tihennetään ja tavoitteena on metromainen taso myös matkustusmukavuuden suhteen.

Uudistus vaatii uuden neljännen linjaraiteen rakentamista rataosuudelle ja nykyisten asemajärjestelyjen uusimista. Oulunkylän, Pukinmäen ja Tapanilan uusien asemien yleissuunnitelmat ovat valmistuneet. Helsingin yleisten töiden lautakunta hyväksyi asemasuunnitelmat osaltaan torstaina.

Itäiset raiteet lähiliikenteelle

Rakentamisen kokonaiskustannukset ovat vuoden 1990 hintatasossa 452 miljoonaa markkaa. Tästä 382 miljoonaa kertyy Helsingin kaupungin ja 70 miljoonaa markkaa Vantaan kaupungin alueella tapahtuvasta rakentamisesta. Helsingin kaupungin kustannukset ovat noin 108 miljoonaa markkaa.

Pääosa asemista sijaitsee Helsingin puolella. Vantaan puolella uudistuvalla rata-osuudella ovat vain Tikkurila ja Hiekkaharju. Uutta rataa rakennetaan Malmille saakka nykyisten raiteiden itäpuolelle ja siitä Tikkurilaan asti länsipuolelle. Hiekkaharjun ratalinjaa vedetään taas radan itäreunaan.

Neljännen lisäraiteen rakentaminen alkaa elokuussa Tapanilan ja Pukinmäen välillä. Rataosuus Hiekkaharjuun asti on valmis vuonna 1994, jolloin myös tihennetty liikenne käynnistyy. Seuraavana vuonna tehdään pelkästään viimeistelytöitä.

Laitureilta suoraan junaan

Rakennettavista asemista tehdään Pyyn mukaan kaikista omaleimaisia, jolloin ne erottuvat toisistaan ja ovat helposti tunnistettavia, mutta niiden kalusteet ovat sen sijaan yhdenmukaisia. Varsinaisia asemarakennuksia ei entiseen tapaan ole, vaan katoksia, käytäviä ja portaita. Lippujen myynti on automaattipainotteista, vaikka niitä tullaan myymään myös asemilla olevista kioskeista.

Metromaisella tasolla, lisätyllä junatiheydellä ja matkustusmukavuudella pyritään houkuttelemaan lisää matkustajia. Asemille tulee tilat sekä liityntä- että saattoliikenteelle. Henkilöautoille järjestetään pysäköintipaikkoja. Polkupyörille rakennetaan katetut säilytyspaikat. Metrotasosta kertoo parhaiten se, että ruuhka-aikoina junia kulkee noin 5-7 minuutin ja päivällä 10 minuutin välein.

Asemien suunnittelussa on tuottanut hankaluuksia sopivien materiaalien löytäminen. "Rikottavaa pintaa pitää olla mahdollisimman vähän, ja pintamateriaalien täytyy olla vaihdettavia ja helposti puhdistettavia. Betonia on vältettävä, koska se houkuttelee kaikenlaisia tuhrijoita, sprayterroristeja", Pyy toteaa.

Tapanilassa puretaan vanha puuasema

Uuden aseman eteläpäähän, nykyisten Fallkullantien ja Päivöläntien jatkeiden leikkauskohtaan rakennetaan radan ylittävä Fallkullantien ylikulkusilta.

Sillalta, "silta-asemalta", pääsee katetulle laituritasolle sekä hissillä että portaita myöten. Aseman pohjoispään muodostaa radan alittava Tapanilan jalankulkutunneli, joka on aseman "tunneliasema". Pysäköintipaikat sijaitsevat asematunnelin eteläpuolella.

Asemajärjestelyjen kustannuksiksi on arvioitu noin 26,5 miljoonaa markkaa. Aseman rakentaminen kestää parisen vuotta. Tapanila on ensimmäisenä asemista rakennusvuorossa.

Pukinmäen asema Kehä I:n sillalle

Asemalaiturit sijoitetaan Kehä I:n ylittävälle sillalle. Laituri on suunniteltu katettavaksi ja sille rakennetaan tuulisuojat. Sillan reuna-aukkoihin rakennetaan Kehä I:n suuntaiset kevyen liikenteen väylät, linja-autorampit ja linja-autopysäkit. Sillan kummastakin päästä noustaan katettuja portaita pitkin laituritasolle. Hissi tulee pohjoispäähän, jonne rakennetaan uusi asema. Vanha seisake on sillan eteläpuolella.

Liityntäliikennettä varten rakennetaan 110 autopaikkaaa ja 50 polkupyöräpaikkaa. Asemajärjestlyt on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Innovarkin Timo Kannisto. Pukinmäki on asemien rakentamisjärjestyksessä toinen.

Oulunkylään kaksi uutta asematunnelia

Oulunkylän aseman nykyinen ahdas asematunneli jää pois käytöstä, mutta sitä ei pureta, vaan siirretään teknisen huollon käyttöön. Asemajärjestelyt ovat suunnitelleet Kaupunkisuunnittelu Oy:n Jaakko Ylinen ja Jarmo Maunula.

Asemalaituri sijoittuu osittain Oulunkyläntien ylittävän sillan päälle. Se on katettu noin sadan metrin matkalta. Sisätiloja ei asemalla ole lukuunottamatta huolto- ja teknillisiä tiloja pohjoispään tunnelitasolla.

Saattoliikenteen pysähtymistilaa on järjestetty Oulunkyläntorin eteläreunaan ja Torivoudintien itäreunaan. Radan itäpuolella saattoliikenteelle on varattu tilaa Larin Kyöstin tiellä. Liityntäliikenteen autopaikkoja on noin 75 ja polkupyöräpaikkoja 200. Asemajärjestelyt maksavat 31 miljoonaa markkaa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Lautakunta tyrmäsi Helsingin suurmoskeijan: tonttia ei varata, pääsyynä hankkeen rahoituksen alkuperä

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

    7. 7

      Espoon ja Vantaan bussilinjoja saatetaan joutua katkaisemaan lumen takia – Espoossa yhä lähes 5 000 taloutta ilman sähköä

    8. 8

      Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

    9. 9

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    10. 10

      Kaarina Hazard nauraa asianajajan välityksellä uhkailevalle miehelle #MeToo-keskustelussa – ”Kasvoton valta yrittää sabotoida naisten järjestäytymis­yritykset”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    2. 2

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    3. 3

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    4. 4

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    8. 8

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    9. 9

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    10. 10

      Potilas ohjattiin päivystyksestä sydänfilmiin Vantaalla, parkkisakko mätkähti – Viranomainen tiukkana: Sakon saa anteeksi ”jos joutuu tyyliin suoraan leikkaussaliin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää