Helena Kangas - aina matkalla - Kaupunki | HS.fi

Helena Kangas - aina matkalla

"Kummallista että joku voi olla kiinnostunut liikenteestä"

17.4.2001 3:00

Helena Kangas (vas) on pieni, punatukkainen, juuri 50 täyttänyt nainen. Reppu selässä liikenteen vilinässä kulkiessaan hän ei mitenkään erotu muista helsinkiläisistä.

Mutta hänellä on erikoinen harrastus. "Kummallista, että joku voi olla kiinnostunut liikenteestä", hänen ystävänsä sanovat. Rakkaus joukkoliikennettä kohtaan on vienyt hänet Helsingin joukkoliikennelautakunnan puheenjohtajaksi. "Työssäni kuljen eri työpaikoilla - metrolla, ratikalla, bussilla, kaikilla välineillä joka päivä", hän sanoo. Työmatkat Veräjälaaksosta - "Vertsusta" - hän tekee junalla. Hän voisi olla HKL:n liikenneneuvonnassa töissä, ellei hänellä olisi jo toinen työpaikka. Kangas on entinen lastentarhanopettaja, nykyisin työnohjauksen konsultti Helsingin kaupungin koulutus- ja kehittämiskeskuksessa. Hän tulee apuun, jos työyhteisöissä on ongelmia. Kun kaupungilla on yli 38000 ihmistä töissä, kriisejä riittää, ja siksi Kangas on aina menossa tai tulossa. "Ja aina joukkoliikennevälineellä", hän sanoo. Henkilöstön ongelmien tuntemisesta on hänelle apua lautakunnan puheenjohtajana. Hän tietää, mihin kriisiin bussiliikenteen kilpailutus johti, kun HKL hävisi liikenneosuutta ja kuskeja irtisanottiin. Kangas taisteli bussikuskien puolesta, mutta jäi yksin. Lopulta korkein hallinto-oikeus totesi irtisanomiset laittomiksi. Kangas oli ollut oikeassa. Henkilöstön näkemykset painavat paljon, kun Kangas punnitsee bussiliikenteen kilpailuttamista. Säästöjä on tullut kymmeniä miljoonia, mutta henkilöstötappelujen jälkeen hän kallistuu pitämään kilpailutuksen saldoa enemmän kielteisenä kuin myönteisenä. Ensimmäinen kilpailukierros on kohta käyty ja sitten päätetään, jatkosta. Helena Kangas haluaa paljon tietoa, ennen kuin on valmis jatkamaan. "Hintakehitys, henkilöstön asema, bussikuskien poistuma, kaluston hankinta", hän luettelee. Tähän liittyy myös kysymys siitä, yhtiöittääkö HKL-Bussiliikenne. Osakeyhtiö on joustava kilpailutuksessa, mutta henkilöstö näkee uhkatekijänä yhtiön myymisen. Silloin menisivät työpaikat tai ainakin eläke-edut. "Pelko ei ole aiheeton. Näin on käynyt Tukholmassa ja Kööpenhaminassa", Kangas sanoo. Jos kilpailuttaminen jatkuu, Kangas arvelee hintatason nousevan. Hinnat on jo painettu niin alas, että pienet firmat ovat tippuneet markkinoilta. Kangas puolustaa alhaisia matkalippujen hintoja, jotta matkustajamäärä kasvaisi. Ensi vuoden hinnat tulevat kohta lautakunnan käsittelyyn. Hän varautuu vastustamaan korotuksia, jos HKL:n johto sellaisia esittää. Kangas korostaa, että liikennelaitos on palvelulaitos, jonka ei tarvitse ja joka ei voi kannattaa itseään. "Ovatko kaikki lautakunnan jäsenet perillä siitä, että tämä on helsinkiläisten palvelua?", hän sanoo toistaneensa useasti lautakunnassa. Hyvä puheenjohtaja keskusteluttaa lautakuntaa kunnolla. Kangas ei halua, että asiat päätetään kiireellä. Vuorovaikutusta hän haluaa lisää myös asukkaiden suuntaan. Asukkaita kuullaan muun muassa pitkien poikittaislinjojen ja raitiolinja 9:n reitinvalinnan suunnittelussa. Suurista liikennehankkeista hän yhtään epäröimättä asettaa ensimmäiselle sijalle Espoon metron.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat